Erfarenhet av Biltemas oljefilter

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ska serva hojen ikväll och ska iväg och shoppa lite nu innan. Biltema ligger nära och bra och jag vet att många av biltemas grejer har fått bra kritik. Ngn som har klämt och kännt på deras oljefilter?

Jag misstänker att det är samma filter som du köper på alla andra ställen fast dom har lagt det i en annan låda. Så är det allt som oftast inom bilbranschen iaf.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Inga problem med Biltemas oljefilter :) Jag har kört dessa i säkert 50 000 mil i bil(ar) och på senare år även i hojar. Jag byter dock olja (helsyntet) och filter ganska ofta, var 1000e mil i bilen och var 500e i hoj.
 

sigge nr1

Dragracing nörd
Gick med
22 Dec 2009
Ort
Upplands-väsby
Hoj
Suzuki GSXR 1100 -91
Jag har inte heller haft några problem med deras filter:tummenupp det ända är väl att man kan köpa flera stycken på Biltema jämförelsevis mot ett Orginal så därför blir det biltema filter,sen så byter man kanske lite oftare olja o filter när det är en sådan liten kostnad för filterna...
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga var till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag köpte till min YZF250 så fick jag ett stålfilter. dvs ett stålnät istället för ett pappersfilter.
Vissa gillar stålfilter för att dom kan rengöras men personligen föredrar jag ett pappersfilter som inte släpper genom lika stora partiklar. Nästa gång kommer jag titta noga i förpackningen innan jag köper ett Biltema-fliter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga var till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal.
Har dina shift, komma och punkt-knappar gått sönder? :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kör alla mina hojar på Bilbuttricks filter & olja...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
skulle starkt avråda från att köpa oljefilter både till bil o mc deras filter är bara skräp har sågat itu både mannfilter.biltema och orginal o det är skrämmande hur dåligt biltemas är . filtret ifråga var till volvo men deras överströmmningsventil är en knäppleksak ska vara fjäderbelastad, backventilen tjock som en friisbi mann o orginal supertunn gummiduk. volvo ägare som kör med temas filter har problem med att få oljetryck vid uppstart pga att oljan runnit tillbaka ner itråget o filtret är tomt så köp filter från kända märken så som fram .mann mahle eller orginal.

Med all respekt.
Det viktiga med ett filter är väl inte hur det ser ut inuti utan hur det presterar under verkliga förhållanden.
Det är lätt att som lekman såga isär ett filter och sedan göra gissningar på om den ena designen eller den andra är bäst eller om någon av dom är tillräckligt bra men det har inget egentligt värde.

Ska du kontrollera hur bra ett filter är så ska du i så fall testa det under verklighetstrogna förhållanden. Dvs ta en olja och tillsätt kontrollerade mängder partiklar av den storlek och typ som typiskt sett blir i en motor under ett filters livslängd. Pumpa några varv genom filtret och se hur mycket av partiklarna som fastnar i filtret och hur mycket som fortfarande cirkulerar runt.

Att sätta filtret på hojen eller bilen och sedan köra är inget bra test för i princip alla filter som finns på marknaden idag är tillräckligt bra för att inte sabba motorn på grund av filtrets eventuella svagheter. Du får helt enkelt köra väldigt långt innan du får något resultat.

Filter är inte raketforskning. Man tar fram ett filtermaterial som har rätt porstorlek och därigenom stoppar partiklar av rätt storlek (Alternativt köper man in det från någon större tillverkare i bulk) och sedan viker man ihop det i ett filterhus så att du får tillräckligt stor yta för att det ska räcka tillräckligt länge. Överströmningsventilen kan se ut hur som helst. Det viktiga är att den håller stängt när den ska så att oljan filtreras istället för att gå förbi filterytan. Och att den kan öppna om trycket blir för högt för att filtret är igensatt. Det är dock inget större problem. Byter du olja enligt rekommendationerna så är det ytterst osannolikt att du ska få användning för överströmningsventilen. Den får bara en funktion när du kört mycket längre än rekommenderat intervall.

Med den kvalitet vi idag har på oljor och filter så finns det i princip ingen motivering att köra med något extra dyrt filter eller extra dyr olja. Alla är tillräckligt bra för det vi kan tänkas utsätta dom för. Även Biltemas grejor.

Det är mycket möjligt att ett biltema-filter vid en isärmontering inte ser lika bra ut som en del dyrare filter men det som är intressant är om det är tillräckligt bra för den tänkta applikationen och det ser du inte utan ett faktiskt test.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
.....
Ska du kontrollera hur bra ett filter är så ska du i så fall testa det under verklighetstrogna förhållanden. Dvs ta en olja och tillsätt kontrollerade mängder partiklar av den storlek och typ som typiskt sett blir i en motor under ett filters livslängd. Pumpa några varv genom filtret och se hur mycket av partiklarna som fastnar i filtret och hur mycket som fortfarande cirkulerar runt.
.....

Jag höll själv på med filterprover på Scanias lab för många år sedan. Filter handlar egentligen bara om papprets filtreringsförmåga och area. Kör man med för för hög filtreringsförmåga sätts filtret igen på nolltid och överströmmningsventilen öppnar, inte bra. Ett filter med fint papper skulle behöva vara gigantiskt för att inrymma den nödvändiga pappersarean. Det gäller att balansera filtreringsförmåga och pappersarea för att få det att nöjaktigt filtrera oljan mellan bytena. Det som då och då hände vid långtidsprov var att det gick hål på själva pappret pga utmattning. För att avgöra om tillverkarens specifikationer stämde använde vi en speciell rigg som vi tillsatte s.k. MIRA-damm till. MIRA-damm är svindyrt och består av sorterade partiklar där storleken är garanterad att ligga inom vissa intervall. Fullflödes oljefilter tycker jag mer kan betraktas som en spärr mot att större föroreningar, metallspån m.m. inte kommer vidare i systemet.

Att byta olja ofta är bästa medicinen mot slitage.

/Ingvar
 

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biltemas oljefilter ingick ju i ett stort test i Finland för en tid sedan. För testet hade man valt filter till Toyota Corolla.
Jag har dock inte hittat ngn bättre länk än den här.
http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html
Mann var nästan lika bra...
 
Last edited:

the Moose

skogstokig
Gick med
20 Apr 2008
Ort
kalmar
Hoj
zx9r -95
jag tycker att mina oljefilter till kawan hemma ser jävligt misstänksamt lika ut som det som köptes original. att volvoägare skulle ha problem med biltemafilter känner jag inte igen. har jobbat ca 7 år på volvoverkstad o bytt ut många biltemafilter enbar av den anledningen att bilen bytt ägare och inte pga att det var något problem. vissa saker har ju försvunnit från biltema för att dom varit för dåliga skulle inte oljefilterna oxå gjort det då. kör biltemafilter i både bil o mc
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
du har unjefär halva mängden filterpapper i biltemas mot orginal. det blir storskillnad om du kör hela intervallen. överströmminingsventilen ska vara fjäderbelastad inte som i temas filter ett plåtbläck. vet att mann licens tillverkade volvos orginalfilter. det har kanske inte så stor betydese av filter om du byter hoj ofta problemen kommer inte direkt utan senare.
givetvis har även oljan en viktig roll den ska transportera smutsen till filtret. med min erfarenhet skulle jag ALDRIG KÖPA OLJA ELLER FILTER PÅ BILTEMA. jobbar med att sälja ex dessa produkter dagligen.

Jag vill inte recensera Biltemas alla oljefilter. Jag kan bara konstatera att filtret jag håller i just nu 82-237, har exakt lika många veck och veckdjup d.v.s pappersyta som originalfiltret. Dessutom har den fjäderbelastad överströmmningsventil. Eftersom jag tidigare sågat sönder ett filter jag använde på SAAB'en också kan jag konstatera att samma sak gällde där. Man får nog specifikt studera filtret man tänker använda.
Oljan är uttjatad, man får det som står på dunken. Priset läser man på hyllkanten.

/Ingvar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Biltema, precis som IKEA, hade vissa kvalitetsproblem en gång i tiden. "Tyvärr" lever dom myterna kvar. Biltemas grejer är i stort sett minst lika bra som konkurrenternas, många gånger mycket bättre, i synnerhet verktygen tycker jag personligen är väldigt bra och prisvärda. Dom flesta vågar dock inte titta ut och kolla på dagens grejer, utan lever kvar i den gamla myten. Hur många har haft problem med att det har saknats grejer i ett IKEA-paket dom senaste 10-15 åren? Eller att Biltemas grejer har gått sönder mer än "märkesgrejerna"? Eller hur många av dom som klagar på deras grejer har ens testat dom?

Sen kan man ju fundera på vars Biltemas saker tillverkas. Dom har ju inte direkt egna fabriker, det finns troligen ganska få filtertillverkare. Samma diskussion har ju funnits kring Jet, som folk tror har sämre soppa än tex Statoil för att den är billigare. Skulle Jet ha fått dom dåliga oljefälten då eller? Det har ju skrivits om det åtskilliga gånger här att bensinbolagen köper och säljer soppa sinsemellan hejvilt för att dom har dåliga lager, få ner transportkostnaderna mm.
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Hur mycket är vinsten per byte en femtiolapp?? I min värld så finns det två saker man köper original och det är kamremmar o just oljefilter, oljan kan jag tänka mig att köpa "anywhere" då det är en klassad o noggrant kontrollerad produkt och det mesta av övriga typ slitageprylar talar om när det är dags att byta o då byter man sen är problemet ur världen, värre är det med en brusten kamrem som resulterar i ventilsallad eller ett oljefilter som pappen släpper från fästet när man gör en -25 kallstart.:tummenupp
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag förstår inte att folk alltid tenderar att tro att "original" är alltid det bästa.
Läste ni inte testet ovan tex? Originalfiltret var ju nästan sämst, medans
biltemafiltret, tredje bästa.

Okunskap leder ju ofta till irrationella val - det är inget nytt, och det är inte heller mitt problem. Det är däremot förbaskat tråkigt och utröttande när folk uttalar sig om saker dom fan inte har en aning om.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår inte att folk alltid tenderar att tro att "original" är alltid det bästa.
Läste ni inte testet ovan tex? Originalfiltret var ju nästan sämst, medans
biltemafiltret, tredje bästa.

Okunskap leder ju ofta till irrationella val - det är inget nytt, och det är inte heller mitt problem. Det är däremot förbaskat tråkigt och utröttande när folk uttalar sig om saker dom fan inte har en aning om.
Nej, ibland är ju tydligen orginal rent skräp, tex slip on, blinkers mm ska ju alltid bytas. Och hur många sätter på samma däck som hojen levererades med? :va
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top