ER6-tråden

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
jag har vart uppe i 220 kmh, vet dock inte hur vinden var. Men helt orginal var hojen då... känns det inte som den är spärad till en vis hastighet? Har för mig att jag låg på 10 000 varv bara :p Men jag kan ha fel.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Den är ju lite mjuk så fotpinnarna kan väl ta i men har du inte onormalt korta ben så har du redan skrapat knä en stund då. :D

Byt gärna däcken om du ska köra bana, original är gjorda av bakelit och får aldrig någon värme.

såvida man inte köper 09 - och uppåt där de sitter dunlop roadsmart :tummenupp


Provade sätta på backspeglar nu efter styrbytet , fan vad fult de är... men ack så praktiskt.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ok, så det är bättre däck nu alltså? :) Min var en -06 och det var också Dunlop, kommer inte ihåg modellen men de var stenhårda, hade säkert klarat sig 2500 mil. :D

Roadsmart fanns ej 2006 om jag har rätt för mig.
Roadsmart är dual compound dvs samma som Pilot road osv.
Det är hårt i mitten för livslängd men mjukt på sidorna för fäste.
Kanon grepp är där i däcken och de funkar lätt för åkning i rödgrupp på smc kurser.
Sen i regn är de guld!:tummenupp
 

überkill

Guest
såvida man inte köper 09 - och uppåt där de sitter dunlop roadsmart :tummenupp


Provade sätta på backspeglar nu efter styrbytet , fan vad fult de är... men ack så praktiskt.

Du ska inte ens fundera på att köra utan backspeglar förutom på bana. Det kan göra ont har jag hört... :gnissla
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Du ska inte ens fundera på att köra utan backspeglar förutom på bana. Det kan göra ont har jag hört... :gnissla

Jag är lite orolig för de backspeglarna jag har. De är snygga men väldigt små. Såg inte mycket i dem under provturen, men då var jag inte så noga att ställa in dem heller...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag är lite orolig för de backspeglarna jag har. De är snygga men väldigt små. Såg inte mycket i dem under provturen, men då var jag inte så noga att ställa in dem heller...

Köpte något liknande dina speglar på ebay för 200kr.
Man såg inte mycket precis....
Får bli orginal speglar.
Har kört utan i slutet av säsongen , men de var jobbigt att behöva vända sig om och titta hela tiden , nej speglar är grymt skönt!

Hojen är ju grymt mycket snyggare med annat styre kan man ju lätt säga.
Men ta bort den dära kudden och fågelpinnen i mitten så ser de bättre ut :tummenupp
Du behöver inte oroa dig ang fågelpinnen , pratade med en cross förare och han så att såvida du inte ska hoppa på platåhopp så behövs den ej .
Alltså på en gathoj är de inga problem!
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Köp kawa's org "sport" speglar. Ser betydligt mycket snyggare ut än org och man ser precis lika bra(eller dåligt) i dem. :)

Kanske är annan design efter 09? De innan är ruskigt fula org iaf, ser ut som stora fyrkanter.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tja,

Någon som lackat sin original magspoiler?
Isf, skulle jag vilja veta hur ni gick till väga, och vilken lack ni använde er utav?

Funderar starkt på att lacka den svart, istället för den gråa tråkiga färg den har i dagsläget.


/K
 

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
fick hem lite saker jag beställde från www.motospecialties.com, funkade super med paypal lite leveranstid med den funkade fint ändå. Men jag hade helt missat att tänka på när sakerna kom till tullen... blev en lite extra slant på 400kr.

Enligt uppgift vad jag läst ska den toppa ganska exakt 200, men jag vet inte om det stämmer. Låter vettigt. Du bör kunna köra den med hyfsat mycket nedlägg men finns säkert de som vet det säkert här. Sett till kostnad för ny hoj samt hur rolig den ändå är är det säkerligen ett bra köp.

Jag är ledsen men fågelpinnen måste bort, blir lite BMX stuk över den med vadderade kudden på också.

Man vill inte veta vad Er6:an toppar, det blåser så galet mycket över 160 blås...
 
Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
fick hem lite saker jag beställde från www.motospecialties.com, funkade super med paypal lite leveranstid med den funkade fint ändå. Men jag hade helt missat att tänka på när sakerna kom till tullen... blev en lite extra slant på 400kr.



Jag är ledsen men fågelpinnen måste bort, blir lite BMX stuk över den med vadderade kudden på också.

Man vill inte veta vad Er6:an toppar, det blåser så galet mycket över 160 blås...

Haha, inget att be om ursäkt för. Bilderna togs under provkörningen. Får se när jag tar hem den (står hos funbike än på vinterförvaring) vad som ska bort. Ska kolla hur mycket man ser i speglarna då. Är det helt åt helvete har jag original kvar.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Haha, inget att be om ursäkt för. Bilderna togs under provkörningen. Får se när jag tar hem den (står hos funbike än på vinterförvaring) vad som ska bort. Ska kolla hur mycket man ser i speglarna då. Är det helt åt helvete har jag original kvar.

Jag kommer använda orginal , de är faktiskt kanon bra!:tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ser ut att vara ett 22mm styre, då bör nog fågelpinnen vara kvar!


Somsagt ska du inte hoppa med er6an så behöver du inte oroa dig.
Att styret endast är 22mm har inget med hållbarhet att göra... Många orginalstyren idag är på 22mm utan pinne..
Är du ändå orolig så köp ett renthal som är förstärkt som också finns i 22mm!
Vet många här på forumet som kör utan pinne vilket gått bra.
När jag pratade med en erfaren crossförare och han försäkrade mig om att de var inga somhelst problem eftersom de är en gathoj!
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Somsagt ska du inte hoppa med er6an så behöver du inte oroa dig.
Att styret endast är 22mm har inget med hållbarhet att göra... Många orginalstyren idag är på 22mm utan pinne..
Är du ändå orolig så köp ett renthal som är förstärkt som också finns i 22mm!
Vet många här på forumet som kör utan pinne vilket gått bra.
När jag pratade med en erfaren crossförare och han försäkrade mig om att de var inga somhelst problem eftersom de är en gathoj!

Skillnaden är att de styren som är utan fågelpinne och 22mm är konstruerade för det, och tvärtom. Har man fågelpinne på ett styre är det nästan en självklarhet att ha kvar det.
Vet fall där folk har tagit bort fågelpinnen på sina 22mm styren och gjort en stoppie så har styret gått av vid styrfästet, inte så kul när det händer...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Skillnaden är att de styren som är utan fågelpinne och 22mm är konstruerade för det, och tvärtom. Har man fågelpinne på ett styre är det nästan en självklarhet att ha kvar det.
Vet fall där folk har tagit bort fågelpinnen på sina 22mm styren och gjort en stoppie så har styret gått av vid styrfästet, inte så kul när det händer...

Ja givetvis är de konstruerade för det , menade mer bara på att de inte har med tjockleken 22mm att göra. Finns massor med olika styren som är förstärkta på olika vis med eller utan fårgelpinne men att de skulle ha en påverkan på en gathoj har jag svårt att tro då styrena är gjorda för cross.

Ett styre som knäckts vid stoppie? Du får gärna ge referens.
Mer troligen att de böjs..
De ska otrolig mycket kraft till för att ett styre ska knäckas (vurpa eller liknande) istället för att böjas , eller så har man köpt ett måndagsex .
Litar fullt ut på min Crosskontakt och kommer köra utan pinne då jag vet flera som gör detta utan problem!
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Ja givetvis är de konstruerade för det , menade mer bara på att de inte har med tjockleken 22mm att göra. Finns massor med olika styren som är förstärkta på olika vis med eller utan fårgelpinne men att de skulle ha en påverkan på en gathoj har jag svårt att tro då styrena är gjorda för cross.

Ett styre som knäckts vid stoppie? Du får gärna ge referens.
Mer troligen att de böjs..
De ska otrolig mycket kraft till för att ett styre ska knäckas (vurpa eller liknande) istället för att böjas , eller så har man köpt ett måndagsex .
Litar fullt ut på min Crosskontakt och kommer köra utan pinne då jag vet flera som gör detta utan problem!

Nä, det är ju klart att det har med kvalité att göra.

Det var längesedan när "moppetiden" var, hängde på ett forum där en snubbe lyckades knäcka sitt 22mm styre som han tagit bort fågelpinnen på vid stoppie, har tyvärr inte kvar bilderna men det var verkligen helt av. Likaså var det en som (troligen var nybörjare) men skulle slanga och ryckte av styret, däremot var det på en scooter och där har man bara ett styrfäste vilket gör att det blir rätt mycket känsligare. Att tillägga är dock att detta var styren av låg kvalité, däremot var det aluminium styren.

Har 10års seriöst crosskörande i bagaget jag med så jag vet hur lite det krävs för att böja ett styre, att böja ett fatbarstyre är inga problem vid en omkullkörning så att försvaga ett styre för en pinne är något jag aldrig kommer göra. Framförallt på en mc när man har så höga hastigheter och jobbig asfalt att landa på. Men det är ju upp till var och en.
Dessutom är Kawans styrfästen gjutna (iaf på 06-08) och ej i bussningar som på en cross (Om man inte byter krona då).
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nä, det är ju klart att det har med kvalité att göra.

Det var längesedan när "moppetiden" var, hängde på ett forum där en snubbe lyckades knäcka sitt 22mm styre som han tagit bort fågelpinnen på vid stoppie, har tyvärr inte kvar bilderna men det var verkligen helt av. Likaså var det en som (troligen var nybörjare) men skulle slanga och ryckte av styret, däremot var det på en scooter och där har man bara ett styrfäste vilket gör att det blir rätt mycket känsligare. Att tillägga är dock att detta var styren av låg kvalité, däremot var det aluminium styren.

Har 10års seriöst crosskörande i bagaget jag med så jag vet hur lite det krävs för att böja ett styre, att böja ett fatbarstyre är inga problem vid en omkullkörning så att försvaga ett styre för en pinne är något jag aldrig kommer göra. Framförallt på en mc när man har så höga hastigheter och jobbig asfalt att landa på. Men det är ju upp till var och en.
Dessutom är Kawans styrfästen gjutna (iaf på 06-08) och ej i bussningar som på en cross (Om man inte byter krona då).


Ja somsagt de är ju lite annat vid crosskörning.
>Trillar jag så räknar jag med att mitt styre blir böjt och då byter jag ut det.
Men Jag är inte ett dugg orolig över att bromsa hårt vid ett rödljus och få styret i handen.
Måste va ett jädra tunt gods på styret (cykelstyre?) som knäcktes eftersom de just knäcktes och inte böjdes.
Kollat lite på biltemas , renthals styre och vad jag ser så är de ganska tjockt gods på dessa.
Har själv Afam som har 5mm tjockt gods.
Givetvis så förstärker fågelpinnen och man försvagar styret om man tar bort den men för vanlig gatkörning tror jag inte man behöver oroa sig.

Upp till var och en givetvis som du säger.
Kan återkomma med en rapport till sommaren så får vi se om jag knäckt/böjt styret vid gatkörning. ;)
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top