ER6-tråden

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Hejsan! En sak jag har noterat vid kallstart är att efter ca 5 sec så missar motorn eller typ hackar till en gång! om ni förstår vad jag menar.Det gör den vid varje kallstart,är det så på era oxå eller det är en egen sjukdom på min=)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag har N's ECU i den nu, men icke.
Det är precis lika, men jag har noterat att subtrottelsensorn inte är justerad i bottenläge på N'en som den är på F'en.
Så jag har haft tanken att testa trottelhuset från N-modellen.

Men jag har även funderat om det går att flytta axeln i sensorn ett hack så man kan skapa justermån åt bägge håll, men jag har inte tordas skruva bort den för att kolla det än.
Ett annat alternativ är väl att försöka flytta nocken på andra sidan, men troligen är det ett spår eller något som håller den i possition.

//Buseman

sensorn skickar väl ut en voltsignal så det går väl att mäta om dom sitter i samma läge, kan ju vara att dom ser olika justerade ut men att dom visar samma signal.
Drar dom lika mycket soppa bägge hojarna?
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hejsan! En sak jag har noterat vid kallstart är att efter ca 5 sec så missar motorn eller typ hackar till en gång! om ni förstår vad jag menar.Det gör den vid varje kallstart,är det så på era oxå eller det är en egen sjukdom på min=)

Min gör samma sak fast två gånger med kanske 5-10 sek mellanrum, har inte klockat precis. Det händer inte varje start men lite ibland.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Byte av styre...

Här kommer några bilder på styrbytet, jag har bytt på både frugan och dotterns ER6;or, och inte stött på några bekymmer som har nämts tidigare...
(koppling, broms)
 

Bifogat

  • semlan_2.jpg
    semlan_2.jpg
    46.9 KB · Visningar: 201
  • semlan_3.jpg
    semlan_3.jpg
    53.9 KB · Visningar: 173
  • semlan_1.jpg
    semlan_1.jpg
    45.7 KB · Visningar: 166

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
sensorn skickar väl ut en voltsignal så det går väl att mäta om dom sitter i samma läge, kan ju vara att dom ser olika justerade ut men att dom visar samma signal.
Drar dom lika mycket soppa bägge hojarna?

Ja, det tycker jag.
Dom ligger mellan 0,35-0,40 på bägge maskinerna och går fint som tusan annars.
Det tråkiga är att de svarar inte i telefonen på verkstaden i Borlänge, har även skickat e-mail men inget svar där heller, men det är ju semmestertider så det kanske är personalbrist vad vet jag.

Man har ju igentligen inte någon lust att lämna in den heller, för då blir den väl stående där i flera dagar...:-/

Jag tror att jag ska ta och göra en egen kamnock som öppnar trotteln mindre.

//Buseman
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har du mätt nockarna så dom är likadana på dom olika modellerna?
känns ju inget vidare att låta motorn rusa iväg när man kallstartar den.

0.35 låter långt borta med den mappen jag har i min hoj nu, ligger på 0.5 :mad: .... men den går mjukast, lika bra att låta den gå lite fett tills jag fått hem min lambdamätare så jag kan justera in en bra mapp.
 

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
har du mätt nockarna så dom är likadana på dom olika modellerna?
känns ju inget vidare att låta motorn rusa iväg när man kallstartar den.

0.35 låter långt borta med den mappen jag har i min hoj nu, ligger på 0.5 :mad: .... men den går mjukast, lika bra att låta den gå lite fett tills jag fått hem min lambdamätare så jag kan justera in en bra mapp.

Har du Powercommander på din?
Jag tycker den går så räcker till ändå utan att behöva trim, eller är det så att man blivit äldre och fegare!?:rolleyes:
Jag kanske håller igen för mycket därav bränsleförbrukningen:tummenupp

Jag hade en Transalp 650 innan dessa 2, och den ville ha mycket mat, ca:0,6/mil 53 Hk 204 Kg torr:gnissla
Den var bekväm att åka på men väldigt sävlig och halvtrött.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
0.35 låter långt borta med den mappen jag har i min hoj nu, ligger på 0.5 :mad: .... men den går mjukast, lika bra att låta den gå lite fett tills jag fått hem min lambdamätare så jag kan justera in en bra mapp.

Hur svår är innovate lm-2 att använda för nybörjare?

Edit:
Läste på lite. Är det så enkelt som att plugga i mätaren, läsa av värdet, justera med PC3 så att AFR är 14.7 (för bensin?) för hela raddan av varvtal? Lätt billigare i längden om man ändrar nåt i framtiden.
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har du Powercommander på din?
Jag tycker den går så räcker till ändå utan att behöva trim, eller är det så att man blivit äldre och fegare!?:rolleyes:
Jag kanske håller igen för mycket därav bränsleförbrukningen:tummenupp.

jepp har lagt på en powercommander, började tycka det skulle vara trevligt med lite mer hästar, pc3, filter o slipon kostade ändå inte mer än enbart ett slipon i sverige när jag beställde från staterna.

Hur svår är innovate lm-2 att använda för nybörjare?

Edit:
Läste på lite. Är det så enkelt som att plugga i mätaren, läsa av värdet, justera med PC3 så att AFR är 14.7 (för bensin?) för hela raddan av varvtal? Lätt billigare i längden om man ändrar nåt i framtiden.

Har faktiskt inte testat nån men läste igenom manualen o kollade på lite värden i logworks som medföljer (gick o ladda ner) , såg inte så krångligt ut så att mappa in med 100% öppet spjäll är nog inte så jobbigt men det tar lite mer jobb att kolla alla trottelöppningar o varvtal, ska testa hur det går med tung last med.
Tänkte inte mappa efter ett afr på 14.7 utan ett efter 14.42 eftersom jag kör på 95 oktan som har lite etanolinblandning, o sen låta det gå liite fett bara så man inte ligger på gränsen.
Just nu är inte accelpump aktiverat men det hade jag tänkt sen för dom flesta pc-3 mappar verkar vara rätt upprikade på lågregistret upp till ett par tusen varv som gör att det tar mycket soppa, bättre att det bara fetar upp när det behövs.
Du kopplar ju upp den mot trottelsensor, rpm signal o lambdan så får du fram kurvan hur afr är vid givet varvtal kontra trottelöppning.
Kändes nästan tvunget att köpa en eftersom inte dynojet hade en mapp för leo vince:huvet
 
Last edited:

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
Skenande kallstart på ER-6'an är fixat!

Nu har jag varit ute i stallet och skruvat itu F:en.

Har nu hittat lösningen på problemet, och det var skrattretande enkelt:)

Det finns ju en justeringsskruv för just kallstarten, hur enkelt som helst, 1,5 varv åt höger sen var saken biff.
Så nu landar den på ca:1800 RPM i 30-40 sekunder innan den dalar till det normala dvs. 1100-1200 RPM

Skruvade ner justeringsskruv "A" ca: 1,5-2,0 varv vilket medför att armen "B" går nedåt och ökar spel "C" från kamnocken, voilá där satt den:tungan

//Buseman
 

Bifogat

  • subthrottlecamAA.JPG
    subthrottlecamAA.JPG
    83.4 KB · Visningar: 128

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Orkar inte leta igenom över 200 sidor :tummenupp ...

1: Jag funderar på att dreva om den så att det blir enklare att köra på bakhjulet, jag kör ändån inte över 180... Ni som har provat, hur ska jag dreva om den och var köper jag drev??

2: Är det någon som har bytt framlyse till något annat än "cykloplyset"?

3: Är det någon som har bytt instrumenteringen?

4: Kommer det bli märkbar skillnad om jag monterar PC, jag har redan slipon och filter men är det värt 3000:- för en PC?

onödig svar belönas med en snigel på ögat... :)
 

maximus78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki Er6n -06 ABS
Tja. Någon som varit ut för krånglande bensinpump? Min har börjat tjuta. Kan det skada hojjen på nåt sätt om den pajjar helt? Håller på och få den bytt men att skicka efter den tar visst gaaanska länge och nästa helg åker jag ner till Halmstad och ska vara där i 3 veckor. Vad tror ni, är det bara att köra?
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Orkar inte leta igenom över 200 sidor :tummenupp ...

1: Jag funderar på att dreva om den så att det blir enklare att köra på bakhjulet, jag kör ändån inte över 180... Ni som har provat, hur ska jag dreva om den och var köper jag drev??

Drev har jag liggandes, har gått 100mil, ett bakdrev 49kugg, alltså 3 fler än orginal, är ungefär som att dreva ner ett fram.
Jag har precis plockat av det då ja trivs bättre med orginal drev.
Men 49t väger mindre än hälften av orginaldrevet.
Gör fortfarande runt 200knyck med större drevet.
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Man kanske skulle ta o gå åt andra hållet och fixa mindre bak och större fram, lite bättre soppa/mil. Känns som bakhjulsåkat är en lost cause i alla fall. ;-)
 

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
Man kanske skulle ta o gå åt andra hållet och fixa mindre bak och större fram, lite bättre soppa/mil. Känns som bakhjulsåkat är en lost cause i alla fall. ;-)

Håller med Vajb,
jag tror att hojen håller längre också, tänker då på alla lager, bussningar, kedja och drev m.m.

Jag tror att tillverkaren menar att bägge hjulen helst ska vara i backen, jag tror farbror blå instämmer med. :rolleyes: :D

Och sedan i längre perspektiv kanske det blir en possitiv effekt i form av lägre premier på F-bolaget :tummenupp

//Buseman
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Håller med Vajb,
jag tror att hojen håller längre också, tänker då på alla lager, bussningar, kedja och drev m.m.

Jag tror att tillverkaren menar att bägge hjulen helst ska vara i backen, jag tror farbror blå instämmer med. :rolleyes: :D

Och sedan i längre perspektiv kanske det blir en possitiv effekt i form av lägre premier på F-bolaget :tummenupp

//Buseman

Vad farbror blå tycker berör mig inte så mycket i detta fallet... :D
Och ang hojjens hållbarhet så är det väl två års garanti och jag har inte tänkt att ha hojen längre :tungan

Som sagt snigel på ögat för dom inläggen!

Hoppas på lite mer ingånde inlägg i framtiden iallafall som svar på mina inlägg.

Förresten är det inte bra att jag drevar ner den så att jag inte kan köra så fort förbi ditt villakvarter?? :arsele

trevlig kväll! :pannkyss
 

Buseman

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Grycksbo
Hoj
2007 Kawasaki ER-6f
Vad farbror blå tycker berör mig inte så mycket i detta fallet... :D
Och ang hojjens hållbarhet så är det väl två års garanti och jag har inte tänkt att ha hojen längre :tungan

Som sagt snigel på ögat för dom inläggen!

Hoppas på lite mer ingånde inlägg i framtiden iallafall som svar på mina inlägg.

Förresten är det inte bra att jag drevar ner den så att jag inte kan köra så fort förbi ditt villakvarter?? :arsele

trevlig kväll! :pannkyss

Det var INTE ditt inlägg jag svarade på!

Det var Vajbs inlägg :tungan

Ha en trevlig kväll själv du.

PS. Är det möjligtvis mördarsniglar du använder? :D
 

Kawa Mike

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Simrishamn
Hoj
2008 Kawasaki ER 6N
Hej alla bikers!

Jag hämtade min ER 6N idag. Jag är JÄTTE nöjd med den.
Hojen är verkligen fin och pigg trotts att det är strypt! så vi plockar inte strypningen. Skulle bara skriva detta inlägg för att visa hur mycket jag uppskattade hojen! :D:D
Till alla er som är sugna på att köpa en ER 6:a så säger jag bara att ni kommer att bli hel nöjda! tveka inte köp den!
topp hastighet med strypning 150 km/h.
Ha de!

Biker hälsn.

Kawa Mike!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Spricka i ramen...

Såg nån länk tidigare som visade en massa bilder på ramar som har spruckit men hittar inte den länken nu. Blev tvungen att kolla till min hoj hur den såg ut och såklart hittade jag en spricka på höger sida som dom kan lägga till i samlingen. Ska åka in till den lokala mc-affären och fråga vad dom har att säga. Hojen har inte haft några krachpuckar vad jag vet, kollar man noga på motorskruvarna så ser det inte ut som nån har skruvat på dom.
 

Bifogat

  • IMG_5809 (Medium).jpg
    IMG_5809 (Medium).jpg
    72.8 KB · Visningar: 142

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Såg nån länk tidigare som visade en massa bilder på ramar som har spruckit men hittar inte den länken nu. Blev tvungen att kolla till min hoj hur den såg ut och såklart hittade jag en spricka på höger sida som dom kan lägga till i samlingen. Ska åka in till den lokala mc-affären och fråga vad dom har att säga. Hojen har inte haft några krachpuckar vad jag vet, kollar man noga på motorskruvarna så ser det inte ut som nån har skruvat på dom.

Trist. :( Sprickan blir på utsidan för att hela fästet böjs inåt när de drar ihop fästet mot motorn utan korrekt shimsning.

Det här borde definitivt bli återkallning på samtliga för kontroll. Skulle jag haft min kvar skulle jag själv kontrollerat genom att lossa fästet och shimsa glipan med brickor om det behövs.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top