Ersättning för ärr

ErikAD

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
2006, kawasaki
Ja det kan du få ersättning för. Ett tips är: www.folketsombud.se

Jag kommer skriva en tråd snart angående skadeersättning, där kan många av er snart få svar på era frågor

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Det man bedömmer vid alla skador är de medicinska handikappet ett ärr är inget handikapp såvida du inte är fotomodell.

Undr ärret kan det finnas alla möjliga skador.
Skadan bedöms utifrån om subjektiva och objektiva besvär i yrke och fritid samt åldern är avgörande.

Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Jag förstår ingenting :va

Ersättning för ärr?

Är det alltså så att om man blir opererad och får ett ärr, då kan man alltså få pengar i ersättning om ärret blir fult?

Borde man inte vara glad över att man överhuvudtaget blev opererad?

Känns jävligt illa att komma och gnälla när den "fria" sjukvården har lappat ihop en, " det blev inte snyggt"..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det man bedömmer vid alla skador är de medicinska handikappet ett ärr är inget handikapp såvida du inte är fotomodell.

Undr ärret kan det finnas alla möjliga skador.
Skadan bedöms utifrån om subjektiva och objektiva besvär i yrke och fritid samt åldern är avgörande.

nu får du allt förtydliga dig lite, iaf för mig.
ärr bedöms väl efter tabell , har inte sett nått om att yrke etc vägs in i detta.
Är det så och har man då någon nytta av tabellen?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Vafaan? Ersättning för ärr på händer, armar, ben o fötter då man är man? Kan man få det? Trodde det vara bara kvinn folk som fick det .....
Undrar om ja kan få ut nått för min höger näve
3graden brännskada (2x2cm o fult som stryk mitt i handen) sen en sprialfraktur i höger ringfinger med tillhörande ärr 5mmx3cm in i handen. Höger lillfinger knoge försunken 3-4mm o ingen stabilitet i lillfingret
Edit: Glömmde högertummen. Ben flisa borta i tumm "knogen" som gör att tummen är ganska stel. 5mmx3.5cm ärr längs med tummen på insidan handen över tumknogeleden (gör oxå att tummen är stel)

Kan ju vara värt att kolla iaf.

Last edited:

MC Doktorn

Guest
nu får du allt förtydliga dig lite, iaf för mig.
ärr bedöms väl efter tabell , har inte sett nått om att yrke etc vägs in i detta.
Är det så och har man då någon nytta av tabellen?

Ärligt vet jag inte hur skedereglerarna tänker på FB, eftersom jag bara dokumenterar skadorna.
Där framgår det att man ska bedömma invaliditeten.
Man dokumenterar varje ärr och funktionsnedsättning beh förlopp etc.Man bedömmer om dom subjektiva besvären stämmer bra överens med dom objektiva fynden.
Sedan skriver man en sammanfattning och prognos.

Tex en ledskada
Subjektivt
Tex en knä/höftskada hos rörmokare som är beroende av att gå ner på huk men klarar det inte och är tvungen att skola om sig ( arbete) medan en lärare har problem att klara det vid trädgårds arbete (fritid).

Objektivt
Jag konstaterar att han inte klarar mer än 90 graders böj i höft/knä.

Sammanfattning och prognos
Råder ingen tvekan att dom besvären pat har beror på skadan och det finns en överhängande risk för sekundära förändringar på sikt i form av artros.
Men ett ärr på tex 5 cm på låret är sällan något som anges som en invaliditet om det inte ger kontrakturer (stelhet) ....Mkt möjligt att ärren bedömmes som du beskriver men anges sällan som det största problemet i dom fall jag bedömmer.

Det många glömmer att skadornas konsekvens kanske inte uppenbarar sig förrän flera år efter skadan.
Så man ska inte nöja sig med en bedömning eftersom de sekundära förändringarna kan leda till försämringar på sikt och mer invaliditet.

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ärligt vet jag inte hur skedereglerarna tänker på FB, eftersom jag bara dokumenterar skadorna.
Där framgår det att man ska bedömma invaliditeten.
Man dokumenterar varje ärr och funktionsnedsättning beh förlopp etc.Man bedömmer om dom subjektiva besvären stämmer bra överens med dom objektiva fynden.
Sedan skriver man en sammanfattning och prognos.

Tex en ledskada
Subjektivt
Tex en knä/höftskada hos rörmokare som är beroende av att gå ner på huk men klarar det inte och är tvungen att skola om sig ( arbete) medan en lärare har problem att klara det vid trädgårds arbete (fritid).

Objektivt
Jag konstaterar att han inte klarar mer än 90 graders böj i höft/knä.

Sammanfattning och prognos
Råder ingen tvekan att dom besvären pat har beror på skadan och det finns en överhängande risk för sekundära förändringar på sikt i form av artros.
Men ett ärr på tex 5 cm på låret är sällan något som anges som en invaliditet om det inte ger kontrakturer (stelhet) ....Mkt möjligt att ärren bedömmes som du beskriver men anges sällan som det största problemet i dom fall jag bedömmer.

Det många glömmer att skadornas konsekvens kanske inte uppenbarar sig förrän flera år efter skadan.
Så man ska inte nöja sig med en bedömning eftersom de sekundära förändringarna kan leda till försämringar på sikt och mer invaliditet.

Fick ärrersättning för ett blindtarmsärr. Tror du är inne på invaliditetsersättning och bedöms (vad jag vet) efter procentuell invaliditet. Ärr ersätts (återigen, vad jag vet) efter tabell beroende på hur fult det är. Har inte hört talas om någon som behövt få ärret dokumenterat av läkare, utan bedömning görs efter fotografi.

(dock kan det löna sig att gnälla på första budet från FB, fick min ersättning högd från dryga tusenlappen till drygt 6000.-).

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Förklara för mig varför man får ersättning för ärr!

Får man det när ärren är exceptionellt fula?
Eller får man det bara man gnäller lite?

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Jag har funderat på det där med ersättning vid en eventuell skada. Då man åker hoj samt rider är ju riskerna ganska stora. Vad är det för försäkringar man ska teckna? Nån som har koll?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Så jävla Svenskt......ohhhh kan man få ersättning?? jamen då måste man ju mjölka ur så mkt det bara går..
Jösses......
När jag fick min ersättning så var det FB själva som tog upp det och ville att jag skulle skicka in foto helt utan initiativ eller pådrivande från min egen sida. Skicka in bild och fick en peng.

Sen så är det väl inget fel i att förvänta sig att få det som ingår i den tjänst man köper. Ingen dricker väl halva mjölkpaket med motiveringen att det är åpet att dricka hela? Se halva filmen på bio för att man inte vill vara en utsugare? Vad är meningen med en försäkring om man inte har för avsikt att nyttja den?

MC Doktorn

Guest
Fick ärrersättning för ett blindtarmsärr. Tror du är inne på invaliditetsersättning och bedöms (vad jag vet) efter procentuell invaliditet. Ärr ersätts (återigen, vad jag vet) efter tabell beroende på hur fult det är. Har inte hört talas om någon som behövt få ärret dokumenterat av läkare, utan bedömning görs efter fotografi.

(dock kan det löna sig att gnälla på första budet från FB, fick min ersättning högd från dryga tusenlappen till drygt 6000.-).

Sannolikt bedömmer dom ärren separat enl schablonen :) som R2 visade.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hur är det igentligen, jag har haft lite strul med nacke och rygg sedan min vurpa i fjol, vissa dagar har jag sådan spänningshuvudvärk på grund av nacken att jag håller på att spy. Knastrar och knakar gör det mest hela tiden från skuldrorna och uppåt.
Jag var bara på sjukan efter vurpan och konstaterade att inget var brutet. Ska man till sjukan igen och sedan kontakta FB för ersättning?
Är jag 10% invalid på grund av detta eller nått? :(

EDIT: Vet att jag är invalid på mer än ett sätt, men inte det som menas här alltså :D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur är det igentligen, jag har haft lite strul med nacke och rygg sedan min vurpa i fjol, vissa dagar har jag sådan spänningshuvudvärk på grund av nacken att jag håller på att spy. Knastrar och knakar gör det mest hela tiden från skuldrorna och uppåt.
Jag var bara på sjukan efter vurpan och konstaterade att inget var brutet. Ska man till sjukan igen och sedan kontakta FB för ersättning?
Är jag 10% invalid på grund av detta eller nått? :(

EDIT: Vet att jag är invalid på mer än ett sätt, men inte det som menas här alltså :D

Naturligtvis ska du kontakta f-bolaget och dom kommer tala om för dig vilken sorts undersökning du ska få utförd, troligen rektal. Ibland "rekommenderar" de en specifik mottagning eller läkare men ta det via husläkaren istället, i värsta fall får du en remiss och vänta några dagar extra.

Så jävla Svenskt......ohhhh kan man få ersättning?? jamen då måste man ju mjölka ur så mkt det bara går..
Jösses......

Ja för det är ju dumt att nyttja det som funkar i ett välfärdssamhälle och sen gnälla på det när det inte funkar... :va

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Naturligtvis ska du kontakta f-bolaget och dom kommer tala om för dig vilken sorts undersökning du ska få utförd, troligen rektal. Ibland "rekommenderar" de en specifik mottagning eller läkare men ta det via husläkaren istället, i värsta fall får du en remiss och vänta några dagar extra.

i Hinkas fall är det gararanterat rektalt :D

Klart du ska kolla upp det där hinken, gjorde du en skadeanmälan då det hände?
Kontakta vården igen och säg som det är att du kvarstående besvär och vill få hjälp med det, det går ju att få bättre, och det vill du mer än att få en påse pengar, tro mig.
Går sen inte alla besvär över så blir det en fråga om invaliditetsbedömning.
Vad du får för invaliditetsprocent på är omöjligt att sia om, men det du får, t.ex 1%, ger dig 1% av det totala beloppet i din försäkring.
Hände detta i trafiken är det din trafikförsäkring som gäller, och ev privat eller facklig etc olycksfallsförsäkring/ar.
Hände det på bandag är det ev privat eller facklig etc olycksfallsförsäkring/ar som gäller och va det på tävling så är det licensförsäkringen och ev privat eller facklig etc olycksfallsförsäkring/ar som gäller.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar

Får ringa och kolla upp till veckan då. Störst problem blir det när man sitter vid datorn längre stunder... Tur att jag inte gör det 8h per dag då... :rolleyes:

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Får ringa och kolla upp till veckan då. Störst problem blir det när man sitter vid datorn längre stunder... Tur att jag inte gör det 8h per dag då... :rolleyes:

Ok ja vilka besvär du har p.g.a. det där kommer du få "utbildning" på av ett ombud sedan om det blir ett ärende av det hela. Säg nu att något står käpprätt till med din nacke eller vad det nu är, tänk dig en kalle anka röntgen efter att han fått en stekpanna lindad runt halsen eller annat trovärdigt, så blir du tilldelad ett ombud av försäkringsbolaget. Inte ovanligt att du får välja mellan 2-3 st och sen börjar en process som kan ta ganska bra med tid i vissa fall men det är ju för ditt eget bästa och du har inget att förlora på det förutom just tid.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag slet upp hela hakan i en swimmingpool när jag var 5, det ärret är inte att leka med, är det försent att få ut massa stålar? känner vekligen att det hindrar mig i min vardag...
Eller, nej förresten, tjejerna har alltid gillat det. :yoparty

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ptja jag fick ersättning efter tolv år =) Men då hade jag haft ett ärende där något år efter men då vart jag inte informerad om ärrersättning.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy