Eviga frågan; Biltema racing olja

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att hälla bensin på lägerelden så hittade ja ett gammalt test från 2006 kul att läsa om man har svårt att somna:hihi
http://www.synthetic-oil-tech.com/MC White paper-g2156.pdf
Synd att det inte finns aktuellare tester? Sen vet jag inte vem som står bakom testet? Är det Amsoil som finansierar det är det inte konstigt att de ligger i topp..........

Tex efter oljan varit i motorn, 100 mil, 200 mil, 400mil och 800 mil. :va
Tack förresten, intressant läsning. :Bugar

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är nog ingen fara -
vi som inte röker/dricker eller snusar kan tillåta oss att lägga pengarna på kvalitet's olja :tummenupp
Upprepar vad jag skrivit i forumet för åratal sen..
Exet arbetade tidigare på kvalitetslabbet på ett oljebolag. I uppgifterna ingick att göra sk komparativa tester av övriga oljor på marknaden. Dvs att hålla koll på hur konkurrenterna skötte sig jämfört med arbetsgivarens egna produkter.
Det enda jag fick veta (exakta resultaten var superhemliga!) var att många kända märken ofta låg mycket nära gränsvärdena för sin angivna klassning. Vilket ju var nog för att platsa inom angiven klass!
Om även BT-olja ingick i testerna vet jag inte...
Jag har själv iaf använt BT-olja sen 70-talet utan något ras..

Edit: Även företagets egna produkter låg ibland lite "i kanten" fick jag veta. Då ffa betr olja av viskositetsgrad "5W-50 och vid mycket låga/höga temperaturer"..

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Upprepar vad jag skrivit i forumet för åratal sen..
Exet arbetade tidigare på kvalitetslabbet på ett oljebolag. I uppgifeterna ingick att göra sk komparativa tester av övrga oljor på marknaden. Dvs att hålla koll på hur konkurrenterna skötte sig jämfört med arbetsgivarens egna produkter.
Det enda jag fick veta (exakta resultaten var superhemliga!) var att många kända märken ofta låg mycket nära gränsvärdena för sin angivna klassning. Vilket ju var nog för att platsa inom angiven klass!
Om även BT-olja ingick i testerna vet jag inte...
Jag har själv iaf använt BT-olja sen 70-talet utan något ras..

Allt annat vore väl tjänstefel. De skall tjäna pengar inte erbjuda bästa oljan till varje pris.

Anbo

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2012
Hoj
Suzuki gsx1000r k3
biltema delar samma sistärn som statoil. Så det innebär att dom har samma olja som dom.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jo men det är alltså ingen "olja" det där -

utan Broms "vätska" :rolleyes:

Last edited:

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Till skillnad från motsatsen? :crash

Ja alltså Words är jo endast rykten/mytprat etc etc -
inget bevis på något dirket om grejen eller oljan i detta fall......

Det finns jo snart hur många som "känner" eller har "sett med egna ögon"...........

Säger dock inte att folket ljuger,men det bidra jo inte heller till något avsevärt i denna tråden :confused:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
biltema delar samma sistärn som statoil. Så det innebär att dom har samma olja som dom.

Ville inte skriva något tidigare, eftersom min erfarenhet är ca 3 år gammal. Men jag tror som du, jag arbetade förut med en fastighet där Biltema hade lager och det var Statoillastbilar som levererade dit. Hur det är i dag kan jag inte lova dock...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man skulle kunna se om dunkar och flaskor till biltema liknar nån av de större märkena.Tror inte de byter formatsatser när de börjar fylla till biltema

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Har kört biltemas oljor i de flesta fordonen jag ägt senaste åren, bla en tävlingsbil som gick i er-cup, har inte haft några problem, byter dock olja mer frekvent än många andra, både på bilen o hojjen

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Vad är då klassifiseringen av oljan?

Men det har jo någon redan skrivet här -
den är ett minimun av det skydd som det ställs krav på oljan skall uppfylla men det gör den jo inte superbra för den delen väl..........

Precis som bromsvätskan som även den har ett krav den skall uppfylla -
men du kan jo ändå köpa en annan sort som har högre kokpunkt etc etc :tummenupp

För att dra detta ett strå vidare och ta deras bilojla.
Den helsyntetolja som BT innehar till bilar uppfyller jo visserligen också den klassifisering som det ställs krav på.
Men tala då om för mig varför man inte hittar "BMW/MB/WV 505.00 ....." godkännande på deras olja :rolleyes:

Personligen bryr jag mig inte om vad folk häller i deras hojar,utan det får var och en stå för helt själv.
Dock tillhör jag den skåran av folk som inte tror att en motor med biltema olja blir lika långlivad som en med kvalitesolja i.
Men då dom flesta här säkert inte har sina hojar så pass länge är det inte något som respektive lär känna av och därför fortsätter hälla i biltema olja.
Var och en har med tiden höstat sina egna erfarenheter av olika oljor och jag har inte har behov för att snåla in på den bilten...............

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men det har jo någon redan skrivet här -
den är ett minimun av det skydd som det ställs krav på oljan skall uppfylla men det gör den jo inte superbra för den delen väl..........

Precis som bromsvätskan som även den har ett krav den skall uppfylla -
men du kan jo ändå köpa en annan sort som har högre kokpunkt etc etc :tummenupp

Det är fritt fram att köpa högtalarkabel för 100 spänn metern och tro att det låter bättre på precis samma sätt att köpa olja man tror är bättre, det enda ironiska är att det faktiskt finns klassificering på oljan till skillnad från kabeln. Är det inte bara bättre att köpa olja efter klass och ge överskottet upp till närmsta motul/catrololja till läkare utan gränser om man nödvändigtvis ska pissa bort pengarna?

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Det är fritt fram att köpa högtalarkabel för 100 spänn metern och tro att det låter bättre på precis samma sätt att köpa olja man tror är bättre, det enda ironiska är att det faktiskt finns klassificering på oljan till skillnad från kabeln. Är det inte bara bättre att köpa olja efter klass och ge överskottet upp till närmsta motul/catrololja till läkare utan gränser om man nödvändigtvis ska pissa bort pengarna?

Inte riktigt lönt att diskuterar detta med dig -
den klassificering är jo endast en standard som oljan skall uppfylla,det finns jo faktisk bättre olja på maknaden än BT's.

Sedan är det fri maknadsföring precis som det är ett frivilligt val man som individ gör vid olika köp.
Om en standard klassificering räcker för dig betyder det jo inte att jag är nöjd med den.

Sedan tycker jag faktisk att detta sätt du skriver på är lite kränkande -
bara för att mitt val av olja inte är biltema betyder det jo för f-n inte att jag anser jag "pissar bort pengarna" väl :dummer

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
den klassificering är jo endast en standard som oljan skall uppfylla,det finns jo faktisk bättre olja på maknaden än BT's.
Och hur tar man då reda på vilken olja som är bäst?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011

Sedan är det fri maknadsföring precis som det är ett frivilligt val man som individ gör vid olika köp.
Om en standard klassificering räcker för dig betyder det jo inte att jag är nöjd med den.

Men problemet är väl att ingen vanlig dödlig VET om oljan som kostar 5 ggr så mycket är bättre eller sämre (eller kanske exakt samma olja). Klassificeringen är det enda objektiva som vi har att gå på, resten är oftast hokus pokus & placeboeffekt.

Jag kikade lite på testet det länkades till (som AMSOIL troligen bekostat). I den så fick bl.a Motul, Castrol och Yamalube relativt dåliga resultat i flera delmoment trots att många klassar dom som de bästa som finns. Förvånande nog så fick AMSOIL bra resultat :D

Även om testmomenten är rätt gjorda så vet vi fortfarande inte hur oljorna påverka våra motorer i verkligheten. Det innebär att vi är tillbaka till problemet, vi kan bara titta på klassificering och eventuellt om vi får märkbara problem med någon speciell olja. Så köp den olja du vill och som gör dig lycklig. Men det är nog himla dumt att tro att pris och kvalitet automatiskt hänger ihop.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Sedan tycker jag faktisk att detta sätt du skriver på är lite kränkande -
bara för att mitt val av olja inte är biltema betyder det jo för f-n inte att jag anser jag "pissar bort pengarna" väl :dummer

Det end sättet jag kan tolka detta på är at du har bättre koll på kvalite av olja än tillverkare, kravsällare och produenter.
Kan du förklara mer utförligt dina kvalitetskriterier?

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Jag kör på Motul 7100 helsyntet,ord pris 7-800kr,4 liter.Byter max 2ggr per år.Vissa spenderar ett par tusen varje helg på krogen:va.Tänker inte diskutera Biltemas olja mer än att jag VET att även om det är statoil olja i bt dunken så är det INTE samma som i statoildunken.Biltema och Mc hör ej ihop,dom har inget som intresserar mig.Köper bara det bästa oavsett var det är,dyrt visst men hellre riktiga grejer än massa pengar på banken:)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping