ER6-tråden

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Var nere i garaget nu igen och funderade lite till. Visade sig att det 3:e stiftet skulle till jord och INTE batteriminus=) Mao, nu fungerar precis allt som har med blinkers att göra=)

Men en annan fråga: Skall inte hel och halvljus lysa med bara tändning på? Kan inte starta med sovande barn i huset=P

Men du Bjork3n: Du som har byggt om baken. Hur har du löst skyltbelysningen? Jag har liksom satt skylten så högt upp mot kutsen jag bara kan och nu slog det mej att nån form av LED slinga skall få plats. Har du lust att lägga upp en bild på hur du gjort?


Min tänder inte hel och halv när man bara har tändningen på, utan då tänds bara parkeringsljus :)

En annan fråga, någon som lyckas bromsa upp sin ER6a på framhjulet? Misstänker att det beror på dåligt framdäck, men jag får hela tiden framhjulslåsningar när jag försöker. Spelar ingen roll hur snäll jag är på bromsen, så vill det kana.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Va har du för däck kryckan? Vilka däck var det som sög sa ni? Jag har dunlop sportmax på min 07a är det dom som är orginal?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Va har du för däck kryckan? Vilka däck var det som sög sa ni? Jag har dunlop sportmax på min 07a är det dom som är orginal?

Dunlop är inte orginal.
Orginal på 06-08 är Bridgestone om jag inte missminner mig.
09---> Dunlop sportmax Roadsmart.

Sen har dunlop kommit med en ny variant som fått mycket gott omdöme.
Dunlop sportmax sportsmart :tummenupp
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
ok måste säga att jag inte är helt nöjd med mitt dunlop. men kan vart att jag körde lite hårt innan tempen kommit upp :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
ok måste säga att jag inte är helt nöjd med mitt dunlop. men kan vart att jag körde lite hårt innan tempen kommit upp :)

Jupp måste de nog ha varit.
Sett instruktörer som kör med Dunlop roadsmart på bana i röd grupp så däcket pallar absolut med högt tempo.
I 7/10 så är de faktiskt oftast förarfel som gör att däcken tappar fästet.
Kör själv roadsmart och är kanon nöjd! Inne på mitt andra set.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Vad har ni för olja i motorn? Vilken olja rekomenderar ni?

Motorex kör min verkstad på iaf. 10w40.

Mina Techspec snakeskins kom idag , blev techspec eftersom jag inte alls gillar stompgrips.
Har nu monterat dem på hojen och man fick klippa till dem lite för att passa. (beställde till zx6r 2007-2008)
Nu slipper man förhoppningsvis klämma benen runt tanken som en gnu inför varje inbromsning (speciellt vid skjuts).

Här är 2 bilder :)
 

Bifogat

  • IMG_0211.jpg
    IMG_0211.jpg
    235.1 KB · Visningar: 164
  • IMG_0212.jpg
    IMG_0212.jpg
    236.7 KB · Visningar: 140

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
En annan fråga, någon som lyckas bromsa upp sin ER6a på framhjulet? Misstänker att det beror på dåligt framdäck, men jag får hela tiden framhjulslåsningar när jag försöker. Spelar ingen roll hur snäll jag är på bromsen, så vill det kana.

När jag testat på skoj har det bara blivit "ABS-låsning" eller som bäst ett ett litet litet lyft/"skutt" den absolut sista decimetern.

När jag däremot i somras höll på att krocka (med han jag var handledare för och övningskörde med :gnissla) lyckades jag få till ett riktigt präktigt bakhjulslyft samt att hojen vred sig runt framhjulet och kom ner närmare 45 grader "fel".
Bromsade först mjukt för att sen reflexmässigt klämma till i panik när jag plötsligt såg att han tvärnitat pga en bil som i hög fart kom från en sidogata.
Även denna gång var det från låg hastighet. Har Pilot Power.

Jag har ingen aning hur man gör det rätt men tror det borde vara så här:
Tipset är väl fram mot tanken med kroppen samt raka och låsta armar så att kraften går i styret och inte genom knä/tank som är det riktiga sättet att bromsa. Samt upp med blicken så du har koll på om du lyckas eller ej.



Något roligare: SMC har släppt sina kurser för 2011. Hur många har bokat sig eller är på väg att göra det?
Har ni aldrig kört bana/kurs så är det på tiden!
Grymt kul och lärorikt! :tummenupp
Blev själv fast efter första gången och kör mindre och mindre gata till förmån för kurser, bandagar och Knixkurser.
Blev väl runt 15 körningar förra året och lär inte bli färre i år :)

Motorex kör min verkstad på iaf. 10w40.

Mina Techspec snakeskins kom idag , blev techspec eftersom jag inte alls gillar stompgrips.
Har nu monterat dem på hojen och man fick klippa till dem lite för att passa. (beställde till zx6r 2007-2008)
Nu slipper man förhoppningsvis klämma benen runt tanken som en gnu inför varje inbromsning (speciellt vid skjuts).

Här är 2 bilder :)

:tummenupp
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag har ingen aning hur man gör det rätt men tror det borde vara så här:
Tipset är väl fram mot tanken med kroppen samt raka och låsta armar så att kraften går i styret och inte genom knä/tank som är det riktiga sättet att bromsa. Samt upp med blicken så du har koll på om du lyckas eller ej.

:tummenupp

Inte heller nån expert och längesen jag gjorde det, men så ska man definitivt inte göra!!! :eek:
Aldrig spända/låsta armar. Iaf inte som amatör. Och definitivt inte utan att klämma om tanken. Gör väldigt ont på de känsliga stället......:död
Som sagt längesen jag själv gjorde stoppies och har aldrig provat på er6:an, men det finns bra guider på forumet.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Faan att det inte är vår så man kan sticka ut och prova lite istället för att sitta och drömma!

Bjuckar på en bild på bettan

40670_413040892114_546072114_5070595_2987339_n.jpg
 

Billy Broms

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
-07 Kawasaki er6n + Triumph Street Triple 09
Dunlop är inte orginal.
Orginal på 06-08 är Bridgestone om jag inte missminner mig.
09---> Dunlop sportmax Roadsmart.

Sen har dunlop kommit med en ny variant som fått mycket gott omdöme.
Dunlop sportmax sportsmart :tummenupp

Fast nu missminner du dig, på min 07 satt det dunlopdäck och på flera andra också som jag såg, "när det begavs sig".
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Ser schyst ut. Har du testat dom nån torr dag?
Funderar på såna och tankpad till min svarta er6a.

Motorex kör min verkstad på iaf. 10w40.

Mina Techspec snakeskins kom idag , blev techspec eftersom jag inte alls gillar stompgrips.
Har nu monterat dem på hojen och man fick klippa till dem lite för att passa. (beställde till zx6r 2007-2008)
Nu slipper man förhoppningsvis klämma benen runt tanken som en gnu inför varje inbromsning (speciellt vid skjuts).

Här är 2 bilder :)
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
På 07:eek:rna satt det Dunlop Sportmax, iaf på min. Tyckte det var ett hyfsat däck tills jag byte till Michelin... då märke man vilket sketdäck sportmax var. :D
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
På 07:eek:rna satt det Dunlop Sportmax, iaf på min. Tyckte det var ett hyfsat däck tills jag byte till Michelin... då märke man vilket sketdäck sportmax var. :D

De flesta av dunlops däck har märkningen Sportmax...
Ex Dunlop sportmax Roadsmart
Dunlop sportmax Sportsmart
Dunlop d221 (Skitdäck) Sportmax
Osv.

Låter testerna tala för sig själv.
Gillar man inte dunlop så rekomenderar jag Metzler M3..

Ang snakeskin.
Har ej provat köra med dem än.
De finns ej att få speciellt utskurna till er6 utan man får klippa till dem själv.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top