Erfarenhet av Biltemas oljefilter

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Vissa grejer dom har är bra andra inte...

Jag har jobbat på ett företag som tillverkar bromsdetaljdelar till
biltema. Har personligen tillverkat många av detaljerna. Och kvalitén
var allt annat än bra, det viktiga var att det blev så billigt som möjligt...
Bla. så bytte vi material från orginaldelen som var rostfri till ett billigt
galvat material istället, pinsamt.. skulle personligen aldrig montera den produkten som jag tillverkade på min egna bil skulle hellre köpa orginal särskilt när det gäller så viktiga delar som bromsar.

Likadant när det gäller oljor och filter. Till bilarna köper jag bara orginal (marginellt dyrare än pirat). Till hojar med pappfilter kör jag hiflofilter, till
effektstarka sporthojar kör jag numera enbart Vesrah (japansk kvalitet ngt dyrare).

MEN jag handlar ändå en hel del prylar på biltema! Det gäller bara o vara prismedveten och syna produkterna innan man handlar. Dock är det till 95% verktyg och tillbehör... Inte alls mycket hoj el. bildelar, vågar inte chansa...med tankte på egen erfarenhet av den låga kvalitetsnivån.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Precis min tanke :tummenupp

Å de e ju jätteviktigt att komm (a) entera detta i dylig tråd!? Tycker jag är lågt.
Biltemas affärsidé är lågt pris till alla. Jag jobbar själv som konstruktör och jobbade tidigare i bilbranchen där vi gick över från europeiska (tyska) kvalitéts leverantörer till kinesiska för att biltillverkaren tvingade oss att sänka priset på dom artiklar vi konstruerade. Jag kan säga att kineserna ska följa våra kvalitets krav som vi får från biltillverkaren men det är fanimej inte så många gånger. Och det är vi som (second tier) som anlitar (third tier) dvs, underleverantör i vår tur som ansvarar för kvalitén är enligt specifikationerna uppsatta av biltillverkaren (om vi nu tar bil som ett exempel).

Biltema köper in billig skit för att tjäna pengar och behöver dom garantera att dom uppfyller volvo eller saabs motorkrav på filtrering av oljan t.ex.? Och om så hur fan får dom tag på bil/mc tillverkarens specifikationer och då menar jag inte bara oljefilter.

Jag köper gärna saker på biltema till vår andra bil, volvo 740 -90 som min fru säger är en biltemabil för att spara pengar.

Men om jag lägger ner en massa pengar på en mc med ofta dyr försäkring, ofta dyra däck, köper ett dyrt skinnställ med dyr hjälm och sedan tycker man det är en jävla stor "biggy" att köpa ett oljefilter och olja utanför biltema. Det ävergår mitt förstånd så många gånger om att det är näst intill oförstånd av episka mått. Fan kör ni alla en "rattbike" från -70 talet eller vad? Förtjänar inte era mc det bästa eller har jag bara stort hjärta och plånbok för min mc?:krama

Jag har inga belägg för om och/eller hur Biltema uppfyller bil/mc tillverkarnas specifikationer utan mina kommentarer bygger på min egen hypotes. Kärnan i mitt inlägg är hur man resonerar som mc ägare om att spara 15sek på oljefilter och 160kr på 4 liter olja, etc och med kommentaren; Ja den har ju inte rasat än!:D
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag har inga belägg för om och/eller hur Biltema uppfyller bil/mc tillverkarnas specifikationer utan mina kommentarer bygger på min egen hypotes. Kärnan i mitt inlägg är hur man resonerar som mc ägare om att spara 15sek på oljefilter och 160kr på 4 liter olja, etc och med kommentaren; Ja den har ju inte rasat än!:D

Nej, det märks att du inte har några beläggc för dina utlåtanden. Kollade du tex testet som var postat i denna tråd, där ett biltemafilter kom på 3:e plats, och ett original näst sist?

Kan du oljeklassningarna? Isf skulle du VETA att exempelvis Biltemas olja verkligen inte är skit, utan inte helt sällan har högre klassningar än vad en olja har som du köpt av dina lokala mc-handlare.

Så jag skulle vilja vända på steken. Varför betala mer för något du TROR är bättre, men som egentligen är sämre?

Man får faktiskt inte alltid vad man betalar för.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag har jobbat på ett företag som tillverkar bromsdetaljdelar till
biltema. Har personligen tillverkat många av detaljerna. Och kvalitén
var allt annat än bra, det viktiga var att det blev så billigt som möjligt...
Bla. så bytte vi material från orginaldelen som var rostfri till ett billigt
galvat material istället, pinsamt.

Vad är det för detaljer till bromsar som tillverkas i rostfritt?
Jag har erfatenhet av originaldetaljer till bla Scania, Volvo, Daimler/Chrysler, Reanult med flera.
"Made in Sweden" fast med de flesta ingående delar från Kina o Indien med riktigt usel kvalitet, lägg därtill att grejerna monteras ihop av människor som skiter fullständigt i om det blir fel eller ej, dom är bara intresserade av att nå dagens mål så fort som möjligt för att kunna spela kort resten av dagen.
Faktum är att jag är övertygad om att de stora biltillverkarna pressar priserna betydligt hårdare än ex Biltema.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Nej, det märks att du inte har några beläggc för dina utlåtanden. Kollade du tex testet som var postat i denna tråd, där ett biltemafilter kom på 3:e plats, och ett original näst sist?

Inget ont eller gott om biltemas oljefilter, men jag vill uppmärksamma alla på att testet gjordes 1995. De flesta återförsäljare av oljefilter har nog hunnit byta leverantör både en och två gånger de senaste 15 åren.
 

Ozzi

Guest
För ett antal år sen så gjordes test av vinterdäck till bilar och då visade det sig att vissa däckstillverkare skickade ut "preppade" däck till testarna, bara en reflektion.:)
 

Dr.Bike

Guest
Å vad trött man blir av vissa...
Känns som om exakt denna tråd varit uppe några gånger oxå.
Lärde vi oss inget de gångerna?

Fråga:
Ni som helt "säkert vet" att BT är skit.

HUR vet ni det?

Oljefiltren har ju t.ex visat sig vara väldigt bra i test. Bättre än huvuddelen av OEM filter t.om
Hur kommenterar ni det? (jo jag vet på förhand hur ni kommenterar det)
Vilka är NI att komma och veta bättre?
Och vaddå "hur kan BT fått veta bilfabrikens specar?"
Det behöver de väl inte?
Det är ju bara såga isär ett filter, kolla pappen om det är ett 15 20 25 eller 30 my filterpapp.
Sen sätta i likadan eller bättre i det filter man bygger.
Se till att det är samma (eller större) area på pappen, se till att ha en tät överströmningsventil, som öppnar vid rätt tryck.
Nåt mer finns inte.

Ni som alltid helgar OEM prylar, ni verkar alltid TRO (jepp - tro) att det alltid ligger raketforskning bakom varje detalj som en hoj är uppbyggd av, ni har svalt skrämselpropagandan från tillverkarna om att "ja har du inte en originaldel då rasar din hoj DIreCkT"
Men det mest skrämmande är att ni som alltid kritiserar allting som inte ar OEM, verkar vara tekniskt okunniga (det framgår ju i era resonemang) och därmed inte klarar att göra en egen sund bedömning.
Detta får som olyckligt följd att ni är livrädda för allt annat.

Och att det emellanåt kommer fram bevis (alltså fakta) om att vissa piratsaker (inte bara BT, utan alla piratsaker) t.o.m är BÄTTRE än OEM, det sticker ni bara huvudet i sanden inför och skiter ni fullständigt i.
Vägrar lyssna som ett litet barn, och fortsätter tjata om hur bra OEM är.

Säger som Westfield: Bilfabrikanter/Mcfabrikanter pressar garanterat priserna minst lika mycket om inte mer än eftermarknadskedjor likt BT, Mekonomen, Micro kan göra.
Och de handlar på samma fabriker.

Men har man inga egen teknisk förståelse, så får man såklart förkasta alla produkter som:

a: inte är tillräckligt dyra för att man ska tro att de pga priset är bäst
b: inte är OEM, eftersom OEM givetvis alltid är bäst
c: man inte förstår sig på

Och sedan lita blint på OEM-tillverkarens skrämselpropaganda.

Att sen BT oljefilter (som exempel) placerade sig bättre än de flesta originalfiltren, det spelar då i "de frälstas" öron och ögon ingen roll.
DÅ kommer givetvis skolgårdsargumentationen in:
-Men gäller det ALLA filtermodeller de har?
-Det där var då. Hur är det NU då?
-Hur vet man att detta är sant?
- osv

Ja, sånt VET man ju såklart inte.
Men LITE slutledningsförmåga borde väl vara klädsamt.
Och varför skulle t.ex ett oberoende oljefiltertest, som genomförsts vetenskapligt, vara sämre än en reklamslogan från en OEM-tillverkare?

Och vad får er att tro att OEM tillverkarens kvalite´inte skiftar över tiden?

Nä - hela diskussionen andas (som vanligt) lite "min pappa är polis, och mycket starkare" och väldigt lite fakta.
 

Dr.Bike

Guest
Det är väl denna URL som är intressant?
http://www.tobycreek.org/oil_filters/mychoices.shtml

Varken original "märkes" eller pirat tycks vara så vidare bra.....

Den sidan är bra, jag hänvisade förr till den, men eftersom folk läser som fan läser bibeln, dvs bara läser det som passar dom, så var det iaf ingen ide.
Men största anledningen ätt jag slutade länka till sidan var att det är i princip bara ett "såga-isär-och-titta" spektakel, som, enligt mig, inte säger så mycket om verklig kvalite´ (som toppfart drar stora växlar på tidigare i tråden) även om det nu hursomhelst dras en hel del bra slutsatser på sidan som sådan.
(dvs de jag själv redovisar i mitt förra inlägg; filterarea, rätt papp, korrekt överströmningsventil, samt givetvis ett korrekt utfört "hus")

Dock är sidan mkt intressant och läsvärd oavsett.

du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.

Inga biltemafilter jag själv sågat isär har haft mindre filterarea än OEM-filter.

HUR överströmmaren är konstruerad är helt ointressant.
Det är dess funktion som är intressant.

Aha - du säljer filter... Jag antar att det inte är Biltema?
Jag vilar min väska...
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur många här kör så mycket så att ett oljefilter har någon större betydelse för hållbarheten och förslitning på en motor? Bara en fundering:rolleyes:
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kör man på originalfilter och fordonstillverkarens "egen olja" så kör man utan problem ca 3000 mil mellan olje/filterbyten :hihi Med Biltemaolja av samma klassning och filter som byts var 500-1000:e mil kommer den kanske inte att skära ihop på en gång, men livslängden blir sämre :va.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har inga belägg för om och/eller hur Biltema uppfyller bil/mc tillverkarnas specifikationer utan mina kommentarer bygger på min egen hypotes. Kärnan i mitt inlägg är hur man resonerar som mc ägare om att spara 15sek på oljefilter och 160kr på 4 liter olja, etc och med kommentaren; Ja den har ju inte rasat än!:D

Om du läser på lite så ser du att exempelvis deras olja är väldigt bra.
Yamaha rekommenderar en Castrol-olja till min hoj som kostar ca 500 kr/4l (dvs 125 kr/l)
Biltemas olja har en högre klassning och kostar istället ca 70kr/lit (dvs nästan halva priset). Det går i 3 liter i hojen vilket innebär att jag sparar ca 200 kr på biltemaoljan som är högre klassad och dessutom blir växellådan mindre klonkig med biltemas olja.

Jag sparar alltså pengar på köpa en bättre produkt. Det är inte frågan om att snika eller snåla. Det är frågan om att jag inte har lust att betala ett högre pris för en vara som faktiskt inte är bättre.

För att dra ett typiskt OEM exempel.
Kupeluftfilter till min bil kostar drygt 400 kr på Audi (Tillverkat av Mann filter)
Köper jag kupeluftfiltret på OKQ8 så kostar det ca 200 kr. Det filtret är tillverkat av .....trumvirvel......Mann.
Vad är det som säger att originaldelen skulle vara bättre. Det är ett identisk filter från samma tillverkare och den kommer troligen från samma tillverkningslina. Enda skillnaden är att när jag köper det på OKQ8 så har ingen stämplat 4 ringar på filtret.
Samma vara för halva priset.

Märkesåterförsäljare pressar sina inköpspriser lika hårt som alla som säljer "piratdelar" då dom vill ha så stor vinst som möjligt. Det finns egentligen inget som säger att en OEM del skulle vara ett dugg bättre egentligen då dom i många fall har samma tillverkare.

Visst är det så att en del grejor som säljs på Biltema faktiskt är ganska kassa men det är väl framför allt dom riktigt billiga elektronikprylarna.

Köper du exempelvis bromsbelägg på biltema så funkar dom säkert inte alls lika bra för tävlingskörning som dom värsta racinbeläggen som du kan hitta i butiker men det är inte poängen.
Poängen är att om du köper bromsbeläggen på biltema så är dom troligen inte ett dugg sämre än om du letar reda på belägg hos valfri annan butik för ungefär samma pengar.
Köper du oljefiltret så är det säkerligen tillräckligt bra för att ge fullgod filtrering av oljan i din hoj. Om du sen inte tjänar några pengar på det så är ju valet fritt att köpa någon annanstans. I en del fall är skillnaden bara någon tia och då är det ju för lite pengar för att man ska bry sig men när det börjar vara frågan om en skillnad på någon hundralapp så börjar i alla fall jag tveka om jag är villig att betala det högre priset för en likvärdig vara.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.

Har du verkligen vetenskapliga belägg för detta ?

Jag har förstahandskunskap om detta ( inte så ny bara). jag och en kollega gjorde på uppdrag ett stort jämförande test av bilfilter. Testerna vi gjorde var

Beta värde
Genomfördes med hjälp av Arisona Test Dust och en Royco ljusbaserad partikelräknare och en standardiserad testrigg.

Bubbelpunktsprov
Genomfördes i ett bad med ren alkohol och extra ren tryckluft via en mycket noggrann tryckregulator.

Beta värde ger ett mått på hur väl filtret avskiljer partiklar vid olika storlekar.

Bubbelpunktsprov ger ett mått på tillverkningskvaliten.



Lite korfattade resultat

I testet vi gjorde fanns det ingen signifikant korrelation mellan pris och prestanda.

Just Biltemas (som var med i testet) var precis lika bra som många svindyra orginal filter.

Orginal filtren var inte bäst.

Eftersom testerna nästan ger som ett fingeravtryck på filtret kunde man också se att många filter egentligen var samma filter men såldes under olika namn till olika pris.


Om testet jag gjorde stämmer än idag kan jag inte utala mig om men jag har mycket svårt att tro att bil, MC, reservdelsbutiker nu för tiden tillverkar egna filter i egna fabriker. I kosteffiktiviseringens tidevarv är det nog snarare så att de faktiska filterfabrikerna minskat i antal, Det vill säga att det inte finns lika många olika idag som då jag gjorde testerna.
 

Dr.Bike

Guest
Kör man på originalfilter och fordonstillverkarens "egen olja" så kör man utan problem ca 3000 mil mellan olje/filterbyten :hihi Med Biltemaolja av samma klassning och filter som byts var 500-1000:e mil kommer den kanske inte att skära ihop på en gång, men livslängden blir sämre :va.

Ironi i dess bästa form! :tummenupp
Men jag är inte säker på att den gick hem till alla...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har jobbat på ett företag som tillverkar bromsdetaljdelar till
biltema. Har personligen tillverkat många av detaljerna. Och kvalitén
var allt annat än bra, det viktiga var att det blev så billigt som möjligt...
Bla. så bytte vi material från orginaldelen som var rostfri till ett billigt
galvat material istället, pinsamt.. skulle personligen aldrig montera den produkten som jag tillverkade på min egna bil skulle hellre köpa orginal särskilt när det gäller så viktiga delar som bromsar.

Likadant när det gäller oljor och filter. Till bilarna köper jag bara orginal (marginellt dyrare än pirat). Till hojar med pappfilter kör jag hiflofilter, till
effektstarka sporthojar kör jag numera enbart Vesrah (japansk kvalitet ngt dyrare).

MEN jag handlar ändå en hel del prylar på biltema! Det gäller bara o vara prismedveten och syna produkterna innan man handlar. Dock är det till 95% verktyg och tillbehör... Inte alls mycket hoj el. bildelar, vågar inte chansa...med tankte på egen erfarenhet av den låga kvalitetsnivån.

Bromsdelar i rostfritt?? Vilka delar är det i så fall?? Mig veterligen är det inga delar i rostfritt stål i bromsarna. I alla fall inga där det skulle tillföra något att ha rostfritt.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Å vad trött man blir av vissa...
Känns som om exakt denna tråd varit uppe några gånger oxå.
Lärde vi oss inget de gångerna?

Fråga:
Ni som helt "säkert vet" att BT är skit.

HUR vet ni det?

Oljefiltren har ju t.ex visat sig vara väldigt bra i test. Bättre än huvuddelen av OEM filter t.om
Hur kommenterar ni det? (jo jag vet på förhand hur ni kommenterar det)
Vilka är NI att komma och veta bättre?
Och vaddå "hur kan BT fått veta bilfabrikens specar?"
Det behöver de väl inte?
Det är ju bara såga isär ett filter, kolla pappen om det är ett 15 20 25 eller 30 my filterpapp.
Sen sätta i likadan eller bättre i det filter man bygger.
Se till att det är samma (eller större) area på pappen, se till att ha en tät överströmningsventil, som öppnar vid rätt tryck.
Nåt mer finns inte.

Ni som alltid helgar OEM prylar, ni verkar alltid TRO (jepp - tro) att det alltid ligger raketforskning bakom varje detalj som en hoj är uppbyggd av, ni har svalt skrämselpropagandan från tillverkarna om att "ja har du inte en originaldel då rasar din hoj DIreCkT"
Men det mest skrämmande är att ni som alltid kritiserar allting som inte ar OEM, verkar vara tekniskt okunniga (det framgår ju i era resonemang) och därmed inte klarar att göra en egen sund bedömning.
Detta får som olyckligt följd att ni är livrädda för allt annat.

Och att det emellanåt kommer fram bevis (alltså fakta) om att vissa piratsaker (inte bara BT, utan alla piratsaker) t.o.m är BÄTTRE än OEM, det sticker ni bara huvudet i sanden inför och skiter ni fullständigt i.
Vägrar lyssna som ett litet barn, och fortsätter tjata om hur bra OEM är.

Säger som Westfield: Bilfabrikanter/Mcfabrikanter pressar garanterat priserna minst lika mycket om inte mer än eftermarknadskedjor likt BT, Mekonomen, Micro kan göra.
Och de handlar på samma fabriker.

Men har man inga egen teknisk förståelse, så får man såklart förkasta alla produkter som:

a: inte är tillräckligt dyra för att man ska tro att de pga priset är bäst
b: inte är OEM, eftersom OEM givetvis alltid är bäst
c: man inte förstår sig på

Och sedan lita blint på OEM-tillverkarens skrämselpropaganda.

Att sen BT oljefilter (som exempel) placerade sig bättre än de flesta originalfiltren, det spelar då i "de frälstas" öron och ögon ingen roll.
DÅ kommer givetvis skolgårdsargumentationen in:
-Men gäller det ALLA filtermodeller de har?
-Det där var då. Hur är det NU då?
-Hur vet man att detta är sant?
- osv

Ja, sånt VET man ju såklart inte.
Men LITE slutledningsförmåga borde väl vara klädsamt.
Och varför skulle t.ex ett oberoende oljefiltertest, som genomförsts vetenskapligt, vara sämre än en reklamslogan från en OEM-tillverkare?

Och vad får er att tro att OEM tillverkarens kvalite´inte skiftar över tiden?

Nä - hela diskussionen andas (som vanligt) lite "min pappa är polis, och mycket starkare" och väldigt lite fakta.

Ingen har svarat på min fråga; om man lägger ner massor av pengar på köp av mc, ställ, hjälm, lås, bra däck, dyr försäkring, etc varför man då envisas med att springa till Biltema och spara 15kr på oljefilter och 160kr på 4liter olja oavsett klassning av oljan. Jag förstår det bara inte, oavsett tro på oem prylar eller inte, fakta och tester hit och dit, skolgård eller inte, pappa polis eller inte?
Det vore mer värt för mig om Ni kan hitta någon som säljer sporthojsdäck för halva priset. Då har man helt plötsligt sparat 2500kr.
OCH jag kan tänka mig att köpa dom på Biltema.......
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Hur många här kör så mycket så att ett oljefilter har någon större betydelse för hållbarheten och förslitning på en motor? Bara en fundering:rolleyes:

Ja, egentligen skulle alla sporthojar klara sig lika bra utan filter.
Jag har pysslat en hel del med gamla VW:s (som bekant saknar oljefilter), 60-talsbilar som gått dokumenterade 20.000mil utan haveri och med oljor långt från dagens kvalitet.
Olja som dessutom varma sommardagar kommer upp i 120-130grader!!
Oljebyte som rek. var 500:emil fick dom troligtvis bara uppleva under sina första levnadsår.
Jag har rivit isär fullt fungerande motorer med så mycket beck i så när oljepluggen lossades så rann inte oljan ut, trots det har alla mått legat inom tolerans!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top