Erfarenhet av Biltemas oljefilter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket är vinsten per byte en femtiolapp?? I min värld så finns det två saker man köper original och det är kamremmar o just oljefilter, oljan kan jag tänka mig att köpa "anywhere" då det är en klassad o noggrant kontrollerad produkt och det mesta av övriga typ slitageprylar talar om när det är dags att byta o då byter man sen är problemet ur världen, värre är det med en brusten kamrem som resulterar i ventilsallad eller ett oljefilter som pappen släpper från fästet när man gör en -25 kallstart.:tummenupp

Du glömde kedjorna, för biltemas går av och piskar av hälsenor och krossar motorblock eller hur det var...

Har du hittat den där snubben än?

Ozzi

Guest
Du glömde kedjorna, för biltemas går av och piskar av hälsenor och krossar motorblock eller hur det var...

Har du hittat den där snubben än?

Ok, medger att jag mest tänkte på bilar i detta fallet men ok. jag tillägger nu att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att hänga på en "BT kätting" på min hoj.:D:D

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Undra om inte biltemas filter som köps i stora volymer med få mellanhänder har samma tillverkningskostnad som de dubbelt så dyra filtrena som säljs av MC handlare med enormt prispåslag. Och det är väll där man sätter gränsen för kvalitén?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Undra om inte biltemas filter som köps i stora volymer med få mellanhänder har samma tillverkningskostnad som de dubbelt så dyra filtrena som säljs av MC handlare med enormt prispåslag. Och det är väll där man sätter gränsen för kvalitén?

Du är inne på rätt spår. Sk "märkesfilter" som köps på "en riktig mc-handlare" till ett högre pris har en högre upplevd kvalitet av kunden. Är det dyrt så är det bra, är varumärket rätt så är det bra osv. Vi är inte så rationella som vi vill tro att vi är när vi fattar beslut.

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Du är inne på rätt spår. Sk "märkesfilter" som köps på "en riktig mc-handlare" till ett högre pris har en högre upplevd kvalitet av kunden. Är det dyrt så är det bra, är varumärket rätt så är det bra osv. Vi är inte så rationella som vi vill tro att vi är när vi fattar beslut.

Exakt. Dessutom kan högre upplevd kvalitet leda till längre serviceintervaller som i sin tur sliter mer på motorn. Alltså kan man dra slutsatsen att märkesfilter kan minska livslängden på motorn :tungan:tungan

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Exakt. Dessutom kan högre upplevd kvalitet leda till längre serviceintervaller som i sin tur sliter mer på motorn. Alltså kan man dra slutsatsen att märkesfilter kan minska livslängden på motorn :tungan:tungan

Speciellt om filtren då dessutom är sämre, som i testen Jörgen länkade till!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Biltema, precis som IKEA, hade vissa kvalitetsproblem en gång i tiden. "Tyvärr" lever dom myterna kvar. Biltemas grejer är i stort sett minst lika bra som konkurrenternas, många gånger mycket bättre, i synnerhet verktygen tycker jag personligen är väldigt bra och prisvärda. Dom flesta vågar dock inte titta ut och kolla på dagens grejer, utan lever kvar i den gamla myten. Hur många har haft problem med att det har saknats grejer i ett IKEA-paket dom senaste 10-15 åren? Eller att Biltemas grejer har gått sönder mer än "märkesgrejerna"? Eller hur många av dom som klagar på deras grejer har ens testat dom?

Jag är stort biltemafan och handlar många saker på biltema och har kontakter med anställda inom inköpsorganisationen så jag har testat en del produkter innan de släpptes. Av det jag har kört med har det varit ömsom vatten ömsom vin. Där finns en mängd produkter som är av riktigt bra kvalite, det absolut mesta är "bra nog" och sen finns där en del usla produkter....

Förekomsten av usla produkter beror på att företagets policy är att produkter i största möjliga mån handla direkt av tillverkare i fjärran östern ffa Kina. Detta ger billiga produkter men baksidan är att när man introducerar en ny vara eller byter leverantör går man på en nit ibland.
Ett exempel på att man sparat pengar är framvagnsdelar, tidigare var det en erkänd grossist som även levererade till flera japanska bilmärken sedan bytte man till sin egna kinesiska leverantör som har noll erfarenhet av bildelar utan bara kopierar friskt. Kvalitén sjönk från mycket bra till semiusel men bra nog....

Oljefilter kan jag inte yttra mig om då jag inte testat dem helt enkelt därför att Mann från min lokala bildelsnasare kostar 15kr mer. Mann behöver inte vara bättre och jag är inte främmande för Biltema men 15kr/oljebyte är psykologin värd....

Usla produkter:
Luftfilter (felaktigt lim på första batchen)
Drevbultar (mjukare än smält ost)
Bromspads gen II (de är numera made in china och inte Goldfren, käkar mindre skivor och gnisslar inte men ger sämre bromsverkan och fadear tidigare)
Batteriladdare (de är dyrare än ledande märken på marknaden)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Drevbultar (mjukare än smält ost)"

Den skiver jag under på. Jag vred gängpaj på 3 och vred av 2 den senaste och enda gången jag köpte dessa.

Oljefiltrerna är nog ok. En polare körde på dessa en massa mil utan ras. Dock tycker jag att ett par tior i prisskilnad inte motiverar köp, sen finns inte mina nuvarande hojar med i sortimentet om jag minns rätt.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mycket snack och inga klara slutsatser!

Kan någon här säga att Biltemas oljefilter gjorde så att dennes hoj rasade?

Jag använder inte biltemas filter då jag trivs bäst med K&Ns oljefilter med "mutterskalle" längst ut.
En mycket trevlig detalj som gör det plättlätt att demontera.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mycket snack och inga klara slutsatser!

Kan någon här säga att Biltemas oljefilter gjorde så att dennes hoj rasade?

Jag använder inte biltemas filter då jag trivs bäst med K&Ns oljefilter med "mutterskalle" längst ut.

Plus att du är återförsäljare för K&N-filter, så då är det ju lite billigare. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo, om det inte vore för att då är det någon IDIOT som drar fast filtret med samma verktyg.

Jag gillar den där varianten som man drar loss med ett plattjärn/whatever men som inte går att dra fast i samma grepp, men har inte sett den på någon hoj än..

5845_x600.jpg

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Plus att du är återförsäljare för K&N-filter, så då är det ju lite billigare. :D

Blandannat, säljer även Hiflo filter men sätter dem helst där det är lätt att demontera.
R6 runt -00 är tex ett praktexempel när K&N filtren gör sig som allra bäst.
Men billigare än BT blir det det ändå inte även fast jag är ÅF.
Men använder inte BT filtren för att kunden blir nog inte så imponerad om han betalar för märkesprylar och får Biltema

Jo, om det inte vore för att då är det någon IDIOT som drar fast filtret med samma verktyg.

Jag gillar den där varianten som man drar loss med ett plattjärn/whatever men som inte går att dra fast i samma grepp, men har inte sett den på någon hoj än..

Kan man göra om man inte tar i som om det vore en M14 som ska hålla fast en finlandsfärja.
Men tar man det lugnt och inte drar mer än vad som ska dras så är det inga problem.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men använder inte BT filtren för att kunden blir nog inte så imponerad om han betalar för märkesprylar och får Biltema
Äh, så gör ju bilbranschen :rolleyes:

Kan man göra om man inte tar i som om det vore en M14 som ska hålla fast en finlandsfärja.
Men tar man det lugnt och inte drar mer än vad som ska dras så är det inga problem.
Näe, de va väl det där med att inte dra mer än det behövs som va de stora problemet? :hihi Det finns ju gott om folk som tar kraftskaftet när dom ska dra M6 i alu och drar åt hjulmuttrarna så distansen mellan blir kortare :D

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Låt dem hålla på med det då. :)
Skulle jag göra det hade jag ju hängt i en skör tråd på varenda forum i norra europa.

Eller ännu bättre att knacka ur lagren med distansen i hjulen så den blir 0,5 mm kortare.
Det mår dom nya lagren fin fint av.
Man behöver bara byta oftare.

sportbike

Guest
Nåja, bara för att ni är kanon så innebär det ju inte att alla är det ;)

För några år sen va de ju en kvinna som lämnade in sin bil för service, då böt firman alla hennes hela delar på bilen, som inte hade med servicen å göra, mot trasiga. Sen sålde dom dom hela delarna vid sidan om :huvet

Bra affärsidé :rolleyes:
Vad hette firman,för den finns väl inte kvar?

njelger

Guest
Citat:
Inskickat av toppfart Läs Inlägg
ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.

Då känns det ju logiskt att du rekommenderar folk att handla på andra ställen än biltema..

precis som polisens nya giv, follow the money :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bromspads gen II (de är numera made in china och inte Goldfren, käkar mindre skivor och gnisslar inte men ger sämre bromsverkan och fadear tidigare)

Made in EU (vad nu det betyder) stod det på dem jag köpte i somras.
De kanske har bytt leverantör sedan dess?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring