En annan fråga, någon som lyckas bromsa upp sin ER6a på framhjulet? Misstänker att det beror på dåligt framdäck, men jag får hela tiden framhjulslåsningar när jag försöker. Spelar ingen roll hur snäll jag är på bromsen, så vill det kana.
När jag testat på skoj har det bara blivit "ABS-låsning" eller som bäst ett ett litet litet lyft/"skutt" den absolut sista decimetern.
När jag däremot i somras höll på att krocka (med han jag var handledare för och övningskörde med
) lyckades jag få till ett riktigt präktigt bakhjulslyft samt att hojen vred sig runt framhjulet och kom ner närmare 45 grader "fel".
Bromsade först mjukt för att sen reflexmässigt klämma till i panik när jag plötsligt såg att han tvärnitat pga en bil som i hög fart kom från en sidogata.
Även denna gång var det från låg hastighet. Har Pilot Power.
Jag har ingen aning hur man gör det rätt men tror det borde vara så här:
Tipset är väl fram mot tanken med kroppen samt raka och låsta armar så att kraften går i styret och inte genom knä/tank som är det riktiga sättet att bromsa. Samt upp med blicken så du har koll på om du lyckas eller ej.
Något roligare: SMC har släppt sina kurser för 2011. Hur många har bokat sig eller är på väg att göra det?
Har ni aldrig kört bana/kurs så är det på tiden!
Grymt kul och lärorikt!
Blev själv fast efter första gången och kör mindre och mindre gata till förmån för kurser, bandagar och Knixkurser.
Blev väl runt 15 körningar förra året och lär inte bli färre i år
Motorex kör min verkstad på iaf. 10w40.
Mina Techspec snakeskins kom idag , blev techspec eftersom jag inte alls gillar stompgrips.
Har nu monterat dem på hojen och man fick klippa till dem lite för att passa. (beställde till zx6r 2007-2008)
Nu slipper man förhoppningsvis klämma benen runt tanken som en gnu inför varje inbromsning (speciellt vid skjuts).
Här är 2 bilder