ER6-tråden

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
är det orginal avgassystem eller slipon?
känns som att det har med mappningen att göra!? jag har förutsatt att det är det som är "felet" på min iaf :tummenupp så det kunde vara lite spännande å veta om du kör på orginal å den gör samma för dig =)

sen kan det självklart bero på allt möjligt, men i min värld låter det som att det är för mycket luft å för lite bensin i förbränningen

Kanske är det då eller så bara är hojen såhär? Jag kör på ett gpr slipon iaf.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej
Ja jag använde moment nyckel och momentet till kopplings fjädrarna och till kopplings kåpan skall dras till 9.8 n-m . Biltema har en billig moment nyckel med manuel visare. // Jon

Jag har beställt därifrån fjädrar och packning men inte fått det än. Det var lite strul med att betala med visakortet så fick använda mig av paypal.

Men en fråga till dig som bytt, använde ni momentnyckel när ni drog fast fjädrarna och kåpan?

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk[/QUOTE]

Hej

Jag provade faktiskt att köra min på låga varv och det gick hur bra som helst ända ned till 2000 rpm . Men den blir trevligare att köra med högre varv tycker jag. Du skriver att du har slipon på din och det är boven. Den går för magert åt dig. Vill du lösa problemet så skaffa pc och mappa kostnad ca 5000 kr om du går till rätt ställe :)

Kanske är det då eller så bara är hojen såhär? Jag kör på ett gpr slipon iaf.

Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Svedea vs Bilsport? har dom samma självrisker och allt? Hur kan svedea vara 2 000 kr billigare än bilsport?

1511kr för Hel/Hel var löjligt, löjligt, löjligt billigt!
"Säkrast" iof men håller mig inom ramarna ändå så inga problem. När jag mailade fick jag ett förslag på 9000 Hel/Hel, detta är bra. Riktigt bra!

1000kr i självrisk för Trafik och 2500 för vagnskada. Bra skit!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
"Säkrast" iof men håller mig inom ramarna ändå så inga problem. När jag mailade fick jag ett förslag på 9000 Hel/Hel, detta är bra. Riktigt bra!

1000kr i självrisk för Trafik och 2500 för vagnskada. Bra skit!

Problemet blir att byta hoj när försäkringen är så billig.
Jag har liknande pris även jag fast på halv, men det kommer svida rejält den dag man byter hoj och får pröjsa en mycket feta försäkringskostnad. :huvet

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Försäkringar

Apropå försäkrningar. Jag pröjsar runt 9000 för halvförsäkring per år. På BilsportMC. Fattar inte hur ni kan få dom så billigt. Jag = Kille. 28 år bort 3 mil utanför Stockholm.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Apropå försäkrningar. Jag pröjsar runt 9000 för halvförsäkring per år. På BilsportMC. Fattar inte hur ni kan få dom så billigt. Jag = Kille. 28 år bort 3 mil utanför Stockholm.

Försäkringsbolagen brukar vilja veta hur länge man haft körkort, antal skadefria år, ålder på förare, var man bor, hur hojen står inlåst, vad man kör för hoj.

Jag är 29, haft kort sedan 01, inga trafikinsidenter, bor utanför en större småstad, inlåst och kör er6 = Billigt (2700hel/hel)

Om man bor i en storstad med allt vad det innebär för krockrisk, stöld höjs även premierna. Om man dessutom varit inblandad i trafikolycka eller inte haft kortet särskilt länge tillhör man statisktiskt sett en grupp som är dyrare att försäkra.

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
verkar som även dom som Bilsport inte vill ha "riktiga" sporthojjar....
Kollade på min zx7r om man nu kan kalla den "riktigt" men det blev hutlös försäkring....

Fast det där var ju en ganska gammal nyhet, Bilsport & MC kan hålla låga förs-premier, till stor del just tack vare att de inte försäkrar sporthojar..

"Säkrast" iof men håller mig inom ramarna ändå så inga problem. När jag mailade fick jag ett förslag på 9000 Hel/Hel, detta är bra. Riktigt bra! 1000kr i självrisk för Trafik och 2500 för vagnskada. Bra skit!

Pratar du om Svedea? Menar du att du först fick en mail-offert på 9000 hel/hel och sen ringde och fick ett pris på samma "produkt" som var 1500? För jag mailade visserligen bara om offert och jag hamnade också runt 9000 har jag för mig.

Var i landet man bor spelar ju in ganska mycket. Hur länge man haft kortet, hur gammal man är, osv osv.

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Fast det där var ju en ganska gammal nyhet, Bilsport & MC kan hålla låga förs-premier, till stor del just tack vare att de inte försäkrar sporthojar..

Det va inte bilsport jag pratade om... det var svedea... kanske inte alla visste att det gäller ÄVEN svedea o inte bara bilsport...

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
Halloj

jag kör ett fatbar styre (vet inte vilket =/) på min hoj, men hade velat ha upp styret lite till utan att sätta högre raisers... så är det någon som kör med något typ cross styre som har mer böj (vet inte om det heter något specielt =) som har en bild att visa eller kanske ett styre att rekomendera som gör att alla reglage passar utan att behöva förlänga vajrar/kablar mm?

hazze02

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Letar ny
Tjena, funderar på ett köpa en ER6n som första hoj!

Är det någon större skillnad på årsmodell 06, 07 och 08? Är det någon som helst skillnad?

Om jag förstår det rätt så skedde det en stor förändring vid 09?

tacksam för svar!

hazze02

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Letar ny

Är det någon större skillnad på årsmodell 06, 07 och 08? Är det någon som helst skillnad?

tacksam för svar!

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition

tacksam för svar!

Ingen skillnad 06-08 så vitt jag vet, utom olika färger! Det är en superbra första hoj, jag har haft min i 2 år nu och hojen klarar fortfarande av betydligt mer än vad jag gör :rolleyes: :) Lycka till med köpet.

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07

tacksam för svar!

Jo det är skillnad, men bara småsaker... Mellan 06-07 är det olika oljefilter och en annan sadel (vet jag av erfarenhet då jag fick höra av kawa-handlare att det var samma å köpte en 06:as sadel till min 07:a å den inte fungerade :/

theWalle

Livet leker på 2 hjul
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
2007 MV Agusta Brutale 910S
Hej alla, ska snart lämna in hojjen på 100-mil service och passar då även på att få ett leovince slip-on påsatt. Ska bli jävligt gött med lite bröt faktiskt! :tummenupp

Skippar PC vid detta tillfället då de kostar lite väl mycket att få insatt. Hoppas hojjen går bra ändå, återstår att se och jag återkommer med besked.

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag har bokat 600 mila service på min hoj nu, 2245 går det på hos ava mc :6surkart

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Jag fattar inte hur dom kan få till det priset :confused:Lägger dom på ett lager guld på hojen tro ??? Läs din manual det är i princip bara bromskontroll som utförs. Olje byte ingår inte i 600 mila men dom har väl tagit med det ? Vill du bli blåst på stålar så varsågod kör på hos Ava. Om inte ring Håkan på biketech.se i Norrköping som är auktoriserad kawa verkstad så får du en glad överaskning :)

Jag har bokat 600 mila service på min hoj nu, 2245 går det på hos ava mc :6surkart

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Jag fattar inte hur dom kan få till det priset :confused:Lägger dom på ett lager guld på hojen tro ??? Läs din manual det är i princip bara bromskontroll som utförs. Olje byte ingår inte i 600 mila men dom har väl tagit med det ? Vill du bli blåst på stålar så varsågod kör på hos Ava. Om inte ring Håkan på biketech.se i Norrköping som är auktoriserad kawa verkstad så får du en glad överaskning :)

Jag har haft funderingar på att göra den själv, alltså bara kolla belägg byta olja och filter för förra ägaren verkar inte ens ha gjort 100mila servicen för jag har ingen stämpel på det.

Vars köper man filter och någon bra olja billigt?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Om jag minns rätt så finns det utöver den distansbaserade servicen också en "årsservice" där oljebyte ingår. Dvs att oljan ska bytas varje år. Bromsvätskan ska bytas vart annat år. Vissa verkstäder räknar med detta när de ger offert medan andra skiter i det och enbart går på servicen baserad på miltalet.

Jag har haft funderingar på att göra den själv, alltså bara kolla belägg byta olja och filter för förra ägaren verkar inte ens ha gjort 100mila servicen för jag har ingen stämpel på det.

Vars köper man filter och någon bra olja billigt?

100mil servicen är ju den viktigaste :död
Oftast nån helt annan typ av olja när en motorcykel levereras ny än vad som ska vara i, för att "rensa" motorn på ev skit som blivit kvar under tillverkningen. Den oljan ska man definitivt inte köra så länge med. Kan kawasaki dåligt men vet att bla Yamaha är så.

Filter är så billigt att du lika bra kan köpa original. Vilken olja som är bäst låter jag vara osagt. Hel vetenskap om vilken som är bäst...

Last edited:

ER-6f

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Kawasaki ER-6f
Intresserad av att köpa slip on.

Tog foto på mitt slip on som är till salu nu.
Vill ha 2000kr , kan sälja de billigare vid snabb affär!
Det är i nyskick!

Hej,

Jag är på jakt efter ett diskret slip on till min Er-6f 2009. Bor i Stockholm men är i Helsingborg ganska ofta. Varför säljer du ditt?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...