Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Jag skulle vilja säga att bankörning är snällare för oljan än gatukörning. Under en dag på bana så blir motorn aldrig helt kall, utom möjligen racehelger när man har långt mellan kval och race tex, dvs mindre kallstarter. Dessutom ger dom flesta inte stumt innan motorn är lite ljummen, till skillnad från många gatåkare.Ska du fis köra på gatan funkar väl biltema oljan kanon då hoj oljan inte kommer upp i några humana temperaturer, men ska du köra bana och ge hoj allt vad den har en varm sommardag med 30+ grader i skuggan och oljan mer eller mindre kokar så tror jag nog SBK oljan håller motorn i bättre skick i längden! Min teori då biltemas olja rinner lika fint som vatten
En annan aspekt är att man aldrig står still på bankörning, det är alltid bra tryck på olja pga höga varv, och efter avflaggningen så kör man hyggligt lugnt in i depån, så att motortempen jämnar ut sig lite innan man slår av. Vid gatukörning så blir det mycket stillastående vid rödljus, korsningar mm. Mina hojar blir som varmast inne i stan, inte på bana, och det är ju hög värme som förstör oljan och gör att den blir permanent skadad, även om bärigheten hos oljefilmen blir dålig vid både höga och låga temperaturer.