Erfarenhet av Biltemas oljefilter

Dr.Bike

Guest
Nu bet du väl dig själv i avgasröret ändå.:D

Inte alls. :)
I många fall kan vi ju inte avgöra detta.
Utan får lita på tro/hopp och kärlek.

Såklart kan vi göra bedömningar och antaganden, men som sagt VETA är svårt utan vetenskapliga tester.
Dock visas ju gång efter annan, inte minst i denna tråd, där folk med kunskaper och som oxå gjort tester irl, kommer till tals, visar på att OEM ofta har kommit rätt risigt till i testerna.

Slutsats: Man vet alltså inte helt säkert att den eller den produkten ÄR bäst förrän man testat.

Oljor ÄR testade.
Där VET man.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hmm... Bara en stilla fråga. Är inte OEM när ett fabrikat/märke säljer sin produkt via en annan distributörskedja under ett annat namn för att inte kanibalisera på sin marknad ?

Oljebolaget är märket

Biltema, Jula, Volvo, Yamaha, kawasaki, BMW, etc är OEM kunder till oljebolagen.

Exempel

Om det nu är så som man kan läsa här och där att Biltema köper sin olja av Statoil. Då skulle Statoil vara märket och Biltema OEM.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Låt oss anta att du får köpa oem olja eller andra slitagedelar till samma pris som hos Biltema. Vad skulle du välja?
Biltema för dom har antagligen bättre kvalité än oem?

Och jo, jag har läst men som du riktigt påpekar så har jag inte förmågan att ta in det faktum att man springer iväg till Biltema det första man gör när man ska serva hojen. Det handlar inte om oem eller eftermarknadsdelar, kvalité eller inte.
För mig handlar det om fenomenet Biltema.
Jag ger mig nu. Alla får köpa vad dom vill och var dom vill till sina motorcyklar.
Min R1a ska få det bästa och dyraste, det har den förtjänat och jag har råd. Peace of mind är ett bra utryck.:banana

problemet med de av tillverkaren rekomenderade oljorna är, att de har sämre spec. än vad biltemas oljor har.

Så jag förstår inte var resonemanget "bästa och dyraste" passar in. De dyraste är inte enligt spec. bäst. De är tillräckligt bra, men inte bäst. De betalade(troligen) däremot bäst för att bli rekomenderade

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Inte alls. :)
...........

Oljor ÄR testade.
Där VET man.

Biltemas bromsbelägg är testade och TUV godkända så dom är inte livsfarliga trots att dom kostar ca 1/4 del.:)

Biltemas oljefilter är också testade och uppfyller kraven dom med.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag handlar allt jag kan på Biltema, men har varit misstänksam mot deras filter. När jag läser den här tråden så inser jag ju att jag lyssnat för mycket på foliehattarna. Ingen av hattarna i den har tråden har ju nåt sakligt argument mot Biltema, det är bara svammel och personligt tyckande och gissande.
Hädanefter blir det filter också när jag åker dit för att köpa olja.

Ozzi

Guest
MIN, högst personliga tro/hopp o kärlek(erfarenhet) ser ut så här, BToljor, klassad vara som inte kan bli fel, deras tioårsverktyg, helt ok, men där tar mina plus slut.
Har vid tre:rolleyes: olika tillfällen fått anmärkningar på framvagnsdelar, dessa byttes till BTdelar som gick ETT år sen blev det till att byta igen, en av dessa var det på en nåder att jag fick åka därifrån med bilen. Jag bytte en gång bromsbelägg fram på min gamla bil, dom funkade efter att jag fick slipa ner dom för att dessa skulle passa i oken plus att dom kräver högre pedaltryck men men, Köpte ett bilbatteri som funkade 2månader:död. De här erfarenheterna placerar biltema lägst ner i källaren för mig då jag tycker att detta genomsyrar HELA dess sortiment...med undantag av de TVÅ ovan nämda punkter.:Bugar

Hmm... Bara en stilla fråga. Är inte OEM när ett fabrikat/märke säljer sin produkt via en annan distributörskedja under ett annat namn för att inte kanibalisera på sin marknad ?

Oljebolaget är märket

Biltema, Jula, Volvo, Yamaha, kawasaki, BMW, etc är OEM kunder till oljebolagen.

Exempel

Om det nu är så som man kan läsa här och där att Biltema köper sin olja av Statoil. Då skulle Statoil vara märket och Biltema OEM.

original equipment manufacturer

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
MIN, högst personliga tro/hopp o kärlek(erfarenhet) ser ut så här, BToljor, klassad vara som inte kan bli fel, deras tioårsverktyg, helt ok, men där tar mina plus slut.
Har vid tre:rolleyes: olika tillfällen fått anmärkningar på framvagnsdelar, dessa byttes till BTdelar som gick ETT år sen blev det till att byta igen, en av dessa var det på en nåder att jag fick åka därifrån med bilen. Jag bytte en gång bromsbelägg fram på min gamla bil, dom funkade efter att jag fick slipa ner dom för att dessa skulle passa i oken plus att dom kräver högre pedaltryck men men, Köpte ett bilbatteri som funkade 2månader:död. De här erfarenheterna placerar biltema lägst ner i källaren för mig då jag tycker att detta genomsyrar HELA dess sortiment...med undantag av de TVÅ ovan nämda punkter.:Bugar

Just det jag antar. Tex Biltema tillverkar inte sina filter/sin olja själv utan köper dom som en OEM product från "original equipment manufacturer"

Jämför

Microsoft Windows XXX boxad (dyrare men support ges av MS och får ominstalleras på en annan dator om man byter eller på en dator som redan har ett annat OS, ingen etikett att klistra på datorn)

Microsoft Windows XXX OEM (billigare får bara installeras på en ny tom dator och supporten ges av stället man köpt på)

Ozzi

Guest
Just det jag antar. Tex Biltema tillverkar inte sina filter/sin olja själv utan köper dom som en OEM product från "original equipment manufacturer"

Jämför

Microsoft Windows XXX boxad (dyrare men support ges av MS och får ominstalleras på en annan dator om man byter eller på en dator som redan har ett annat OS, ingen etikett att klistra på datorn)

Microsoft Windows XXX OEM (billigare får bara installeras på en ny tom dator och supporten ges av stället man köpt på)

Inte köptes då mina BTdelar från nån originaltillverkare inte.:D

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

Menar du att du vid tre olika tillfällen tvingats byta utslitna framvagnsdelar?
Du har bytt till biltemas motsvarande delar?
Att det vid alla dessa gånger krävts byte igen vid första kontrollbesiktningen?
Tillåt mig tvivla på att detta beror på, eller är signifikant för, biltemas tillbehör.

Dr.Bike

Guest
Biltemas bromsbelägg är testade och TUV godkända så dom är inte livsfarliga trots att dom kostar ca 1/4 del.:)

Biltemas oljefilter är också testade och uppfyller kraven dom med.

Jepp.
Och (som du vet - retsticka! :)) därifrån får man då gå vidare och fråga sig:

Klarade de kraven med ett nödrop och stolpe in, eller låg de väl över.

Nästa fråga (återigen): Vad kan jag klara mig med? :)

And merry goes round...

:blah :D

Och: OEM, javisst har du rätt. Jag avsåg "originaldel i originalkartong" men som du så rätt påpekar finns ju denna del även i "brandade" kartonger trots att den är identisk.
Mekonomen är ett bra exempel här.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Oljebolaget är märket

Exempel

http://sv.wikipedia.org/wiki/OEM

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Min R1a ska få det bästa och dyraste, det har den förtjänat och jag har råd. Peace of mind är ett bra utryck.:banana

Din hoj kommer säkerligen att få den dyraste olja, men inte den bästa.
Visa mig produktbladet på den oljan som har en högre klassning än Biltemas
10w-40 Mc-Olja, tack.

Ozzi

Guest
Menar du att du vid tre olika tillfällen tvingats byta utslitna framvagnsdelar?
Du har bytt till biltemas motsvarande delar?
Att det vid alla dessa gånger krävts byte igen vid första kontrollbesiktningen?
Tillåt mig tvivla på att detta beror på, eller är signifikant för, biltemas tillbehör.

Tre olika delar vid tre olika tillfällen ALLA tre bytena fick göras om efter ETT år varav ett nog skulle varit bytt efter sex mån. enligt bes.gubben. Kan även lägga till att jag ICKE åker Audi som är kända för att käka framvagnsdelar.:D

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Tre olika delar vid tre olika tillfällen ALLA tre bytena fick göras om efter ETT år varav ett nog skulle varit bytt efter sex mån. enligt bes.gubben. Kan även lägga till att jag ICKE åker Audi som är kända för att käka framvagnsdelar.:D

I så fall kommer tre alternativ upp i mitt huvud. Fundera på handhavandefel, monteringsfel, eller världsrekord i otur. :rolleyes:

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga var till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal.

och hur säker är du på att tex suzukis orginalfilter är så mycket märkvärdigare?
iof gammalt inlägg, men men

Ozzi

Guest
I så fall kommer tre alternativ upp i mitt huvud. Fundera på handhavandefel, monteringsfel, eller världsrekord i otur. :rolleyes:

Dom två första kan jag garantera dig att så är inte fallet, den tredje döper jag om till USEL kvalitetsnivå, under punkt tre hamnar även det havererade batteriet och de dåligt passande padsen.:yoparty

Man kan även ta det ett steg till, polaren köpte en skidhållare för rails till sin bil, efter två år såg skruvarna ut som rävsvansar och gick med nöd o näppe att få bort, kollar man på tex. en thulehållare så är det RF skruv på dessa.:D
Aldrig nånsin att jag skulle köpa en cykel på BT samma sak där, rosten frodas plus att om jag inte har helt fel så fick BT cyklarna underkänt i nåt test för ett tag sen vad gällde framgaffeln.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ingen har svarat på min fråga; om man lägger ner massor av pengar på köp av mc, ställ, hjälm, lås, bra däck, dyr försäkring, etc varför man då envisas med att springa till Biltema och spara 15kr på oljefilter och 160kr på 4liter olja oavsett klassning av oljan. Jag förstår det bara inte, oavsett tro på oem prylar eller inte, fakta och tester hit och dit, skolgård eller inte, pappa polis eller inte?
Det vore mer värt för mig om Ni kan hitta någon som säljer sporthojsdäck för halva priset. Då har man helt plötsligt sparat 2500kr.
OCH jag kan tänka mig att köpa dom på Biltema.......

Så det du undrar över är varför jag inte är sugen på att springa iväg till en annan butik och köpa en likvärdig produkt för dubbla priset.
Visst. Jag kör inte hoj för att det är billigt men jag är inte så tokig att jag utan vidare springer och betalar mer pengar än nödvändigt för samma sak. Nu är ju dessutom exempelvis Biltemas Racingolja högre klassad än den Castrol som dom rekommenderar till min hoj.
Varför tycker du att jag skulle betala dubbla priset för en sämre produkt?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom två första kan jag garantera dig att så är inte fallet, den tredje döper jag om till USEL kvalitetsnivå, under punkt tre hamnar även det havererade batteriet och de dåligt passande padsen.:yoparty

Man kan även ta det ett steg till, polaren köpte en skidhållare för rails till sin bil, efter två år såg skruvarna ut som rävsvansar och gick med nöd o näppe att få bort, kollar man på tex. en thulehållare så är det RF skruv på dessa.:D
Aldrig nånsin att jag skulle köpa en cykel på BT samma sak där, rosten frodas plus att om jag inte har helt fel så fick BT cyklarna underkänt i nåt test för ett tag sen vad gällde framgaffeln.

Ja. Dom fick kritik för att gaffeln var lite svag. Dock var dom inte i närheten av lika svaga som dom befanns vara på kronhojarna som folk betalar mycket mer för. Där är det ju samma sak. Vill jag köpa en oväxlad hoj med supersvag framgaffel för över 3000 eller köper jag en 21-växlad hoj på biltema för halva priset med en inte lika svag gaffel.

Jag har faktiskt en Biltemacykel för vardagscykling till och från jobb, krogen och annat. Hittills har då gaffeln suttit ihop även om kvaliteten inte är i närheten av min "riktiga" cykel för 16000 men det är inte rättvist att jämföra två produkter där det skiljer en tiopotens i pris.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring