Eviga frågan; Biltema racing olja

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag kör Motuls halvsyntet i min, hojen går dubbelt så snabbt mot när jag har Biltemas olja i. Nej, skämt och sido, jag tror man får leta ordentligt för att hitta några konkreta fakta som skulle tala emot Biltema-oljan. Den har riktigt bra klassning, den gör jobbet. Köp, byt ofta och var glad över att vissa billiga saker faktiskt är bra. Själv kör jag dock faktiskt Motul för att jag är dum och köper saker med stor placebo-effekt (fast den har fin flaska och luktar gott).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ett sätt att korta ner de här trådarna och diskussionerna vore att bara de som haft problem med biltemas helsyntetiska mc-olja skriver.

Själv går jag in på 3 säsongen med biltemas olja.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det som stör mig är viskositeten och förpackningsstorleken. Det tog 4 år innan man såg 4liters dunken, ska jag behöva vänta 20år innan den finns i 20l då? Nä, jag får snällt hålla mig till Motul 60liters för 70kr/lit :gnissla

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det som biltemaoljan saknar som också gör den billigare är tillsatser som skyddar din motor mot förslitningar. Innebär detta att motorn kommer att ta skada eller slitas direkt om man använder biltemaolja? nepp, men den kommer att sakna tillsatserna som i sin tur ökar slitaget och motorn kommer troligtvis inte att överleva lika länge som en motor som gått på dyrare olja med dessa tillsatser. Dock handlar detta om många tusen mil så hade du inte tänkt behålla hojen hela livet är det inget att oroa sig över.

Last edited:

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
2009, Yamaha R6
Det beror nog lite på hur man kör också, om du kör hårt med hojen samt mycket bana så är det ju klart att det är mindre ras risk med tex Yamahas egna olja om du nu kör Yamaha. Kan även tänka mig att en hoj som är kört med dom rekomenderade oljerna, typ castrol och Yamalube ser nog säkert bättre ut i motorn efter 5000mil än en billigare olja. Själv har jag alltid kört med den rekommenderade oljan då jag lämnar in hojen för service osv, för att garantin ska fortsätta gälla.:tummenupp

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Biltemaoljan funkar fint både landsvägskörning och bankörning,,Jag har inte stött på någon som rasat sin motor pga biltemaolja ..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det som biltemaoljan saknar som också gör den billigare är tillsatser som skyddar din motor mot förslitningar. Innebär detta att motorn kommer att ta skada eller slitas direkt om man använder biltemaolja? nepp, men den kommer att sakna tillsatserna som i sin tur ökar slitaget och motorn kommer troligtvis inte att överleva lika länge som en motor som gått på dyrare olja med dessa tillsatser. Dock handlar detta om många tusen mil så hade du inte tänkt behålla hojen hela livet är det inget att oroa sig över.

De tillsatserna saknar alla oljor som är avsedda för våta kopplingar.
Jag tycker mig inte märka att de är billigare för det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bilterma oljan levereras av statoil som även levererar till castrol.
Fast det är grym skillnad på hur dom oljorna beter sig. Min gixxer tål inte Castrol GPS tex, kopplingen limmar ihop sig till en solid enhet över natten, med Biltema bara funkar å funkar det :tummenupp

Det beror nog lite på hur man kör också, om du kör hårt med hojen samt mycket bana så är det ju klart att det är mindre ras risk med tex Yamahas egna olja om du nu kör Yamaha. Kan även tänka mig att en hoj som är kört med dom rekomenderade oljerna, typ castrol och Yamalube ser nog säkert bättre ut i motorn efter 5000mil än en billigare olja. Själv har jag alltid kört med den rekommenderade oljan då jag lämnar in hojen för service osv, för att garantin ska fortsätta gälla.:tummenupp
Om du tror att Yamaha gör egen olja så är du ute på cykeltur ;) Dom köper in från en leverantör, "byter" flaska och lägger på xx% på priset :fakta Detsamma gäller ju tändstift, drivpaket, filter mm också.

Eftermarknaden lever på just såna där saker, att folk kan tänka sig att det nog är bättre med dubbla priset... Om Arla började sälja samma mellanmjölk i en annan förpackning, och tog dubbla priset, skulle du tro att den mjölken var bättre och köpa den istället? ;)

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000

Har du någon källhänvisning på det?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
...om du kör hårt med hojen samt mycket bana så är det ju klart att det är mindre ras risk med tex Yamahas egna olja om du nu kör Yamaha.

Där får du nog tänka om lite. Det finns inget som säger att det gör någon som helst skillnad om det står Yamaha eller Biltema på flaskan, eller vad det står på prislappen.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Probotector och Dsg. Har ni några som helst belägg för vad ni skriver så för gärna fram det, alla dessa trådar om biltemas oljor spårar ur pga såna som er "TrorJagVetBästMenGissarBara"-personer.

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag kommer iallafall alldrig att hälla i deras olja i mina "maskiner". Det kan skrivas radda upp och radda ner att det är statiol's olja hur mycket det vill,det har jo ändå alldrig bevisat's att det är deras olja.
Men en sak förstår jag dock inte......
Om nu biltema's oljor skall vara så där jättebra,varför tar då inte biltema saken i egna händer och gör ett motortest med ett antal identiska fabr. nya motorer i bänk och som körs på respektive olja.........
Så kanske man en gång för alla kunne döda denna "myt".........

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen aning ang Biltemas men köpte 20L dunk SBK Racing olja för 2-3 år sen, literpriset blev då 81.25:-. Bara fråga närmsta OKQ8 mack vad de ska ha, verkar skilja lite mellan dem.

Låter dyrt.. Kör också Q8 SBK Racing 10-50 och betalar runt 1400:- / 20L ergo 70:-/L

Om jag kan spara 15:-/liter till på det genom att köra Biltemagrejer som ingen verkar veta något om och chansa på att den är bra.. Då kör jag hellre Q8 som verkar beprövad och erkänt bra.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Låter dyrt.. Kör också Q8 SBK Racing 10-50 och betalar runt 1400:- / 20L ergo 70:-/L

Om jag kan spara 15:-/liter till på det genom att köra Biltemagrejer som ingen verkar veta något om och chansa på att den är bra.. Då kör jag hellre Q8 som verkar beprövad och erkänt bra.

Vad är det som verkar så beprövat och erkänt bra med Q8 jämfört med biltema?

Enda som jag kan se skiljer är färgen på dunken, och siffrorna på prislappen på småflaskor. Där Q8 har ett pris som ger macken de marginaler som macken vill ha. Köper man 20L så är priset plötsligt ungefär samma som biltema, är det sämre olja i den dunken då?

Det handlar bara om olika affärsmodeller. Biltema lever på att vara billiga och sälja mycket. Macken lever på att kunderna ändå kommer och hälsar på varje gång bilen börjar varna för att den snart stannar om den inte får mer soppa i tanken.

Handlar jag på Willys så betalar jag väl ungefär halva priset för mjölk, bröd, chips och coca cola jämfört med Q8 macken. Vore jag riktigt dum i huvudet skulle jag köpa både mat och olja på macken, det är ju dubbelt så dyrt och bra där alltså...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det som verkar så beprövat och erkänt bra med Q8 jämfört med biltema?

Enda som jag kan se skiljer är färgen på dunken, och siffrorna på prislappen på småflaskor. Där Q8 har ett pris som ger macken de marginaler som macken vill ha. Köper man 20L så är priset plötsligt ungefär samma som biltema, är det sämre olja i den dunken då?

Det handlar bara om olika affärsmodeller. Biltema lever på att vara billiga och sälja mycket. Macken lever på att kunderna ändå kommer och hälsar på varje gång bilen börjar varna för att den snart stannar om den inte får mer soppa i tanken.

Handlar jag på Willys så betalar jag väl ungefär halva priset för mjölk, bröd, chips och coca cola jämfört med Q8 macken. Vore jag riktigt dum i huvudet skulle jag köpa både mat och olja på macken, det är ju dubbelt så dyrt och bra där alltså...

SBK Racing finns inte på macken, tror det går att beställa dock.

Och Biltema har säkert massa bra saker, men väldigt mkt skit också. Se bara på deras hjälmar, de är "godkända". Och där är specifikationen slut. Verktygen går sönder om man använder dem (slängde en torx-sats senast i helgen) men vissa saker är kanon.

Gällande olja betalar jag gärna några extra kronor (för SBK Racing är redan billigt) om det ger mig 3% lägre risk för motorras.

Att jämföra Q8 oljan med chips och mjölk blir bara dumt, och det vet du. Oljan för 70:-/L är likvärdig oljor för 300:-/L hos handlaren, DÄR har du mack-chipsen.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Du tror inte det är så att Castrol levererar till Statoil?

Det kan mycket väl vara så.

Oavsett vilket märke på oljan man köper så är grunden densamma. klassningar osv men det skilljer en del mellan dom ändå. Det samma när det gäller dieselbränsle. Det är inte samma skit i alla pumpar heller. Tankar jag på preem så drar maskinen ca 2 liter mer i timmen och lastbilen drar ca 1 dl mer per mil. Billigast för mig att tanka om man tänker på bränsle åtgången så är det OKQ8. Jet ska vi inte prata om så orkeslösa dom blir. Kompisens maskiner går bättre på jet än OKQ8:ans.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om du känner behov av att köpa en dyrare olja än specen på hojen kräver så är det väl bara att köpa den oljan.
Du kan ju göra det samtidigt som du köper Monster högtalarkabel och specialslipade optiska kablage till stereon.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping