Eviga frågan; Biltema racing olja

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ska du fis köra på gatan funkar väl biltema oljan kanon då hoj oljan inte kommer upp i några humana temperaturer, men ska du köra bana och ge hoj allt vad den har en varm sommardag med 30+ grader i skuggan och oljan mer eller mindre kokar så tror jag nog SBK oljan håller motorn i bättre skick i längden! Min teori då biltemas olja rinner lika fint som vatten :)
Jag skulle vilja säga att bankörning är snällare för oljan än gatukörning. Under en dag på bana så blir motorn aldrig helt kall, utom möjligen racehelger när man har långt mellan kval och race tex, dvs mindre kallstarter. Dessutom ger dom flesta inte stumt innan motorn är lite ljummen, till skillnad från många gatåkare.

En annan aspekt är att man aldrig står still på bankörning, det är alltid bra tryck på olja pga höga varv, och efter avflaggningen så kör man hyggligt lugnt in i depån, så att motortempen jämnar ut sig lite innan man slår av. Vid gatukörning så blir det mycket stillastående vid rödljus, korsningar mm. Mina hojar blir som varmast inne i stan, inte på bana, och det är ju hög värme som förstör oljan och gör att den blir permanent skadad, även om bärigheten hos oljefilmen blir dålig vid både höga och låga temperaturer.

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Jag skulle vilja säga att bankörning är snällare för oljan än gatukörning. Under en dag på bana så blir motorn aldrig helt kall, utom möjligen racehelger när man har långt mellan kval och race tex, dvs mindre kallstarter. Dessutom ger dom flesta inte stumt innan motorn är lite ljummen, till skillnad från många gatåkare.

En annan aspekt är att man aldrig står still på bankörning, det är alltid bra tryck på olja pga höga varv, och efter avflaggningen så kör man hyggligt lugnt in i depån, så att motortempen jämnar ut sig lite innan man slår av. Vid gatukörning så blir det mycket stillastående vid rödljus, korsningar mm. Mina hojar blir som varmast inne i stan, inte på bana, och det är ju hög värme som förstör oljan och gör att den blir permanent skadad, även om bärigheten hos oljefilmen blir dålig vid både höga och låga temperaturer.

Är med vad du menar men oljetempen kan ju vara högre på banan även om "vattentempen" som jag tror du menar är låg jämnfört om jag/du kör in i stan och står stilla vid ett rödljus och vattentempen går upp så behöver ju inte oljetempen bli så himla hög... Rätta mig om jag har fel ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är med vad du menar men oljetempen kan ju vara högre på banan även om "vattentempen" som jag tror du menar är låg jämnfört om jag/du kör in i stan och står stilla vid ett rödljus och vattentempen går upp så behöver ju inte oljetempen bli så himla hög... Rätta mig om jag har fel ?
Oljan och vattnet skvalpar ju runt i samma block, många hojar har ju dessutom en vattenkyld oljekylare/värmeväxlare, så ja, blir vattnet väldigt varmt så blir oljan det också! Troligen går det att få oljan att bli ännu varmare än vattnet om man kör många rödljusrace, slirar koppling, tex, åtminstone momentant på vissa ställen.

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
kymco Cobraracer
Biltema? Handla på ICA-)

Tror säkert inte att det är några problem med Biltemaoljor, förutom att de är lite dyra...

Den som bor i närheten kan handla på Svenssons livs i Alvhem (ca 4 mil från Göteborg).
Där köper man Olja på pump, och kan således handla 1 liter om man så vill.
De tar 69kr inkl moms för Q8SBK-Racing. (61kr om man handlar över 20 liter)

Åker man tvåtakt så finns t.ex. Q8 RS Extreme för 67,50 kr litern.

Har ni med er egen flaska så krävs det en öppning på minst 30 mm, Annars kan man köpa en 5 litersdunk för 18 kr.

OFF TOPIC
Som bonus kan man dessutom köpa "Q8 formula V longlife" som rekomenderas till bl.a VW/Audi med 3000mils intervall för 90 spänn, vilket kostar 250kr på OK.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Varför anser du det viktigt hur oljan beter sig i rumstemperatur??
En olja ska ska upp i arbetstemp innan man kan avgöra nåt om den.

Utan att lägga nån värdering i det, men vid oljebyte reagerade jag med på att oljan var som vatten. Ingen aningen om det är bra eller dåligt men castrololjan har inte haft samma egenskap då jag bytte den.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Mins mosters onkel har sagt att det är gammal spillolja, man får det man betalar för....

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
14000 mil varav merparten (kanske 10 000 mil9 i min bil på Biltemas 5-40 helsyntet. Jag byter ofta och kör hårt emellanåt och det äår absolut inga problem. Inte samma som hoj-oljan, men säkert samma leverantör. Tidigare var det just Statoil som levererade till Biltema (enligt fler oberoende källor), men det ska visst ha ändrats för ett eller två år sedan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Låter dyrt.. Kör också Q8 SBK Racing 10-50 och betalar runt 1400:- / 20L ergo 70:-/L

Om jag kan spara 15:-/liter till på det genom att köra Biltemagrejer som ingen verkar veta något om och chansa på att den är bra.. Då kör jag hellre Q8 som verkar beprövad och erkänt bra.

Dyrt vet jag inte om jag håller med om och de säljer SBK iaf på vissa sationer men oftast bara 1-4L, då..då är det dyrt =0) Priset i sig, för 20L, var listpris då butiksinnehavaren kollade upp det när jag var med eftersom 20L dunk var en nyhet för densamme när jag tog upp det i butiken. Billigare leverantörer finns det väl alltid om det mesta ifall man orkar leta, jag tyckte det var soft och hyffsat pris för att bara kunna knalla in på macken när man ändå var där o tanka.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Dessa trådarna är alltid fantastiska :yoparty

Jag kör på biltemas själv. Nära till butiken och det finns alltid hemma när jag vill ha oljan. Perfekt!
Att spara några kronor för att köpa 20liters på OK och vänta en vecka kan man ju pyssla med om man tycker det är skoj förstås.
För oss som inte gör av med så mycket olja och/eller inte vill samrunka ikapp med en kompis för att spara ett par kronor och vänta en vecka tycker jag BT är ett mycket gott alternativ.

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Oljan och vattnet skvalpar ju runt i samma block, många hojar har ju dessutom en vattenkyld oljekylare/värmeväxlare, så ja, blir vattnet väldigt varmt så blir oljan det också! Troligen går det att få oljan att bli ännu varmare än vattnet om man kör många rödljusrace, slirar koppling, tex, åtminstone momentant på vissa ställen.

Jo men du mäter ju inte vatten tempen på blocket!? Den mäts ju på kylet!? Eller har jag fel? För mig veterligen är oljetempen alltid högre än vattentenpen men jag kan ha fel :)

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Snabb recap av tråden för nytillkomna,

- Klassning på olja är bara för syns skull och har ingenting med oljans egenskaper att göra
- Billig olja är dålig olja
- Billig olja KAN vara bra olja, förutsatt att den är billigare än Biltemas
- Alla borde köpa olja på 20-litersdunkar för att säkra sitt behov för de kommande 2-6 åren beroende på förbrukningsgrad. Man sparar dessutom en tia eller två på det per byte. Win für alles!
- En 10w40-olja har inte samma viskositet som en 10w50

Rätt eller fel, jag lägger ingen värdering i det. Däremot (som även nämnts tidigare) finns det mycket bra skrivet i oljetrådarna.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dyrt vet jag inte om jag håller med om och de säljer SBK iaf på vissa sationer men oftast bara 1-4L, då..då är det dyrt =0) Priset i sig, för 20L, var listpris då butiksinnehavaren kollade upp det när jag var med eftersom 20L dunk var en nyhet för densamme när jag tog upp det i butiken. Billigare leverantörer finns det väl alltid om det mesta ifall man orkar leta, jag tyckte det var soft och hyffsat pris för att bara kunna knalla in på macken när man ändå var där o tanka.

Allt är ju relativt. Jag gör av med en dunk om året ungefär. Brukar svänga förbi oljepojkarna en gång per år och köpa en dunk (samt lite filter mm man vill ha "på hyllan" som de också har där), sen står den snällt i garaget och används sådär lagom ofta. Hur det möjligtvis skulle vara jobbigare än att behöva åka till macken och köpa småflaskor varje gång man ska byta som vissa insinuerar kan jag omöjligen förstå. När det desutom är billigare än BT så ser jag inget skäl för att handla där heller.

Om någon kan visa att SBK oljan skulle va direkt dålig, och BT den enda som duger åt en modern motor så skulle jag överväga att orka mig iväg dit.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför anser du det viktigt hur oljan beter sig i rumstemperatur??
En olja ska ska upp i arbetstemp innan man kan avgöra nåt om den.

Om vi har 2 oljor som uppfyller samma klassningar och kostar ungefär lika kommer jag att välja den olja som stannar i motorn och dessutom får motorn att arbeta mer harmoniskt. Om den ena oljan dessutom är tunnare än piss redan innan uppvärmning tror jag inte den blir bättre när den värms upp, (vilket jag kunnat konstatera vid avtappning av varm olja). Det verkar helt enkelt som att filmen inte är stark nog på "duvetvilkenoljajagmenar". Hade den varit det så hade den förmodligen stannat även i en något sliten motor, jämförelseoljan klarar ju det.

Vad är fördelen med en olja som försvinner och det utan att göra sitt jobb jämfört med den som stannar kvar och fungerar utan att maskineriet känns som en stenkross? Limmar den dessutom ihop lamellerna blir valet än lättare.
Vad är det jag missar menar du?

Vad labbet säger är ganska ointressant om det räcker att ta med sig 0,5 l på en 400milatripp istället för ett par liter och maskinen samtidigt låter och känns bättre.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det här påminner lite om tjejen som gick in för att få olja till sin lilla bil och när hon slagit i en fyraliters dunk så kommer hon in och säger till bensinmackskillen att det syns fortfarande inget på stickan.Grabben följer med tjejen ut och frågar var hon hällt i oljan.Där säger tjejen, och pekar på expansionskärlet tll kylaren. :va :rofl

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, det är inte billigare då det tillkommer moms (och frakt)...

BT kostade ju enl. uppgift i tråden 289:-/4L

Jag betalar <1400:-/ 20L inkl. moms, kvitto, kaffe, service och en eventuell kanelbulle för SBK R.

Vad är inte billigare?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hahaha
Samrunkning hör ej vardagen tilll.

Dessa trådarna är alltid fantastiska :yoparty

Jag kör på biltemas själv. Nära till butiken och det finns alltid hemma när jag vill ha oljan. Perfekt!
Att spara några kronor för att köpa 20liters på OK och vänta en vecka kan man ju pyssla med om man tycker det är skoj förstås.
För oss som inte gör av med så mycket olja och/eller inte vill samrunka ikapp med en kompis för att spara ett par kronor och vänta en vecka tycker jag BT är ett mycket gott alternativ.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping