Ett folk, ett parti - Socialdemokraternas historia.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Yes! Vem bränner första häxan i vår lynchmobb?!

Bättre exempel på direktdemokrati är nog svår :)

Nu var det väl i och för sig kyrkan som styrde samhället på den tiden, folket hade nog inte mycket att säga till om... När prästerskapet sa "det här är en häxa, bränn henne eller hamna i helvetet", då lydde de gudfruktiga människorna dessa "bättre vetande".

Jag tror att dagens upplysta, mestadels vetenskapsledda, samhälle skulle kunna riva av en duglig direktdemokrati.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu var det väl i och för sig kyrkan som styrde samhället på den tiden, folket hade nog inte mycket att säga till om... När prästerskapet sa "det här är en häxa, bränn henne eller hamna i helvetet", då lydde de gudfruktiga människorna dessa "bättre vetande".

Jag tror att dagens upplysta, mestadels vetenskapsledda, samhälle skulle kunna riva av en duglig direktdemokrati.

Problemet är väl att det skulle vara väldigt svårt att dels ta "obekväma" men långsiktigt kloka beslut och dels med omdöme hantera frågor som bygger på kompromisser... dvs de flesta.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I motsats till idag? :va

Det skulle bli OTROLIGT mycket sämre på dessa fronter. Idag bereds frågor, utredningar osv. De som skall besluta sitter i utskott och manglar frågorna, experter är inkopplade osv osv. Resultatet är faktiskt ett hyfsat drägligt samhälle och lagar som funkar hyfsat i längden.

"Direktdemokrati" i den form som beskrivs ovan är ju enbart "populism"....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle bli OTROLIGT mycket sämre på dessa fronter. Idag bereds frågor, utredningar osv. De som skall besluta sitter i utskott och manglar frågorna, experter är inkopplade osv osv. Resultatet är faktiskt ett hyfsat drägligt samhälle och lagar som funkar hyfsat i längden.

"Direktdemokrati" i den form som beskrivs ovan är ju enbart "populism"....

I teorin har du rätt men Schweiz talar för att du har fel och det beror antagligen på de ynkryggar vi har till politiker som agerar mer "populistiskt" än vad den stora massan röstar fram.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä jag kan inte alls hålla med. Schweiz har betydligt mer självständiga kantoner där mindre frågor avgörs och då tillåts mer avvikande beslut - Schweiz är ett splittrat land.

Man behöver inte gå längre än till frågan om stridsflygsinköp för att hitta kaoset i det schweiziska systemet när det kommer till mer komplexa frågor.

Det är lätt att påstå att Sverige är byråkratiskt och att alla politiker är dumma i huvudet. Jämfört med i princip alla andra länder så framstår Sverige som ett gott exempel...

Vilket land är bättre att leva i, trots alla brister?

Buy quality, cry once

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Källa? Eller raljerar du bara lite så där desillusionerat?

Jag rättade dig.

Beträffande källa så kan man ju studera våra politikers bildningsnivå. Inte så att en människas utbildning säger nåt om dennes intelligens men däremot kan man tex generellt säga att medelintelligensen hos Sveriges läkare är högre än medelintelligensen hos den grupp som bara har gymnasieutbildning.
Och nu blev jag så där sugen på att dra ett skämt om individer som inte slutfört svetsutbildningar.

Men åter till statistiken så ge mig statistik över bildningsnivån bland våra riksdagspolitiker och jämför med den genomsnittliga utbildningen hos svenska folket. Då har du data för att säga om min tidigare tes håller eller inte.
349 personer bör vara tillräckligt för statistisk signifikans.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag rättade dig.

Beträffande källa så kan man ju studera våra politikers bildningsnivå. Inte så att en människas utbildning säger nåt om dennes intelligens men däremot kan man tex generellt säga att medelintelligensen hos Sveriges läkare är högre än medelintelligensen hos den grupp som bara har gymnasieutbildning.
Och nu blev jag så där sugen på att dra ett skämt om individer som inte slutfört svetsutbildningar.

Men åter till statistiken så ge mig statistik över bildningsnivån bland våra riksdagspolitiker och jämför med den genomsnittliga utbildningen hos svenska folket. Då har du data för att säga om min tidigare tes håller eller inte.

Skall vi då först slå fast att utbildningsnivå är den avgörande faktorn för att bedöma personers kompetens och vederhäftighet?

Buy quality, cry once

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag rättade dig.

Så din tanke här är att jag skall ta fram underlag som styrker ditt påstående?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så din tanke här är att jag skall ta fram underlag som styrker ditt påstående?

Nej, menade eg att du på så sätt kan visa att jag har fel.
Min generella bild som kanske inte alls stämmer med verkligheten är att våra politiker är ganska lågt bildade.

Inget fel med låg utbildning men lite tveksamt skulle det ju vara om tex styrelsen i Volvo till majoriteten bestod av människor med bara gymnasieutbildning. Men för att styra vårt land ställer vi inga som helst krav.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om vår regering eller för all del förra regering startade ett börsnoterat aktiebolag, skulle någon av er köpa aktier i det bolaget?

Fundera på den saken, och nu styr dom ett helt land och fårket klappar i händerna för att det är "vanligt folk" som styr skutan.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Om vår regering eller för all del förra regering startade ett börsnoterat aktiebolag, skulle någon av er köpa aktier i det bolaget?

Fundera på den saken, och nu styr dom ett helt land och fårket klappar i händerna för att det är "vanligt folk" som styr skutan.

*insert Trumpjoke here*

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Vi gillar styrelsen/managment så skarpt att vi tvingas bidra med aktieägartillskott hela tiden :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Jämfört med Icon, Framfab, Boo, Fermenta och ett gäng 90-tals fenomen så ligger dom nog inte så taskigt till.

Men i stort: Nej.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...