Biltema, precis som IKEA, hade vissa kvalitetsproblem en gång i tiden. "Tyvärr" lever dom myterna kvar. Biltemas grejer är i stort sett minst lika bra som konkurrenternas, många gånger mycket bättre, i synnerhet verktygen tycker jag personligen är väldigt bra och prisvärda. Dom flesta vågar dock inte titta ut och kolla på dagens grejer, utan lever kvar i den gamla myten. Hur många har haft problem med att det har saknats grejer i ett IKEA-paket dom senaste 10-15 åren? Eller att Biltemas grejer har gått sönder mer än "märkesgrejerna"? Eller hur många av dom som klagar på deras grejer har ens testat dom?
Jag är stort biltemafan och handlar många saker på biltema och har kontakter med anställda inom inköpsorganisationen så jag har testat en del produkter innan de släpptes. Av det jag har kört med har det varit ömsom vatten ömsom vin. Där finns en mängd produkter som är av riktigt bra kvalite, det absolut mesta är "bra nog" och sen finns där en del usla produkter....
Förekomsten av usla produkter beror på att företagets policy är att produkter i största möjliga mån handla direkt av tillverkare i fjärran östern ffa Kina. Detta ger billiga produkter men baksidan är att när man introducerar en ny vara eller byter leverantör går man på en nit ibland.
Ett exempel på att man sparat pengar är framvagnsdelar, tidigare var det en erkänd grossist som även levererade till flera japanska bilmärken sedan bytte man till sin egna kinesiska leverantör som har noll erfarenhet av bildelar utan bara kopierar friskt. Kvalitén sjönk från mycket bra till semiusel men bra nog....
Oljefilter kan jag inte yttra mig om då jag inte testat dem helt enkelt därför att Mann från min lokala bildelsnasare kostar 15kr mer. Mann behöver inte vara bättre och jag är inte främmande för Biltema men 15kr/oljebyte är psykologin värd....
Usla produkter:
Luftfilter (felaktigt lim på första batchen)
Drevbultar (mjukare än smält ost)
Bromspads gen II (de är numera made in china och inte Goldfren, käkar mindre skivor och gnisslar inte men ger sämre bromsverkan och fadear tidigare)
Batteriladdare (de är dyrare än ledande märken på marknaden)