skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga var till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal.
Med all respekt.
Det viktiga med ett filter är väl inte hur det ser ut inuti utan hur det presterar under verkliga förhållanden.
Det är lätt att som lekman såga isär ett filter och sedan göra gissningar på om den ena designen eller den andra är bäst eller om någon av dom är tillräckligt bra men det har inget egentligt värde.
Ska du kontrollera hur bra ett filter är så ska du i så fall testa det under verklighetstrogna förhållanden. Dvs ta en olja och tillsätt kontrollerade mängder partiklar av den storlek och typ som typiskt sett blir i en motor under ett filters livslängd. Pumpa några varv genom filtret och se hur mycket av partiklarna som fastnar i filtret och hur mycket som fortfarande cirkulerar runt.
Att sätta filtret på hojen eller bilen och sedan köra är inget bra test för i princip alla filter som finns på marknaden idag är tillräckligt bra för att inte sabba motorn på grund av filtrets eventuella svagheter. Du får helt enkelt köra väldigt långt innan du får något resultat.
Filter är inte raketforskning. Man tar fram ett filtermaterial som har rätt porstorlek och därigenom stoppar partiklar av rätt storlek (Alternativt köper man in det från någon större tillverkare i bulk) och sedan viker man ihop det i ett filterhus så att du får tillräckligt stor yta för att det ska räcka tillräckligt länge. Överströmningsventilen kan se ut hur som helst. Det viktiga är att den håller stängt när den ska så att oljan filtreras istället för att gå förbi filterytan. Och att den kan öppna om trycket blir för högt för att filtret är igensatt. Det är dock inget större problem. Byter du olja enligt rekommendationerna så är det ytterst osannolikt att du ska få användning för överströmningsventilen. Den får bara en funktion när du kört mycket längre än rekommenderat intervall.
Med den kvalitet vi idag har på oljor och filter så finns det i princip ingen motivering att köra med något extra dyrt filter eller extra dyr olja. Alla är tillräckligt bra för det vi kan tänkas utsätta dom för. Även Biltemas grejor.
Det är mycket möjligt att ett biltema-filter vid en isärmontering inte ser lika bra ut som en del dyrare filter men det som är intressant är om det är tillräckligt bra för den tänkta applikationen och det ser du inte utan ett faktiskt test.