Ersättning för ärr

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmm,sen undrar man varför trafikförsäkringen är så dyr,förklaras ju till viss del när man tydligen till och med kan få betalt för ett ärr på benet.

Säger inget om er som fått/vill ha,skulle själv söka om jag hamnar där men att man kan!

Menar,besvär av ett ärr,rejält i-landsproblem.

Henrik

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
jag fick 2 ärr på min arm typ 20 cm långa var 11 procent invalid å sveda å värk 250 tusen nästan värst vad ni får lite :D

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Vit Aprilia.
Det måste gå max 1 år innan man kan kräva ersättning för ärr.

Jag har ett ärr på ögonbrynet sedan jag var 3 år. Det syns.

Idag är jag 17. Kan jag kräva ersättning idag?:yoparty

Det är 0.5 cm långt och sträcker sig från ovansidan till lite mer än undersidan på ögonbrynet, gissningar på vad jag kan få för det?

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Ärr på axel. 1 Stort, runt 4 cm och 5 mindre.
6000kr i ersättning.. 3200 för sveda och värk.
Blir förmodligen ingen invaliditet, men om det uppstår så får jag återuppta ärendet då. Rätt nöjd, å ingen idé å härja med dom.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ärr hela sidorna, varje led på både ben och armar över 400 grova stygn på kroppen, inte så där finsytt som man gör idag. Man kan säga att man trocklades ihop. Kapade lungor och nedsatt funktion på dessa.

Inte en spänn har jag för det.

Här sitter folk och klagar på ärr och vill ha ersättning, sen finns det dom som skapar ärr medvetet för snyggheten, så som percing och bränning. Snacka om konstig värld vi lever i.

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Man måste ha olycksfallsförsäkring för att kunna få någon ersättning alls. Storleken på ersättning beror sedan på hur många prisbasbelopp försäkringen är tecknad på.
Skadan ska anmälas direkt till försäkringsbolaget och ersättning betalas oftast ut tidigast 1,5 år efter olyckan.
Ärr skickar man in bilder på och invaliditet skall bedömas av läkare efter begäran från försäkringsbolaget.

Man kan ha flera olycksfallsförsäkringar, ärr och övriga ersättningar kan man bara få från ett medans invaliditetsersättning betalas ut från flera.

Ps, jag hade två försäkringar!!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Man måste ha olycksfallsförsäkring för att kunna få någon ersättning alls...

Man behöver ej ha det, jag har precis fått en utbetalning för ärr som jag fick genom att bränna mig på avgassystemet (har inget skin på stället utan ärrvävnad och har ingen känsel), ärret är på vaden och är ca 12 cm i diameter. Trafikförsäkringen täckte detta, behövde inte betala självrisk och det slutade med 20000 kr i ersättning.

Företaget heter Trygg-Hansa, ja dom som alla klagar på!!!

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Man kan ha flera olycksfallsförsäkringar, ärr och övriga ersättningar kan man bara få från ett medans invaliditetsersättning betalas ut från flera.

Ps, jag hade två försäkringar!!

Jag har 2 försäkringar o bägge betalade ut 5000:- för ärrbildning efter att jag lyckades splittra mitt nyckelben o opererades.Så Ärr får man också betalt för från fler bolag...

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Jag har 2 försäkringar o bägge betalade ut 5000:- för ärrbildning efter att jag lyckades splittra mitt nyckelben o opererades.Så Ärr får man också betalt för från fler bolag...

Jag krossade knät i en ridolycka 2005, har en privat olycksfallsförsäkring och en genom hästförsäkringen. Dom bolagen sa att man bara kan få invaliditet från båda och alla andra ersättningar från ett.
Jag ska genast börja rota i det igen, för jag har massor av ärr på benet efter att jag fått skruvar och beslag inopererade. Har för mig att jag fick nått på 12.000 för ärren.

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Jag har precis kommit ifrån ett invalidittest, ska bli spännande att se vad försäkringsbolaget erbjuder mig. Ska vidare till fotograf för att fota ärren.

Det bästa av allt är att jag har lyckats teckna 3 olycksfallsförskringar dvs. tre dubbel ersättning....

Jag krossade knät i en ridolycka 2005, har en privat olycksfallsförsäkring och en genom hästförsäkringen. Dom bolagen sa att man bara kan få invaliditet från båda och alla andra ersättningar från ett.
Jag ska genast börja rota i det igen, för jag har massor av ärr på benet efter att jag fått skruvar och beslag inopererade. Har för mig att jag fick nått på 12.000 för ärren.

Enligt vad jag har fått reda på ska du får ersättning från båda.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Om jag va brud hade jag nog kanske brytt mig om ett ärr.

Precis min mening. Ärr är manligt. Brudar gillar ärr. :tummenupp

Jag small som ini helvete med moppen när jag var femton. Tre år senare när jag hade återuppstått och läkarna menade att mitt ben inte blir bättre än så här, så inkasserade jag en bit över 300.000:-. Lagom till jag var 26 tog jag mitt första lån. Då var alla pengarna slut, trots att jag jobbat hela tiden sedan jag var 19.:näsblod

Men fan vad jag har levt gott, jämfört med mina CSN-skuldsatta vänner.

Vidare fick jag 26.000:- för sviterna efter en axeloperation. Men som nå´n sa, det är inkluderat invaliditetsersättningen.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Trafikskadenämnden är ett bra ställe. Deras rekomendationer är i regel det som alla F-bolag följer.

Mina ärr tror jag jag fick runt 45kkr för och ytterligare ca 2 mille pga allt annat.........men satan vad ont jag hade oxå....inga pengar i världen är värt det ändå

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Tro fan att premierna sticker i höjden när folk ska ha ersättning fär små ärr ! Den som blir arbetsoförmögen i någon grad skall naturligtvis ha ersättning för att kompensera för inkomstbortfallet. Men ett ärr ??? Inte blir väl blemman mindre ful för att man får några tusen i näven, eller ?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag fick till svar för mina ärr i ansiktet att "Det är inte så farligt för er killar, det är snyggt, värre för tjejer med sitt utsende" de fick jag till svar när jag sydde mina 10 styng runt ögat.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Tro fan att premierna sticker i höjden när folk ska ha ersättning fär små ärr ! Den som blir arbetsoförmögen i någon grad skall naturligtvis ha ersättning för att kompensera för inkomstbortfallet. Men ett ärr ??? Inte blir väl blemman mindre ful för att man får några tusen i näven, eller ?

Betalar man en premie där det ingår ersättning för ärr så ska man väl klart ha ut pengarna!!! Inte fan betalar jag en premie och skiter att ta ut ersättning för att du ska ha billigare försäkring...

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!

Du får ingen direkt ersättning för små ärr ändå. Det som gör att premierna skjuter i höjden enligt bolagen själva är inte ens folk som skadar sig allvarligt utan alla småvurpor folk gör med sina nya hojar och som kostar bolagen 25kkr varje gång man ska ha nytt kåpset tank etc....sedan självklart hjälper det ju inte att allt annat ges ersättning för men om du har en försäkring som täcker en skada och du får just en sån skada tar du inte ut den då? Det är inte direkt så att du kan välja bort det alternativet ur Trafikförsäkringen ändå.
I mitt fall var det inte ens nåt jag själv tänkte på utan ett krav som kom från bolaget att jag skulle fotas efter ett par år.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Precis min mening. Ärr är manligt. Brudar gillar ärr. :tummenupp

Jag small som ini helvete med moppen när jag var femton. Tre år senare när jag hade återuppstått och läkarna menade att mitt ben inte blir bättre än så här, så inkasserade jag en bit över 300.000:-. Lagom till jag var 26 tog jag mitt första lån. Då var alla pengarna slut, trots att jag jobbat hela tiden sedan jag var 19.:näsblod

Men fan vad jag har levt gott, jämfört med mina CSN-skuldsatta vänner.

Vidare fick jag 26.000:- för sviterna efter en axeloperation. Men som nå´n sa, det är inkluderat invaliditetsersättningen.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt skadade du ditt ben?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
..Och så tror folk att skenförsäkrare höjer deras premie:rolleyes: :tungan

njae min ersättningsnivå är nog inte jämförbar, de flesta drabbas inte som jag utan mitt är nog mer undantagsfall. Uttalandet skulle mer vara en jämförelse att Ärr ersättningen är i förhållande oftast en väldigt liten del av en total skada........

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy