ER6-tråden

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
djävlar vilken snygging:

side018tg6.jpg

Ja, vad säger man?
Smaken är som rôven... klôven :va
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
S

Jag har funderat på en annan grej; finns det någon färg man skulle kunna använda för att måla om kåpor på hojen men kunna ta bort det, utan att skada originallacken, om man blir missnöjd? Typ vattenfärg liksom, även om just vanlig vattenfärg kanske inte är någon höjdare precis! Har en idé om att måla om vissa kåpor matt-svart på min silverfärgade F...

edit: djävlar vilken snygging:

side018tg6.jpg

Är det tribaler du är ute efter så görs de av vinyl. Gällande färg är svaret nej.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Har ni läst detta om inkörnning? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
(Har varit uppe på forumet innan)

Hur körde ni in era hojar?
Som manualen säger: Lugnt och fint, eller som MotoMan:
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard


Där jag köpte min sa dom att de bara va o köra järnet från början!
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
edit: djävlar vilken snygging:
Den där cutsen sålde karln som hade/har hojen på Riderforums.com för nån vecka sen! :)

Har ni läst detta om inkörnning? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
(Har varit uppe på forumet innan)

Hur körde ni in era hojar?
Som manualen säger: Lugnt och fint, eller som MotoMan:
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard


Där jag köpte min sa dom att de bara va o köra järnet från början!

Följde MotoMan's råd när jag körde in min. Accelerera, Motorbromsa, olika varvtal, ingen tomgångskörning men liten varmkörning innan första turen. Den absolut viktigaste biten var ju dom första milen så. Sen dess har jag väl kört normalt utan att brassa helvetet. :)
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har ni läst detta om inkörnning? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
(Har varit uppe på forumet innan)

Hur körde ni in era hojar?
Som manualen säger: Lugnt och fint, eller som MotoMan:
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard


Där jag köpte min sa dom att de bara va o köra järnet från början!
hmm...det var ca 5 år sedan jag läste det där första gången. Och det jag har konstaterat är att det är en EXTREMT liten skara som tror/tycker att man ska köra in en motor på detta sätt. Att det på något sätt har fått fotfäste bland folk är lite av absurdum. Att köra in en hoj är så mycket mer än motor. Fjärdring, lager, däck.....ja...i princip allt på hojen ska "sätta sig". Därmed inte sagt att fiskörning är det bästa. Varierat varvtal på motorn och låt bli att seg-dra och belasta motorn på låga varv. Växelpetarn är ens bästa polare under inkörningen
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
hmm...det var ca 5 år sedan jag läste det där första gången. Och det jag har konstaterat är att det är en EXTREMT liten skara som tror/tycker att man ska köra in en motor på detta sätt. Att det på något sätt har fått fotfäste bland folk är lite av absurdum. Att köra in en hoj är så mycket mer än motor. Fjärdring, lager, däck.....ja...i princip allt på hojen ska "sätta sig". Därmed inte sagt att fiskörning är det bästa. Varierat varvtal på motorn och låt bli att seg-dra och belasta motorn på låga varv. Växelpetarn är ens bästa polare under inkörningen

Liten skara skulle jag inte vilja säga, tvärtom är det många som är lata och sugna på att dra järnet direkt, förmodligen inte särskilt många som länkar till Mototune-sidan i säljesannonsen sedan. :D

Artikeln beskriver bara tätning mot cylinderväggen och som du säger innefattar inkörning mycket mer än så, även i motorn.

Dessutom är det lite som att ta råd från sjuksköterskan i stället för läkaren när man litar på "någon snubbe på internet" jämfört med de som faktiskt gjort hojen. Men lättjan är en stark drift och allt som står på internet är sant. :tungan
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Liten skara skulle jag inte vilja säga, tvärtom är det många som är lata och sugna på att dra järnet direkt, förmodligen inte särskilt många som länkar till Mototune-sidan i säljesannonsen sedan.

Artikeln beskriver bara tätning mot cylinderväggen och som du säger innefattar inkörning mycket mer än så, även i motorn.

Dessutom är det lite som att ta råd från sjuksköterskan i stället för läkaren när man litar på "någon snubbe på internet" jämfört med de som faktiskt gjort hojen. Men lättjan är en stark drift och allt som står på internet är sant.
Den intressanta delen av hans text handlar ju om dom två första milen. Om du tar inspiration av hans teori och lägger på lite eget tänkande så får du ju i princip ut en första hojtur på kurvig landsväg i ett kuperat landskap där du använder hojens alla växlar i acceleration och deacceleration vid varierande varvtal. Inte helt olikt din egen inkörning kan man tro.

Skillnaden blir väl att hojen inte fick stå och gå riktigt varm på tomgång utan istället fick bli varm i lugnt sansat tempo ned till sträckan där man påbörjade sina två första mil. En skillnad till blir väl att inte bromsarna motionerades lika mycket som om man kört på kurvig väg och bromsat inför varje kurva, när man simulerade inbromsning för kurva genom att motorbromsa. Tvivlar på att det är dödligt för bromsarna.

Nuså, förklara vad i mitt sätt ovan att köra in, som gör mig (som körde en egenanpassad variant men med inspiration av Motokillens teori) till latare än dig som följde boken till punkt och pricka? Vågar nog påstå att jag har kört lugnare än dom flesta mina första 146 mil, med varierande varvtal, utan riktigt höga varv och utan segdragning.

Näe du, att kalla alla som inte avfärdat hans teori helt och hållet för lättjefyllda fartdårar känns rätt urblåst. Sen att allt som står på internet inte är sant är väl rätt uppenbart, men det hindrar inte att man kan få inspiration och köra en egen variant.

Haha... ja, jag såg det jag med! Det var just cutsen som jag tyckte var RIKTIGT schysst - annat än Targas det där.

Den är lite fööör fläskig för min smak, lite för mycket busa. :) Jag skulle haft tag på en som ser ut som targas fast går från kant till kant på tailen, istället för att bara täcka dynan, lite lägre än den där dvs. :)
 
Last edited:

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Den är lite fööör fläskig för min smak, lite för mycket busa. :) Jag skulle haft tag på en som ser ut som targas fast går från kant till kant på tailen, istället för att bara täcka dynan, lite lägre än den där dvs. :)


Mm... kanske lite i fläskigaste laget, men ändå den schysstaste jag sett hittills till ER-6:an. Håller med dig annars.

Har du sett någon annan cuts än targas någonstans?
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Mm... kanske lite i fläskigaste laget, men ändå den schysstaste jag sett hittills till ER-6:an. Håller med dig annars.

Har du sett någon annan cuts än targas någonstans?

Jag såg nån bild på riderforums på en som såg ut ungefär som targas fast hade en liten fördjupning på vardera sidan, inte helt jämn rätt över som targas är alltså. Det finns inte så många varianter ännu verkar det som.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Näe du, att kalla alla som inte avfärdat hans teori helt och hållet för lättjefyllda fartdårar känns rätt urblåst. Sen att allt som står på internet inte är sant är väl rätt uppenbart, men det hindrar inte att man kan få inspiration och köra en egen variant.

Jag tänkte inte specifikt på dig eller någon annan när jag skrev mitt inlägg men länken dyker upp överallt. Du kanske kan svara på om du tror att intresset/trovärdigheten hade varit lika stor om han sade att man skulle köra max 4000 rpm i 320 mil? Själv tror jag att han avfärdats som en mes om någon överhuvudtaget känt till honom, nu räknas han som en profet. Go figure... :)
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Okej, det kan jag ge dig, länken dyker upp överallt och det är säkert många som använder det som en ursäkt för att bränna på fullt från start.. visst.. men dom lirarna hade nog gjort det oavsett vilket, mer eller mindre.

Svar nej, tror inte länken hade skickats runt om det du skrev hade föreslagits. Men det hade varit intressant att läsa teorin som ledde fram till 320milametoden, den hade jag nog läst och sökt igenom efter något logiskt även om jag inte använt mig av den. :)
 
Last edited:

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Hej alla ER-6 ägare...och ni andra.
Efter att ha läst igenom många, men inte alla sidor i denna tråd så har jag blivit riktigt sugen på en ER-6. Efter att ha sålt min gamla transalp förra sommaren känns det som att jag måste köpa nåt annat till våren.
Funderar nog mest på en ER-6f då jag tror jag har mest nytta av den modellen.
Har dock en fråga till er som vet: Jag är 186cm lång, kommer jag då få vinden rakt på hjälmen med vindbrus/turbulens som resultat? Det är ju något som inte skulle vara speciellt trevligt, då är det kanske bättre med n-modellen trots allt.
Jag vet att det kan vara svårt att svara på utan att provköra, men kanske någon av er har ungefär samma längd som jag.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Om du får problem med turbulensen så är det bara att byta ut vindrutan mot en touring/tall-ruta, 800 spänn med frakt eller nåt sånt.
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Hmm :confused: Många turer dehär med inkörning.. Sån tur är har man 2-års garanti om man nu skulle råka köra in hojen på fel sätt så något rasar!
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Hej på er!!! Är det någon som har läst/hört om kawor er-6or där ramen spricker vid motofästet?? här är en fransk forum med lite bilder om just det!!
http://www.kawette.net/forum/topic5937.html
Det ska ha drabbat några få ex. i frankike nämnligen!

Har du inte fått meddelande från Kawasaki om det? Jag fick då ett brev förra året, där jag skulle svara på lite frågor om jag hade kraschpuckar och om det var original isåfall. Sen stod det nåt om att dom fått in rapporter om spruckna ramar, och det antyddes att det kunde bero på kraschpuckarna.
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
spricka i ramen

Har du inte fått meddelande från Kawasaki om det? Jag fick då ett brev förra året, där jag skulle svara på lite frågor om jag hade kraschpuckar och om det var original isåfall. Sen stod det nåt om att dom fått in rapporter om spruckna ramar, och det antyddes att det kunde bero på kraschpuckarna.

:tummenupp .köpte min i november förra året. det är nog bäst att möntera original puckar för att slippa strull ifall att... ingen som har råkat ut för det i sverige??
i den franska forumet står att det kan bero på att man har kört i ett visst varvtal för länge och att vibrationer har orsakat det!! det skulle var runt 70 km/h på sexans växel..:confused:
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hmm :confused: Många turer dehär med inkörning.. Sån tur är har man 2-års garanti om man nu skulle råka köra in hojen på fel sätt så något rasar!

Garantin är inte till för att man ska kunna experimentera fritt utan den gäller bara om man följer tillverkarens anvisningar. Dock lär väl få precis som i annonserna referera till Mototune om de fått något problem.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top