Made in EU (vad nu det betyder) stod det på dem jag köpte i somras.
De kanske har bytt leverantör sedan dess?
Jepp det har dem....
Made in EU (vad nu det betyder) stod det på dem jag köpte i somras.
De kanske har bytt leverantör sedan dess?
Har dina shift, komma och punkt-knappar gått sönder?
Precis min tanke
Jag har inga belägg för om och/eller hur Biltema uppfyller bil/mc tillverkarnas specifikationer utan mina kommentarer bygger på min egen hypotes. Kärnan i mitt inlägg är hur man resonerar som mc ägare om att spara 15sek på oljefilter och 160kr på 4 liter olja, etc och med kommentaren; Ja den har ju inte rasat än!
Jag har jobbat på ett företag som tillverkar bromsdetaljdelar till
biltema. Har personligen tillverkat många av detaljerna. Och kvalitén
var allt annat än bra, det viktiga var att det blev så billigt som möjligt...
Bla. så bytte vi material från orginaldelen som var rostfri till ett billigt
galvat material istället, pinsamt.
Nej, det märks att du inte har några beläggc för dina utlåtanden. Kollade du tex testet som var postat i denna tråd, där ett biltemafilter kom på 3:e plats, och ett original näst sist?
Det är väl denna URL som är intressant?
http://www.tobycreek.org/oil_filters/mychoices.shtml
Varken original "märkes" eller pirat tycks vara så vidare bra.....
du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.
Jag har inga belägg för om och/eller hur Biltema uppfyller bil/mc tillverkarnas specifikationer utan mina kommentarer bygger på min egen hypotes. Kärnan i mitt inlägg är hur man resonerar som mc ägare om att spara 15sek på oljefilter och 160kr på 4 liter olja, etc och med kommentaren; Ja den har ju inte rasat än!
Hur många här kör så mycket så att ett oljefilter har någon större betydelse för hållbarheten och förslitning på en motor? Bara en fundering
du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.
Kör man på originalfilter och fordonstillverkarens "egen olja" så kör man utan problem ca 3000 mil mellan olje/filterbyten Med Biltemaolja av samma klassning och filter som byts var 500-1000:e mil kommer den kanske inte att skära ihop på en gång, men livslängden blir sämre .
Jag har jobbat på ett företag som tillverkar bromsdetaljdelar till
biltema. Har personligen tillverkat många av detaljerna. Och kvalitén
var allt annat än bra, det viktiga var att det blev så billigt som möjligt...
Bla. så bytte vi material från orginaldelen som var rostfri till ett billigt
galvat material istället, pinsamt.. skulle personligen aldrig montera den produkten som jag tillverkade på min egna bil skulle hellre köpa orginal särskilt när det gäller så viktiga delar som bromsar.
Likadant när det gäller oljor och filter. Till bilarna köper jag bara orginal (marginellt dyrare än pirat). Till hojar med pappfilter kör jag hiflofilter, till
effektstarka sporthojar kör jag numera enbart Vesrah (japansk kvalitet ngt dyrare).
MEN jag handlar ändå en hel del prylar på biltema! Det gäller bara o vara prismedveten och syna produkterna innan man handlar. Dock är det till 95% verktyg och tillbehör... Inte alls mycket hoj el. bildelar, vågar inte chansa...med tankte på egen erfarenhet av den låga kvalitetsnivån.
Å vad trött man blir av vissa...
Känns som om exakt denna tråd varit uppe några gånger oxå.
Lärde vi oss inget de gångerna?
Fråga:
Ni som helt "säkert vet" att BT är skit.
HUR vet ni det?
Oljefiltren har ju t.ex visat sig vara väldigt bra i test. Bättre än huvuddelen av OEM filter t.om
Hur kommenterar ni det? (jo jag vet på förhand hur ni kommenterar det)
Vilka är NI att komma och veta bättre?
Och vaddå "hur kan BT fått veta bilfabrikens specar?"
Det behöver de väl inte?
Det är ju bara såga isär ett filter, kolla pappen om det är ett 15 20 25 eller 30 my filterpapp.
Sen sätta i likadan eller bättre i det filter man bygger.
Se till att det är samma (eller större) area på pappen, se till att ha en tät överströmningsventil, som öppnar vid rätt tryck.
Nåt mer finns inte.
Ni som alltid helgar OEM prylar, ni verkar alltid TRO (jepp - tro) att det alltid ligger raketforskning bakom varje detalj som en hoj är uppbyggd av, ni har svalt skrämselpropagandan från tillverkarna om att "ja har du inte en originaldel då rasar din hoj DIreCkT"
Men det mest skrämmande är att ni som alltid kritiserar allting som inte ar OEM, verkar vara tekniskt okunniga (det framgår ju i era resonemang) och därmed inte klarar att göra en egen sund bedömning.
Detta får som olyckligt följd att ni är livrädda för allt annat.
Och att det emellanåt kommer fram bevis (alltså fakta) om att vissa piratsaker (inte bara BT, utan alla piratsaker) t.o.m är BÄTTRE än OEM, det sticker ni bara huvudet i sanden inför och skiter ni fullständigt i.
Vägrar lyssna som ett litet barn, och fortsätter tjata om hur bra OEM är.
Säger som Westfield: Bilfabrikanter/Mcfabrikanter pressar garanterat priserna minst lika mycket om inte mer än eftermarknadskedjor likt BT, Mekonomen, Micro kan göra.
Och de handlar på samma fabriker.
Men har man inga egen teknisk förståelse, så får man såklart förkasta alla produkter som:
a: inte är tillräckligt dyra för att man ska tro att de pga priset är bäst
b: inte är OEM, eftersom OEM givetvis alltid är bäst
c: man inte förstår sig på
Och sedan lita blint på OEM-tillverkarens skrämselpropaganda.
Att sen BT oljefilter (som exempel) placerade sig bättre än de flesta originalfiltren, det spelar då i "de frälstas" öron och ögon ingen roll.
DÅ kommer givetvis skolgårdsargumentationen in:
-Men gäller det ALLA filtermodeller de har?
-Det där var då. Hur är det NU då?
-Hur vet man att detta är sant?
- osv
Ja, sånt VET man ju såklart inte.
Men LITE slutledningsförmåga borde väl vara klädsamt.
Och varför skulle t.ex ett oberoende oljefiltertest, som genomförsts vetenskapligt, vara sämre än en reklamslogan från en OEM-tillverkare?
Och vad får er att tro att OEM tillverkarens kvalite´inte skiftar över tiden?
Nä - hela diskussionen andas (som vanligt) lite "min pappa är polis, och mycket starkare" och väldigt lite fakta.
Hur många här kör så mycket så att ett oljefilter har någon större betydelse för hållbarheten och förslitning på en motor? Bara en fundering
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |