ER6-tråden

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Umm sådär ja, nu är säsongen verkligen över.. fick-parkerade hojjen under en skåpbil idag.. inte mitt fel dock. Bilen körde ut mot värjningplikten plus jag hade grönt men ändå jobbit som fan..

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
man kan ju undra hur kawasaki tänkte när de gjorde en analog hastighetsmätare och en digital varvräknare på 2009:an. Hål i huvet, vem vill ha digital varvräknare egentligen?
sen kan man inte ta av skjutshantagen på ett snyggt sätt, de är inte för granna varken på nuvarande eller den nya..

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
man kan ju undra hur kawasaki tänkte när de gjorde en analog hastighetsmätare och en digital varvräknare på 2009:an. Hål i huvet, vem vill ha digital varvräknare egentligen?
sen kan man inte ta av skjutshantagen på ett snyggt sätt, de är inte för granna varken på nuvarande eller den nya..

Och instrumenten och skjutshandtagen var ju typ det enda som skiljde mellan gamla och nya! :)

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Jobbigt läge, hoppas att det gick bra med dig i alla fall. :klapp-på-axeln

Tackar, jo jag mår ok.. mest skrapsår men en jävla bula på höften..

Nä jag håller nog faktiskt med, hade som sett fram imot en ny (smäckrare) sadel och ett lite mer kantigt lyse.. nya instrumenten ser ju som larvigt ut. Nice med vit hoj dock =) Tråkigt med att de gått tillbaka till silverram, älskar verkligen den mattsvarta.

Last edited:

xarcius

skrevraket
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki ER-6F -07
nu tar jag er-6:an och lämnar kalla östersund och flyttar ner till kalmar! förlänga säsongen lite (ganska mycket). Några i närheten av kalmar som kör som vill mötas för några åkturer kanske?

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Suszukin är mycket snyggare enligt mig, man ser mer kvallité o tänk framför den modellen, gillar den riktigt mycket faktiskt, speciellt instrumenten, går inte att jämföra med fattig kawas display på er6an, förstår inte varför dom snålar med sådant!
Visst håller jag med om att suzkan är snyggare, och framför allt då instrumenteringen mer innehållsrik.
Dock ska man ta i övervägande att det sååååå mycket enklare att bygga en MC ( a´la ER6 ) som man vet fungerar och säljer, då någon annan tillverkare redan banat väg. Smart eller snålt är upp till var och en att bedöma...

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Dock ska man ta i övervägande att det sååååå mycket enklare att bygga en MC ( a´la ER6 ) som man vet fungerar och säljer, då någon annan tillverkare redan banat väg. Smart eller snålt är upp till var och en att bedöma...

Självklart så är det enklare att "kopiera" någon annans idér men om nu Kawa är "proffs" så borde dom ju prestera bättre tycker man ju, lixom varför inte slänga på en z750 bakdel/sadel så man kan ha kuts till Er6an o sen ha en riktig display, det senaste nu är väl digital varvräknare o analog hastighetsräknare?

Men smaken är som baken, styla till suzukin o den blir riktigt nice!

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Den nya ER6an -09

Tycker det blev en bra facelift! :tummenupp Det man reagerar på först är framlyset, nu börjar det likna nåt för nuvarande lyse är väl sådär. Baklyset och framförallt blinkers blev bra, mer slimat.
Den nya instrumentpanelen grymt bra tills jag såg filmen, digital varvräknare och analog hastighetsmätare? nä, tråkigt.. Men egentligen spelar det väl knappast någon roll. :)
Ramen som fotpinnarna är monterade på blev också bra men fotpinnar med gummi? Nej tack...

Det blir intressant med tillbehör/delar till den nya, det kommer nog inte bli några större problem att montera dem på den gamla ER6an. :)

//Fredrik

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Tycker det blev en bra facelift! :tummenupp Det man reagerar på först är framlyset, nu börjar det likna nåt för nuvarande lyse är väl sådär. Baklyset och framförallt blinkers blev bra, mer slimat.
Den nya instrumentpanelen grymt bra tills jag såg filmen, digital varvräknare och analog hastighetsmätare? nä, tråkigt.. Men egentligen spelar det väl knappast någon roll. :)
Ramen som fotpinnarna är monterade på blev också bra men fotpinnar med gummi? Nej tack...

Det blir intressant med tillbehör/delar till den nya, det kommer nog inte bli några större problem att montera dem på den gamla ER6an. :)

//Fredrik

Tänkte oxå på det. Delar överlag går säkert rätt lätt att få på plats. Ramen ser ju rätt exakt likadan ut.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
lämnade in hojen för rambyte härromdagen, handlaren sa han skulle på mässa snart o få reda på priset på den nya modellen...
Såg fler er6or på service där än vad jag sett på vägen tror jag.. dom hade sålt 27st i kristianstad bara av den modellen i år.. rätt bra.
Nån som vet hur mycket tankvolymen skiljer på en 08 o en 09?

kollade på suzukis motsvarighet som nån länkade till.. handtagen bak såg ut som några ditsvetsade fantasyknivar, första titten tyckte jag det mesta såg vrickat ut men andra titten så gillade jag hojen mer.

Last edited:

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
klarade kortet igår och va ute och körde med min er6f som har stått i garaget några veckor....

har en fråga: kan man förlänga växelspaken? eller flytta fotpinarna så man kommer lite närmare ?

känns som att mina 44 i skor är för små och att jag har växelspaken precis vid tårna =/

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Nån som vet hur mycket tankvolymen skiljer på en 08 o en 09?

Hej!

Det finns en spec på kawasaki.com:
http://www.kawasaki.com/Products/detail.aspx?id=373&content=specifications

Där står att tanken är 4.1 gallon, översätter man det till liter (länk)
så blir det 15.20 liter, vilket är samma som dagens ER6'or. :)

Den ser helt ok ut, Suzuki'n, mycket runda former och linjer. Kolla linjen som går från framkanten på tanken, som fortsätter vidare över sadeln i kombination med rundningen av avgassystemet. :)

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
klarade kortet igår och va ute och körde med min er6f som har stått i garaget några veckor....

har en fråga: kan man förlänga växelspaken? eller flytta fotpinarna så man kommer lite närmare ?

känns som att mina 44 i skor är för små och att jag har växelspaken precis vid tårna =/

Du kanske får fundera på en annan kör ställning, vet damer med storlek 36 som växlar er-6 utan problem.
Flytta fram foten tills du har fotpinnen under hålfoten så skall du se att det fungerar.

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
Du kanske får fundera på en annan kör ställning, vet damer med storlek 36 som växlar er-6 utan problem.
Flytta fram foten tills du har fotpinnen under hålfoten så skall du se att det fungerar.

jag tycker att jag har fotpinnen vid hålfoten men jag får väl ta mig en närmare titt.

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
er6an är fan mycket snyggare ?
Suzukis Gladius 650

Min absolut 1a tanke var: BMW..varför vet jag inte, men den var väl ful som en bmw i min hjärna vid första titten...men bmw står ju för kvalitet, o det är ju bra....+ att jag ägt ett par suzuki`z...får väl titta ett par ggr till!!!!
På tal om snygga/fula hojjar så är nog en Gixxer 1100R -90 den snyggaste hojjen som vart i serieproduktion enl mig...har ägt en sv/grå:yoparty
Synd att dom e så tunga bara, men dom går fint som fan.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...