Frågan är väl vad man siktar på att serien ska bli?
Med nuvarande organisation och kostnader är ERF den billigaste, bästa & roligaste form av RR som lockar många nya team att prova sporten.
I slutet av 80 talet körde jag en serie som hette WERA. (Wester/Eastern RR Ass) Dom slogs mot nykomlingen AMA om att vara den största serien på västkusten i USA, för att behålla förarna blev deras race jippo-betonade med karuseller, lotterier, gridshows mm. Allt för att underlätta för förarna att skaffa egna sponsorer. Skitroligt var det, Serien omsatte enorma pengar.
Men tyvärr tappade dom massor av förare som inte ville jaga sponsorer eller betala för annat än att köra RR.
AMA tog in sponsorer till hela Serien = kom du på top 10 & körde på sponsorns utrustning, med tillhörande klistermärken på hojen... fick du kontanta pengar i pris. (i vissa fall även produkter)
Båda serierna blev svindyra "proffs serier"
Intresset från media sjönk då halva startfälten var förare som bara hade råd att köra racen närmast hemmabanan. Idag är WERA en "underserie" till AMA.
Dom lokala RR klubbarna satsade på en annan ide: billigt, enkelt, med mycket bantid, flexibla reglementen och många race. = Dunder succe !!!!
Ett säkert sätt att få många förare..
Visst kanske man kan sälja namnet NEC / REC till ex: Red Bull (Red Bull Endurance Cup. REC) med tillhörande reklamjippo eller liknande.
Men frågan är om sådana inkomster skulle ge billigare racing till fler team?
Tvärtom skulle det förmodligen locka fler team att satsa ännu mer = dyrare.
Konkurrensen skulle bli hårdare och många team som idag kör "for fun" skulle förmodligen inte kvala in.
Ojj vad negativt det verkar.... men jag menar det inte så.
Enda sättet att få billigare racing... Jaga egna sponsorer och erbjud dom MYCKET i retur.
Det jag inte fattar e hur det kan bli dyrare startavgifter.. Polistillstånd kostar lite ja,, men om det finns publik så finns det folk som betalar för läsk, korv, paraplyer i regn, och lite sånt..
Att SVEMO ska ta en bit av kakan är uruselt om dom nu vill att sporten ska växa.. Det kostar, det fattar jag,, MEN,, kan man inte se sig om efter lösningar,, Betalt för inträde är inte ens på frågan.. Göra jippon av det,, locka dit folk med rundturer, åka bakpå en RR förare på en bana, ha lottovinster..
Trycka T-shirts till publiken.. Jag ställer upp med det jag kan men man kan inte göra det ensam, ALLA MÅSTE hjälpas åt..