Det man bedömmer vid alla skador är de medicinska handikappet ett ärr är inget handikapp såvida du inte är fotomodell.
Undr ärret kan det finnas alla möjliga skador.
Skadan bedöms utifrån om subjektiva och objektiva besvär i yrke och fritid samt åldern är avgörande.
nu får du allt förtydliga dig lite, iaf för mig.
ärr bedöms väl efter tabell , har inte sett nått om att yrke etc vägs in i detta.
Är det så och har man då någon nytta av tabellen?
Ärligt vet jag inte hur skedereglerarna tänker på FB, eftersom jag bara dokumenterar skadorna.
Där framgår det att man ska bedömma invaliditeten.
Man dokumenterar varje ärr och funktionsnedsättning beh förlopp etc.Man bedömmer om dom subjektiva besvären stämmer bra överens med dom objektiva fynden.
Sedan skriver man en sammanfattning och prognos.
Tex en ledskada
Subjektivt
Tex en knä/höftskada hos rörmokare som är beroende av att gå ner på huk men klarar det inte och är tvungen att skola om sig ( arbete) medan en lärare har problem att klara det vid trädgårds arbete (fritid).
Objektivt
Jag konstaterar att han inte klarar mer än 90 graders böj i höft/knä.
Sammanfattning och prognos
Råder ingen tvekan att dom besvären pat har beror på skadan och det finns en överhängande risk för sekundära förändringar på sikt i form av artros.
Men ett ärr på tex 5 cm på låret är sällan något som anges som en invaliditet om det inte ger kontrakturer (stelhet) ....Mkt möjligt att ärren bedömmes som du beskriver men anges sällan som det största problemet i dom fall jag bedömmer.
Det många glömmer att skadornas konsekvens kanske inte uppenbarar sig förrän flera år efter skadan.
Så man ska inte nöja sig med en bedömning eftersom de sekundära förändringarna kan leda till försämringar på sikt och mer invaliditet.
När jag fick min ersättning så var det FB själva som tog upp det och ville att jag skulle skicka in foto helt utan initiativ eller pådrivande från min egen sida. Skicka in bild och fick en peng.Så jävla Svenskt......ohhhh kan man få ersättning?? jamen då måste man ju mjölka ur så mkt det bara går..
Jösses......
Fick ärrersättning för ett blindtarmsärr. Tror du är inne på invaliditetsersättning och bedöms (vad jag vet) efter procentuell invaliditet. Ärr ersätts (återigen, vad jag vet) efter tabell beroende på hur fult det är. Har inte hört talas om någon som behövt få ärret dokumenterat av läkare, utan bedömning görs efter fotografi.
(dock kan det löna sig att gnälla på första budet från FB, fick min ersättning högd från dryga tusenlappen till drygt 6000.-).
Hur är det igentligen, jag har haft lite strul med nacke och rygg sedan min vurpa i fjol, vissa dagar har jag sådan spänningshuvudvärk på grund av nacken att jag håller på att spy. Knastrar och knakar gör det mest hela tiden från skuldrorna och uppåt.
Jag var bara på sjukan efter vurpan och konstaterade att inget var brutet. Ska man till sjukan igen och sedan kontakta FB för ersättning?
Är jag 10% invalid på grund av detta eller nått?
EDIT: Vet att jag är invalid på mer än ett sätt, men inte det som menas här alltså![]()
Så jävla Svenskt......ohhhh kan man få ersättning?? jamen då måste man ju mjölka ur så mkt det bara går..
Jösses......
Naturligtvis ska du kontakta f-bolaget och dom kommer tala om för dig vilken sorts undersökning du ska få utförd, troligen rektal. Ibland "rekommenderar" de en specifik mottagning eller läkare men ta det via husläkaren istället, i värsta fall får du en remiss och vänta några dagar extra.
Naturligtvis ska du kontakta f-bolaget och dom kommer tala om för dig vilken sorts undersökning du ska få utförd, troligen rektal. Ibland "rekommenderar" de en specifik mottagning eller läkare men ta det via husläkaren istället, i värsta fall får du en remiss och vänta några dagar extra.
Får ringa och kolla upp till veckan då. Störst problem blir det när man sitter vid datorn längre stunder... Tur att jag inte gör det 8h per dag då...![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |