ER6-tråden

Allstaar

Guest
Någon på AVA mc sa att dom fått väldigt fin respons på inställning med PCIII, Slipon och luftfilter med bänkning för inställning.

Enligt han så hade ER-6:an svarat bra på detta om dom har fått 80+ HK på hojen med allt detta.

Sen vet jag inte hur sant det är men ser inte varför han skulle ljuga, slipon kan jag sträcka mig till om jag skulle köpa något men allt som allt är det nästan 10 000kr som allt detta kostar som man mer eller mindre aldrig får se vid försäljning.


Mvh
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
slipon kan jag sträcka mig till om jag skulle köpa...

Mvh


Frågan har ju dock dykt upp några gånger om hur bra det egentligen är att köra hojen med bara slipon, alltså motormässigt i längden.

Sägs ju att den kan gå mkt fett respektive snålt och det ska visst inte vara så nyttigt!

Någon som vill/kan kommentera detta och kanske har egna erfarenheter och kunskaper?
 
Last edited:

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Hej Black Camel!

Jag är ALLT annat än en expert, men vad jag vet är att jag har med lätthet accelererat ifrån en som hade både Two Brothers avgassys och fuelbox, när min var orginal och dessutom är jag runt 20 kg tyngre än honom. Vad jag skulle tro var skillnaden är snarare dom olika sätten att köra in bågen på. (Tips, läs mitt inlägg en bit upp på sidan)

Har du beställt trimningen ännu? Vad jag vet om detta är att orginalluftfilteret är väldigt tunt på er6an så tror inte att ett sportfilter kan göra så mycket. Avgassys kan ge en del, men vet i tusan om det kan vara värt att köpa en PCIII och bänka osv, kanske kan någon som har gjort det skriva in och berätta vad dom tyckte, hur pass mycket extra effect det gav osv? Varför jag är lite skeptisk till det är för att jag pratade med ägaren till http://laser-exhausts.com/ som påstår sig vara ett professionellt trimar ställe coh jag ville köpa en PCIII själv, dom säljer dom där ändå avråde han mig för att köpa den utan tyckte att det räckte gått och väl med avgassys. Skulle jag också köpt en PCIII menade han på att om den inte var rätt inställd skulle jag tappa effekt.

Var den istället rätt inställd, vilket inte alla garage klarade av så kunde jag tappa en del effekt dock marginelt på lägre varvtal och endast öka 1 hp på dom övre varvtalen.

Vore kul att höra vad dom som har gjort denna investering och bänkning tycker, ger det någon avsevärd effektökning?

Tändstifft borde kunna vara en bra ide i alla fall om den får lite för mycket bränsle, min gissning är att alla er6or som håller på och avgasknallar får mera bränsle än vad dom borde, annars skulle dom väl inte hålla på och smälla elller?

Och snälla alla forumister, rätta mig gärna om jag har fel!!

Tycker att det emellanåt känns som om folk är rädda för att vara av en annan åsikt på denna tråd. . . Tror att vi har MASSOR MERA att lära varandra om folk vore mindre rädda att komma med udda/ifrågasättande/oväntade åsikter!

Kom igen nu, fram med era åsikter!

/DD

Delar gärna åsikter med dig Donaldduck :) finns inget roligare än att Argumentera..

Håller helt med om att det spelar roll vem som kör motorcyklen för det första..

Nu till det smaskiga varför jag just mappar och bänkar min motorcykel är just för som du säger att det smäller o knallar ut avgasystemet som tyder på att den får för mycket soppa flödande, Och skadar därför inte att ställa nålarna efter det nya avgasystemet.

Och ska jag nu ändå betala för mappning kan jag lika bra kasta in en pcIII och ett luftfilter samma jobbkostnad bara delarna extra.. Och dom på kawa bänkar ut mellan 10-15 hästar med allt detta på, bla pcIII, system, och luftfilter :)

Peace out easy riders..
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Skulle gärna mappa min då avgasknallarna kommer rätt ofta, dock mer sällan nu än precis efter jag böt slipon. Jag gillar iof ljudet, men det känns som att det sliter mer på hojen :/
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej kul att du tänker gå hela vägen med mappning. Jag sticker ut hakan lite men det är så här att slänger du bara på ett slipon så kommer hojen att gå väldigt magert. Redan original så går det magert vid vissa varvtal pga avgas krav. Ni som kör original har säkert märkt at runt 3000 rpm så går det ryckigt. Jag tänkte fördjupa mig lite i mappning.
Jag vågar påstå att det kan vara stor skillnad på vem som gör mappningen även om man går till ett approved dynojet center. När man mappar så ställer man in på olika trottel positioner 0,2,5,10,20,40,60,80 och 100 % är firman inte seriös så laddar han hem en mapp från dynojet och justerar bara 100 % trottel och visar dig en bra graf.
Detta är förkastligt då man inte kör enbart på fullgas. Många firmor låter dig inte vara med på mappningen så det finns utrymme för fusk om man vill det. En korrekt mappning är då man ställer in air/fuel på olika trottel pådrag hela motorns register.
Detta är ju som ni förstår mer tidsödande och personen som sköter detta måste kunna sin sak. Jag har själv erfarenhet av en icke seriös firma och en riktigt duktig kille så jag svamlar inte.
Beträffande avgassmällar så bör man plugga pair valven den som blåser in extra luft i avgassystemet. Bara att lossa slangen och plugga i en plugg. Man får på våra hojar en mycket kraftig effekt ökning i mellan registret med slipon där den behövs bäst.
Med en korrekt mappning så får du en krispigare gasrespons och överlag en trevligare gång samt att du inte riskerar att få haveri pga för mager blandning. Jag har ingen erfarenhet av firmor i Skåne men jag skulle nog ha snackat med mp-racing han verkar veta vad han pysslar med. Han kan även modda luftburken för mer effekt. För folk runt Stockholm som vill mappa så skicka mig ett pm så berättar jag om en kille som är riktigt duktig och har bra priser. :tummenupp




Delar gärna åsikter med dig Donaldduck :) finns inget roligare än att Argumentera..

Håller helt med om att det spelar roll vem som kör motorcyklen för det första..

Nu till det smaskiga varför jag just mappar och bänkar min motorcykel är just för som du säger att det smäller o knallar ut avgasystemet som tyder på att den får för mycket soppa flödande, Och skadar därför inte att ställa nålarna efter det nya avgasystemet.

Och ska jag nu ändå betala för mappning kan jag lika bra kasta in en pcIII och ett luftfilter samma jobbkostnad bara delarna extra.. Och dom på kawa bänkar ut mellan 10-15 hästar med allt detta på, bla pcIII, system, och luftfilter :)

Peace out easy riders..
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Går det att mappa dessa hojar utan Power Commander?

Har aldrig förstått vad den egentligen är bra för, om man inte ska mappa hemifrån då.

Ska man endå lämna in så kvittar det ju om programvaran ligger på ECU:n eller på nån lite box.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Går det att mappa dessa hojar utan Power Commander?

Har aldrig förstått vad den egentligen är bra för, om man inte ska mappa hemifrån då.

Ska man endå lämna in så kvittar det ju om programvaran ligger på ECU:n eller på nån lite box.
Kan inte annat än att undra samma!?
Ska det verkligen vara nödvändigt med PCIII?

Har en kusin med en monster 620i som har Ducati Performance system, den är mappad men inte fan behöver han en PCIII...

Någon som vet närmare?
 

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Okei Jonholm ska vi se..

Först o främst tack för komplimangen, Kul o se vad den gör med hela kittet på :)

Sen är det nog som du säger att många verkstäder använder sig av en färdig mall och gör bara inställningar efter denna, Dock har pappa lämnat sin på Yamaha i hbg och dom ställde verkligen in allt där nu har han lite mer grejer också iofs och en annan prisklass.. Men jag tänkte testa ett Kawasaki ställe och kommer givetvis skriva hur jag tycker det blev osv när jobbet är färdigt tills våren då även jag byggt klart allt annat på hojjen och bilder kommer börja dyka upp :)

Den här Mp killlen du snackar om var får man tag i han, Han kanske har tips och åsikter har hört om honom förr..

Mina planer är bara att bygga en av sveriges fettaste Er6or ( då årsmodell 06-08) Sen är alltid smaken som baken men grejer börja komma i brevlådan o snart säsongen slut :( Dock börja jag försent och hinner inte med uppkörning allt annat klart :( men måste åka på solsemester till turkiet en längre stund ;) tyvärr

Peace out easy riders!
 

FiKsT

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2007
Ort
Trelleborg
Hoj
2007, Kawasaki ER-6n
Kan inte annat än att undra samma!?
Ska det verkligen vara nödvändigt med PCIII?

Har en kusin med en monster 620i som har Ducati Performance system, den är mappad men inte fan behöver han en PCIII...

Någon som vet närmare?


Er-6 går inte att mappa utan en Power Commander.
Och man bör inte skaffa en PC om du inte skall bänka.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej Black Camel han finns på mp-racing.se. Kul att du ska bygga om hojen du får lägga ut bilder efterhand. Ett tips på delar är England köpte mig ett renthal styre +styrändar och handtag ink frakt för 940 sek. Lycka till :banana



Okei Jonholm ska vi se..

Först o främst tack för komplimangen, Kul o se vad den gör med hela kittet på :)

Sen är det nog som du säger att många verkstäder använder sig av en färdig mall och gör bara inställningar efter denna, Dock har pappa lämnat sin på Yamaha i hbg och dom ställde verkligen in allt där nu har han lite mer grejer också iofs och en annan prisklass.. Men jag tänkte testa ett Kawasaki ställe och kommer givetvis skriva hur jag tycker det blev osv när jobbet är färdigt tills våren då även jag byggt klart allt annat på hojjen och bilder kommer börja dyka upp :)

Den här Mp killlen du snackar om var får man tag i han, Han kanske har tips och åsikter har hört om honom förr..

Mina planer är bara att bygga en av sveriges fettaste Er6or ( då årsmodell 06-08) Sen är alltid smaken som baken men grejer börja komma i brevlådan o snart säsongen slut :( Dock börja jag försent och hinner inte med uppkörning allt annat klart :( men måste åka på solsemester till turkiet en längre stund ;) tyvärr

Peace out easy riders!
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Håller helt med om att det spelar roll vem som kör motorcyklen för det första..
Aldrig påstått det... Läs om, läs rätt;)

Och ska jag nu ändå betala för mappning kan jag lika bra kasta in en pcIII och ett luftfilter samma jobbkostnad bara delarna extra.. Och dom på kawa bänkar ut mellan 10-15 hästar med allt detta på, bla pcIII, system, och luftfilter :)

Jag är helt säker på att grabbarna på Kawa säger det, dom vill ju trots allt tjäna pengar. . .

Kan någon som bänkat sin hoj verkligen intyga att det har gjort massa effekt? Min uppfatting är att er6an inte verkat svara så mycket på bara kombinationen slip on, luftfilter och PCIII.

Motbevisa mig gärna, jag är här för att lära..

Er-6 går inte att mappa utan en Power Commander.
Och man bör inte skaffa en PC om du inte skall bänka.

Hejsan!

Du verkar ha bra koll! Är det inte så att man oftast kan skippa mappningen, då ECU självjusterar sig ganska mycket när man sätter på ett slip on?

/DD
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Aldrig påstått det... Läs om, läs rätt;)



Jag är helt säker på att grabbarna på Kawa säger det, dom vill ju trots allt tjäna pengar. . .

Kan någon som bänkat sin hoj verkligen intyga att det har gjort massa effekt? Min uppfatting är att er6an inte verkat svara så mycket på bara kombinationen slip on, luftfilter och PCIII.

Motbevisa mig gärna, jag är här för att lära..



Hejsan!

Du verkar ha bra koll! Är det inte så att man oftast kan skippa mappningen, då ECU självjusterar sig ganska mycket när man sätter på ett slip on?

/DD

Vet inte riktigt, kör numera Z1000 iofs. och efter jag satte på ett Yoshi så tyckte jag den ändrade sig en del i uppträdandet till det bättre efter några mil, men det kan vara inbillning.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Du verkar ha bra koll! Är det inte så att man oftast kan skippa mappningen, då ECU självjusterar sig ganska mycket när man sätter på ett slip on?

/DD

Precis såhär sa servicekillen på Stibix att hojen skulle uppträda efter ett byte till annat slipon.
Han sa att man ansolut inte BEHÖVDE göra något annat om man inte vill!

MVH
 

Zpophy

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
2013, Kawasaki Z800
hej hopp..
har liten undran över ljudet på de olika dämparna.
kör just nu med leo, låter väl helt ok antar jag :p men hur är ljudet jämfört med te x GPR och Laser X-Treme?

mvh
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Jag tycker vi styr upp en ER6 träff till nästa vår, så kan vi jämföra piporna bäst man vill ;) :D


Nu när säsongen börjar gå mot sitt slut, vad för typ av "service" ger ni hojen inför uppehållet?

Jag tänkte mig köra en ordentlig tvätt, även ta med kedjan denna gång, skall plocka ur batteriet. Tänkte byta styre och miniblinkers bak(min högra är glapp).
Polera upp fälgarna och tanken ordentligt, kladda in all gummi/plast i silikonspray(eller vad det nu kallas).
På med kapell och låsa fast den ordentligt.

Hur gör man med bensin, ska tanken vara tom/full eller spelar det ingen roll?
Ska man passa på att byta olja? 100mil sedan jag böt den?
Lite småfrågor bara.

Ska man ställa hojen på depåstöd? I så fall vågar man köpa biltemas ställ? Både fram och bak?
 
Last edited:

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Vad Göra?

Ussh Nu har jag börjat tänka också farligt detta..

Som sagt jag har en er6:a 07:a beställt lite grejer till den och planen var att mappa o styla den osv osv

Men så kolla jag runder o börja titta på mappning och det verkar faktiskt bara vara Mp-racing som gör det ordentligt men därmed priset dock iofs 6500:- Inte super farligt men vi säger jag får ut ca 15hästar MAX MAX plusar det på orginal 71= ca 86 hästar med andra ord där tar historien slut och jag har lagt ut säkert 15papp o mer på bara grejer till hojjen o mappning osv men kommer jue inte nöjja sig med 86 hästar en längre stund..

Har haft hojjen en halvsäsong och tycker den går slött och har inte änns kortet.. Så frågan är om man ska ta o sälja hojjen och lägga lite lappar emellan till något vassare typ Honda cbr 600RR eller en R6:a ..

Issh varför ska jag tänka.. Några förslag ideer tanke sätt .. HJÄLP!

Peace out easy riders..
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Ussh Nu har jag börjat tänka också farligt detta..

Som sagt jag har en er6:a 07:a beställt lite grejer till den och planen var att mappa o styla den osv osv

Men så kolla jag runder o börja titta på mappning och det verkar faktiskt bara vara Mp-racing som gör det ordentligt men därmed priset dock iofs 6500:- Inte super farligt men vi säger jag får ut ca 15hästar MAX MAX plusar det på orginal 71= ca 86 hästar med andra ord där tar historien slut och jag har lagt ut säkert 15papp o mer på bara grejer till hojjen o mappning osv men kommer jue inte nöjja sig med 86 hästar en längre stund..

Har haft hojjen en halvsäsong och tycker den går slött och har inte änns kortet.. Så frågan är om man ska ta o sälja hojjen och lägga lite lappar emellan till något vassare typ Honda cbr 600RR eller en R6:a ..

Issh varför ska jag tänka.. Några förslag ideer tanke sätt .. HJÄLP!

Peace out easy riders..

Ja, vad ska man säga?
Tycker du ska ta en dröm i taget, körkort måste ju ändå vara det viktigaste här!?

Och jag menar, vem är så dum och riskerar körkortet för att DU ska få komma ut oh köra, ni måste ju köra som fullständiga idioter om du redan tycker Er6an känns slö!?

Sen är det ju upp till dig om du vill ha en kåp hoj eller en naken hoj, det behövs ju knappt ens en provkörning för att bestämma sig där!

Mkt att tänka på, men som sagt ta en dröm i taget...:yoparty
 

Black_camel

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
skåne
Hoj
TRIUMP DAYTONA 675
Jo körkortet är klart det viktigaste, Men får jue ändå inte köra upp med er6:an ändå då den bara är 650 .. Får låna vassare av en polare.. Hrm ja vi kör ganska hårt faktiskt ganska dumt men alltid lite kul att köra om en *street racer bil* med den övningskörningsväst på ryggen ;)' Men som sagt klart min känns slö när alla runt omkring jag kör med har minst en 30 hästar mer.. Man känner sig lite som det svarta fåret..

Hrm ja detta tål att tänkas på.. Sen får man även räkna försäkrings pengar i helt andra summor ..

Peace out easy riders ..


Ja, vad ska man säga?
Tycker du ska ta en dröm i taget, körkort måste ju ändå vara det viktigaste här!?

Och jag menar, vem är så dum och riskerar körkortet för att DU ska få komma ut oh köra, ni måste ju köra som fullständiga idioter om du redan tycker Er6an känns slö!?

Sen är det ju upp till dig om du vill ha en kåp hoj eller en naken hoj, det behövs ju knappt ens en provkörning för att bestämma sig där!

Mkt att tänka på, men som sagt ta en dröm i taget...:yoparty
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej kul att du kollade med mp-racing men vad skulle ingå för 6500 sek ? Ta lappen först och jag lovar at er-6 kommer att räcka till långt för dig.
Jag brukar köra med rena 1000 cc sporthojar och den hänger med bra på kurviga vägar visst är toppfarten begränsad men 200 räcker där vi kör.

Om du känner att det blir för dyrt varför inte skippa massa styling och satsa på det primära.

Satsa på bra däck tex M3 och som du är inne på modda motorn så den går så optimalt som möjligt. Även styrbyte rek starkt var ute idag med mitt nya renthal styre och den känns mycket bättre o lättare att bryta ned.

Några 15 häst på topp kan du glömma med slipon,filter och pc3. På mellan går det att få ca 10-13 hk och det är där du vill ha dom på denna hoj. Jag ser många 1000 cc som inte kan eller vågar gasa känns lite löjligt tycker jag(penisförlängare), bättre du tränar upp dig på en mindre hoj först som inte kostar skjortan att försäkra.:fakta

På söndag blir det körning på Gelleråsen någon mer er-6 som ska dit ?



Jo körkortet är klart det viktigaste, Men får jue ändå inte köra upp med er6:an ändå då den bara är 650 .. Får låna vassare av en polare.. Hrm ja vi kör ganska hårt faktiskt ganska dumt men alltid lite kul att köra om en *street racer bil* med den övningskörningsväst på ryggen ;)' Men som sagt klart min känns slö när alla runt omkring jag kör med har minst en 30 hästar mer.. Man känner sig lite som det svarta fåret..

Hrm ja detta tål att tänkas på.. Sen får man även räkna försäkrings pengar i helt andra summor ..

Peace out easy riders ..
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
Sen vet jag inte hur sant det är men ser inte varför han skulle ljuga, slipon kan jag sträcka mig till om jag skulle köpa något men allt som allt är det nästan 10 000kr som allt detta kostar som man mer eller mindre aldrig får se vid försäljning.


Mvh

Har du hojen för att DU ska bli nöjd med den? Verkar glyttigt att inte göra det man känner för bara för att man inte får igen pengarna.
Pengar får du ju nya. men du känar ihop dem för att kunna byta dom mot sånt du vill uppleva. Gör man inte av med sina pengar har man ju ingen glädje av dom!:tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top