EU-valet 2024

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Tror att dom övriga partierna håller på att göra om misstaget från "immigrationsdebatten". Man låter SD, utom dom rena tokdåre-partierna, vara ensamma om att ifrågasätta hur mycket EU ska lägga sig i sånt som sköts bättre lokalt - och det gör Svensson också.
Svenska kronan mor Euro är samma sak. Gynnar dom starka ekonomierna och missgynnar dom svaga. Svenska kronan är en skitvaluta för att vi tar ut höga skatter och slösar bort dom på sådant som inte ger någon tillbaka. Med Euro har vi lägre ränta och större arbetslöshet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tror att dom övriga partierna håller på att göra om misstaget från "immigrationsdebatten". Man låter SD, utom dom rena tokdåre-partierna, vara ensamma om att ifrågasätta hur mycket EU ska lägga sig i sånt som sköts bättre lokalt - och det gör Svensson också.
Svenska kronan mor Euro är samma sak. Gynnar dom starka ekonomierna och missgynnar dom svaga. Svenska kronan är en skitvaluta för att vi tar ut höga skatter och slösar bort dom på sådant som inte ger någon tillbaka. Med Euro har vi lägre ränta och större arbetslöshet.
Många svenska politiker har en speciell sjuka som är... typiskt svensk. Eller... det finns många sjukor, men en av dem består i att de inte vågar (eller har förmåga till) att göra en ordentlig samhällsanalys utifrån svenska förutsättningar som de också vågar stå för.

Istället tittar de ängsligt efter vad andra gör och försöker kopiera det för att få gillanden av andra länder när de möts i Bryssel. Sedan triangulerar de för att sälja in detta till Svenska väljare med förhoppningen att få gillanden av så många väljargrupper som möjligt.

När väljarna sedan till slut tappar förtroendet tittar partierna sig yrvaket omkring och undrar vad det var som hände - och drar slutsatsen att de inte varit tillräckligt bra på att få ut budskapet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Många svenska politiker har en speciell sjuka som är... typiskt svensk. Eller... det finns många sjukor, men en av dem består i att de inte vågar (eller har förmåga till) att göra en ordentlig samhällsanalys utifrån svenska förutsättningar som de också vågar stå för.

Istället tittar de ängsligt efter vad andra gör och försöker kopiera det för att få gillanden av andra länder när de möts i Bryssel. Sedan triangulerar de för att sälja in detta till Svenska väljare med förhoppningen att få gillanden av så många väljargrupper som möjligt.

När väljarna sedan till slut tappar förtroendet tittar partierna sig yrvaket omkring och undrar vad det var som hände - och drar slutsatsen att de inte varit tillräckligt bra på att få ut budskapet.
Den politiska eliten när också ett förakt för pöbeln som inte förstår.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den politiska eliten när också ett förakt för pöbeln som inte förstår.
Precis - ett annat sätt att uttrycka det jag skrev i sista meningen.
Sen finns det iofs somliga i pöbeln som inte förstår, men det är ett annat problem. 😅
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis - ett annat sätt att uttrycka det jag skrev i sista meningen.
Sen finns det iofs somliga i pöbeln som inte förstår, men det är ett annat problem. 😅
Det där är ett intressant problem. Jag har en gammal polare som är genuint intellektuellt fattig, men han har en förmåga att ställa frågor som är långt bättre än alla medlemmar i Mensa tillsammans.
Bara för att någon är lite orättvist begåvad i tankegebitet ska man inte ignorera allt de klurar på. Att de måste tänka långsammare för ibland att de inte blivit fartblinda, och kan se kattjäveln i diket
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det där är ett intressant problem. Jag har en gammal polare som är genuint intellektuellt fattig, men han har en förmåga att ställa frågor som är långt bättre än alla medlemmar i Mensa tillsammans.
Bara för att någon är lite orättvist begåvad i tankegebitet ska man inte ignorera allt de klurar på. Att de måste tänka långsammare för ibland att de inte blivit fartblinda, och kan se kattjäveln i diket
Att ställa rätt frågor kan ju också vara ett tecken på intelligens, vilket inte behöver ha så mycket att göra med hur intellektuellt bildad man är. Dessutom kan människor som inte dagligen marineras i det som den intellektuella eliten funderar på ha en förmåga att se saker de inte ser och som de blivit blinda för, som du är inne på.

I grunden tror jag det är viktigt att det finns en massa olika perspektiv, men för att integrera dem (och för att integrera samtid med dåtid och framtid) blir det oftast bättre om det finns tillräckligt många som kan representera de olika perspektiven som också har viss bildning. Att få ett pöbelvälde mot eliten är kanske slutstationen för när detta inte funkar och det brukar inte sluta lyckligt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kom ihåg att rösta nu, äntligen finns hopp i sikte. Har tyvärr ändå en känsla att Meloni kommer med en dolk.

Ytterhögerns jättemöte skapar EU-förvirring

Ytterhögern. Haha.
Hade min mormor och morfar levt idag hade de varit ytterhögern. Och då röstade de ändå rött på den tiden de levde.

Lekstuga.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att få ett pöbelvälde mot eliten är kanske slutstationen för när detta inte funkar och det brukar inte sluta lyckligt.
Kanske dags då att ta tillbaka makten från eliten innan det behöver bli riktigt blodigt. Det är för få som inser att det är två motståndare som möts, det skulle underlätta undvikandet av blodspillan. Ju förr folk säger ifrån ju lugnare kan det gå till.
Som alltid är det bara en tidsfråga innan makten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Svårt att välja nåt som passar, M eller SD, Woke eller "tokreligiöst abortmotståndarparti" (japp jag menar SD).
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kanske dags då att ta tillbaka makten från eliten innan det behöver bli riktigt blodigt. Det är för få som inser att det är två motståndare som möts, det skulle underlätta undvikandet av blodspillan. Ju förr folk säger ifrån ju lugnare kan det gå till.
Som alltid är det bara en tidsfråga innan makten.
Vad menar du med "ta tillbaka makten" i det här fallet och vad menar du med att det är "två motståndare"? Och vem är "folk"?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ytterhögern. Haha.
Hade min mormor och morfar levt idag hade de varit ytterhögern. Och då röstade de ändå rött på den tiden de levde.

Lekstuga.
Kan ändå gilla det ordet, jag är ok med den definitionen, till skillnad från de flesta andra epitet på oss som tycker så.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Svårare än vanligt denna gången, men blir nog person snarare än parti som avgör, vilket i såna fall skulle innebära att jag röstar på ett parti jag annars inte brukar rösta på.
Har du sett Malin Persson Giolitos Drömmen om Europa på SVT(play)?
Tror du skulle gilla det.
EU-skeptiker varnas dock. 🙄
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad menar du med "ta tillbaka makten" i det här fallet och vad menar du med att det är "två motståndare"? Och vem är "folk"?
Mlm ordagrant. Som du sa, pöbelvälde mot eliten. Ta tillbaka makten från eliten medans det kan gå fredligt till, inte som en reaktion när det gått för långt och det kommer ske bravheart-style. Senaste idiotin av maktahvarna jag såg var nån ny utsläppshandel ETS 2...Bara nej. Rakt av. Nej. Ta av dom den makten.

Två motståndare som i det som du sa, pöbeln och eliten. Man kan kalla det vad man vill de styrda och de styrande, de med makt mot de utan osv.

Folk som i...folk.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Mlm ordagrant. Som du sa, pöbelvälde mot eliten. Ta tillbaka makten från eliten medans det kan gå fredligt till, inte som en reaktion när det gått för långt och det kommer ske bravheart-style. Senaste idiotin av maktahvarna jag såg var nån ny utsläppshandel ETS 2...Bara nej. Rakt av. Nej. Ta av dom den makten.

Två motståndare som i det som du sa, pöbeln och eliten. Man kan kalla det vad man vill de styrda och de styrande, de med makt mot de utan osv.

Folk som i...folk.
Denna ”pöbel”… låt säga att de tar makten och att det sker ”fredligt” (underförstått att ”fienden”/”eliten” går med på det - är det det du menar med ”braveheart-style”?)… Vad är tanken att det skall bli för samhälle efter det? Är utgångspunkten att alla som identifierar sig som ”folk” då plötsligt kommer att komma överens?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har du sett Malin Persson Giolitos Drömmen om Europa på SVT(play)?
Tror du skulle gilla det.
EU-skeptiker varnas dock. 🙄
Kollade första 5 minuterna men vet inte om jag orkar fortsätta. Du får nog sälja in det bättre än så 🙂
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fångar det dig inte ska du naturligtvis strunta i det. 🤷
Fast du trodde ju att jag skulle gilla det. Du kan väl åtminstone förklara varför, så jag kan bedöma om det är värt att ge det en chans 🙂
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Snart kan man spela crack-pot-bingo med Folkilskans namnlista. Noterade att Dan Park anser sig kallad.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top