Eviga frågan; Biltema racing olja

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Det end sättet jag kan tolka detta på är at du har bättre koll på kvalite av olja än tillverkare, kravsällare och produenter.
Kan du förklara mer utförligt dina kvalitetskriterier?

Som jag skrev innan......................................

Jag diskuterar inte med folk som har en så pass tråkig attityd över för andra som inte delar din åsikt om vissa saker.

Vill du fortsätta med biltema's olja i din hoj så gör du det,så skall jag "pissa bort " mina pengar på annat håll vilket du för övrigt inte har dugg med att göra.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag kör på Motul 7100 helsyntet,ord pris 7-800kr,4 liter.Byter max 2ggr per år.Vissa spenderar ett par tusen varje helg på krogen:va.Tänker inte diskutera Biltemas olja mer än att jag VET att även om det är statoil olja i bt dunken så är det INTE samma som i statoildunken.Biltema och Mc hör ej ihop,dom har inget som intresserar mig.Köper bara det bästa oavsett var det är,dyrt visst men hellre riktiga grejer än massa pengar på banken:)

+1 på detta inlägg :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kör på Motul 7100 helsyntet,ord pris 7-800kr,4 liter.Byter max 2ggr per år.Vissa spenderar ett par tusen varje helg på krogen:va.Tänker inte diskutera Biltemas olja mer än att jag VET att även om det är statoil olja i bt dunken så är det INTE samma som i statoildunken.Biltema och Mc hör ej ihop,dom har inget som intresserar mig.Köper bara det bästa oavsett var det är,dyrt visst men hellre riktiga grejer än massa pengar på banken:)

Grattis.
Du har vunnit nobelpriset i världsfrånvändhet.
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Skönt att ni båda gillar en olja med lägre klassning till ett 250% högre pris =)
Detta med argumentet att det är riktiga grejer, hur roligt som helst.

Ha ha ja,menar inte bara olja,utan ALLT annat med:)

säger som stenmark:"Hä änt lönt å förklara för dom som inte begrip":)
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Allt handlar egentligen om varumärke, då försvinner alla fakta o förnuftsargument direkt och det blir en evig fråga.

"Jag betalar för o åka BMW då det ger mig status"
"Armani är det som gäller för mig, inget annat"
"Oakley etc etc etc..."
"Ducati köpt på Biscaya..."

Tacka fan för det då blir det lättare för dom som utvecklar framtidens produkter o tjäna pengar...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det är ju snarare ett argument som används när förmågan att förklara brister.
Stenmark är ju rätt känd för att åka skidor o sina fysiska prestationer men inte för att vara en duktig retoriker.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Tyvärr.
Priset redan utdelat.
Försök igen nästa år.

Vilket idiot inlägg :dummer


Gillar man att handla på Lingvalls och köper sin Motul där så ar man inte bara lurad en gång =)
Det är din åsikt om detta -
men du har kanske en livstill som vissa andra tycker är helt blåst eller hur.

Man kan tycka vad man vill,men ändå ha respekt för att andra inte tycker som du själv.

Här ser du vad det ordet betyder ifall du inte redan vet det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Respekt
Vilket jag betvivlar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vilket idiot inlägg :dummer



Det är din åsikt om detta -
men du har kanske en livstill som vissa andra tycker är helt blåst eller hur.

Man kan tycka vad man vill,men ändå ha respekt för att andra inte tycker som du själv.

Här ser du vad det ordet betyder ifall du inte redan vet det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Respekt
Vilket jag betvivlar

Man förtjänar ingalunda respekt om man tror att priset säger mer om kvalitén än klassningen.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Men han blev kanske krenGt?

Skall ut o mata kaninerna nu, hö o San Pellegriono!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vi får inte glömma bort att när man köper en "riktig kvalitetsolja" så följer det med en "dekal" att klistra på kåpan också!

Vi som nångång "drömmer" oss bort i vinterkylan genom att titta på Nascar ser alla dessa bilar "prydda" med dekaler från alla dessa "kvalitetsprodukter" åka runt runt och "mata" våra ögon som sen lagrar intrycken i hjärnan.

Forskningen har i massor av studier visat att försökspersoner som deltagit i utvärderingar av reklamens påverkan, ofta hävdat att dom inte påverkas av reklam, ändå i praktiska försök visat att deras ögon "söker" sig till de produktnamn de "matats" med under testet.

Samma sak har studier visat att "vi" vill gärna känna oss förknippade med "framgångsprodukter".

De flesta av oss skulle rent "upplevelsemässigt" inte behöva en 1000RR, men reklamen "matar" våra hjärnor med subjektiva "bilder" som gör att vi "tror" att vi får en "bättre" upplevelse på 1000RR för 175 000:- än en 600 för 100 000:-.

Det är vad reklam gör med "våra hjärnor".

I Nascar finns ett team som sponsras av ett Varumärke som heter "RedLine Oil" hur mycket av priset på en liter av deras "SuperDuper High End Racing Formula Nascar Edition" olja går till deras reklambudget?

Den som gissar närmast får en dekal.

/KentW
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Plankan skriver:
Men tala då om för mig varför man inte hittar "BMW/MB/WV 505.00 ....." godkännande på deras olja
Kanske för att ett sådant godkännande kostar pengar.
Själv tycker jag Biltema 5W-50 verkar OK om du har torrkoppling. För en vän som kör en BMW R90S (torrkoppling) har nu själv kört med hojen 42000mil (den har gått 46000mil) och han har varit tvungen borra cylindrarna två gånger, senast vid 39000mil. Han kör fortfarande på original ramlager. Han kör på Biltema 5W-50.
Så hade jag torrkoppling skulle jag inte tveka en sekund. Men jag har nära till Alvhem
Så det blir en 5literdunk hos ICA Nära Svenssons Livs med OK Q8 SBK 10W-50
när det blir tillfälle. För det låga priset. Och för att många här i tråden är nöjda med OK Q8 SBK 10W-50
Har ju nya "rena vinteroljan bytet gjort" på mina gamla hojar i garaget.
Så jag kör ju några hundra mil innan nästa byte till SBK 10W-50.
Billig olja, byt ofta är min melodi.
För jag sett kurvor på hur viskositeten minskar med milen.
Annars är det så att när jag kollade
http://www.synthetic-oil-tech.com/MC White paper-g2156.pdf
(tack Falcken :Bugar)
och gjorde min egen utvärdering av 50 oljorna enligt principen
"en olja som inte har några svaga punkter"
dvs gav i varje test de sämsta oljorna en pinne. Och sedan räknade samman pinnarna.
utom för volatiliteten (hur mycket olja som kokar iväg, hälla på några dl mellan oljebytena inget problem för mig)
och priset (ointressant i en teknisk jämförelse)
så blev resultatet 1a Amsoil, 2a BMW. För de hade minst pinnar. Varpå min slutsats var att BMW oljan antagligen är riktigt bra för lång livslängd på motorn.
Men har man torrkoppling och tycker 15000mil eller lite mer är OK mellan cylinderborrningar så duger Biltema 5W-50.
Vad det gäller Biltema 10W-40 MC Racing olja så saknar den zinkdialkylditiofosfat för zinkdialkylditiofosfat angriper katalysatorn i modern hojar. Så den är givetvis rätt olja för de som har katalysator i avgassystemet.
Och för oss som inte har katalysator, ja vi kan köra med olja med zinkdialkylditiofosfat och glädja oss åt det extra slitageskydd zinkdialkylditiofosfat ger åt kamaxlar och kamvippor.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pr...ad/q8produkter/motorolja?currentPage_103751=3
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
och utan zinkdialkylditiofosfat för hojar med katalysator
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Plankan skriver:

Kanske för att ett sådant godkännande kostar pengar.
Själv tycker jag Biltema 5W-50 verkar OK om du har torrkoppling. För en vän som kör en BMW R90S (torrkoppling) har nu själv kört med hojen 42000mil (den har gått 46000mil) och han har varit tvungen borra cylindrarna två gånger, senast vid 39000mil. Han kör fortfarande på original ramlager. Han kör på Biltema 5W-50.
Så hade jag torrkoppling skulle jag inte tveka en sekund. Men jag har nära till Alvhem
Så det blir en 5literdunk hos ICA Nära Svenssons Livs med OK Q8 SBK 10W-50
när det blir tillfälle. För det låga priset. Och för att många här i tråden är nöjda med OK Q8 SBK 10W-50
Har ju nya "rena vinteroljan bytet gjort" på mina gamla hojar i garaget.
Så jag kör ju några hundra mil innan nästa byte till SBK 10W-50.
Billig olja, byt ofta är min melodi.
För jag sett kurvor på hur viskositeten minskar med milen.
Annars är det så att när jag kollade
http://www.synthetic-oil-tech.com/MC White paper-g2156.pdf
(tack Falcken :Bugar)
och gjorde min egen utvärdering av 50 oljorna enligt principen
"en olja som inte har några svaga punkter"
dvs gav i varje test de sämsta oljorna en pinne. Och sedan räknade samman pinnarna.
utom för volatiliteten (hur mycket olja som kokar iväg, hälla på några dl mellan oljebytena inget problem för mig)
och priset (ointressant i en teknisk jämförelse)
så blev resultatet 1a Amsoil, 2a BMW. För de hade minst pinnar. Varpå min slutsats var att BMW oljan antagligen är riktigt bra för lång livslängd på motorn.
Men har man torrkoppling och tycker 15000mil eller lite mer är OK mellan cylinderborrningar så duger Biltema 5W-50.
Vad det gäller Biltema 10W-40 MC Racing olja så saknar den zinkdialkylditiofosfat för zinkdialkylditiofosfat angriper katalysatorn i modern hojar. Så den är givetvis rätt olja för de som har katalysator i avgassystemet.
Och för oss som inte har katalysator, ja vi kan köra med olja med zinkdialkylditiofosfat och glädja oss åt det extra slitageskydd zinkdialkylditiofosfat ger åt kamaxlar och kamvippor.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/pr...ad/q8produkter/motorolja?currentPage_103751=3
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
och utan zinkdialkylditiofosfat för hojar med katalysator
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf

Jag har inte haft själv, eller hört talas om någon som haft kopplingsproblem med bilbuttericks mcoljor.
Däremot har jag rekomenderat en del med kopplingsproblem att byta till biltemaolja.
Ofta har det hjälpt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top