ER6-tråden

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!

Vill minnas att jag fick lära mig vad motstyrning var för något på körskolan.
Och att flytta sig på sadeln är ju överkurs för gatkörning och det är ju inte meningen att du ska behöva lära dig körteknik för bankörning när du tar körkort.
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Ja det är lite konstigt att inte fler har fått brevet från Kawasaki men en logisk förklaring är väl att de skickar ut i omgångar så verkstäderna ska ha en chans att hinna med.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Jag har också fått brevet gällande F modellen och fotbromsen. När jag pratade med verkstaden jag servar hos så var jag tydligen den första som hörde av sig. Väntar just nu på att de ska ringa och säga att de fått in det material de behöver så jag kan boka tid.
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag blir lite sur när körskolorna inte lär oss sånt!! Det är ju faktiskt inte gratis att ta lektioner... Tog mitt MC-kort för 4 år sedan och det är inte förrän för något år sedan som jag ens hörde talas om motstyrning... Sen sa de inte ett ljud om hur man skulle sitta eller att man kunde flytta sig i sadlen... Det var bara upp på hojen och kör... FÖR JÄVLIGT!!

Jag gick ju inte på körskola men kan kanske hålla med om att man borde få reda på va motstyrning är, det är ju faktiskt ganska användbart :p Men förflytelse med röven är lite överkurs för landsväg som Jesper nämnde... Man kan ju inte räka med att alla sitter bänkade framför motor GP ^^. Där har vi ett riktigt bra exempel på motstyrning, nästa gång ni tittar på ett race så lägg märket till vinkeln på hjulet ut ur kurvan (syns bäst när de blir lite bakhjul efter kurvan) Då är alltid hjulet åt "fel" vinkel ;)
 

K.N

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Värmland
Hoj
Letar hoj.
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:eek:r och 10:eek:r kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:eek:r och 10:eek:r kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.
Antar att det dyrare nypriset avser ABS modellen som i annonsen och det billigare är utan ABS.

ABS är ju att föredra tycker jag!

Lycka till och hoppas du slår till på en Er6:a :)
 

K.N

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Värmland
Hoj
Letar hoj.
Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. Har sett att det finns ganska många nya 09:eek:r och 10:eek:r kvar i lager.
Johan's MC i Göteborg annonserar en ny ER6f-09 ABS för 74.900:- och enligt dem så är ord. pris 83.900:-.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_ER6_F_ABS_GRON_NY_NU_74_900KR__29051345.htm?ca=7&w=3

Ser i en gammal MC-tidning att nypriset på en sådan var 73.900:-!!! Försöker de luras eller har jag fått fel info om vad nypriset var 09?

Självklart så har de väl rejäl prutmån på dessa lagerhojar men tycker det är dålig stil om de anger fel ord. pris.

Jag rättar mig själv här.

74.900:- är troligen för -08 och -09 kostade de tydligen 79.900:-.
83.900:- som Johan's MC anger som ord. pris gäller troligen -10 och inte -09 som de säger.
Kan det stämma ni som är insatta i modellen?
:va

Antar att det dyrare nypriset avser ABS modellen som i annonsen och det billigare är utan ABS.

ABS är ju att föredra tycker jag!

Lycka till och hoppas du slår till på en Er6:a :)

Ja ABS är nog värt pengarna den dagen man verkligen behöver det.
 
Last edited:

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Kan inte annat än hålla med angående köp av ABS modellen. Det är extra trygghet att ha det enligt mig.
 

Neno

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sävsjö trakten
Hoj
ER6n -08 ABS
Äntligen mc-kort och 5 månader efter att ha köpt hojen fick man åka på egen hand vart man ville! Ah vilken befriande känsla....(övningskört bara en gång med den)
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?

2. Jag köpte Castrol kedjespray och ska smörja kedjan i helgen. Ska man dränka kedjan eller bara spruta lite lätt? Sen fanns det oxå kedje-rengöring...behöver man rengöra kedjan helt med hjälp av något sånt här och tvätta av den för att sen smörja den på nytt eller räcker det att bara smörja om och om igen? Kan ni rekommendera hur ofta man ska rengöra kedjan för att återsmörja?

3. Sista frågan, säteskuts vill jag ha...länkar till var man hittar tack :)

Äntligen mc-kort och 5 månader efter att ha köpt hojen fick man åka på egen hand vart man ville! Ah vilken befriande känsla....(övningskört bara en gång med den)

Stort grattis, lycka till med kortet och hojen framöver :)
 
Last edited:

prowetz

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Ort
Avesta
Hoj
kawasaki er6n -09
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?

2. Jag köpte Castrol kedjespray och ska smörja kedjan i helgen. Ska man dränka kedjan eller bara spruta lite lätt? Sen fanns det oxå kedje-rengöring...behöver man rengöra kedjan helt med hjälp av något sånt här och tvätta av den för att sen smörja den på nytt eller räcker det att bara smörja om och om igen? Kan ni rekommendera hur ofta man ska rengöra kedjan för att återsmörja?

3. Sista frågan, säteskuts vill jag ha...länkar till var man hittar tack :)



Stort grattis, lycka till med kortet och hojen framöver :)

Spraya hellre lite och ofta, än mycket och sällan. Använd spray som blir rejält klistrig alternativt castrol chain wax, så stannar den kvar på kedjan.

Det finns många åsikter om hur man rengör kedjor. Men när jag jobbade som speedwaymekaniker tvättade vi alltid kedjorna med högtryckstvätt och avfettning, sedan torkade dom med tryckluft och sprayade dom direkt så dom inte rostade ifall det skulle vara vatten kvar någonstans. Använd inte 5-56 eller liknande sprayer eftersom dom gör att kedjesprayen inte stannar kvar på kedjan utan skvätter bort när man kör
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jag rättar mig själv här.

74.900:- är troligen för -08 och -09 kostade de tydligen 79.900:-.
83.900:- som Johan's MC anger som ord. pris gäller troligen -10 och inte -09 som de säger.
Kan det stämma ni som är insatta i modellen?
:va

Det låter rätt ja :). Rejäla prisuppgångar varje år tycker jag! Snart är den ju uppe i tresiffrigt belopp?!
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Idiotfråga 1: Motstyrning? Vad är det?
Idiotfråga 2: Hänga av? Vad är det?

:död

Jag är rätt säker på att du redan använder motstyrning utan att tänka på det :) Mycket bra läsning finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

S-Racing har kutsar, http://s-racing.se/

Mitt första inlägg här på forumet.

Jag letar MC och har funderingar på att skaffa en ER6:a. ...

Det finns många fina 07'or på blocket som inte gått speciellt långt för runt 40k, mycket bra köp! :tummenupp Jag skulle inte slänga upp över 80k för en er6:a, helt sjukt, halva priset jmf mot äldre modeller! Så mycket skiljer det inte mellan dem... du kommer få lika roligt med den tidigare modellen. :)
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jag är rätt säker på att du redan använder motstyrning utan att tänka på det :) Mycket bra läsning finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

S-Racing har kutsar, http://s-racing.se/



Det finns många fina 07'or på blocket som inte gått speciellt långt för runt 40k, mycket bra köp! :tummenupp Jag skulle inte slänga upp över 80k för en er6:a, helt sjukt, halva priset jmf mot äldre modeller! Så mycket skiljer det inte mellan dem... du kommer få lika roligt med den tidigare modellen. :)

Eller så har ju jag en 06a till salu.....
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Jag provar igen och ser om nån har svar på mina frågor.

1. Jag mailade ett par firmor idag ang. 2.400 mil service som snart kommer. Jag fick prisförslag på 3.400 och 5.000:-, stor skillnad känner jag så jag kolla i manualen men blev bara förvirrad om jag ska va ärlig. Jag fick fram att man kontrollerar/smörjer osv det mesta samt byter olja och eventuellt stift? Är det något mer som jag missat som ingår i 2.400 mil servicen?


Det som görs på denna service är oljebyte+filter, byte av tändstift, sen är det bara kontroller och eventuellt byte av slitagedelar som är dåliga. Tidigare ingick ventilspelskontroll och justering men detta är numera ändrat till 4800 mil. Vissa verkstäder verkar inte ha koll på detta.

Brh här i skåne visste inte detta och då fick jag pris på 5000:-, dock gerts i ängelholm visste detta så där fick jag pris på 2000-2500:-.

Det slutade med att jag gick till min lokala mc mek då jag inte har garanti längre och priset blev 1100:-, det som gjordes var kontroll+smörjning, byte av bromsvätska(2-års intervaller). Olja+filter bytte jag själv.

Tändstiftet var i så fint skick att byte ej behövdes(sitter platinumstift i som håller mkt mkt länge) och luftfilter blev bara rengjort då det heller ej ansågs nödvändigt med byte.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top