Ersättning för ärr

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Det är svårt att få igenom ersättning för ärr. De flesta ersättningar bygger på sveda o värk samt invaliditet. T.ex. som kille får du inga pengar för ett ärr i ansiktet (om det inte är riktigt stort).

Dessutom är det som många redan skrivit manligt med ärr.

Jag fick 15000 för en söndertrasad hand. Men inget för ärr på hand och ansikte. Handen är opererad och jag kan idag inte syssla med tunga arbeten men som tur är så är jag kontorsnisse. Men det många bolag försöker tuta i en är att ärendet är avskrivet efter ett par år. Men om jag nu skulle behöva steloperera del av min hand pga smärtor så kan man då gå tillbaka för omvärdering. Säg t.ex. att jag inte kan utföra mitt jobb ordentligt så skjuter ersättningen i höjden. Men det gäller ju att stå på sig och tjata.

Dark_Messenger

Guest
Ca 10k för några ärr av varierande storlek runt höfterna efter krasch på Gotland 2007. Väntar på förs.bolagets bedömning av senaste kraschen. Borde bli mer cash denna gång.

borgs

Johnny nr28
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
CBR 600 RR
Jag hade försäkring genom Svemo. Jag borde ha tecknat en egen försäkring. Svemos försäkring är kattskit!.
Skador och utfall

år 2000. Bröt skenben,vadben och krossad fotled = 4% invaliditet. 0kr.
År 2001. Två frakturer i knä, ligamentförskjutning och felställning. = 3,5% 0kr.
År 2005. ryggfraktur, whiplash, förvärvad hjärnskada. = 18% 250000kr

Arbetsförmågan är max 50%
Om ni ska köra på bana skaffa tilläggsförsäkring

Smagatusk

Guest
Av ren nyfikenhet, på vilket sätt skadade du ditt ben?
Allt var mitt fel, blev dömd för vårdslöshet i trafik. Bröt mot väjningsplikt ut mot 70-väg. En Cheva-van körde ini mig i vänster sida, benet blev helt demolerat. En månad på sjukhus, (detta var 4 dagar efter skolavslutningen i nian), över ett år på kryckor, och fyra operationer.

Menen jag har förutom extrem ärrbildning, är att jag är låghalt, har ett dåligt knä och lite dålig flexibilitet i fotleden.

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Om man vill ha ersättning för skador och liknande som det skrivs om här måste man vara helförsäkrad då eller räcker det med trafik???

Dark_Messenger

Guest
Om man vill ha ersättning för skador och liknande som det skrivs om här måste man vara helförsäkrad då eller räcker det med trafik???

Om du vill ha ersättning måste du ha någon form av försäkring. Typ privat olycksfallsförsäkring eller genom hojförsäkringen. Lite osäker på hur det där hänger ihop men jag tror också man kan dega ut från flera ställen om man har tecknat flera privata försäkringar. Jag har endast haft halv de gånger jag har skadat mig och det har funkat.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det är svårt att få igenom ersättning för ärr. De flesta ersättningar bygger på sveda o värk samt invaliditet. T.ex. som kille får du inga pengar för ett ärr i ansiktet (om det inte är riktigt stort).

Det skulle jag inte säga vara sant. Fick ut drygt 6000.- för ett riktigt smaskigt ärr efter blindtarmsoperation. Tror, och hoppas, att de inte bedömmer könen nämnvärt olika.

Dock så är det frivilligt (inte ens rekommenderat) av alla bolag att följa trafikskadenämndens rekommendationer gällande ärrersättning. Däremot är de "tvingade" av den organistaion som de flesta försäkringsbolag är medlemmar i att följa trafikskadenämndens rekommendationer gällande invaliditetsersättning.
Och detta gäller inte bara trafikskador utan alla skador.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Allt var mitt fel, blev dömd för vårdslöshet i trafik. Bröt mot väjningsplikt ut mot 70-väg. En Cheva-van körde ini mig i vänster sida, benet blev helt demolerat. En månad på sjukhus, (detta var 4 dagar efter skolavslutningen i nian), över ett år på kryckor, och fyra operationer.

Menen jag har förutom extrem ärrbildning, är att jag är låghalt, har ett dåligt knä och lite dålig flexibilitet i fotleden.

Ok, bra info. Själv ska jag in för 8:e gången på onsdag, nytt korsband och allmän knärenovering.

Har väl inte lika mycket men som dig. Har mest haft otur i kombination med klantiga läkare. Orsaken till allt är en vänstersvängande A6:a för 3 år sedan.

Smagatusk

Guest
Tro fan att premierna sticker i höjden när folk ska ha ersättning fär små ärr ! Den som blir arbetsoförmögen i någon grad skall naturligtvis ha ersättning för att kompensera för inkomstbortfallet. Men ett ärr ??? Inte blir väl blemman mindre ful för att man får några tusen i näven, eller ?

Stick ut hakan och lev som en daredevil så kanske du också får smaka av kakan.

Ok, bra info. Själv ska jag in för 8:e gången på onsdag, nytt korsband och allmän knärenovering.

Har väl inte lika mycket men som dig. Har mest haft otur i kombination med klantiga läkare. Orsaken till allt är en vänstersvängande A6:a för 3 år sedan.

Fan, du måste ju sitta i "bättre" sits än vad jag gjorde. Du kan ju Lex-Maria hela högen för felbehandling och köpa en söderhavsö nå´nstans.

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14

Det är så godtyckligt vad man får i ersättning. Jag har ett 2 cm ärr på överläppen som syns en aning men inte så det stör. Det gav 2% (53 000:). Jag har även ett mosat höger pekfinger som fortfarande ger mig besvär 16 år efter skadan, det gav också 2% (23 000:). Det ger 1,6 SEK per dag resten av livet för ett värkande pekfinger. Det är ju samma som panten på 3 ölburkar. Vad skall jag med dom skitpengarna till?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Trafikförsäkringen täcker ärr, sveda och värk samt invaliditet.
Fick 15k för sveda, har fått ett förskott för ärren på 15k detta från trafiken, invaliditeten håller på att prövas av fb.

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
när jag fick sy i ansiktet runt ögat och ögonbrynet å i huvet så fick jag till svar att de fick jag leva med, och att de inte gjort så mycke att jag hade ärr, jag var ju kille, hade jag vart tjej hade de vart annorlunda.

Det kallar jag könsdiskriminering. Upp till kamp!

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
fick 90kkr för mina ärr på benen/fötterna och 17% invaliditet (180kkr) detta x2 då jag även har en extra olycksfallsförs. nu är det bara ekonomisk invaliditet och sveda och värk som återstår..

1 år i rullstol, 3 år på kryckor, 4,5 års sjukskrivning och nu 50% sjukersättning till maj 2011.

Fast ni som säger att de e mkt pengar.. så kan jag säga så här.. även om jag hade fått 100 mille för mina skador så hade jag heller levt utan en enda krona och varit fullt frisk!

Dark_Messenger

Guest
Hur lång tid är brukligt att fb håller på och "prövar" ens fall. Alltså om de redan har fått in alla handlingar och dokument?? Jag har inte hört ett knyst och det borde vara en månad sedan mitt fb fick in allt från sjukan osv.. Har mailat en gång dessutom men inte fått något svar..

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Hur lång tid är brukligt att fb håller på och "prövar" ens fall. Alltså om de redan har fått in alla handlingar och dokument?? Jag har inte hört ett knyst och det borde vara en månad sedan mitt fb fick in allt från sjukan osv.. Har mailat en gång dessutom men inte fått något svar..

Knappast mindre än 3 veckor. 1 till 3 månader skulle jag gissa på om allt är normalt. Vill du ha svar så ring. Det kan kännas lite farligt att ringa men sms, mail och röksignaler funkar inte lika bra.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
fick 90kkr för mina ärr på benen/fötterna och 17% invaliditet (180kkr) detta x2 då jag även har en extra olycksfallsförs. nu är det bara ekonomisk invaliditet och sveda och värk som återstår..

1 år i rullstol, 3 år på kryckor, 4,5 års sjukskrivning och nu 50% sjukersättning till maj 2011.

Fast ni som säger att de e mkt pengar.. så kan jag säga så här.. även om jag hade fått 100 mille för mina skador så hade jag heller levt utan en enda krona och varit fullt frisk!

Själv hade jag 3 försäkringar. Hemförsäkringen, MC och genom Facket en fritidsförsäkring.
Men nej det skulle behövas mer pengar än det man fick för att vara värt det helt klart. Något man får leva med resten av livet, kronisk värk och 50% invaliditet......tack gode gud att man ännu kan köra hoj aktivt!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Litet ärr på knät efter en vurpa, ca 6-7 cm långt. 25000 kr. Helt klart värt det. ;)

.

Gwimphy

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
zxr 750 streetfighter -93
Ännu en fråga angångde detta med försäkringar..
har skickat in mina papper och hade 3 försäkringar vid olyckstillfället..
men det är allså först när man fått hur många procent invalid man är som man kan begära ersättning från flera bolag ?
eller måste det gå flera år..vet att trygg hansa har 1 år men dom andra bolagen jag har..är 2 år..gäller det bara ärr tro eller är inviliditet me 1 år ?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy