Det som biltemaoljan saknar som också gör den billigare är tillsatser som skyddar din motor mot förslitningar. Innebär detta att motorn kommer att ta skada eller slitas direkt om man använder biltemaolja? nepp, men den kommer att sakna tillsatserna som i sin tur ökar slitaget och motorn kommer troligtvis inte att överleva lika länge som en motor som gått på dyrare olja med dessa tillsatser. Dock handlar detta om många tusen mil så hade du inte tänkt behålla hojen hela livet är det inget att oroa sig över.
Fast det är grym skillnad på hur dom oljorna beter sig. Min gixxer tål inte Castrol GPS tex, kopplingen limmar ihop sig till en solid enhet över natten, med Biltema bara funkar å funkar detBilterma oljan levereras av statoil som även levererar till castrol.
Om du tror att Yamaha gör egen olja så är du ute på cykeltur Dom köper in från en leverantör, "byter" flaska och lägger på xx% på priset Detsamma gäller ju tändstift, drivpaket, filter mm också.Det beror nog lite på hur man kör också, om du kör hårt med hojen samt mycket bana så är det ju klart att det är mindre ras risk med tex Yamahas egna olja om du nu kör Yamaha. Kan även tänka mig att en hoj som är kört med dom rekomenderade oljerna, typ castrol och Yamalube ser nog säkert bättre ut i motorn efter 5000mil än en billigare olja. Själv har jag alltid kört med den rekommenderade oljan då jag lämnar in hojen för service osv, för att garantin ska fortsätta gälla.
Det som biltemaoljan saknar som också gör den billigare är tillsatser som skyddar din motor mot förslitningar. Innebär detta att motorn kommer att ta skada eller slitas direkt om man använder biltemaolja? nepp, men den kommer att sakna tillsatserna som i sin tur ökar slitaget och motorn kommer troligtvis inte att överleva lika länge som en motor som gått på dyrare olja med dessa tillsatser. Dock handlar detta om många tusen mil så hade du inte tänkt behålla hojen hela livet är det inget att oroa sig över.
...om du kör hårt med hojen samt mycket bana så är det ju klart att det är mindre ras risk med tex Yamahas egna olja om du nu kör Yamaha.
Ingen aning ang Biltemas men köpte 20L dunk SBK Racing olja för 2-3 år sen, literpriset blev då 81.25:-. Bara fråga närmsta OKQ8 mack vad de ska ha, verkar skilja lite mellan dem.
Bilterma oljan levereras av statoil som även levererar till castrol.
Låter dyrt.. Kör också Q8 SBK Racing 10-50 och betalar runt 1400:- / 20L ergo 70:-/L
Om jag kan spara 15:-/liter till på det genom att köra Biltemagrejer som ingen verkar veta något om och chansa på att den är bra.. Då kör jag hellre Q8 som verkar beprövad och erkänt bra.
Vad är det som verkar så beprövat och erkänt bra med Q8 jämfört med biltema?
Enda som jag kan se skiljer är färgen på dunken, och siffrorna på prislappen på småflaskor. Där Q8 har ett pris som ger macken de marginaler som macken vill ha. Köper man 20L så är priset plötsligt ungefär samma som biltema, är det sämre olja i den dunken då?
Det handlar bara om olika affärsmodeller. Biltema lever på att vara billiga och sälja mycket. Macken lever på att kunderna ändå kommer och hälsar på varje gång bilen börjar varna för att den snart stannar om den inte får mer soppa i tanken.
Handlar jag på Willys så betalar jag väl ungefär halva priset för mjölk, bröd, chips och coca cola jämfört med Q8 macken. Vore jag riktigt dum i huvudet skulle jag köpa både mat och olja på macken, det är ju dubbelt så dyrt och bra där alltså...
Du tror inte det är så att Castrol levererar till Statoil?
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari