ER6-tråden

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
644 Xjell-edition
Simonpimon skrev:
2586050 Detta blir min första hoj, e riktigt taggad. Men om man har gått igenom strulet med att fixa kk och pungat ut massa pistoler för att införskaffa bågen så är det ju inte så kul om man inte får nån kick av att köra den pga strypningen, men det känns så moppefucko-fjortis att strypa av den...:huvet

Är bara vägen inte spikrak så behöver du nog inte vara orolig pöjk!

TorsbyHenrik

RIDER
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
HONDA CBR929RR-2000
Köp er6an!

Bytte i höst bort min ktm 640 motard mot en er6n med G&g slipon!
Är mkt nöjd, den är underbar!

Mvh Henrik

Martex skrev:
2503552 Skulle provköra en KTM 625 häromdan, tänkte jag.
Men fick höra att "det går inte förrän till våren" då hojarna tydligen förlorar för mycket i värde om de körs på hösten och sen säljs på våren.
Hm... jaja, whatever...

Åkte förbi Kawasaki för o spana lite, där stod en silverfärgad ER-6n med Leo-vince på.
Försäljaren där var piggare o strax satt jag på hojen för att testa en runda. :)
När jag körde ut från parkeringen hör jag försäljaren "ge nu järnet!" och ler för mig själv.
Inser snart att det är en riktigt pigg hoj med gött ljud!

Slutsats: Ett litet frö av tvivel har väckts i mig. Borde jag kanske faktiskt fundera på ER-6n som ett alternativ till en 625a... hm... :confused:

Borat

Guest
Hämtade hojen i fredags och har hunnit sätta ett par mil trots det dåliga vädret. Var lite orolig för benställningen (är 1,85), men det är verkligen hur lugnt som helst! Håller dock med det någon skrev här tidigare att backspeglarna är hopplösa, men ser inte alls bilen bakom sig om man inte drar in armbågarna rejält!

Det verkar finnas ganska olika bud angående inkörningen, manualen säger ju 4000rpm i 80 mil och sen 6000rpm i 80 till, men jag fick bara order om att ta det hyfsat lungt de första 100 milen till första servicen.

Ok, nu kommer ett par basic frågor, första hojen så man är ju lite försiktig med det mesta, kanske för försiktig.

- Bensin på tanken, alltså utanpå då, lyckades jag med ganska fort. Några speciella tips för bortstädning, eller är det bara att köra på?
- Nu kommer jag ju inte kunna köra särskilt mycket, även om den Skånska vintern bruakr vara rätt tacksam. Det är väl lugnt att låta hojen stå en vecka eller två utan att börja plocka av batteri och prylar, eller?
- Sist den eviga frågan, skinn eller allväder? Lutar åt allväder då jag inte har några planer på att köra på bana eller ligga och pressa för mycket på motoväg. Någon som har några schyssta tips, gärna på specifika plagg och så.

Ha det gott! :yoparty

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Borat skrev:
2592120 Hämtade hojen i fredags...

- Bensin på tanken, alltså utanpå då, lyckades jag med ganska fort. Några speciella tips för bortstädning, eller är det bara att köra på?
- Nu kommer jag ju inte kunna köra särskilt mycket, även om den Skånska vintern bruakr vara rätt tacksam. Det är väl lugnt att låta hojen stå en vecka eller två utan att börja plocka av batteri och prylar, eller?
- Sist den eviga frågan, skinn eller allväder? Lutar åt allväder då jag inte har några planer på att köra på bana eller ligga och pressa för mycket på motoväg. Någon som har några schyssta tips, gärna på specifika plagg och så.
Grattis till nya hojen. :tummenupp

Det är ju riktigt lack som tål bensin, torka bara bort överskottet så avdunstar resten i en litet hinna som åker i nästa tvätt.

Nej, det är ingen fara, ska den stå hela vinter bör du dock ladda batteriet några gånger under tiden.

Allväderskläder har jag ingen koll på men de testas ofta i MC-folket som du får om du går med i SMC.

Borat

Guest
Neutral skrev:
2592292 Grattis till nya hojen. :tummenupp

Tack! :yoparty

Neutral skrev:
2592292
Det är ju riktigt lack som tål bensin, torka bara bort överskottet så avdunstar resten i en litet hinna som åker i nästa tvätt.

Nej, det är ingen fara, ska den stå hela vinter bör du dock ladda batteriet några gånger under tiden.

Allväderskläder har jag ingen koll på men de testas ofta i MC-folket som du får om du går med i SMC.

Tack för tipsen, då kan jag koppla av :) Klurigt det där med ställ, får jobba på det!

Förresten, borde man gå med i SMC?

Ha det bra!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Borat skrev:
2592381 Förresten, borde man gå med i SMC?
Det tycker jag absolut. Kostar bara 350/år som du kan tjäna igen på förmåner som försäkringsrabatter och annat. Deras tidning blir allt bättre också och är nog bäst vad gäller att skriva för folk som verkligen kör hoj. De jobbar ju också för oss alla så att vi ska fortsätta få åka hoj trots att politikerna ofta vill annorlunda, ju fler medlemmar ju mer lyssnar de på oss.

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Borat skrev:
2592120

Om du går med i SMC så har de billiga erbjudanden om man vill köpa en komplett utrustning. Verkar vara bra grejer men jag har ingen aning om hur de ser ut. http://www.cafd.se/smc.htm

Försäkrar du i bilsport-mc så tjänar du förmodligen snabbt in medlemsavgiften till SMS eftersom du får 10% rabatt på försäkringen. Nästa år när vagnskadeförsäkringen måste betalas så tjänar du ju pengar på det istället.

Själv kör jag med allvädersställ, Rukka Gore-Tex och är mycket nöjd.

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Borat skrev:
2592120 Hämtade hojen i fredags och har hunnit sätta ett par mil trots det dåliga vädret. Var lite orolig för benställningen (är 1,85), men det är verkligen hur lugnt som helst! Håller dock med det någon skrev här tidigare att backspeglarna är hopplösa, men ser inte alls bilen bakom sig om man inte drar in armbågarna rejält!

Jag monterade såna här backspeglar i somras, blev bra mycket bättre.
http://www.bike-design.com/detail.p...ategory=181&shp_make=0&shp_model=0&shp_year=0

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
@FZ1: Har du nån bild på en ER-6 med BOS?

@TorsbyHenrik: Tackar! ska kolla upp det, har ju ett par månader på sig att bestämma sig innan det blir aktuellt att rulla ut den :) Verkar inte som det går att beställa på nätet från funbike.. nån som vet vart på nätet man kan hitta?

Hittade f ö en jäkligt snygg cuts på bike-design till er-6 som man lätt ska inhandla..

Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej på er

Är själv på väg att köpa en ER6-n, verkar vara svårt att hitta en mer prisvärd hoj... (Har även kollat på Y FZ6-n samt nya H Hornet)

MEN: Jag stör mig på en sak: Förvisso kan det avskrivas som endast skönhetsfel, men ska man lägga de pengarna vill man ju att det ska kännas klockrent... SÅ: Den lilla "bullen", eller "vårtan" som min sambo kallar den, som instrumenteringen sitter under, anser jag förstöra lite hojens annars fördelaktiga yttre.

Men så jag såg bilder på nya Hornet fick jag en idé: Kan man inte lacka om den bullen (som Kawa envisats med att lacka den i samma färg som tanken) till svart. Kolla gärna på bilder på nya Hondan så ser ni vad jag menar.

Någon som har sett hur detta sett ut?
Någon som har några åsikter?
Någon som är duktig på Photoshop som kan trolla lite?

http://www.hondamc.com/homc/templates/PicBrowser____6158.aspx?model=CB600F&year=2007

Mvh Ankan

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
The Duck skrev:
2604487 Hej på er

Är själv på väg att köpa en ER6-n, verkar vara svårt att hitta en mer prisvärd hoj... (Har även kollat på Y FZ6-n samt nya H Hornet)

MEN: Jag stör mig på en sak: Förvisso kan det avskrivas som endast skönhetsfel, men ska man lägga de pengarna vill man ju att det ska kännas klockrent... SÅ: Den lilla "bullen", eller "vårtan" som min sambo kallar den, som instrumenteringen sitter under, anser jag förstöra lite hojens annars fördelaktiga yttre.

Men så jag såg bilder på nya Hornet fick jag en idé: Kan man inte lacka om den bullen (som Kawa envisats med att lacka den i samma färg som tanken) till svart. Kolla gärna på bilder på nya Hondan så ser ni vad jag menar.

Någon som har sett hur detta sett ut?
Någon som har några åsikter?
Någon som är duktig på Photoshop som kan trolla lite?

http://www.hondamc.com/homc/templates/PicBrowser____6158.aspx?model=CB600F&year=2007

Mvh Ankan

Titta denna länken så har du en med svart.
http://www.reitstahl-motos.ch/page.php?site=spezial

Till alla er som klagar på den enligt mig snygga designen på lampan, så kanske ni kan bygga om den till detta!
http://www.bike-nuts.com/blog/yoshiji/uploads/CA330020.JPG
Eller varför inte till detta:
http://www1.weber-motos.ch/images/kompletter6n06_517.jpg

Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Gamebox, jag bugar, bockar och niger för tipset. Gjorde mig knappast mindre intresserad, även om jag nog inte hade valt en blank svart färg som den på bilden...

Ang de andra bilderna så kunde inte den första visas, den andra var riktigt cool bortsett från hur tydligt man ser fästena.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha