ER6-tråden

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
Hmm, det där såg inte så kul ut....ingenting du kan få ut på garanti ?.
Tur då att de "bara" kostade nån hundring....:tungan
När jag hämtade ut speglarna från handlarn idag så passade jag på att fråga vad han skulle ha för att byta styret i samband med första servicen. Runt 500 kr för en timmes jobb skulle han ha...Funderar skarpt på det nu. Skall bara hitta nåt lämpligt styre först. Han hade ju iof hela renthals sortiment han kunde ta hem men vet inte om det finns i rätt dimensioner. Får kolla upp det.

Jag köpte hojjen från johansmc i göteborg så jag ska se vad det finns att göra åt garantin. Men som tur är var de ju inte så dyra:) Det blir att satsa på kvallitet nästa gång.

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Jahopp nu är mitt Rizomastyre monterat. Det blev ganska bra, snyggt med svart i alla fall. Är köpt på www.customaid.se. Köpte även styrändar i svart. Styret är 22 mm så alla originalprylar passar.

Det enda jag inte är nöjd med är min egen montering. Borrade i styret för omkopplarna men de hamnade inte på riktigt rätt ställe. Någon som vet om man verkligen behöver ha kvar piggen på insidan eller om det går lika bra att ta bort den men att omkopplaren inte håller på vrida sig sen?

Här är tre bilder:

Det blev i alla fall snyggt med svart styre känns som om det skulle ha varit det original. Det blev några mil igår och allt känndes bra även om jag behöver justera lite. :)

/Jonas

:tummenupp Köpte du det här för 660 ? Funderar oxå på ett sånt. känns lite blodigt at gå på det koniska som kräver den speciella adaptern för 1000:- till:(

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
:tummenupp Köpte du det här för 660 ? Funderar oxå på ett sånt. känns lite blodigt at gå på det koniska som kräver den speciella adaptern för 1000:- till:(

Adapter för 1000:- :va :va

Jag köpte mitt Fatbar styre och "adapter" 22-28mm för ca 1200:- från Stibix.. Kolla pris med dem..

wain

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Hyosung Aquila GV650, 2009
Det var det första jag gjorde när jag hämtade min, men det blev bara sämre när jag flyttade ner den. Spaken fick helt tokig vinkel mot foten, så när jag växlade upp så kilade den fast sig mot stöveln och det gick skittrögt att växla. Ingen annan som upplevt det?
Nu har jag i alla fall spaken som den satt från början, och han vant mig vid det. Inga problem...

Jag testade också att vrida ner den förra helgen, blev precis som du skriver omöjligt att växla, tvärstop mot stöveln. Må tro grannen hade roligt åt mig när jag försökte komma iväg...... :huvet

...så den åkte tillbax som den satt från början.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
I nya tillbehörskatalogen finns förlängare till originalspeglarna. Tydligen har Kawasaki kommit på att det inte bara är småväxta japaner som köper cyklarna.
Jag har beställt, hoppas dom kommer nästa vecka, återkommer med omdöme då....

Jag har såna. De är från SW Motech (säljs av Touring butiken i Sverige).

Funkar mkt bra.

break out

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Hoj
ER-6n

Japp, det för 660 kr. Allt passar ju direkt då. Det gäller bara att vara noga när man borrar hålen så de komme där de ska vara. Jag tycker att det var lättare att byta styre än att sätta på slipon. Inget av det var särskilt svårt... :)

/Jonas

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Japp, det för 660 kr. Allt passar ju direkt då. Det gäller bara att vara noga när man borrar hålen så de komme där de ska vara. Jag tycker att det var lättare att byta styre än att sätta på slipon. Inget av det var särskilt svårt... :)

/Jonas

Hmm, då kanske man skall försöka sig på det. Har ju inget emot att skruva utan det är ju mest det att när man inte gjort det innan så vill man ju inte komma till det läget att man skruvar av nåt i fel ordning och sen hoppar en fjäder eller nåt ur som man aldrig sedan får tillbaka på samma ställe. Ingen som har lust att skriva en liten "checklista" i vilken ordning man skall göra saker och ting och vad man skall tänka på :tummenupp Kanske bara jag som är lite feg :(

break out

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Hoj
ER-6n
Hmm, då kanske man skall försöka sig på det. Har ju inget emot att skruva utan det är ju mest det att när man inte gjort det innan så vill man ju inte komma till det läget att man skruvar av nåt i fel ordning och sen hoppar en fjäder eller nåt ur som man aldrig sedan får tillbaka på samma ställe. Ingen som har lust att skriva en liten "checklista" i vilken ordning man skall göra saker och ting och vad man skall tänka på :tummenupp Kanske bara jag som är lite feg :(

Fegis! :tungan

Närå, det finns inga fjädrar eller liknande som hoppar bort det enda som kan trilskas lite är garvirarna. Men om man tar det lugnt när man plockar bort det så är det inga problem att få dit det igen. Det passar i och för sig bara på ett sätt också.

Det man behöver är en insexnyckel och en stjärnskruvare.

Lycka till! :yoparty

/Jonas

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Fegis! :tungan

Närå, det finns inga fjädrar eller liknande som hoppar bort det enda som kan trilskas lite är garvirarna. Men om man tar det lugnt när man plockar bort det så är det inga problem att få dit det igen. Det passar i och för sig bara på ett sätt också.

Det man behöver är en insexnyckel och en stjärnskruvare.

Lycka till! :yoparty

/Jonas

Ok, får väl ta och beställa ett då och göra ett försök. :tungan
Eftersom jag redan har svarta styrändar på mitt original så borde de väl passa på det nya oxå eller ?

break out

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Hoj
ER-6n
Ok, får väl ta och beställa ett då och göra ett försök. :tungan
Eftersom jag redan har svarta styrändar på mitt original så borde de väl passa på det nya oxå eller ?

Nope passar inte tyvärr då originalet gängar man in i styret. Originalstyret har alltså gängor i ändorna det har inte Rizomastyret. Antingen köper man styrändena som jag har gjort eller så kör man utan och köper ny handtag.

/Jonas

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Nope passar inte tyvärr då originalet gängar man in i styret. Originalstyret har alltså gängor i ändorna det har inte Rizomastyret. Antingen köper man styrändena som jag har gjort eller så kör man utan och köper ny handtag.

/Jonas

Ok, då blir det till att köpa till såna i svart med då...300 kr

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6

tänkte införskaffa mig ett two brothers Vale slip on men kan inte få ihop det riktigt. hittade instruktioner för 650r ninja o antar att det e samma som er6a:n men där e ingen lambda på den. e det nån som vet vad man ska göra med den? svetsa in den på det nya sliponet eller typ plugga den?
här e instruktionerna från twobros
http://www.twobros.com/Cust_Service/Install_Inst/005-14204x_Inst.pdf

Finns det inget hål för lamdan får du köra utan helt enkelt, det går det också.
Annars rekommendenderar jag Arrows slipon från tex ninja650shop.com(billigt, blev 2600:- inkl frakt och tull), där finns uttag för lamda, bara att skruva i.

Någon som kan tipsa om depåstöd? Gärna billiga men stabila i så fall. Vad kör ni med?

Universal från louis.de, http://www.louis.de/_302780a9dad7b0...le_context=detail&artnr_gr=10003352&anzeige=0 funkar fint och är billigt! :tummenupp

Jag köpte utan miniblinkers eftersom de inte var e-märkta och det stod att den passade med original. Tänkte att jag kunde lugna mig med att hitta mindre men jag är inte så säker på om jag behöver det eftersom jag tyckte att original fungerar. Hålen i hållaren var ju samma koniska form som original. Är det samma form på miniblinkers gummi anslutningen ? Bild på din med mini ?

Btw: Håller fullständigt med flera här i tråden att original speglarna är helt värdelösa om man inte saknar en armbåge !?. Ska åka och hämta style varianten istället...

Jag har samma skylthållare, köpte dock med miniblinkers också.
Grejen är helt enkelt att man inte monterar den extra plåten med uttag för orginalblinkers, miniblink skruvas direkt i sidorna på skylthållarplåten.
http://wallflower.apathia.net/~mw/IMG_0581.JPG
http://wallflower.apathia.net/~mw/IMG_0583.JPG

Kan förövrigt rekommendera de speglarna där, vet inte om det var style jag köpte men det fanns 2 varianter och den som är lite utdragen gör att man ser mycket bättre än med orginalvarianten, och de verkar inte lika ömtåliga som de droppformade heller.

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Finns det inget hål för lamdan får du köra utan helt enkelt, det går det också.
Annars rekommendenderar jag Arrows slipon från tex ninja650shop.com(billigt, blev 2600:- inkl frakt och tull), där finns uttag för lamda, bara att skruva i.

Universal från louis.de, http://www.louis.de/_302780a9dad7b0...le_context=detail&artnr_gr=10003352&anzeige=0 funkar fint och är billigt! :tummenupp

Jag har samma skylthållare, köpte dock med miniblinkers också.
Grejen är helt enkelt att man inte monterar den extra plåten med uttag för orginalblinkers, miniblink skruvas direkt i sidorna på skylthållarplåten.
http://wallflower.apathia.net/~mw/IMG_0581.JPG
http://wallflower.apathia.net/~mw/IMG_0583.JPG

Kan förövrigt rekommendera de speglarna där, vet inte om det var style jag köpte men det fanns 2 varianter och den som är lite utdragen gör att man ser mycket bättre än med orginalvarianten, och de verkar inte lika ömtåliga som de droppformade heller.

Ahh, ok. ja får väl ta och leta upp några snygga mini blinkers oxå då. Har ju fullt bestyr med att beställa styre bara :tungan

Föresten vad är det för mått på originalstyret :va

Så nu har man skruvat om växelspaken så att den blev lägre....passade mig perfekt. Men en annan sak blev jag inte klok på. Ni som har style speglarna hur faen ska de monteras. Original har ju gängor på själva spegeländan men inte denna...Trodde att den på nåt sätt skulle nypas fast men jag fick inget grepp på det. Fick ju med tre delar , spegel, hållare i två delar och en liten bricka som inte passade nånstan. Kände mig lite dum som inte fick på dem. Nån som kan guida :rodnar

Last edited:

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*

Tack för tipset!

Intressant sida och jag tror jag lyckades hitta ett ännu bättre alternativ på den sidan:
http://www.louis.de/_1049ab9d748ffa...423&list_total=29&anzeige=0&artnr_gr=10003368

Nu är ju inte min tyska bäst men vad jag förstår så kostar det €14,95 att skicka till Sverige vilket ger bra depåstöd inklusive frakt för 420 SEK.

Får se om jag vågar beställa från den sidan utan att riktigt förstå riktigt vad det är man fyller i mm... Kanske kan testa att maila på engelska och se om man kan göra affären den vägen :va

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monstruös ER6
Ni som har style speglarna hur faen ska de monteras. Original har ju gängor på själva spegeländan men inte denna...Trodde att den på nåt sätt skulle nypas fast men jag fick inget grepp på det. Fick ju med tre delar , spegel, hållare i två delar och en liten bricka som inte passade nånstan. Kände mig lite dum som inte fick på dem. Nån som kan guida :rodnar

Man stoppar i dem i hållaren och drar åt, det nyper ihop då. Brickan är en distans, om man vill ha dem högre upp..

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*

Får se om jag vågar beställa från den sidan utan att riktigt förstå riktigt vad det är man fyller i mm... Kanske kan testa att maila på engelska och se om man kan göra affären den vägen :va

Det går jättebra att beställa därifrån och frakten är jättesnabb och billig. Jag beställde därifrån och fick hem det efter 4 dagar.
Och de kan engelska:gnissla

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Man stoppar i dem i hållaren och drar åt, det nyper ihop då. Brickan är en distans, om man vill ha dem högre upp..

Ahh, thx...blev inte riktigt klok på det när jag kollade lite snabbt. Har en hel kamasa tool satts men naturligtvis hade man ingen skiftnyckel hemma just då så det blev inte så att jag testade att "dra åt" :huvet

klas killer

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
CBR 600/CBR 954RR/XR 650R
Kan bara gratta alla till en rolig och billig hoj. Fick lite funderingar på att köpa en när man man fick prova farsans ER-6f. Kan bli en kul hoj med bra däck och en powercommander.:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy