ER6-tråden

sisus

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
småland
Hoj
kawasaki er6f
Det som görs på denna service är oljebyte+filter, byte av tändstift, sen är det bara kontroller och eventuellt byte av slitagedelar som är dåliga. Tidigare ingick ventilspelskontroll och justering men detta är numera ändrat till 4800 mil. Vissa verkstäder verkar inte ha koll på detta.

Brh här i skåne visste inte detta och då fick jag pris på 5000:-, dock gerts i ängelholm visste detta så där fick jag pris på 2000-2500:-.

Det slutade med att jag gick till min lokala mc mek då jag inte har garanti längre och priset blev 1100:-, det som gjordes var kontroll+smörjning, byte av bromsvätska(2-års intervaller). Olja+filter bytte jag själv.

Tändstiftet var i så fint skick att byte ej behövdes(sitter platinumstift i som håller mkt mkt länge) och luftfilter blev bara rengjort då det heller ej ansågs nödvändigt med byte.

Vet du vilka kontroller som gjordes? En del kanske man kan göra själv men man vill ju inte missa några.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Spraya hellre lite och ofta, än mycket och sällan. Använd spray som blir rejält klistrig alternativt castrol chain wax, så stannar den kvar på kedjan.

Det var den jag köpte så jag ska smörja nu i helgen, tack för tipsen. Jag antar att jag kan tvätta av kedjan nån gång i månaden eller varannan. Måste man ha typ Castrols kedjerengöring eller funkar vanlig avfettning till bilar t.ex?

Jag är rätt säker på att du redan använder motstyrning utan att tänka på det :) Mycket bra läsning finns här:
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

S-Racing har kutsar, http://s-racing.se/

Tack för länken, jag har tittat på Ermax men är osäker på om de passar N modellen. Ang. motstyrning så är det först efter att ha läst om det här som jag börjat testa och det är kul att se hur det funkar. Jag använder det ofta nu fastän jag inte behöver men mest för att få in känslan, t.ex om jag ligger för långt ut i en kurva och vill komma närmare och det funkar ju skitbra men mer öva behövs.

Det som görs på denna service är oljebyte+filter, byte av tändstift, sen är det bara kontroller och eventuellt byte av slitagedelar som är dåliga. Tidigare ingick ventilspelskontroll och justering men detta är numera ändrat till 4800 mil. Vissa verkstäder verkar inte ha koll på detta.

Tusen tack för utförligt svar, det uppskattas. Jag får se hur jag gör, kanske kan ta in den på jobbet och fixa lite själv och lära sig nåt och överlämna smörjning o div. kontroller till någon erfaren.

Jag hittade min på www.bikersneed.se. ermax har kuts som du kan få i olika färger kostade ca 1300kr.

Tackar, passar en "F-kuts" på en "N-Kuts"? Tyckte det inte stod nåt om just N modellen när jag tittade på ermax grejer på en annan länk.

Vet du vilka kontroller som gjordes? En del kanske man kan göra själv men man vill ju inte missa några.

När jag tittade i manualen så stod det vad som kontrollerade, jag tyckte dock det var klurigt att lista ut vad som byttes. Det var därför jag passade på och fråga, jag fick även mail från Stibix som jag frågade ang. pris och fick bekräftat att det är olja + filter, tändstift, bromsvätska och sen de allmänna kontrollerna och uppsmörjning av div. delar.
 
Last edited:

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
"Tackar, passar en "F-kuts" på en "N-Kuts"? Tyckte det inte stod nåt om just N modellen när jag tittade på ermax grejer på en annan länk."

JAg kör N-modellen. Det är väl samma sadel på bägge modellerna?
Har bilder på hojen, kolla där s ser du hur den ser ut
 

K.N

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Värmland
Hoj
Letar hoj.
Det finns många fina 07'or på blocket som inte gått speciellt långt för runt 40k, mycket bra köp! :tummenupp Jag skulle inte slänga upp över 80k för en er6:a, helt sjukt, halva priset jmf mot äldre modeller! Så mycket skiljer det inte mellan dem... du kommer få lika roligt med den tidigare modellen. :)

Jag har lite svårt för lyktan på n-modellerna före -09. Sedan så är jag ganska känslig för vibrationer också. Har provat Versys senaste modell och tyckte den vibrerade en del i styret. Kände vibrationerna i fingrarna en bra stund efter att jag kört klart.

Har sett några -09:eek:r för runt 50k men då saknar de ABS.
I dag kom jag fram till en MC-olycka 1 minut efter att den inträffat och man blir lite skärrad och undrar om man verkligen ska skaffa hoj igen.:confused:

Som sagt så vill jag nog gärna ha ABS om det blir någon hoj. Har även kikat på BMW F800 S/ST som ju har ABS som standard.
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
"Tackar, passar en "F-kuts" på en "N-Kuts"? Tyckte det inte stod nåt om just N modellen när jag tittade på ermax grejer på en annan länk."

JAg kör N-modellen. Det är väl samma sadel på bägge modellerna?
Har bilder på hojen, kolla där s ser du hur den ser ut

Ursäkta jag blandade ihop det, det står på http://bneed.bikersneed.se att den kutsen är till ER6 från 09 och framåt. Är det samma sadel på en 06 som jag har som på en 09?
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Däcken på min hoj börjar bli lite slitna nu efter en 1000mil... vad rekomenderas för något?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Det är inte samma sadel på 09 som de tidigare årsmod.
Däck rekomenderar jag Dunlop roadsmart , får ut ca 800-900 mil på bakdäck.
Jättebra fäste funkar även för bandagar.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hej

Har tänkt lite på det här med växling, t.ex. när man stannar vid en stoppskylt... det känns rätt segt att mata sig 1-6 en växel i taget. Funkar det att hoppa över växlar och i så fall vilka "hopp" rekommenderas? Vidare tycker jag det känns som om 3/4 är samma växel :va

Annan sak jag undrar över är t.ex. när man bromsar in för att svänga vänster och sedan skall gasa på. Om man har för hög växel skakar hela cykeln... är det skadligt (för cykeln alltså)?

Antagligen ganska dumma frågor, men vad gör man inte för sin älskade cykel :D
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Skakningarna vid för hög växel beror på just att du har för hög växel och för lite varvtal/vrid för att motorn ska orka dra upp hojen i fart. Det är samma fenomen som på bilar och är väl inte direkt skadligt som sådant. Det är mest jobbigt och irriterande.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Det är inte samma sadel på 09 som de tidigare årsmod.
Däck rekomenderar jag Dunlop roadsmart , får ut ca 800-900 mil på bakdäck.
Jättebra fäste funkar även för bandagar.

oki ska kolla upp det... nästa dumma fråga, vad e det för bredd/profil på våra hojar? så slipper jag springa ut å kika i ösregnet! tänkte kolla lite priser på nätet.

Någon som provat kränga på däcket på fälgen själv eller rekomenderas däckfirma för sådant? går ju att tjäna en rejäl hacka på att beställa däck själv tänkte jag...
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
oki ska kolla upp det... nästa dumma fråga, vad e det för bredd/profil på våra hojar? så slipper jag springa ut å kika i ösregnet! tänkte kolla lite priser på nätet.

Någon som provat kränga på däcket på fälgen själv eller rekomenderas däckfirma för sådant? går ju att tjäna en rejäl hacka på att beställa däck själv tänkte jag...

I manualen står det,

Fram: 120/70ZR17 M/C 58W Bridgestone BT021F Sport Touring
Bak: 160/60ZR17 M/C 69W Bridgestone BT021R Sport Touring
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
oki ska kolla upp det... nästa dumma fråga, vad e det för bredd/profil på våra hojar? så slipper jag springa ut å kika i ösregnet! tänkte kolla lite priser på nätet.

Någon som provat kränga på däcket på fälgen själv eller rekomenderas däckfirma för sådant? går ju att tjäna en rejäl hacka på att beställa däck själv tänkte jag...

Om du slår reg-nummer på transportstyrelsens hemsida så får du all info där. :)
Jag krängde framdäcket själv, lite hårdare än bandäck såklart men det funkar. Men man bör nog ha krängt några däck innan, eller se till att vara rädd om fälgen så man inte skadar den.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Å ännu jobbigare att kränga av/på....jobbigast är när fälgen blitt skadad.

Lämna in till nån som har utrustning, tar max 10min, gör man det själv som nybörjare så räkna med ett par timmar o en massa skit.......

Dom brukar inte bli så nöjda om man kommer med ett däck som man köpt löst här i stan tyvärr!... En polare har jobbat på däckfirma i några år så han får hjälpa till isf.

att man skadar fälgen vore ju det tråkigaste däremot, nåja ska kolla upp lite priser. Får bli att byta under vintern så det bara är att tuta och köra till nästa sommar
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
oki ska kolla upp det... nästa dumma fråga, vad e det för bredd/profil på våra hojar? så slipper jag springa ut å kika i ösregnet! tänkte kolla lite priser på nätet.

Någon som provat kränga på däcket på fälgen själv eller rekomenderas däckfirma för sådant? går ju att tjäna en rejäl hacka på att beställa däck själv tänkte jag...



Köp från rodamoto.es bra priser och färska däck. Tydligen så är Dunlop sportsmart the shit om man vill ha grepp och livslängd.
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Har powercommander GPR slipon och hojjen är mappad hos ava mc. Nu tycker jag att den brölar lite för mycket och funderar på att slänga på orginaldämp ingen. Kommer jag tappa någon effekt och behöver jag då mappa om hojjen?
 

pjona

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
2009 Kawasaki er-6n
Tänke haka på diskussionen om däck.

En fråga: Är det endast 160/60-däck som man ska använda sig av bak eller kan man lägga på ett bredare som exempelvis 180/55? Passar detta eller är det nåt man ska undvika pga vägegenskaper med mera?
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top