ER6-tråden

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag tyckte att Sportmax fungerade sådär, släppte lite då och då bak när man inte riktigt hade rätt temp bak. Nu kör jag med Power Pure ifrån Michelin och dom är helt gudomliga! Kanske inte kan åka lika långt men fegränderna är lätta att få bort :p Men jag säger såhär, har du inte upplevt Sportmax dåligt så tycker jag gott du kan köra på dom! Men å andra sidan så är det inte så mycket slantar upp till Power Pure, men det väljer du själv :)
 

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Båstad
Hoj
SV1000S -04
Jag tyckte att Sportmax fungerade sådär, släppte lite då och då bak när man inte riktigt hade rätt temp bak. Nu kör jag med Power Pure ifrån Michelin och dom är helt gudomliga! Kanske inte kan åka lika långt men fegränderna är lätta att få bort :p Men jag säger såhär, har du inte upplevt Sportmax dåligt så tycker jag gott du kan köra på dom! Men å andra sidan så är det inte så mycket slantar upp till Power Pure, men det väljer du själv :)

Jag har Sportmax fram och Michelin Pilot Road bak och det har funkat bra, så jag har alltså ingen erfarenhet av Sportmax bak. Framdäcket håller en säsong till så jag hade bara tänkt byta bakdäcket och då kanske jag ska ha Dunlop bak också. Bör jag byta till Sportmax där också eller finns det andra Dunlop som är bättre? Ex. Sportmax Sportsmart?

Jag kör inte jättehård körning utan det är mest landsväg men även någon Knix då och då :)
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag tyckte att Sportmax fungerade sådär, släppte lite då och då bak när man inte riktigt hade rätt temp bak. Nu kör jag med Power Pure ifrån Michelin och dom är helt gudomliga! Kanske inte kan åka lika långt men fegränderna är lätta att få bort :p Men jag säger såhär, har du inte upplevt Sportmax dåligt så tycker jag gott du kan köra på dom! Men å andra sidan så är det inte så mycket slantar upp till Power Pure, men det väljer du själv :)
 

perlan_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Delsbo
Hoj
Kawasaki er 6
Har bestämt mig för att behålla hojjen i sommar. och då är det dax för ett däck byte. Jag har ett pilot road fram. och undrar vad jag ska köpa till bak. funderar på ett lika.

Någon som har något tips? Och vart är det billigast att köpa i från? Va är det för mått på en kawasaki er6n -07 någon som vet?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Orginal däcken på 06-08 är inga däck att hurra för tyvärr.
Däremot däcken på 09-11 som är dunlop Roadsmart är kanon och funkar även på bana!
Den nyaste modellen har dunlop roadsmart 2 som också fått väldigt bra kritik.
Kör man mycket bana och aggresivt är dunlop sportsmart ett kanon däck för detta ändamål!
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej tänkte komma med några kommentarer på däck till er6. Original Dunlop D220 var ju ingen höjdare. Köpte Metzeler M3 och den vart genast trevligare att köra speciellt högfarts stabiliteten vart mycket bättre. Funkade kanon på bana.
Bytte till Pirelli Diablo Rosso Corsa och det var vassare i allt ett riktigt kanon däck på bana. Sist ut vart Dunlop Sportsmart som pga den höga vikten(även Roadsmart är tungt) gjorde att den förhållandevis svaga maskinen tappade i acceleration.
Annars så var det ett trevligt däck men höll inte riktigt samma höga klass som Pirelli.

Slutsats undvik Touring däck om vill köra väldigt inspirerat och någon bankörning ibland. Visst sitter du och långpendlar dagligen så får du ekonomi med ett Touring däck. Däck är alltid kompromisser och jag personligen tar alltid grepp före livslängd.
Dimension bak är 160/60-17 och jag kan tänka mig att Michelin Pure ger bra acceleration med tanke på att det är marknadens lättaste däck. Mitt köp tips blir Pirelli Diablo Rosso Corsa från tex www.rodamoto.es // Jon
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Återkallar dom hojen får det? Min 09 hade ett fel på en kåpa som skulle göra det svårt att använda bakbromsen. Då fick man ta sig till verkstaden om man ville ha det åtgärdat.
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Slängde på lite "fälgtejp" på hojen precis och tänkte dela med mig av resultatet. Tycker de blev rätt coolt faktiskt.
Om du tänker på att göra något liknande har jag några tips.
1. Rengör med T-sprit innan du börjar (fäster mycket bättre då).
2. Var på en plats med väldigt bra belysning, alternativt pannlampa.
3. Skippa "verktyget" som ingår till en del, krånglade bara till det enligt mig.
4. Var beredd på att det tar TID!

bild-3 copy.jpg
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Slängde på lite "fälgtejp" på hojen precis och tänkte dela med mig av resultatet. Tycker de blev rätt coolt faktiskt.
Om du tänker på att göra något liknande har jag några tips.
1. Rengör med T-sprit innan du börjar (fäster mycket bättre då).
2. Var på en plats med väldigt bra belysning, alternativt pannlampa.
3. Skippa "verktyget" som ingår till en del, krånglade bara till det enligt mig.
4. Var beredd på att det tar TID!

View attachment 357961

wow det där blev riktigt bra. Var har du köpt dem och vad kostade det?
 

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
wow det där blev riktigt bra. Var har du köpt dem och vad kostade det?

Tack! Köpte dom på ebay, kostade typ 70kr med frakt :yoparty
Innan jag testade dessa testade jag biltemas som appliceras med ett verktyg men tyckte det var väldigt mycket svårare. De jag körde nu kommer i typ 25st olika kortare bitar som sätts dit en och en, det svåra var att fixa snygga "skarvar" men är man lite pillig så går det rätt lätt :).
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Tack! Köpte dom på ebay, kostade typ 70kr med frakt :yoparty
Innan jag testade dessa testade jag biltemas som appliceras med ett verktyg men tyckte det var väldigt mycket svårare. De jag körde nu kommer i typ 25st olika kortare bitar som sätts dit en och en, det svåra var att fixa snygga "skarvar" men är man lite pillig så går det rätt lätt :).

Har du en länk till säljaren?
Hur ser det ut när du kör? Ser det vobbligt ut?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tjenare gott folk.. Har haft min ER6F 2007 ett tag nu och kanske lyckats klämma in en 140 mil på den. Den har nu rullat cirka 650 mil och när jag kommer hem kommer det vara 700. Så då är det hög tid att byta oljefilter och olja i den. (är på en liten semester över påsken)

Någon som har en bra guide (gärna med bilder) där man kan göra det? Håller på och lär mig :näsblod
*bytade själv ljuddämpare yay!*

Måste säga att jag är mycket förtjust i hojen. Fjädringen är lite väl hård för touring (tror den förre ägaren skruvade med den) för små gupp blir riktigt smärtsamma i högre farter.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top