Borken
Bönhasare
- Gick med
- 16 Nov 2006
- Hoj
- -04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Är det inte torrkoppling i Monstret, eller missminner jag mig?
I min är det våtkoppling, ledsen.
Är det inte torrkoppling i Monstret, eller missminner jag mig?
I min är det våtkoppling, ledsen.
Jag kommer iallafall alldrig att hälla i deras olja i mina "maskiner". Det kan skrivas radda upp och radda ner att det är statiol's olja hur mycket det vill,det har jo ändå alldrig bevisat's att det är deras olja.
Men en sak förstår jag dock inte......
Om nu biltema's oljor skall vara så där jättebra,varför tar då inte biltema saken i egna händer och gör ett motortest med ett antal identiska fabr. nya motorer i bänk och som körs på respektive olja.........
Så kanske man en gång för alla kunne döda denna "myt".........
Har haft slir på alla mina hojar med castrol, utom den nuvarande som det sitter nya lameller i. Verkar vara ett känt castrolproblem..
och din koppling är inte sliten? bara en tanke.
Nu betyder väl inte mina ögon någonting för dig men jag har vid flertal tillfällen sett biltemas oljedunkar på Statoils smörjoljefabrik. Men detta var för några år sedan för numera är det någon annan som levererar olja till BT, något i bakhuvudet säger OKQ8 men minnet kan svika.
Klart dom har munkavle.Ica får ju inte säga att tex. deras mellangrädde är precis samma somTa inte illa upp nu -
men nej gör dom inte då det fortfarande är samma "words" man läst om och om igen.....
Jag har sagt det förr och kan säga det igen -
hade biltema "vågat" göra öppna tester på typ likväriga motorer med resp. oljor och redovisat resultatet efteråt med "likvärdiga" slitage/normer så tar jag tillbaka allt jag länge misstänkt deras oljor för.Dessutom skulle detta jo t o m kunna bli ett lite PR jippo för biltema om ett evt test skulle bevisa deras olja är av samma kvalitet som övriga.Då tror jag helt klart att duktigt många skulle handla deras olja där istället och denna eviga tröttsamma myt skulle få ett slut........
Men jag tror helt ärligt inte dom vågar göra det,eller så har dom fått munkorg på av denna "leverandör" till dom
Det här påminner lite om tjejen som gick in för att få olja till sin lilla bil och när hon slagit i en fyraliters dunk så kommer hon in och säger till bensinmackskillen att det syns fortfarande inget på stickan.Grabben följer med tjejen ut och frågar var hon hällt i oljan.Där säger tjejen, och pekar på expansionskärlet tll kylaren.
något i bakhuvudet säger OKQ8 men minnet kan svika.
Jag åker med en tjej för många år sedan när hon nämner att kamaxeln ska bytas för den är sliten. Har gått med för lite olja säger dom.
För lite olja? När fyller du på olja?
"När varningslampan lyser. Det är ju som bensin. När oljelampan lyser kan man köra några mil till närmsta mack och fylla på olja. "
Jag ber henne stanna bilen och kollar på stickan. Snustorr.
Ta inte illa upp nu -
men nej gör dom inte då det fortfarande är samma "words" man läst om och om igen.....
Jag har sagt det förr och kan säga det igen -
hade biltema "vågat" göra öppna tester på typ likväriga motorer med resp. oljor och redovisat resultatet efteråt med "likvärdiga" slitage/normer så tar jag tillbaka allt jag länge misstänkt deras oljor för.Dessutom skulle detta jo t o m kunna bli ett lite PR jippo för biltema om ett evt test skulle bevisa deras olja är av samma kvalitet som övriga.Då tror jag helt klart att duktigt många skulle handla deras olja där istället och denna eviga tröttsamma myt skulle få ett slut........
Men jag tror helt ärligt inte dom vågar göra det,eller så har dom fått munkorg på av denna "leverandör" till dom
Ta inte illa upp, men myten kommer aldrig upphöra. Klassificering innebär just att man gör tester enligt fastställda normer som du efterlyser. Normalt görs dessa tester INTE av återförsäljaren. Oljan är minst så bra som klassificeringen visar. Sedan kan olika oljor passa olika bra i olika motorer, exempelvis med kopplingsproblem i vissa kombinationer. Men det har inget med kvaliteten på oljan att göra, den styrs av klassificeringen.
Sen är det som många redan påpekat, Biltema tillverkar inte sina oljor själv, dom köper in dom av välkända tillverkare.
Själv kör jag också på OKQ8, men det är inte för att jag tror Biltema är dåligt. Anledningen till att den går att köpa billigare än Biltemaolja är just att oavsett vilken olja du köper så är tillverkningskostnaden snarlik. Prisskillnaden styr av varumärket och försäljningsstället, inte av oljans kvalitet.
Men som vanlig så blir alla saliga på sin egen tro.
Nu missuppfattade du nog mig här.
Jag tror inte på något sätt att biltema tillverkar "sin" olja själv -
utan jag syftar endast på att en sådan test skulle få bot på denna myt om just den oljan som biltema har på sina pallar.
Vad jag minns,så var det för många år sedan ett av besinbolagen som gjorde ett sådant test.
Man körde en motor (bil) länge i bänk och sedan plockade ner den i monekyler för att mäta upp alla slitagedelar.....
Men problemet är inte så stort för min del -
eftersom min hoj inte skall ha syntetolja
Vad skall du jämföra Biltemas test med då?
De lär ju inte kunna ange vilka referensoljor de använder.
Har de andra genomfört samma test?
Det får du ta och fråga Honda om.Varför skall du inte ha syntet i din motor?
Hade nu biltema gjord ett motortest där dom körde en motor på "deras" olja och efteråt plockade ner den för mätning/kontroll,så hade kanske denna myt engång för alla kunna "dö".
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|