EU-valet 2024

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan se röstning som en sorts självförsvar, men nää inte ens det nappar jag på.
Om jag ändå hade röstat så hade Klaus fått min röst. En enda programpunkt: Swexit.


"Allt som vi kan göra inom EU kan vi även göra utanför EU. Om EU skulle råka göra något klokt någon gång kan man som icke-medlem kopiera det. Men utanför har vi den ytterligare friheten att välja det som gynnas oss. Alternativet till EU är att vi gör egna avtal med motparter utan den byråkratiska kolossen EU som mellanhand. Vi har gjort det förut och kan göra det igen."

Så enkelt.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Snart kan man spela crack-pot-bingo med Folkilskans namnlista. Noterade att Dan Park anser sig kallad.
Listan är inte låst, och det är väl på sitt sätt smart att låta alla knäppgökar lägga sig på listan. De och alla deras kompisar kommer rösta men även om de kryssar Dan så är det i praktiken Jan-Emanuel och/eller Skyttedal som får nytta av rösten.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Listan är inte låst, och det är väl på sitt sätt smart att låta alla knäppgökar lägga sig på listan. De och alla deras kompisar kommer rösta men även om de kryssar Dan så är det i praktiken Jan-Emanuel och/eller Skyttedal som får nytta av rösten.
Hänger inte riktigt med.
Hur funkar det där? Behöver man fler röster ju längre ned i listan man är?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hänger inte riktigt med.
Hur funkar det där? Behöver man fler röster ju längre ned i listan man är?
Nej, men man måste nå över 5% av de totala rösterna i valkretsen vilket brukar vara svårt. Samt mer än de som står ovanför som man vill passera såklart.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hänger inte riktigt med.
Hur funkar det där? Behöver man fler röster ju längre ned i listan man är?
Om jag har fattat det rätt skall ju partiet först ta sig över 4-procentspärren och sedan får de mandat totalt utifrån hur många röster partiet totalt fått. Därefter kan personkryssen påverka, men då tävlar man ju inte bara mot alla andra personröster utan också mot de som bara röstat på partiet utan att kryssa en särskild kandidat. Så i praktiken blir det ju så att om den kandidat man själv röstat på inte kommer in så bidrar man ändå med sin röst till de andra kandidater som kommer in för det partiet. Men jag kan ha missförstått detaljerna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om jag har fattat det rätt skall ju partiet först ta sig över 4-procentspärren och sedan får de mandat totalt utifrån hur många röster partiet totalt fått. Därefter kan personkryssen påverka, men då tävlar man ju inte bara mot alla andra personröster utan också mot de som bara röstat på partiet utan att kryssa en särskild kandidat. Så i praktiken blir det ju så att om den kandidat man själv röstat på inte kommer in så bidrar man ändå med sin röst till de andra kandidater som kommer in för det partiet. Men jag kan ha missförstått detaljerna.
Skrev det i nån annan tråd tror jag. Skippa partierna man röstar på personer som lovar att driva frågor, som har viss hållning i vissa frågor. Partitillhörighet blir helt överflödigt, ju mer jag grubblar över det ju mer självklart blir det. Partier behövs inte.
Du som politiker ska jobba för det du lovat dina väljare, vad ett parti tycker är sekundärt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skrev det i nån annan tråd tror jag. Skippa partierna man röstar på personer som lovar att driva frågor, som har viss hållning i vissa frågor. Partitillhörighet blir helt överflödigt, ju mer jag grubblar över det ju mer självklart blir det. Partier behövs inte.
Du som politiker ska jobba för det du lovat dina väljare, vad ett parti tycker är sekundärt.
Ja, just när det gäller EU-parlamentsvalet kan jag nog hålla med. I riksdagsvalet är det svårare att få till, med tanke på regeringsbildning osv. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå ännu längre - att jag kan utse olika personer som representerar mig i olika frågor. Jag kanske inte vill ge samma person förtroendet i säkerhetspolitik som i miljöpolitik t ex.

Hittade förresten en manual för hur de räknar personrösterna. Gissade inte helt galet, förutom att mandaten för personrösterna fastslås först, sedan har man en tillkrånglad metod för att komma fram till hur mandaten sedan skall fördelas bland de som inte kommit in på personröster, utifrån vilken ordning de står på olika listor.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, just när det gäller EU-parlamentsvalet kan jag nog hålla med. I riksdagsvalet är det svårare att få till, med tanke på regeringsbildning osv. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå ännu längre - att jag kan utse olika personer som representerar mig i olika frågor. Jag kanske inte vill ge samma person förtroendet i säkerhetspolitik som i miljöpolitik t ex.

Hittade förresten en manual för hur de räknar personrösterna. Gissade inte helt galet, förutom att mandaten för personrösterna fastslås först, sedan har man en tillkrånglad metod för att komma fram till hur mandaten sedan skall fördelas bland de som inte kommit in på personröster, utifrån vilken ordning de står på olika listor.
Tycker det där visar att vår demokrati blivit för komplicerad. Vad kan man rimligen begära av folket? Av Agda 80 år?

Förut var det enkelt. Man gick till sockenstämman och beslutade om byaskolan skulle målas om eller inte.
En röst ett mandat. Klart.

Det vi behöver är en massiv decentralisering. Dubbelmassiv till stjärnstopp decentralisering tom.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tycker det där visar att vår demokrati blivit för komplicerad. Vad kan man rimligen begära av folket? Av Agda 80 år?
Ja, hur den exakta mandatfördelningen av personröster går till är verkligen inte lätt att begripa sig på, även om jag antar att grundprincipen fortfarande gäller att ju fler röster en kandidat får, desto större sannolikhet att denne kommer in för det parti man röstat på.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, hur den exakta mandatfördelningen av personröster går till är verkligen inte lätt att begripa sig på, även om jag antar att grundprincipen fortfarande gäller att ju fler röster en kandidat får, desto större sannolikhet att denne kommer in för det parti man röstat på.
Och hur många kan beskriva EUs beslutsprocess och organisatoriska uppbyggnad.
Vad händer med min röst, vart tar den vägen?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Och hur många kan beskriva EUs beslutsprocess och organisatoriska uppbyggnad.
Vad händer med min röst, vart tar den vägen?
Ja, det där är verkligen helkrångligt, på gränsen till bedrägligt. Undrar om det egentligen behövs ett EU-parlament. Kan tycka att det vore bättre att frågorna drivs genom att de politiker som väljarna redan utsett i de nationella valen får representera folkets röst även i EU, genom att frågor förhandlas mellan länderna. På det sättet blir det betydligt mer förutsägbart hur frågorna kommer drivas från svenskt håll och det blir lättare att ställa politikerna till svars för besluten.

En del skulle säkert invända att det är så oerhört många frågor som diskuteras i EU att det skulle bli ohanterligt om man inte hade särskilda politiker som kohandlade om detta, men då kan man steg för steg lyfta bort frågor från EU-nivå tills de upplever det hanterligt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Senaste idiotin av maktahvarna jag såg var nån ny utsläppshandel ETS 2...Bara nej. Rakt av. Nej. Ta av dom den makten.
Och där kom den ja.
I en mening: Politiker jobbar inte för er skull.

När bara vissa partier får sina valsedlar finansierade av sina motståndare. #Demokrati
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Påverkansoperationen har fungerat.
Tittar på Charlie Weimers på SVT -utfrågningen, exakt halva programmet går åt TV4 reportaget. Inte ett ord om EU-politik.

Ser dock att SD växlat upp, stora kampanjer om folkutbytet (!) och hela tunnelbanetåg med SD går i lokaltrafiken.

Vi får väl se på måndag morgon hur det gick för båda parter. Undrar om någon valarbetare fuskar för SDs räkning. Eller tvärtom.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så var röstningen avklarad. All form av kritik mot det parti/person jag röstat på kommer hädanefter tolkas som ett direkt personangrepp mot mig, som brukligt är. 🙃
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo, eller åtminstone några.
Ja, man får väl önska henne lycka till då. De där några lär hon behöva om centern skall klara sig över spärren. Frågan är hur många som ens känner till henne.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, man får väl önska henne lycka till då. De där några lär hon behöva om centern skall klara sig över spärren. Frågan är hur många som ens känner till henne.
Hon har talat väl om kärnkraft och CRISPR/Cas9 och sånt måste man minnas.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top