ER6-tråden

prowetz

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
kawasaki er6n -09
Hallå brödrar.

Förra året frös jag som fan om händerna när jag åkte längre sträckor, dubbla vantar krävdes så nu tänker jag fan mecka på handtagsvärmare, har hittat ett par på www.touring.se..

Verkar som att man kan ersätta orginal med ett par med handtag med värmeslingor, verkar ju himla smidigt.. är det någon som har erfarenhet?

Vad jag vet så blir handtaget mycket tjockare, vet dock inte hur den modellen är som du ska köpa

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Hej alla!

Behöver lite hjälp om hur jag ska göra med fälg stripes på hojen.

Fyll i vilken färg och sätt en "pinne" bakom så det blir lätt att hålla koll på slutresultatet om nästa bara svarar på inlägget och fyller i sin pinne! :yoparty

Alternativt är att inte ha någon alls!?

tack för hjälpen!

MVH -Patrick

Tips är att köra utan på silverfärgade fälgar, ser rätt taskigt ut enligt mig.

High Tower

<- Nybörjare
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
KTM 950SM
Haha jag skojade mest när jag sa helsingborg :D.
De var ju satan vad folk vill ner hit :)

haha ja.. egentligen förstår jag inte varför då ni talar rätt så konstigt :arsele :krama! Men det är nära och det är rätt roliga kustvägar söderut från halmstad.. även norrut :).

Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nationaldagen är en prefekt dag att komma ner till hbg då vi kör något som heter NRD (Nationaldags runda) och brukar vara ca 150 hojar.
Det är grymt kul , massa folk och shysta vägar på 20-30 mil :)

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Hej på er!

Sitter och planerar vårens hojköp, mitt första, och det står mellan två relativt likvärdiga konkurrenter, XJ6 och ER-6. I XJ6-tråden finns ett par fina inlägg som i viss mån jämför de två och argumenterar för XJ6:an, t.ex. att XJ6:an har en "mjuk och fin radfyra" och en skönare sadel.

Vad säger ni om ER6? Varför anser ni att ER6:an är en grym hoj? Vad är dåligt med den? Hur är motorkaraktären (jag har aldrig kört twin)? Hur skiljer sig den tidigare modellen mot den efter -09 förutom utseendet?

Stort tack!

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej på er!

Sitter och planerar vårens hojköp, mitt första, och det står mellan två relativt likvärdiga konkurrenter, XJ6 och ER-6. I XJ6-tråden finns ett par fina inlägg som i viss mån jämför de två och argumenterar för XJ6:an, t.ex. att XJ6:an har en "mjuk och fin radfyra" och en skönare sadel.

Vad säger ni om ER6? Varför anser ni att ER6:an är en grym hoj? Vad är dåligt med den? Hur är motorkaraktären (jag har aldrig kört twin)? Hur skiljer sig den tidigare modellen mot den efter -09 förutom utseendet?

Stort tack!

Har inte provat xj6an så har svårt att säga något om den.

Men er6 kan ja ge dig info om.

Kawasaki Er6n 2009

+ VRID och bottendrag :)
+ Lättkörd
+ Sjukt smidig (stan , landsväg , bana)
+ Busvänlig
+ Väghållning som räcker till de flesta.
+ Sjukt mycket mc för pengarna. (1200mils intervall)

- Kåpa (naken)
- Små vibrationer
- Inställningsmöjligheter

Jag ÄLSKAR motorkaraktären , att ha vrid på låga varv är något jag kommer vilja ha på mina hojen hädanefter.
Hojen ställer upp på de mesta och är inte bäst på något men bra på allt.
Du hänger LÄTT med sporthojar på gata utan problem.
Det som skiljer 09 från 06-08 är :
- Gummiupphängd motor
- Bättre fjädrings komponenter ( Annan tillverkare)
- Ny design
- Mindre vibrationer
- Annan mätare
- Bättre insprut på låga varv.

Jämför antalet sålda xj6 med er6 så har du svar på din fråga :tungan.
Prova alltid först! Detta är vad JAG tycker inte säkert du tycker samma sak.
Prova och köp sen :)
Jag skrattade under hjälmen första gången ja provade den just på grund av att den kunde slängas in i kurvor hur som helst.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag köpte er-6 istället för xj6 för att (vad jag tycker) den är smidigare roligare och snyggare. Twin är nog det roligaste som finns när man inte vill ha en literhoj, draget kommer direkt vid låga varv och fortsätter upp till 10-11 tusen. En radfyra är ju alltid en radfyra ioförsig ;) lite skrikigare ljud men behöver mer rpm innan den är lika rolig, just det tycker jag är så skönt med er-6 an... vill man ha effekt direkt så tycker jag att kawan är så mycket bättre. Men detta är vad jag tycker och jag kan egentligen inte säga att kawan ÄR bättre än yamahan som hoj, men för just mig var valet självklart. Men sadeln kan jag tycka var lite bättre på xj6an, får lite trä smak i röven när jag åker på kawasakin, men just när man KÖR så är den perfekt och man kan åka 100 tals mil :p Provkör, kläm, titta och tänk! Kan inte jämföra den tidigare och äldre er-6 orna för har bara kört min 07, men lite vibrationer i styret runt 5 000 rpm men det försvinner efter 500 varv.

Känns som om vi har kanska lika åsikter björk3n :p Busvänlig är den absolut!

Last edited:

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Jäklar, snabba svar! Hade hoppats kunna avfärda någon på "objektiva" grunder men det verkar vara hugget som stucket, blir att provköra båda så snart våren behagar dyka upp. Iofs inget fel med det :banana

Tack ska ni ha!

/ Peter

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Jäklar, snabba svar! Hade hoppats kunna avfärda någon på "objektiva" grunder men det verkar vara hugget som stucket, blir att provköra båda så snart våren behagar dyka upp. Iofs inget fel med det :banana

Tack ska ni ha!

/ Peter

Även min är till salu, och kan bara säga som dom andra, åk runt och provkör så känner du ganska snabbt vad du gillar bäst.
Jag satt och småskrattade första gången jag körde er6an, den var lättkörd som en moped, med skapligt krut redan från botten, hade då testat hornet, z750, bandit, flera buell + flera custom cyklar, men ingen var så lättsam och rolig som er6an.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Första turen iår avklarad!
Var så grymt sugen på att testa de nya styret så drog ut då det var halvtorrt.
STOR SKILLNAD Alla som inte bytt styre , BYT!
Var skeptisk till en början då jag trodde de skulle bli obekvämt och mindre lättsvängt.
Det är fortfarande bekvämt att köra och du slänger runt hojen lättare än innan.
Att ta kurvor nu blev mer naturligt , sen kändes de faktiskt bättre när man var uppe på ett hjul med ett bredare styre :) .
Tycker absolut inte hojen blev ostabil på något sätt.

var lite inne på att byta hoj till street triple R men nu efter första turen ångrade jag mig , Er6an är en KANON HOJ :banana

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Första turen iår avklarad!/QUOTE]

FAAAN va du måste plåga oss andra!! :arsele

Längtar massor till våren, sen tror jag det blir NDR i Skåne 6 juni. De jag vet som kört säger att det är skitkul! Bjork3n, har du kört förr? Har hört att tempot är ganska högt?

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
halle7 : Det brukar delas upp i grupper långsam , medel , snabb.
Skulle man råka välja fel grupp så kan man lätt byta under dagen :)

Fredriksson : Det är ett AFAM styre som jag köpte i en cross butik.
802mm brett är de tror jag.
Funkar kanon !
Hade inga styrändar när jag prova och kände ändå inga vibrationer , antar att de är gummit som de satt i styrfästet på 09an som tar bort alla vibrationer :)
Fick styrändar idag av märket Lsl flat barends , blev mycket snyggt :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln