1. Är BT ACEA A3 klassad? Det står inget om det där du länkar till?
2. BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)
Vi kanske helt enkelt får nöja med att vissa är så kära i Biltema att de tycker att de är en bra affär att köpa en olja med sämre klassning, till ett högre pris. Än att köpa t.ex SBK Racing.
Jämför man förpackningar i samma storlek så är inte SBK billigare. Och nej, jag tycker inte det är värt besväret att hitta folk att gå ihop med att köpa 20 liter och dela upp, köper normalt sett 3 eller 4 liter åt gången så det blir till att hitta 5-7 att dela med om jag inte ska ha ett lokalt oljelager,
Men jag är inte fanatiskt, kan jag köpa 1 eller 4 liters förpackningar för ungefär samma pengar som på Biltema så kan jag tänka mig att testa oljan, om inte annat så för att jag har närmre till OKQ8 än Biltema och folk verkar nöjda med den. Men jag tror inte att den på något sätt kommer att vara bättre för hojen än den från Biltema och risken är ju alltid att den funkar sämre på just min hoj med just det slitage jag har på koppling etc. Men senast jag kollade var den dessutom dyrare och det ihop med vetskapen att Biltema oljan funkar bra i min hoj vilket gör att jag känner mig mindre benägen att byta just nu.
Det är ju tom mineraloljan så det är säkert bara en miss på hemsidan.1. Är BT ACEA A3 klassad? Det står inget om det där du länkar till?
Det är ju tom mineraloljan så det är säkert bara en miss på hemsidan.
Hade nu biltema gjord ett motortest där dom körde en motor på "deras" olja och efteråt plockade ner den för mätning/kontroll,så hade kanske denna myt engång för alla kunna "dö".
Utöver detta så tror jag även att om dom hade kunna redovisa en test där man ser att slitage samt sot/skit i motorn är obefindigt -
så hade dom även nått ut till en större grupp av folk som skulle köpa deras olja.
Men strunt samma -
ingen verkar riktigt förstå vad jag menar här............
Det får du ta och fråga Honda om.
Enligt deras rek skall just första årsmodellen av Sc24 (89) inte köra på syntet -
om det så beror på div. packningar låter jag vara osagt.
Den har iallafall vad jag kan se av serviceboken alldrig gått på syntet från ny av.
2. BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)
1.BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)
Samma här - BT-olja sen 70-talet i bil & hoj. Fast gräsklipparen, där fyller jag bara på, byter inte aktivt...Matar både hojen och gräsklipparen med Biltema Racing.
De har gått lika bra i åratal båda två.
Jag skulle välja 10w40 alla dagar i veckan:
Sverige har inga höga temperaturer - jämför med sydeuropa och asien tex..
Min hoj har oljekyl - har inte din?
Suzuki rekommenderar 10w40...
Att oljan är tjockare varm är inte alltid en fördel...
Det där orkar jag inte diskuterar med dig - jag har ändå jobbat ett antal år som bilmek. och syntet är inte alltid det bästa att hälla i.....Tror du att syntetolja är blod från de stackars syntetbjörnarna (som man gör osnygga pälsar av)?
En syntetolja är alltid bättre än en mineralolja.
Möjligen kan det förekomma tillsatser i vissa oljor som reagerar med packningsmaterial (teoretiskt) eller lamellmaterialet (ganska vanligt), men det beror ingalunda på huruvida oljan är syntetiserad eller bara uppumpad.
När motorn går mellan 9-16000 rpm mestadels är väl iofs frågan hur mkt av värmen som kommer utifrån och hur stor skillnad det gör om det är 28 eller 35 grader ute?
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|