ER6-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
1. Förutsätter att man är någorlunda mekkunnig antar jag? :p
2. Ställer dit hojen, jag litar inte på mig själv om jag vill hålla grejerna i toppskick :)

1. Det var alltså en auktoriserad verkstad som bjöd på servicen eftersom den är en bagatell. Det var inte jag som gjorde den själv och sedan tiggde mig till en stämpel. :D
2. Det blir förstås dyrare om du inte har lösa hjul. Själv skulle jag inte lita på att en vanlig däckfirma som till 99% håller på med bilar ska meka med min hoj. I så fall skulle jag lämna till en hojfirma, de brukar ju lägga om däck själva eller i alla fall åka med lösa hjul till en närliggande däckfirma.

Det var ett tag sedan jag betalade för detta, jag lägger om själv numera så känner du någon som åker rr så kan du nog få omlagt för en kaffe. :)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
1. Det var alltså en auktoriserad verkstad som bjöd på servicen eftersom den är en bagatell. Det var inte jag som gjorde den själv och sedan tiggde mig till en stämpel. :D
2. Det blir förstås dyrare om du inte har lösa hjul. Själv skulle jag inte lita på att en vanlig däckfirma som till 99% håller på med bilar ska meka med min hoj. I så fall skulle jag lämna till en hojfirma, de brukar ju lägga om däck själva eller i alla fall åka med lösa hjul till en närliggande däckfirma.

Det var ett tag sedan jag betalade för detta, jag lägger om själv numera så känner du någon som åker rr så kan du nog få omlagt för en kaffe. :)

1. Hämtade hojen förut. 400 kr kostade servicen, men då hade de bytt några plastdetaljer som var av dålig kvalitet och inte satt som de skulle.

2. Lämnar till en crossfirma här i stan som jag använde mig av förr om dagen när den karriären användes. Har inget garage, inga verktyg, inget depåstöd och då blir det lite knöligt. 2100 kr för ett Pirelli Diablo Rosso inkl montering, är det vettigt tro?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
1. Hämtade hojen förut. 400 kr kostade servicen, men då hade de bytt några plastdetaljer som var av dålig kvalitet och inte satt som de skulle.

2. Lämnar till en crossfirma här i stan som jag använde mig av förr om dagen när den karriären användes. Har inget garage, inga verktyg, inget depåstöd och då blir det lite knöligt. 2100 kr för ett Pirelli Diablo Rosso inkl montering, är det vettigt tro?

Båda priserna låter bra tycker jag. :tummenupp
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Pimp

Nu har jag Pimpat min hoj med TBR slipon i colfiber, Hugger i colfiber, Targa rensa baken kit samt Biltema fatbarstyre...

Jag är så jä-la nöjd! Ljudet är helt otroooligt gott!

Tack Anton för en goood affär på TBR:et!

visabild.php


Nu är det bara lite kvar... :tungan

* Speglar - mindre
* Lyse - streetfighterlook
* Instrumenteringen - har hittat en fräääsig med shiftlight
http://www.louis.de/_20d65581d5664cbd8bf9140d955f2d5d33/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=480&wgr=346&list_total=17&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10034897

Ha det! :yoparty
 
Last edited:

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Tja. Hur snyggt som helst.
Var köpte du systemet och huggern. Vad fick du ge för grejorna.
/ T...


Hugger köpte jag på AVA mc för 1200:-

Systemet finns på ninja650shop.com för 426$ * 6,13= 2611SEK men räkna runt 3700:- inkl tull frakt och moms.

Det finns en svensk ÅF som heter SÖDERS men dom sket i mig som kund så jag tänker inte gynna dom :mad:
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
E85 konvertering...

Tjenixen på er jag tänkte logga in och kolla med er här på tråden om hur många det är som är intresserade av ett uppgraderings kit för Etanol för ER6 modellerna?
Jag jobbar på Johans MC och håller på att mixtra fram en hoj som går fint på E85. Andvänder min privata hoj!
Jag är väl så gott som 90 procent klar med mappningar och hojen går riktigt bra faktiskt över förväntan det luktar härligt med Alkohol hehe.
Mappen är framtagen för orginal avgassystem! kommer fomodligen ett för öppna system med!
Tänker inte gå in på närmare detaljer om hur jag gjort utan hör av er till Johans MC om ni är intresserade! Kommer förmodligen ett pris paket inom kort
Ju fler som är intresserade ju snabbare går det!

Alex.
:tummenupp
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Tjenixen på er jag tänkte logga in och kolla med er här på tråden om hur många det är som är intresserade av ett uppgraderings kit för Etanol för ER6 modellerna?
Jag jobbar på Johans MC och håller på att mixtra fram en hoj som går fint på E85. Andvänder min privata hoj!
Jag är väl så gott som 90 procent klar med mappningar och hojen går riktigt bra faktiskt över förväntan det luktar härligt med Alkohol hehe.
Mappen är framtagen för orginal avgassystem! kommer fomodligen ett för öppna system med!
Tänker inte gå in på närmare detaljer om hur jag gjort utan hör av er till Johans MC om ni är intresserade! Kommer förmodligen ett pris paket inom kort
Ju fler som är intresserade ju snabbare går det!

Alex.
:tummenupp

Det beror väl till stor del på vad en mappning kostar! Med tanke på att Er-6 an inte är så våldsamt törstig och att man kanske inte kör så många mil om året så blir det väl ingen större besparing? Alla verkar köra med öppna avgassystem så en mappning till det vore nog bra!
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
klart det är intressant så länge det är en totalt optimerad mapp med tändning och soppa.
hur mycket kommer förbrukningen skilja tro?
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
klart det är intressant så länge det är en totalt optimerad mapp med tändning och soppa.
hur mycket kommer förbrukningen skilja tro?

skillnaden ligger ungefär på ca:20-30% mer
jag skall även mäta o se hur mycket den kommer att dra
i normal körning när jag fått allt att lira! Det är inte för att allt skall bli så mycket billigare utan att man kör för miljöns skull och hur mycket mer i effekt synpunkt det blir. kan ju säga att jag redan fått ca 10km/h+ i topp! dock behöver den lira bättre mellan ett visst register. Kan ju säga att mappningen inte skall behöva kosta så mycket mer då normalt mappning ingår i effekt paket när det gäller Kawasaki.
 

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
Nu har jag äntligen fått tummarna ur o bytt styre, kändes jävligt najs faktiskt med det nya biltemastyret. Skickar med ett par bilder ;)
 

Bifogat

  • Bild003omgjord.JPG
    Bild003omgjord.JPG
    46.4 KB · Visningar: 210
  • Bild004omgjord.JPG
    Bild004omgjord.JPG
    95.8 KB · Visningar: 185

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Tjenixen på er jag tänkte logga in och kolla med er här på tråden om hur många det är som är intresserade av ett uppgraderings kit för Etanol för ER6 modellerna?
Jag jobbar på Johans MC och håller på att mixtra fram en hoj som går fint på E85. Andvänder min privata hoj!
Jag är väl så gott som 90 procent klar med mappningar och hojen går riktigt bra faktiskt över förväntan det luktar härligt med Alkohol hehe.
Mappen är framtagen för orginal avgassystem! kommer fomodligen ett för öppna system med!
Tänker inte gå in på närmare detaljer om hur jag gjort utan hör av er till Johans MC om ni är intresserade! Kommer förmodligen ett pris paket inom kort
Ju fler som är intresserade ju snabbare går det!

Alex.
:tummenupp
Äntligen!
Låter väldigt intressant, jag är mycket intresserad så skriv gärna här igen när pris och siffror är klara.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Nu har jag äntligen fått tummarna ur o bytt styre, kändes jävligt najs faktiskt med det nya biltemastyret. Skickar med ett par bilder ;)

ser bra ut, funderade med på att köpa ett igår men jag har inte bestämmt om jag ska ha fatbar, är det crosspinnen du har?
Vet att frågor om fatbar kommer upp hela tiden men hur har ni andra löst det med själva fästandet av styret i kronan?
 

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
ser bra ut, funderade med på att köpa ett igår men jag har inte bestämmt om jag ska ha fatbar, är det crosspinnen du har?
Vet att frågor om fatbar kommer upp hela tiden men hur har ni andra löst det med själva fästandet av styret i kronan?

Ja jag tog väck pinnen. Finns adapter på biltema till fatbar-styret tror jag, kolla på hemsidan, men detta var bara att smäcka dit typ :)
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
Ja jag tog väck pinnen. Finns adapter på biltema till fatbar-styret tror jag, kolla på hemsidan, men detta var bara att smäcka dit typ :)

var det krångel tycker du med att borra till hålen för de små piggarna? jag ska själv göra samma ingrepp nämligen med samma styre. vad använder du för styrändar?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
var det krångel tycker du med att borra till hålen för de små piggarna? jag ska själv göra samma ingrepp nämligen med samma styre.

Jättelätt...

Jag gjorde följande:

1. Sätt fast styret i den vinkel du vill ha det i.

2. Mäta avståndet från styränden till hålet på det befintliga styret. sen markera samma mått på fatbarstyret. Observera att avståndet är olika på höger resp vänster sida så mät en sida i taget. Glöm inte att ta bort styrändsvikterna på orginalstyret så du får rätt mått och inte mäter med dom på.

3. När det gällde vinkeln på "elmanöverdonen" så uppskattade jag denna på orginalstyret och sen gjorde jag en markering där på det nya.

4. Lägg "elmanövreringsdonens" pluppar på den kryssmarkering du nu har i höjd resp sidled sen kollar du om den känns rätt. Justera tills du blir nöjd.

Observera att du endast kan justera vinkeln. Sidomåttet ska du inte ändra utan använd orginalmått.

Det viktigaste är att du får samma vinkel på båda sidor, du kan ju alltid justera vinkeln något genom att ändra vikeln på hela styret.

Vet att frågor om fatbar kommer upp hela tiden men hur har ni andra löst det med själva fästandet av styret i kronan?

Man måste köpa fatbar adaptern. den kostar en 100:- och passar i orginal 22mm infästningen. Observera att fatbarstyret kommer ca 30mm högre upp än fågelpinestyret för att adapter kommer emellan. Höjden på fatbarstyret och orginalstyret blir i princip samma doch så blir fatbarstyret mycket bredare och har en flackare vinkel. Känslan är enorm efter bytet. Sem en helt ny hoj i dom första kurvorna. Jag upplever hojjen mycket mer lättåkt efter bytet och jag kan köra snabbare nu än innan, varför vet jag inte... :yoparty

Vad använder du för styrändar?

Jag använder inga... ÄN...

OBSERVERA att biltemas styrändar INTE passar i fatbarstyret. Dom är endast för fågelpinnestyret. Jag vet... :huvet

Nån som vill köpa ett par styrändar, colfiberlook... Halva nypriset... OANVÄNDA:arsele
 
Last edited:

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Halmstad
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
Jättelätt...

Jag gjorde följande:

1. Sätt fast styret i den vinkel du vill ha det i.

2. Mäta avståndet från styränden till hålet på det befintliga styret. sen markera samma mått på fatbarstyret. Observera att avståndet är olika på höger resp vänster sida så mät en sida i taget. Glöm inte att ta bort styrändsvikterna på orginalstyret så du får rätt mått och inte mäter med dom på.

3. När det gällde vinkeln på "elmanöverdonen" så uppskattade jag denna på orginalstyret och sen gjorde jag en markering där på det nya.

4. Lägg "elmanövreringsdonens" pluppar på den kryssmarkering du nu har i höjd resp sidled sen kollar du om den känns rätt. Justera tills du blir nöjd.

Observera att du endast kan justera vinkeln. Sidomåttet ska du inte ändra utan använd orginalmått.

Det viktigaste är att du får samma vinkel på båda sidor, du kan ju alltid justera vinkeln något genom att ändra vikeln på hela styret.



Man måste köpa fatbar adaptern. den kostar en 100:- och passar i orginal 22mm infästningen. Observera att fatbarstyret kommer ca 30mm högre upp än fågelpinestyret för att adapter kommer emellan. Höjden på fatbarstyret och orginalstyret blir i princip samma doch så blir fatbarstyret mycket bredare och har en flackare vinkel. Känslan är enorm efter bytet. Sem en helt ny hoj i dom första kurvorna. Jag upplever hojjen mycket mer lättåkt efter bytet och jag kan köra snabbare nu än innan, varför vet jag inte... :yoparty



Jag använder inga... ÄN...

OBSERVERA att biltemas styrändar INTE passar i fatbarstyret. Dom är endast för fågelpinnestyret. Jag vet... :huvet

Nån som vill köpa ett par styrändar, colfiberlook... Halva nypriset... OANVÄNDA:arsele

Haha, köpte styrändarna idag o dom passade ju inte direkt som ..... i en flickas ... så jag måste byta dom, skumt som fan, men jag ska ta ett snack med biltemapersonalen, hehe. svar på ovanstående då, alltså inga styrändar idag inte. o det där med hålen, mätte bara sen höftade jag borrningen, blev rätt hyffsat ändå, haha. ingen som dör av att de inte sitter exakt på mm lika, förutom kanske jag ;)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ok om det blir fatbarstyre så blir det till att skaffa en ny styrkrona med så jag antingen kan fräsa ner orginalklackar eller arborra upp orginalhålen... vill absolut inte ha massa adaptrar... att allt ska vara så krångligt.
Tur att styren på biltema är så billigt så man kan köpa ett av varje :)
Får göra en räd i veckan när mitt paket kommer från staterna med godsaker :yoparty
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Hejsan! Jag provade med ett par smäckra styrändar i aluminium men det funkade inte så bra fingrarna dommnade bort efter ett par mil typ.Så mitt råd är att köpa så tunga styrändar du kan hitta! jag använder orginal styrändar.
 

Bifogat

  • DSC00926.JPG
    DSC00926.JPG
    216 KB · Visningar: 178
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top