ER6-tråden

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Någon som vet om det är samma styre på ER6 06-08 som 09-10?
Eller iaf om kopplings/bromsgreppen är de samma?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Ska nu sälja min mc i förmån till en Street triple R.
1139mil fullstämplad service bok (1200mil gjord).
Garanti förlängd fram till 2013 via kawasaki.
Hojen är i mycket bra skick!
:)

Var det inte en dag sedan du sa att du inte skulle det? Hur kommer det sig att den ska säljas?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ha begär är väl de enda svaret jag kan komma på...
Det har dämpats lite nu (var på Triumph innan idag)
Gahh jag är så kluven!!!
Jag älskar min er6 , jävla vinter som gör en knäpp :gnissla
Beslutat nu att jag väntar iaf till maj innan jag säljer isåfall så jag verkligen hinner tänka igenom det!
Svårt att ersätta en sån kanon hoj!
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej Simon

Du har inte kört den har du ? Jag har kört den versionen utan r och jag tyckte inte det var så stor skillnad på den och våra. Visst lite bättre chassi och drag i motorn men frågan är om det är värt alla tusen lappar i diff ? Kanske bättre att spana in z1000 från 10 den gav sjukt mycket habegär prova i vår så förstår du. Lägg till akra och pc så blir den galet grym
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej Simon

Du har inte kört den har du ? Jag har kört den versionen utan r och jag tyckte inte det var så stor skillnad på den och våra. Visst lite bättre chassi och drag i motorn men frågan är om det är värt alla tusen lappar i diff ? Kanske bättre att spana in z1000 från 10 den gav sjukt mycket habegär prova i vår så förstår du. Lägg till akra och pc så blir den galet grym


Jodå jag har provat den , fast endast rakt fram och lite bakhjul (r-modellen)
Z1000 blir de ej i och med premien.
Med min unga ålder blir försäkringen för dyr 2500 i mån är de inte värt.
En triple r kostar mig 1000 i mån (helförsäkring).
Har ju också vart inne på öhlins kit till er6 som kostar 7000, men är rädd att jag växer ifrån mcn detta året tyvärr.
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Hej på er alla igen.

Kommit igång med vinterstyling på hojen tillslut. Inhandlat nya fina mini LED blinkers och eftersom att pilla med motstånd endast verkar vara problem så inhandlades även ett last oberoende blinkers relä (42-140) från biltema. Problemet är att original reläet ser helt anorlunda ut men skarvade med lite hylsor så löst sig detta. Problemet är nu helt enkelt att det inte fungerar alls. På biltema reläet är det 3 stift och på originalet är det 2. Hur ska jag koppla? Som det är nu så har jag 12 volt vid reläet med det klickar inte. Reläet är helt i övrigt. Förslag?
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Hej på er alla igen.

Kommit igång med vinterstyling på hojen tillslut. Inhandlat nya fina mini LED blinkers och eftersom att pilla med motstånd endast verkar vara problem så inhandlades även ett last oberoende blinkers relä (42-140) från biltema. Problemet är att original reläet ser helt anorlunda ut men skarvade med lite hylsor så löst sig detta. Problemet är nu helt enkelt att det inte fungerar alls. På biltema reläet är det 3 stift och på originalet är det 2. Hur ska jag koppla? Som det är nu så har jag 12 volt vid reläet med det klickar inte. Reläet är helt i övrigt. Förslag?

Med reservation för att någon annan har en bättre idé...
På min gamla -06a gjorde vi så att vi kopplade ihop två av stiften och sen vidare till jord. Det var samma relä som du köpt. Och då funkade det på den :). Vilka två stift kan jag inte säga men prova dig fram, det finns ju inte så många möjligheter.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Öhlins dämpare?

Många klagar ju lite på ER6´ans dämpare. Är det någon som har provat Öhlins nya ersättare? Är det i så fall värt ett byte?

Hur ställer ni er till att exempelvis byte till Öhlins-dämpare, slip-on och mappning (inkl. bänkning) i förhållande till att byte helt mot exempelvis en R6a? Man tjänar ju in en hel del på försäkringen...

En helt annan sak. Köpte en 07´a som gått 450 mil i somras. På den sitter Battlax BT020r (4,5 mm kvar). Är det någon risk att dessa blivit hårda och torra av tidens tand och bör bytas? Eller är det bara att köra på? Har nämligen hört att mc-däck inte bör vara mer än två år gamla därefter blir dom rejält hala.
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Med reservation för att någon annan har en bättre idé...
På min gamla -06a gjorde vi så att vi kopplade ihop två av stiften och sen vidare till jord. Det var samma relä som du köpt. Och då funkade det på den :). Vilka två stift kan jag inte säga men prova dig fram, det finns ju inte så många möjligheter.

Provade ditt tips men det resulterade att reläet liksom slår en miljoooon ggr i sek. Visserligen blinkar även blinkersen.

Finns det några färdiga alternativ. Har byggt in blinkersen så jag tar inte ut dem o labbar med motstånd men finns det så att säga ett relä som bara fungerar bolt on på en er6n 09-?
 

HappyBiker

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n -10
Använder mig av detta styret: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=20693&art=1369176

Lägre och bredare än original. Tyckte att alla crosstyre jag provade var för höga eller för breda.

Fan det där skulle vara sjukt snyggt till min hoj som är svart!

Ni som byter styre. Gör ni det själv eller låter ni en verkstad göra det? Hur mycket kostar det i sånt fall?

Och kan någon vara snäll och ta bort den här vita skiten som ligger på gatan!!! :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Många klagar ju lite på ER6´ans dämpare. Är det någon som har provat Öhlins nya ersättare? Är det i så fall värt ett byte?

Hur ställer ni er till att exempelvis byte till Öhlins-dämpare, slip-on och mappning (inkl. bänkning) i förhållande till att byte helt mot exempelvis en R6a? Man tjänar ju in en hel del på försäkringen...

Jag har varit inne på öhlins kit till er6an.
Kostar ca 7000kr med framgaffelfjädrar.
vet fortfarande inte om ja ska köpa ett par.
Dock så upplever jag bara hojen som svajig på bana och då får man ju dra slutsatsen om de är värt 7000kr för att hojen ska gå bra på de bandagarna man kör.
Känns lite som de är bättre att byta mc.

Ang pc3 så imorn kommer ett nr Allt om mc där de sattit pc3 på en er6 för att se om de är värt det.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Många klagar ju lite på ER6´ans dämpare. Är det någon som har provat Öhlins nya ersättare? Är det i så fall värt ett byte?

Hur ställer ni er till att exempelvis byte till Öhlins-dämpare, slip-on och mappning (inkl. bänkning) i förhållande till att byte helt mot exempelvis en R6a? Man tjänar ju in en hel del på försäkringen...

En helt annan sak. Köpte en 07´a som gått 450 mil i somras. På den sitter Battlax BT020r (4,5 mm kvar). Är det någon risk att dessa blivit hårda och torra av tidens tand och bör bytas? Eller är det bara att köra på? Har nämligen hört att mc-däck inte bör vara mer än två år gamla därefter blir dom rejält hala.

Gäller ju sen att man kan ställa in sakerna, annars är det helt lönlöst att köpa Öhlins. Att bara klämma på Öhlins-fjädring och tro att hojen är guld funkar inte.
Nja, en Er-6 blir nog aldrig så rolig som en R6a kan vara. Men å andra sidan är det rätt mycket mer pengar att åka R6 också.

Fan det där skulle vara sjukt snyggt till min hoj som är svart!

Ni som byter styre. Gör ni det själv eller låter ni en verkstad göra det? Hur mycket kostar det i sånt fall?

Och kan någon vara snäll och ta bort den här vita skiten som ligger på gatan!!! :)

Det klarar du av själv. Lossa bara på styrklammorna som styret sitter fast i vid styrkronan. Sedan lossar du på bromspump, gashandtag och kopplingen/kopplingsgreppet från det gamla styret, monterar det på det nya och skruvar sedan fast det i styrkronan igen.

Skulle inte förvåna mig om en verkstad tar en tusenlapp för ett byte av styre på en hoj.
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Okay. Har kört fast i LED blinkersträsket..igen.

Har inhandlat ett par LED blinkers på1 watt. Således blinkar mina blinkers för fort.
Har inskaffat ett lastoberoende relä för att ta hand om saken men på min 09:a så sitter det ett 2 poligt elektroniskt relä och mitt "nya" biltema relä har 3 poler. Hur jag än vänder o vrider får jag det inte att fungera. Nån som har kopplat in ett 3 poligt relä på befintlig 2 poligt system får gärna tala om hur man skall koppla?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Okay. Har kört fast i LED blinkersträsket..igen.

Har inhandlat ett par LED blinkers på1 watt. Således blinkar mina blinkers för fort.
Har inskaffat ett lastoberoende relä för att ta hand om saken men på min 09:a så sitter det ett 2 poligt elektroniskt relä och mitt "nya" biltema relä har 3 poler. Hur jag än vänder o vrider får jag det inte att fungera. Nån som har kopplat in ett 3 poligt relä på befintlig 2 poligt system får gärna tala om hur man skall koppla?

Nu har du redan köpt blinkers så detta hjälper kanske inte dig.
Men jag rekomenderar vanliga glödlamps blinkers som också finns i mini (har det på min) och då slipper man allt trassel och bök med relä :)
 

RiccyRockstar

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Falun
Hoj
-09 ER6N
Nu har du redan köpt blinkers så detta hjälper kanske inte dig.
Men jag rekomenderar vanliga glödlamps blinkers som också finns i mini (har det på min) och då slipper man allt trassel och bök med relä :)

Var nere i garaget nu igen och funderade lite till. Visade sig att det 3:e stiftet skulle till jord och INTE batteriminus=) Mao, nu fungerar precis allt som har med blinkers att göra=)

Men en annan fråga: Skall inte hel och halvljus lysa med bara tändning på? Kan inte starta med sovande barn i huset=P

Men du Bjork3n: Du som har byggt om baken. Hur har du löst skyltbelysningen? Jag har liksom satt skylten så högt upp mot kutsen jag bara kan och nu slog det mej att nån form av LED slinga skall få plats. Har du lust att lägga upp en bild på hur du gjort?
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Var nere i garaget nu igen och funderade lite till. Visade sig att det 3:e stiftet skulle till jord och INTE batteriminus=) Mao, nu fungerar precis allt som har med blinkers att göra=)

Men en annan fråga: Skall inte hel och halvljus lysa med bara tändning på? Kan inte starta med sovande barn i huset=P

Men du Bjork3n: Du som har byggt om baken. Hur har du löst skyltbelysningen? Jag har liksom satt skylten så högt upp mot kutsen jag bara kan och nu slog det mej att nån form av LED slinga skall få plats. Har du lust att lägga upp en bild på hur du gjort?

Ordnar en bild till dig imorgon :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top