Eviga frågan; Biltema racing olja

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Har man ekonomi för hojbyte vart 3:e år så kan man ju betala utan att bekymra sig. Alla har inte det..
Stiften i denna lev är till bilarna, BCPR7ES resp BCPR8ES.

Obs jag har bara en hoj och inte 7-8st.Dessutom finns det ju en bank.Jag går aldrig på krogen,har ingen bil som kostar,ingen villa och spelar inte golf,så jag kan undvara 1500 i månaden och har en ny hoj:)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
nu har jag orkat mig igenom allt ni har skrivit. och det finns bara en sak att konstatera , man pratar om klassningar fram och tillbaka och när det visas att bt oljan har rätt klassning så hävdar belackarna att eftersom den är så billig så ligger den förmodligen alldeles för nära gränsen. och förespråkarna kommer i många fall med prat om att folk är dumma i huvet.

det enda konkreta som kommit fram i tråden är
1.BT's olja håller olika klassificeringar.
2. Ingen har en aning om vad det är för olja i BT´s förpackningar vilket gör att man vet precis lika lite om hur nära bt's som andra oljor ligger klassgränsen .
3. OKQ8 oljan är billigare , men den är fortfarande bättre än BT olja eftersom ju BT olja är billig sletolja enligt insatta människor som inte heller dom har en aning om vad som finns i flaskan.

så ett stort grattis till er alla.

Ni har kommit fram till ........ingenting

ja bortsett från dom få personer som faktiskt hade kört med oljan och kunde konstatera att inget har hänt .

Hoppas att popcornen smakade bra! Se dock till att micra en till påse, för den här tråden lär leva till det tredubbla antalet inlägg med samma slutsats! :fyllisar

ist2_2709999-popcorn-series_107841735_116863257.jpg

Last edited:

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Man förtjänar ingalunda respekt om man tror att priset säger mer om kvalitén än klassningen.
Jag vet att du säkert gärna skulle vilja idiotförklara mig - MEN ta nu försök och läsa det man skriver......
Detta handlar inte om respekten så som du skriver,utan mera om respekten folk emellan -
oavsett vad man tycker eller gillar mera än andra.

Folk som röker vet jo alla att det är mindre hälsosamt -
men det betyder jo inte att man skall ge sig på och skälla varje rökare rakt upp i huvudet väl.

Sedan vet även jag att dyrast är inte alltid bäst,men att snåla in på dom få "pengar" det handlar om är inte aktuellt för min del.

Biltema överlag säger jag inte är dårligt som sådan.
Jag har handlat mycket där som har visat sig vara rimligt prisvärd,men det finns också saker där som inte är värd namnet/priset.
Men när det kommer sig till så viktiga saker som min motor,ja så är det inte aktuellt för min del att "chansa" på oljan.

Och sedan har vi jo den klassiska frågan....
Om nu biltema's olja är så pass bra,varför använder då inte 99% av folket i detta kungarike den oljan .................... :confused:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vet att du säkert gärna skulle vilja idiotförklara mig - MEN ta nu försök och läsa det man skriver......
Detta handlar inte om respekten så som du skriver,utan mera om respekten folk emellan -
oavsett vad man tycker eller gillar mera än andra.

Folk som röker vet jo alla att det är mindre hälsosamt -
men det betyder jo inte att man skall ge sig på och skälla varje rökare rakt upp i huvudet väl.

Sedan vet även jag att dyrast är inte alltid bäst,men att snåla in på dom få "pengar" det handlar om är inte aktuellt för min del.

Biltema överlag säger jag inte är dårligt som sådan.
Jag har handlat mycket där som har visat sig vara rimligt prisvärd,men det finns också saker där som inte är värd namnet/priset.
Men när det kommer sig till så viktiga saker som min motor,ja så är det inte aktuellt för min del att "chansa" på oljan.

Och sedan har vi jo den klassiska frågan....
Om nu biltema's olja är så pass bra,varför använder då inte 99% av folket i detta kungarike den oljan .................... :confused:

Av de som har en Biltemabutik inom rimligt avstånd och har någon som helst koll på kvalitetsklassning av motoroljor, så använder nog ungefär 99% biltemas oljor.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Av de som har en Biltemabutik inom rimligt avstånd och har någon som helst koll på kvalitetsklassning av motoroljor, så använder nog ungefär 99% biltemas oljor.

Har 4km till biltema.Ingen jag känner köper olja till mc,n eller snöskotern där:)Klassningar hit och dit skiter väl jag i.Det är väl klart att bt oljor måste uppfylla vissa krav om den ska få säljas,MEN frågan är ju om den håller samma klass,lika länge,nix,pix.Jag tror inte det.Men jag tror inte någon motor skär av bt olja heller för den delen.Säger det igen,mc-biltema hör ej ihop för mig.Varken när det gäller olja,kläder,hjälmar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har 4km till biltema.Ingen jag känner köper olja till mc,n eller snöskotern där:)Klassningar hit och dit skiter väl jag i.Det är väl klart att bt oljor måste uppfylla vissa krav om den ska få säljas,MEN frågan är ju om den håller samma klass,lika länge,nix,pix.Jag tror inte det.Men jag tror inte någon motor skär av bt olja heller för den delen.Säger det igen,mc-biltema hör ej ihop för mig.Varken när det gäller olja,kläder,hjälmar.

Mao, så tittar du på prislappen istället för kvalitetsklassningen.
Det handlar ingalunda om att uppfylla vissa krav för att få säljas.
Om du är intresserad, så har Agrol en ärlig förklaring av de olika klassningarna.
http://www.agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/SAE/

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Tråden efterfrågade erfarenheter av Biltemas olja, och för att verka vara en som saknar sådana hänger du ganska mycket i den här tråden kan man tycka. :confused: Man kan också diskutera hur vettigt det är att skita i klassningarna, som i princip är det enda vetenskapliga som finns att gå på här.

Har själv kört en ERF-säsong med en R1-01 med Biltemas olja och filter utan några som helst problem eller tecken på slitage. Mer frekventa byten än vid gatkörning förstås, men sammantaget många timmar med höga varv och mycket fullgas. Det står racing på flaskan och uppenbarligen tål den sådan behandling också.

Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010

Dety är inte bara klassningar som ska vara bra. Olika motorer kräver olika oljor. Det skiljer mycket på oljorna även om klassningen är den samma. Nu är jag inte så insatt mer än att jga har testat olika oljor och väljer bort en del dyra oljor som köps billigt i tyskland samt att jag väljer bort billig olja med. Gör man åt mycket så kollar man vad som är bäst för sina motorer. Vid kallstart märker jag störst skillnad på hur gången är. Sen har vi förbrukningen med.

På en högvarvig motor så ser jag till att ha den oljan som tillverkaren rekomenderar. Tillverkaren av motorn gör ju tester för att se vilken olja som passar bäst för den motorn. Inte sagt att det inte fungerar med en annan olja.

Lite som att jämföra däck. Varför är ett dunlop bättre än ett kina däck? Båda är ju godkända för att köras på väg. Alla däck uppfyller grundkraven så varför kör så lite folk på kina däck om det inte skiljer något? Jag vet att det är en dum jämförelse men der va den enklaste som jag kom på för det är något som dom flesta vet att vissa däck är inte lämpliga för vårat klimat.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dety är inte bara klassningar som ska vara bra. Olika motorer kräver olika oljor. Det skiljer mycket på oljorna även om klassningen är den samma. Nu är jag inte så insatt mer än att jga har testat olika oljor och väljer bort en del dyra oljor som köps billigt i tyskland samt att jag väljer bort billig olja med. Gör man åt mycket så kollar man vad som är bäst för sina motorer. Vid kallstart märker jag störst skillnad på hur gången är. Sen har vi förbrukningen med.

På en högvarvig motor så ser jag till att ha den oljan som tillverkaren rekomenderar. Tillverkaren av motorn gör ju tester för att se vilken olja som passar bäst för den motorn. Inte sagt att det inte fungerar med en annan olja.

Lite som att jämföra däck. Varför är ett dunlop bättre än ett kina däck? Båda är ju godkända för att köras på väg. Alla däck uppfyller grundkraven så varför kör så lite folk på kina däck om det inte skiljer något? Jag vet att det är en dum jämförelse men der va den enklaste som jag kom på för det är något som dom flesta vet att vissa däck är inte lämpliga för vårat klimat.

Bra jämförelse med däck.
Även där har du en kvalitetsklassning avseende belastnig, slitstyrka, friktion och högsta hastighet (UTQGS).

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Tråden efterfrågade erfarenheter av Biltemas olja, och för att verka vara en som saknar sådana hänger du ganska mycket i den här tråden kan man tycka. :confused: Man kan också diskutera hur vettigt det är att skita i klassningarna, som i princip är det enda vetenskapliga som finns att gå på här.

Har själv kört en ERF-säsong med en R1-01 med Biltemas olja och filter utan några som helst problem eller tecken på slitage. Mer frekventa byten än vid gatkörning förstås, men sammantaget många timmar med höga varv och mycket fullgas. Det står racing på flaskan och uppenbarligen tål den sådan behandling också.

Klart jag kollar på klassningar om jag ska köpa olja till min hoj,så den uppfyller dom krav som ställs.Men jag har ju en ny hoj och köper bara olja 1-2gånger per år, och det är vid 1000mila service,och då lämnar jag in hojen.Och skulle jag ha en dunk bt olja med mig så skulle dom inte slå i den,har frågat.Visst svider det väl lite att få punga ut med 1500-2000kr för en 1000mila service inkl.4liter Motul 7100,filter,kardanolja.Men så länge det är garanti så får man väl ta det:)Och just det,:) det handlade om biltema olja därför skiter jag i klassningarna i den oljan för jag ska inte ha den.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Motul7100" .............10W-40 Klassning: API /SL / SJ /SH /SG Klassning: Jaso MA Dekal: Ja
"Biltema Mc-olja"...... 10W-40 Klassning: API /SM Klassning: Jaso MA2 Dekal: Nej

/KentW

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Det bästa med sådana här forum är de så kallade "för-stå-sig-påarna".

1, Biltemas helsyntetiska MC-olja är bra men inte speciellt mycket billigare än andra märken om man börjar komma upp i volym (köpt 20 litet OK/Q8 SBk halvsyntet för 600:-, alltså 30 kr litern).

2, rätt tillsatser, eller avsaknaden av dessa, samt rätt klassningar är ENLIGT mig enbart behövligt när man ska bruka en MC med våtkoppling nära dess användningsgräns.

3, Jag och andra i min familj har brukar biltemas vanliga MOTORLOLJA i äldre motorcyklar med våtkoppling åtskilliga tusentals mil utan att något mystiskt har hänt. Min far har bl.a. en hoj som han lagt på 6000 mil på med enbart Biltemas halvsyntetiska MOTOROLJA (inte MC-olja).

4, Folk lyssnar förmycket på MC-handlare/återförsäljare, har svårt att tro att de är några oljeexperter och klart de förespråkar de produkter de säljer istället för att skicka iväg sina kunder till Biltema eller dylikt för att köpa olja där.

5, Bättre att byta olja dubbelt så ofta än lägga dubbelt så mycket pengar på en super duper syntetisk Moto-GP olja.

6, Lägre friktion i motorn = lite mer effekt, men jag tror vi pratar om någon häst hit och dit vid max effekt (12 000 varv på en modern liter hoj?) och jag har svårt att alla "förstå-sig-påare" här har nytta av den effektökningen eller märker av den.

7, Märkesbögeri existerar inom alla branscher och produktsegment, vill du betala 4 ggr mer för en olja så gör det, men gnäll inte på billigare olja som gör samma jobb lika bra.

8, dags för kaffe.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Någon som testat vidhäftningsförmågan på olika oljor?

Omega Lubricants kom till mitt gamla jobb (stor bilreservdelskedja med gul skylt och gör reklam på TV) och visade skillnader på deras växellådsoljor mot Castrol och Shell som vi sålde då, vi tog en dyr castrol med samma klassning och en "vanlig" shell olja och hällde upp i skålar, sen tog han fram en visp och när han vispa såg man hur mycket luftbubblor det belv i Castrol och Shell oljan medans i deras olja knappt en bubbla... Alla oljor hade samma klassning men lite olika tillsatser...
http://www.magnagroup.com/products/omega/auto_lub/index.asp

Helt orelevant i denna tråd egentligen men det skiljer nog lite mellan oljor iaf....
Jag körde med Castrol GPS i min SP1 förut och det tyckte jag inte var nå vidare för kopplingen, köpte sen Omega oljor (dyra som f-n men fick väldigt bra pris via mitt dåvarande jobb) och det var som natt och dag!
Sen vet ju dom flesta att Castrol GPS oljan inte är alls bra så det hade ju kunnat bli lika bra med BT oljan?! Vem vet?!

Körde faktiskt hela 100 mil förra året på BT oljan och ingen kändes konstigt eller fel med det, ska nog testa OKQ8 oljan i sommar för att se...

Så efter 12 sidor vet vi inget nytt! GRATTIS!

Man kan helst säga att det är upp till var och en vad man vill köpa för olja och vad man vill betala och vad man vill tro på!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
För att svara ts direkt: jag körde firebladen i 2000 mil med Statoil lazerway och biltema utan problem. Triumphen har gått 1000 mil på btolja utan problem. Väljer bt före sbk enbart pga att jag bara gör ett byte per säsong (helt enl servicemanualen) och 20 liter skulle hinna bli lite gamal innan den tog slut.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
För att svara ts direkt: jag körde firebladen i 2000 mil med Statoil lazerway och biltema utan problem. Triumphen har gått 1000 mil på btolja utan problem. Väljer bt före sbk enbart pga att jag bara gör ett byte per säsong (helt enl servicemanualen) och 20 liter skulle hinna bli lite gamal innan den tog slut.
Står där ett bäst före datum på dunkarna ? Har faktist aldrig kollat

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...