ERF-kalender 2007

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Bikerbitch skrev:
2698352 Jag tycker det kommer bli skitspännande att få köra under ERF-helgerna.
Massa nya människor att umgås med :)


Om någon vet, brukar det vara någon slags reklam eller marknadsföring inför ERF-rejsen?

Nä.

Tyvärr så är det inte många fler än utövarna som ens har hört talas om ERF eller någon annan RR-gren. :(

Kul med chey-team förresten! :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bikerbitch skrev:
2698352 Jag tycker det kommer bli skitspännande att få köra under ERF-helgerna.
Massa nya människor att umgås med :)


Om någon vet, brukar det vara någon slags reklam eller marknadsföring inför ERF-rejsen?
Nix, beroende på att det körs som publikfri tävling. Då behövs inget polistillstånd. Dessutom får inte arrangören ta inträde, så bjud dina sponsorer på gratis inträde:D :tummenupp
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
RRacer skrev:
2699012 Nä.

Tyvärr så är det inte många fler än utövarna som ens har hört talas om ERF eller någon annan RR-gren. :(

Kul med chey-team förresten! :tummenupp
Och vad beror det på?

Kan det vara så att de inblandade inte har rätt person bakom marknadsföringen?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nr:18 skrev:
2699362 Nix, beroende på att det körs som publikfri tävling. Då behövs inget polistillstånd. Dessutom får inte arrangören ta inträde, så bjud dina sponsorer på gratis inträde:D :tummenupp

Ah okej, så att marknadsföra rejsen är ingen bra idé alltså.
Hur komma det sig att arrangören inte får ta inträde? Just för det där med polistillståndet?
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Bikerbitch skrev:
2699511 Ah okej, så att marknadsföra rejsen är ingen bra idé alltså.
Hur komma det sig att arrangören inte får ta inträde? Just för det där med polistillståndet?

Vem skulle man ta betalt av?

Med tanke på publiktillströmningen nu när det är gratis, så stannar de tre i publiken nog hemma om de måste betala inträde. :tungan

Självklart så ser jag gärna att folk kommer och tittar, det är bra för sporten på alla sätt och vis, men med den nuvarande statusen hos svensk RR så är prognosen mörk för en massiv åskådartillströmning, gratis inträde eller inte. :huvet
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Nr:18 skrev:
2699424 Se inlägget ovan:rolleyes:

hehe,,, jo,, men marknadsför man sporten utan att ta inträde så får sponsorerna mer valuta för sina pengar. Och om man gör sporten mer uppmärksammad med hjälp av t ex hoj tidningarna och kanske de lokala blaskorna omkring banorna,, kanske sätta upp en poster på Mekanskiska gymnasiet i närheten, får den lokala bilhandlar baronen att ställa nån av sina finaste bilar som reklam mot att han tipsar kunder m.m. så kanske det lockas dit mer folk,,

Köra ett jippo där publiken bjuds in på en rundvandring i depån för att se hojarna och snacka med förarna på träningsdagen.. Vad som hälst för att locka dit folk..

Det finns massor med folk, t o m folk som kör hoj som inte ens vet om att vi har en bana vid sturup!!

Marknadsföring av evenemanget gör att fler företag kan tänka sig lägga reklampengar som i sin tur genererar mer publik...

Jag försökte tänka framåt och tänka på sponsorerna som vill få ut sitt varumärke..

Men som med så mycket annat i detta land så verkar det förbjudet att ens tänka sig hjälpas åt mellan företagen. Men Jag gör mitt bästa ialla fall...

EDIT: Stavfel
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
RRacer skrev:
2699586 Vem skulle man ta betalt av?
Med tanke på publiktillströmningen nu när det är gratis, så stannar de tre i publiken nog hemma om de måste betala inträde. :tungan
Självklart så ser jag gärna att folk kommer och tittar, det är bra för sporten på alla sätt och vis, men med den nuvarande statusen hos svensk RR så är prognosen mörk för en massiv åskådartillströmning, gratis inträde eller inte. :huvet

Ingen tydligen eftersom man inte fick det?

Vet inte hur det brukar vara på ERF-rejsen. Aldrig publik?
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Nr:18 skrev:
2697931 Mo i Rana var ett kul äventyr, men dyrt. 160 mil enkel resa kostar om man ska ha med sej mer än 3 förare. 160 mil söderut så kan vi tävla på Misano istället, vore väl häftigt!!!

Misano, skulle vara jäkligt kul det med, men för oss som bor norr om gävle så blir det en jä...a massa mil, inte för det, vi är vana att foga oss efter södern...:rolleyes:
Vad jag menar är just att vi INTE är omöjliga, men att ni pratar om att 160 mil enkel väg är mycket EN tävling, ja ja....

Mille-R skrev:
2697980 Eller varför inte Motopark i Finland, var där för ett par år sen. Grym bana!! Såg att dom körde något nationellt Endurance där på en affisch, någon som vet om dom kör det i år, kanske man kan åka dit o vara med.

Nordic Endurance Challenge borde väl förresten gå på nordiska banor och inte bara med nordiska förare.

Motopark Finland en kanonbana:tummenupp
Problemet då bara med den jäkla båten. Sen tror jag vi hade 40 mil från Wasa till Motopark.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Maffan skrev:
2699643 hehe,,, jo,, men marknadsför man sporten utan att ta inträde så får sponsorerna mer valuta för sina pengar. Och om man gör sporten mer uppmärksammad med hjälp av t ex hoj tidningarna och kanske de lokala blaskorna omkring banorna,, kanske sätta upp en poster på Mekanskiska gymnasiet i närheten, får den lokala bilhandlar baronen att ställa nån av sina finaste bilar som reklam mot att han tipsar kunder m.m. så kanske det lockas dit mer folk,,

Köra ett jippo där publiken bjuds in på en rundvandring i depån för att se hojarna och snacka med förarna på träningsdagen.. Vad som hälst för att locka dit folk..

Det finns massor med folk, t o m folk som kör hoj som inte ens vet om att vi har en bana vid sturup!!

Marknadsföring av evenemanget gör att fler företag kan tänka sig lägga reklampengar som i sin tur genererar mer publik...

Jag försökte tänka framåt och tänka på sponsorerna som vill få ut sitt varumärke..

Men som med så mycket annat i detta land så verkar det förbjudet att ens tänka sig hjälpas åt mellan företagen. Men Jag gör mitt bästa ialla fall...

EDIT: Stavfel
Klart att det är bra med marknadsföring i alla former. Men då kan man inte ha nuvarande tävlingsform. Då måste man söka polistillstånd, sanktionsavgiften till svemo blir högre och statusen blir motsvarande en ordinär SM-deltävling. Nån måste betala marknadsföringen+tillstånd+sanktionsavgiften=dyrare startavgifter eftersom vi ännu har 0 i publik. Meningen är att man för en billig peng ska kunna köra race, därför har man valt att köra som publikfri tävling. Visst får man marknadsföra som team eller arrangör, men publiken blir ju strängt taget en kostnad eftersom man inte får ta betalt av den.

RRacer skrev:
2699586 Vem skulle man ta betalt av?

Med tanke på publiktillströmningen nu när det är gratis, så stannar de tre i publiken nog hemma om de måste betala inträde. :tungan

Självklart så ser jag gärna att folk kommer och tittar, det är bra för sporten på alla sätt och vis, men med den nuvarande statusen hos svensk RR så är prognosen mörk för en massiv åskådartillströmning, gratis inträde eller inte. :huvet
Liite fel har du nog angående publiktillströmningen när det är gratis inträde. I a-torp testades på SM 2006 att ragga sponsorer som stod för publikens inträde, och publiksiffran blev trots uruselt väder ca 6ggr fler än året innan trots att marknadsföringen endast bestod i ett reportage i lokalblaskan samt ett kort inslag i nyheterna, samt lite affischer.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Maffan skrev:
2699909 Men kanske BoTT och SP250 samt ER6 lockar dit fler folk,, ett smart upplägg..

Japp, förmodligen fler sörjande och lite mer teampersonal. :tummenupp
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Jaha...
... man tar heller inte betalt från publiken i gärdsgårdseriens eller korpens fotbollsmatcher. Deltagarna spelar för att det är kul, och "publik" är vänner och familj.

ERF har väl liknande koncept. Deltagarna kör för att det är kul. Vi är inga betalda proffs, och har inga heltidsanställda till markadsföring för att samla pengar till sin egen lön och att få cirkusen att gå ihop eller med lite vinst. Nej, ERF är för amatörerne som också vill ha kul. (Även om det kommer några snabba som kör också.) Jag vet i alla fall att jag inte fått köra en meter om man skulle slåss om pengar. Då skulle man konkurrera hårdare, köpa bättre material, o.s.v.

Jag är nöjd med ERF. Rigtig racing, kul, och ekonomiskt överkomlig. Även om det är dyrere än ett par fotbollskor. Man måste besluta sig för vad man vill, en dyr proffs-cirkus (finns publik i Sverige till det?), eller billigast möjlig racing till deltagarna. Jag är glad för det sista. Man kan inte få allt. Man kan inte både vara gammal, fet och talanglös (som jag) samtidigt som man får Rossis publik och mediaexponering.

Träffa polare och vänner, nya som gamla, samtidigt som man får gasa allt man kan är inte så dumt. Blir nog inte bättre om det kommer publik. Då skulle jag startat några år tidigare och försökt bli proffs. Vi kan ju inte låtsas att vi kör VM. Det gör vi ju inte. Men vi har jävligt kul.

.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Då måste man söka polistillstånd, sanktionsavgiften till svemo blir högre och statusen blir motsvarande en ordinär SM-deltävling. Nån måste betala marknadsföringen+tillstånd+sanktionsavgiften=dyrare startavgifter eftersom vi ännu har 0 i publik. Meningen är att man för en billig peng ska kunna köra race, därför har man valt att köra som publikfri tävling. Visst får man marknadsföra som team eller arrangör, men publiken blir ju strängt taget en kostnad eftersom man inte får ta betalt av den.


Jo,, jag ställer mig inte emot det du säger. Mitt utseende till trotts fattar jag :D

Det jag inte fattar e hur det kan bli dyrare startavgifter.. Polistillstånd kostar lite ja,, men om det finns publik så finns det folk som betalar för läsk, korv, paraplyer i regn, och lite sånt..

Att SVEMO ska ta en bit av kakan är uruselt om dom nu vill att sporten ska växa.. Det kostar, det fattar jag,, MEN,, kan man inte se sig om efter lösningar,, Betalt för inträde är inte ens på frågan.. Göra jippon av det,, locka dit folk med rundturer, åka bakpå en RR förare på en bana, ha lottovinster..
Trycka T-shirts till publiken.. Jag ställer upp med det jag kan men man kan inte göra det ensam, ALLA MÅSTE hjälpas åt..
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Frågan är väl vad man siktar på att serien ska bli?
Med nuvarande organisation och kostnader är ERF den billigaste, bästa & roligaste form av RR som lockar många nya team att prova sporten.

I slutet av 80 talet körde jag en serie som hette WERA. (Wester/Eastern RR Ass) Dom slogs mot nykomlingen AMA om att vara den största serien på västkusten i USA, för att behålla förarna blev deras race jippo-betonade med karuseller, lotterier, gridshows mm. Allt för att underlätta för förarna att skaffa egna sponsorer. Skitroligt var det, Serien omsatte enorma pengar.
Men tyvärr tappade dom massor av förare som inte ville jaga sponsorer eller betala för annat än att köra RR.

AMA tog in sponsorer till hela Serien = kom du på top 10 & körde på sponsorns utrustning, med tillhörande klistermärken på hojen... fick du kontanta pengar i pris. (i vissa fall även produkter)

Båda serierna blev svindyra "proffs serier"
Intresset från media sjönk då halva startfälten var förare som bara hade råd att köra racen närmast hemmabanan. Idag är WERA en "underserie" till AMA.

Dom lokala RR klubbarna satsade på en annan ide: billigt, enkelt, med mycket bantid, flexibla reglementen och många race. = Dunder succe !!!!
Ett säkert sätt att få många förare..


Visst kanske man kan sälja namnet NEC / REC till ex: Red Bull (Red Bull Endurance Cup. REC) med tillhörande reklamjippo eller liknande.
Men frågan är om sådana inkomster skulle ge billigare racing till fler team?

Tvärtom skulle det förmodligen locka fler team att satsa ännu mer = dyrare.
Konkurrensen skulle bli hårdare och många team som idag kör "for fun" skulle förmodligen inte kvala in.


Ojj vad negativt det verkar.... men jag menar det inte så.

Enda sättet att få billigare racing... Jaga egna sponsorer och erbjud dom MYCKET i retur.




Det jag inte fattar e hur det kan bli dyrare startavgifter.. Polistillstånd kostar lite ja,, men om det finns publik så finns det folk som betalar för läsk, korv, paraplyer i regn, och lite sånt..

Att SVEMO ska ta en bit av kakan är uruselt om dom nu vill att sporten ska växa.. Det kostar, det fattar jag,, MEN,, kan man inte se sig om efter lösningar,, Betalt för inträde är inte ens på frågan.. Göra jippon av det,, locka dit folk med rundturer, åka bakpå en RR förare på en bana, ha lottovinster..
Trycka T-shirts till publiken.. Jag ställer upp med det jag kan men man kan inte göra det ensam, ALLA MÅSTE hjälpas åt..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det jag inte fattar e hur det kan bli dyrare startavgifter.. Polistillstånd kostar lite ja,, men om det finns publik så finns det folk som betalar för läsk, korv, paraplyer i regn, och lite sånt..
Det är svårt att få publik till SM i RR, det är ännu svårare att få publik till ERF, gratis inträde hjälper föga eftersom det inte är speciellt roligt att titta på en sextimmarstävling som dessutom saknar både speaker och resultattavlor.

ERF är ingen publiksport, däremot är det asballt att köra, meka eller hjälpa till i ett ERF team.

Att vara teamchef är en ren njutning, man styr med järnhand och ingen i teamet kan ifrågasätta teamchefens beslut, om det går åt pipan så skyller givetvis teamchefen på electrical problems
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det är svårt att få publik till SM i RR, det är ännu svårare att få publik till ERF, gratis inträde hjälper föga eftersom det inte är speciellt roligt att titta på en sextimmarstävling som dessutom saknar både speaker och resultattavlor.
[/I]
...hade inte varit fel om fler bananläggningar hade tagit efter Karlskogas "resultatpelare". Tycker den är ypperlig vid såväl Endurance som sprintrace. Eller varför inte en hel tavla ? (jaja, ...pengar förstås)
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****

Enda sättet att få billigare racing... Jaga egna sponsorer och erbjud dom MYCKET i retur.

Problemet är att sponsorerna för en logga på en hoj som ingen ser.. Vill man ha in ordentliga och inte 30 -40 000:- hit o dit så måste man erbjuda exponering.. Men alternativen du räknade upp löt inget vidare :D

Det är svårt att få publik till SM i RR, det är ännu svårare att få publik till ERF, gratis inträde hjälper föga eftersom det inte är speciellt roligt att titta på en sextimmarstävling som dessutom saknar både speaker och resultattavlor.

ERF är ingen publiksport, däremot är det asballt att köra, meka eller hjälpa till i ett ERF team.

Att vara teamchef är en ren njutning, man styr med järnhand och ingen i teamet kan ifrågasätta teamchefens beslut, om det går åt pipan så skyller givetvis teamchefen på electrical problems

om du söker jobbet som teamchef så behöver du förbättra din övertalningsfömåga :D
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top