Eviga frågan; Biltema racing olja

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Jag kommer iallafall alldrig att hälla i deras olja i mina "maskiner". Det kan skrivas radda upp och radda ner att det är statiol's olja hur mycket det vill,det har jo ändå alldrig bevisat's att det är deras olja.
Men en sak förstår jag dock inte......
Om nu biltema's oljor skall vara så där jättebra,varför tar då inte biltema saken i egna händer och gör ett motortest med ett antal identiska fabr. nya motorer i bänk och som körs på respektive olja.........
Så kanske man en gång för alla kunne döda denna "myt".........

Nu betyder väl inte mina ögon någonting för dig men jag har vid flertal tillfällen sett biltemas oljedunkar på Statoils smörjoljefabrik. Men detta var för några år sedan för numera är det någon annan som levererar olja till BT, något i bakhuvudet säger OKQ8 men minnet kan svika.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
So it is. Castrol och våtkoppling är ju ett känt problem tyvärr. Säkert väldigt goda smörjegenskaper dock så har man bara en koppling som klarar det så ;)

Har haft slir på alla mina hojar med castrol, utom den nuvarande som det sitter nya lameller i. Verkar vara ett känt castrolproblem..

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Nu betyder väl inte mina ögon någonting för dig men jag har vid flertal tillfällen sett biltemas oljedunkar på Statoils smörjoljefabrik. Men detta var för några år sedan för numera är det någon annan som levererar olja till BT, något i bakhuvudet säger OKQ8 men minnet kan svika.

Ta inte illa upp nu -
men nej gör dom inte då det fortfarande är samma "words" man läst om och om igen.....

Jag har sagt det förr och kan säga det igen -
hade biltema "vågat" göra öppna tester på typ likväriga motorer med resp. oljor och redovisat resultatet efteråt med "likvärdiga" slitage/normer så tar jag tillbaka allt jag länge misstänkt deras oljor för.Dessutom skulle detta jo t o m kunna bli ett lite PR jippo för biltema om ett evt test skulle bevisa deras olja är av samma kvalitet som övriga.Då tror jag helt klart att duktigt många skulle handla deras olja där istället och denna eviga tröttsamma myt skulle få ett slut........

Men jag tror helt ärligt inte dom vågar göra det,eller så har dom fått munkorg på av denna "leverandör" till dom :confused:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ta inte illa upp nu -
men nej gör dom inte då det fortfarande är samma "words" man läst om och om igen.....

hade biltema "vågat" göra öppna tester på typ likväriga motorer med resp. oljor och redovisat resultatet efteråt med "likvärdiga" slitage/normer så tar jag tillbaka allt jag länge misstänkt deras oljor för.Dessutom skulle detta jo t o m kunna bli ett lite PR jippo för biltema om ett evt test skulle bevisa deras olja är av samma kvalitet som övriga.Då tror jag helt klart att duktigt många skulle handla deras olja där istället och denna eviga tröttsamma myt skulle få ett slut........

Men jag tror helt ärligt inte dom vågar göra det,eller så har dom fått munkorg på av denna "leverandör" till dom :confused:
Klart dom har munkavle.Ica får ju inte säga att tex. deras mellangrädde är precis samma som
Skånemejeriers bara ny förpackning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här påminner lite om tjejen som gick in för att få olja till sin lilla bil och när hon slagit i en fyraliters dunk så kommer hon in och säger till bensinmackskillen att det syns fortfarande inget på stickan.Grabben följer med tjejen ut och frågar var hon hällt i oljan.Där säger tjejen, och pekar på expansionskärlet tll kylaren. :va :rofl

Jag åker med en tjej för många år sedan när hon nämner att kamaxeln ska bytas för den är sliten. Har gått med för lite olja säger dom.
För lite olja? När fyller du på olja?
"När varningslampan lyser. Det är ju som bensin. När oljelampan lyser kan man köra några mil till närmsta mack och fylla på olja. "
Jag ber henne stanna bilen och kollar på stickan. Snustorr.

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Jag åker med en tjej för många år sedan när hon nämner att kamaxeln ska bytas för den är sliten. Har gått med för lite olja säger dom.
För lite olja? När fyller du på olja?
"När varningslampan lyser. Det är ju som bensin. När oljelampan lyser kan man köra några mil till närmsta mack och fylla på olja. "
Jag ber henne stanna bilen och kollar på stickan. Snustorr.

Det låter skrämmande, jag är dessvärre rädd för att det ligger närmare verkligheten om hur folk sköter sina fordon än vad man vågar hoppas :rolleyes:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Ta inte illa upp nu -

Ta inte illa upp, men myten kommer aldrig upphöra. Klassificering innebär just att man gör tester enligt fastställda normer som du efterlyser. Normalt görs dessa tester INTE av återförsäljaren. Oljan är minst så bra som klassificeringen visar. Sedan kan olika oljor passa olika bra i olika motorer, exempelvis med kopplingsproblem i vissa kombinationer. Men det har inget med kvaliteten på oljan att göra, den styrs av klassificeringen.

Sen är det som många redan påpekat, Biltema tillverkar inte sina oljor själv, dom köper in dom av välkända tillverkare.

Själv kör jag också på OKQ8, men det är inte för att jag tror Biltema är dåligt. Anledningen till att den går att köpa billigare än Biltemaolja är just att oavsett vilken olja du köper så är tillverkningskostnaden snarlik. Prisskillnaden styr av varumärket och försäljningsstället, inte av oljans kvalitet.

Men som vanlig så blir alla saliga på sin egen tro.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Ta inte illa upp, men myten kommer aldrig upphöra. Klassificering innebär just att man gör tester enligt fastställda normer som du efterlyser. Normalt görs dessa tester INTE av återförsäljaren. Oljan är minst så bra som klassificeringen visar. Sedan kan olika oljor passa olika bra i olika motorer, exempelvis med kopplingsproblem i vissa kombinationer. Men det har inget med kvaliteten på oljan att göra, den styrs av klassificeringen.

Sen är det som många redan påpekat, Biltema tillverkar inte sina oljor själv, dom köper in dom av välkända tillverkare.

Själv kör jag också på OKQ8, men det är inte för att jag tror Biltema är dåligt. Anledningen till att den går att köpa billigare än Biltemaolja är just att oavsett vilken olja du köper så är tillverkningskostnaden snarlik. Prisskillnaden styr av varumärket och försäljningsstället, inte av oljans kvalitet.

Men som vanlig så blir alla saliga på sin egen tro.

Nu missuppfattade du nog mig här.

Jag tror inte på något sätt att biltema tillverkar "sin" olja själv -
utan jag syftar endast på att en sådan test skulle få bot på denna myt om just den oljan som biltema har på sina pallar.

Vad jag minns,så var det för många år sedan ett av besinbolagen som gjorde ett sådant test.
Man körde en motor (bil) länge i bänk och sedan plockade ner den i monekyler för att mäta upp alla slitagedelar.....

Men problemet är inte så stort för min del -
eftersom min hoj inte skall ha syntetolja :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu missuppfattade du nog mig här.

Jag tror inte på något sätt att biltema tillverkar "sin" olja själv -
utan jag syftar endast på att en sådan test skulle få bot på denna myt om just den oljan som biltema har på sina pallar.

Vad jag minns,så var det för många år sedan ett av besinbolagen som gjorde ett sådant test.
Man körde en motor (bil) länge i bänk och sedan plockade ner den i monekyler för att mäta upp alla slitagedelar.....

Men problemet är inte så stort för min del -
eftersom min hoj inte skall ha syntetolja :D

Vad skall du jämföra Biltemas test med då?
De lär ju inte kunna ange vilka referensoljor de använder.
Har de andra genomfört samma test?

Ja: Faktiskt.
Det är där klassningen kommer in.

Varför skall du inte ha syntet i din motor?

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Vad skall du jämföra Biltemas test med då?
De lär ju inte kunna ange vilka referensoljor de använder.
Har de andra genomfört samma test?

Hade nu biltema gjord ett motortest där dom körde en motor på "deras" olja och efteråt plockade ner den för mätning/kontroll,så hade kanske denna myt engång för alla kunna "dö".
Utöver detta så tror jag även att om dom hade kunna redovisa en test där man ser att slitage samt sot/skit i motorn är obefindigt -
så hade dom även nått ut till en större grupp av folk som skulle köpa deras olja.
Men strunt samma -
ingen verkar riktigt förstå vad jag menar här............

Varför skall du inte ha syntet i din motor?
Det får du ta och fråga Honda om.
Enligt deras rek skall just första årsmodellen av Sc24 (89) inte köra på syntet -
om det så beror på div. packningar låter jag vara osagt.
Den har iallafall vad jag kan se av serviceboken alldrig gått på syntet från ny av.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hade nu biltema gjord ett motortest där dom körde en motor på "deras" olja och efteråt plockade ner den för mätning/kontroll,så hade kanske denna myt engång för alla kunna "dö".

Vilket i ett så "enkelt" test inte skulle ge någon signifikans eftersom de inte kan testa 10 olika oljor i samma motor, och de 10 olika motorerna kan skilja redan från fabrik.

Då ska det alltså göras 10-50 tester (motorer) per olja, vilket snabbt ger att 100-500 motorer ska stå och snurra i bänk så länga och med såna belastningsprogram att det blir jämförbart med normalt användande (eller hur man nu testar motorslitage).

Som Skrotnisse säger så är det gjort, därav klassningen. Att göra det igen bara för Biltema är kostnadsmässigt ohållbart om det ska göras på ett seriöst sätt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi kanske helt enkelt får nöja med att vissa är så kära i Biltema att de tycker att de är en bra affär att köpa en olja med sämre klassning, till ett högre pris. Än att köpa t.ex SBK Racing.

Bor man granne med Biltema är väl det skäl nog kanske. Själv har jag 5 mil till Biltema och 3 km till smörjmedelsproffset i stan. Enkla val.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping