Låt oss anta att du får köpa oem olja eller andra slitagedelar till samma pris som hos Biltema. Vad skulle du välja?
Biltema för dom har antagligen bättre kvalité än oem?
Enkelt!
Jag hade valt den produkt som hade haft den högsta tekniska klassningen/kvaliteten. Eller om klassning saknas, den produkt som av mig bedöms ha bäst funktion/passform whatever.
Oavsett vad det hade stått på paketet.
Det hade alltså kunnat bli en OEM.
Likväl som inte.
Vad avser olika slitagedelar som du nämner, så kan man ju inte alltid veta vilken av dem som är bäst, men samtidigt måste man fråga sig: Vad är TILLRÄCKLIGT bra?
Och sen göra en bedömning.
Vid osäkerhet, eller samma pris - välj det som KÄNNS rätt.
För som stF paPs gjorda filtertest BEVISAR för dig: OEM ÄR INTE ALLTID BÄST.
(undrar hur du ska hantera DEN kunskapen...)
Sen har vi då produktgrupper där man inte MÅSTE chansa.
Produkter där man med ett visst mått av läskunnighet faktiskt KAN avgöra vilken som är bäst.
Här kommer vi in på mina kära Oljor,
De är (som exempel) KLASSADE.
Det är inget eget hopikok som försäljngsställena hittar på!
Det är rigorösa tester gjorda i lab som sätter standarden och sedan betyget vilken klassning oljan ska få.
När man lärt sig läsa vilken klassning en olja har, samt läst på lite om vilka oljetyper som är bra för vad, så kan man alltså göra ett medvetet, och korrekt val baserat på
kunskap.
Frågar du mig om jag vill ha OEM-olja eller en Biltemaprodukt svarar jag Biltema! (eller vilken olja som helst, varifrån som helst, som uppfyller MINA krav)
Varför?
Jo för att på biltema/Swedol/Kalles närlivs kan jag oftast köpa en olja som är minst dubbel så bra som en OEM.
För ett billigare pris.
Kunskap lönar sig alltså.
Hur vet jag det?
Enkelt.
Kolla KRAVET för olja, samt rekommendationen i din OEM-handbok.
I 9 fall av 10, är det ett löjligt lågt krav på oljan där.
Och tillverkaren rekommenderar oftast oxå en sån olja (givetvis med dennes namn på flaskan)
Vem vet nu bäst?
Jag eller OEM-tillverkaren?
Jag VET t.ex ett och annat om olja, och jag KAN, precis som alla andra läskunniga, bedöma att den billigare oljan ÄR bättre än den som rekommenderades av OEM.
Vad säger du om det?