ER6-tråden

LinkanHstd

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
2007, Kawasaki er-6n
Jag bytte härromdagen men har inte märkt av nåt sånt, funkar klockers!
Tycker dock det blir mer fladder i styret nu när man kör, kan bero på sittställningen.
Kanske att du sitter mer framåtlutad nu så att du hör ljuden bättre bara??

kan vara så enkelt, allt funkar ju annars, men att det smäcker till när jag växlar gillar jag inte. vad kör du med för styrändar då? själv har jag inte märkt av fladdret.

Kawa Mike

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
2008 Kawasaki ER 6N
Grattis till hojen! :tummenupp

Kolla med Holtis, han har strypt dotterns ER6:a, kolla inlägg #4087 så kommer du kanske en bit på vägen. :)

okej, tack så mycket. Det ska jag göra!

// Mike

Tjenis... Har precis strypt dotterns, den är stryp med en stoppskruv på spjällaxeln samt med en "bygelkontakt" som ersätter orginalkontakten"
Den sitter på höger sida bakåt sett, tar du av sadeln så kan du pilla bort den från sin hållare på ramen och sedan byta kontkaten, tar ca 20 sekunder. (Se mina bilder tidigare i tråden) OBS inget relä, utan endast en kontakt man byter, beställ orgonalsatsen från MC Kompaniet i Väring..

Hej Holtis. Jag har också en ER 6N, den ska strypas. Så jag undrade om du kunde ladda upp lite bilder på strypningnen? Det är nämligen en verkstad som ska strypa hojen till mig, och därför skulle jag vara tacksam om du laddade upp lite fler bilder.

MvH
Kawa Mike

Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Oljenivå kall motor

Mitt första inlägg blir en fråga till bättre vetande ER-6 ägare.
Skulle tvätta hojen idag, kikade oljenivån genom det runda "fönstret" och det ser ju helt tom ut? Är det när motorn är varm som man ska se nivån?

Bifogat

• Bild017.jpg
    Bild017.jpg
    151.4 KB · Visningar: 82

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Mitt första inlägg blir en fråga till bättre vetande ER-6 ägare.
Skulle tvätta hojen idag, kikade oljenivån genom det runda "fönstret" och det ser ju helt tom ut? Är det när motorn är varm som man ska se nivån?

Oljenivån skiljer inte mellan varm och kall motor men mellan motor avstängd eller gående. I en avstängd motor rinner (nästan) all olja ner i tråget och du kan läsa av rätt nivå, när motorn går så är oljan förhoppningsvis överallt i motorn och nivån blir lite lägre.

Det är inte så att den stod på sidostödet då? ;) Nivån ska avläsas med hojen lodrät.

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Ha, strålande performance från mig. Ja, jag hade den på stödet. När jag ställde den lodrätt så gick nivån upp.
Jag ska väl inte anklagas för att vara mekaniker kanske :)

Tack så mycket för hjälpen, då ska jag svida om och ta en tur.

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
Jag tyckte inte ja tog i så farligt, lagom när han som håller i axeln får ta i lite för att hålla emot.
Kan inte påstå att det snurrar alls, ja får verkligen ta i för att röra muttern nu, skulle ju låtit den sitta, lovar att den aldrig ramlat bort :tungan

Blir nog en smidig rondell eller en dremmel.

Bakaxelmuttern skall dras med 108nm !

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Ny-06 950SM
Avgassystem!

Hej jag har hittat dem Absolut 2 grymmaste avgassystemen till ER6 hojarna!
Den första från Thunder Racing o den anda super dämparen i värsta moto GP style är från FMF Håll tillgodo :yoparty

Bifogat

• 072307_1221000-er-6f%20twin.jpg
    072307_1221000-er-6f%20twin.jpg
    34.5 KB · Visningar: 135
  • powercore_gp_big.jpg
    powercore_gp_big.jpg
    38.8 KB · Visningar: 105

Kawa Mike

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
2008 Kawasaki ER 6N
Hej alla!

Jag har en Kawa ER 6N, den ska tyvärr strypas efter som jag har Mellankort. Det är en verkstad som ska strypa den till mig, jag vet då inte hur strypning o.v.s ser ut. Och därför skulle det vara bra om någon skulle kunna ladda på lite bilder på de?
Så man kan spåna på hur den ska ta bort eller göra någon installation så man kan strypa den med hjälp av en knapp, weirt eller liknande
Är det någon här som har någon reglerbar strypning? eller kör ni ostrypt?

Jag är väldigt tacksam för svar!

Ha de!
// Kawa Mike

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Är på G att köpa mig en ny ER6. Men är lite orolig att det ska komma ngn monsteruppdatering nästa säsong och att jag då står med en "gammal" hoj. Ngn som vet hur det är med den saken?

Följdfråga: Var hittar jag den absolut billigaste ER6n i Sverige?

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Hej jag har hittat dem Absolut 2 grymmaste avgassystemen till ER6 hojarna!
Den första från Thunder Racing o den anda super dämparen i värsta moto GP style är från FMF Håll tillgodo :yoparty

Blueridgeperformance.net hade väl tatt hem den där FMF-dämparen men av nån anledning så "var det inte samma som på bilden" eller nåt annat skumt. Blev inget av den affären i slutändan för dom.

Har du fått hem den?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Är på G att köpa mig en ny ER6. Men är lite orolig att det ska komma ngn monsteruppdatering nästa säsong och att jag då står med en "gammal" hoj. Ngn som vet hur det är med den saken?

Det torde väl mest vara kosmetiska förändringar nästa år, den ska tydligen mer likna Z750. Eftersom den har lågprisprofil torde de knappast utveckla en ny motor och hänga på massor av exklusiva komponenter helt plötsligt.

Dock är det väl inte osannolikt att de passar på att justera upp priset 5000 eller liknande så att köpa en nuvarande modell torde inte vara bortkastat om du inte tycker att ER6 är jätteful och Z750 jättesnygg.

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge... :D

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
kan vara så enkelt, allt funkar ju annars, men att det smäcker till när jag växlar gillar jag inte. vad kör du med för styrändar då? själv har jag inte märkt av fladdret.

ja just nu har jag inte några styrändar alls, tänkte svarva till nåt nån dag när jag har tid o möjlighet, kanske nåt som går långt in i styret för att få mycket vikt men lite utstick.
Fast några vibrationer känner jag inte av så för den skull behöver jag inga.

Börjar bli dags för däckbyte fram med *suck* så det är väl till att börja skissa på en däckpress så man slipper lämna iväg hela tiden.

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Tjenare allesammans. Har vart inne här och läst en del men har nu till slut fått tummen ur och registrerat mig.
Tänkte ställa en fråga.
Har ett leo vinci slip on som jag hämtade idag, ska väl monteras snart. I min värld tar man bort det gamla, sätter dit det nya och gör sen inget mer. Men här inne på forumet har jag hört folk som säger att det inte bara är att göra så utan att man måste hålla på med en massa annan skit. Hur gör man egentligen?

Mvh Lundgren

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
.....folk som säger att det inte bara är att göra så utan att man måste hålla på med en massa annan skit. Hur gör man egentligen?

Mvh Lundgren

Vadå hålla på med en massa skit? Magspoilern och höger fotpinneplatta, samt lambdasonden ska bort. Sen är det bara att ta bort originaldämparen och sätta dit Leovincen. Tillbaka med Lambdasonden och resten av grejorna, sen är det klart. Max en timme, om det strular.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
600-mila service gjord @ Northbike (Moped och Motor) i Sundsvall, slutnota 642 riksdaler (utan oljebyte).

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Gjorde min 600mila i maj med oljebyte, gick på 962kr.
Samma ställe Northbike (Moped och Motor) i Sundsvall.

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Det visade sig vara fläktarna som hade slutat snurrar / pajjat så nu hoppas jag bara de hinner byta de innan fredag för då är en mc semester till Norrland planerad =/

Huum verkar inte bli någon hojsemester för mig som planerat.. 3 veckor tar det tydligen att få fram en ny fläkt till min cykel.. kul det var det jag hade tänkt få slippa när jag köpte en ny motorcykel =(

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
Är det någon som kan hjälpa mig med dimentionerna på bakdäcket? Ska beställa nytt Michelin Pilot Road 2 ct, och behöver veta vilken storlek som är rätt.

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Vadå hålla på med en massa skit? Magspoilern och höger fotpinneplatta, samt lambdasonden ska bort. Sen är det bara att ta bort originaldämparen och sätta dit Leovincen. Tillbaka med Lambdasonden och resten av grejorna, sen är det klart. Max en timme, om det strular.

Okej. Vad bra då. Har hört rykten om att motorn kan spika om du sätter på ett slipon bara, vilket för mig låter otroligt. Sen har ju folk pratat mycket om databoxar hit och powercomanders dit, verkade som att det var ett måste om man inte körde med originaldämpet. Men så är inte fallet då?..
Kör hellre än mekar =)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...