Eviga frågan; Biltema racing olja

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Biltemas olja är samma olja som en av de stora märkena.
Hur vet jag detta? Förre detta produktchef för Biltema berättade det under ett möte gällande något helt annat.

Varför gör inte Biltema ett test? För att det kostar en massa pengar och är mer eller mindre meningslöst att utföra.

Varför berättar inte Biltema vilket företag det är som säljer samma olja under annat namn? Tänk efter 1,2,3 och gärna fyra gånger så förstår nog alla varför. Samma sak gäller verktyg, bildelar etc.

Ett bra exempel på hur det ser ut:
Biltema säljer en fotpump för luftmadrasser, tror den var röd, för 199:-
Naturkompaniet säljer en fotpump för luftmadrasser, den var svart, för 599:-

Båda pumparna innehåller samma saker, bara färgen och en logga som skiljer.

Går Biltemas sönder tänker du; vilket jävla skit, billigt Biltema skit!
Går Naturkompaniets sönder tänker du: vilken jävla otur jag måste ha, den får jag reklamera.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
289:- för 4L helsyntet.

Jag använder den själv. Smidigt o inte behöva ha en 20L i garaget. Bara o shoppa en dunk schysst olja när det är dags.

manneman

Guest
380 mil i vinter och ett par kallstarter vid -15 har inte varit några som helst problem på min XT 660 med BT olja.
Jag byter själv var 500e mil och Yamahacenter på 1000 mil. Jag slänger i Biltema racing och YC slänger i Yamalube.

Vad jag märker är att hojen känns annorlunda och går olika mellan skiftningarna av oljan men man vänjer sig snabbt.

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Alltså..de här diskussionerna.. :S
I min servicebok till min R1 08 (säkerligen andras också, oavsett hojmärke) och även i min gamla retta finns det rekommendationer på däckmärken och även däckmodell, men vad det gäller olja står det bara JASO MA API SG 10W-40. Alltså inget märke alls.
Med andra ord godkänner Yamaha vilket märke som helst på olja, bara klassificeringen stämmer med ovanstående eller är av högre klassning!
Det står alltså inget om Yamalube, Motul, Castrol, OKQ8, Biltema Racing eller annat jävla oljemärke.

Så jag tycker att den här diskussionen om oljans märke hit och dit är redan uttömd sedan länge i dessa oljetrådar.

Vi borde istället se till TS fråga och ge TS bästa möjliga svar utefter vad vi själva kan och har erfarenhet av, inte vad vi tror.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Här kommer ett erfarenhetsbaserat tyckarinlägg.

Upplever biltemaoljan som otroligt tunn och blaskig redan innan den är uppvärmd. Har provat den i omgångar och konstaterar att maskiner som hållit sig på ganska likartad förbrukningsnivå plötsligt kastar igenom olja så man önskat en tapp bredvid soppapumpen. Man kunde då tanka olja och bensin på samma gång. Skall nämnas att berörd maskin höll sig på samma förbrukning från 2500 mil, (då jag köpte den), till över 7500 utom när den fått biltemaolja. Körde från början på motuls värsta, (precis som tidigare ägaren), men har kört både 5100 och sedermera Q8 SBK Racing 10-50. Det råder för mig ingen tvekan om vilken olja jag och maskinen trivs bäst med, nämligen den sistnämnda. Har hunnit bli några oljebyten...

Förutom rimlig förbrukning funkar en förhållandevis klonkig låda betydligt mer följsamt och den är påtagligt tystare maskinellt. Kanske borde säga att motorslammer hörs betydligt mer med biltemaoljan och den blir direkt motspänstig att växla, kopplingen fungerar knappt nöjaktigt.

Kommer nog köra SBK så länge den går att köpa till "biltemapris". Har inte upplevt någon olja som så "bra" sen man köpte valvoline på plåtburk. Hittar inte något incitament att betala hutlöst för Motulen även om jag tycker det är bra olja. Bra att SBK finns på gubbdagis som t ex Swedol och Hydroscand förutom leverans till mack.

Hade en sliten TRX och där försvann biltemaoljan fortare än jag hann förse den. Det blir varmt i toppen då:näsblod, en pump hade knappast kastat igenom mer. En sak som talar för kopplingen till Castrol är att den vaporiserade i samma utsträckning med hoplimmade lameller på Yamaha som följd. Ja, jag dristar mig till att skriva Yamaha generellt då vi var flera med samma erfarenhet. Den är röd i castrolburken dock. Karamellfärg?

Tro det den som vill, det här är bara min uppfattning som jag förbehåller mig rätten att ha. Likaså kan den som vill förkasta/bortse från den.. Frihet råder.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alltså..de här diskussionerna.. :S

Det står alltså inget om Yamalube, Motul, Castrol, OKQ8, Biltema Racing eller annat jävla oljemärke.

Precis, och eftersom SBK Racing lever upp till de krav moderna motorer ställer (för det är sällan olika krav mellan de olika tillverkarna), är beprövat och uppskattat.. OCH billigast! Är det då inte ett bra tips?

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Ska du fis köra på gatan funkar väl biltema oljan kanon då hoj oljan inte kommer upp i några humana temperaturer, men ska du köra bana och ge hoj allt vad den har en varm sommardag med 30+ grader i skuggan och oljan mer eller mindre kokar så tror jag nog SBK oljan håller motorn i bättre skick i längden! Min teori då biltemas olja rinner lika fint som vatten :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mycke tycka lite veta som vanligt på SH.

Tröttsamt med massa subjektiva utsagor om sådant som är avancerat o prova för att få signifikans i, både för fordons o kemindustrin.

Gillar i allmänhet inte folk som skriver o säger saker utan att veta.

Själv vet jag inget annat än om det är rätt klassning eller inte på oljan o är nöjd med det.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Precis, och eftersom SBK Racing lever upp till de krav moderna motorer ställer (för det är sällan olika krav mellan de olika tillverkarna), är beprövat och uppskattat.. OCH billigast! Är det då inte ett bra tips?

Jag fattar heller inte varför folk envisas med biltemaoljan när det är billigare med ok:s sbk (som vi alla vet verligen lirar bra) :)

Är 20 l för mycket, gå ihop med en polare eller 2...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
http://www.yamaha-motor.eu/se/tillbehor/service/yamalube/index.aspx även om det nu inte skulle vara dom själva dom gör oljan, så ska det ju ändå vara den oljan som är bäst för deras motorer.

Du har aldrig reflekterat över hur mkt nån marknadsavdelningen skrattar varje gång du köper den oljan för att det står rätt namn på etiketten? När de själva köper oljan från som säljer den till kund för halva priset (förmodligen)?

Lika med KTM och Motul, de får säkert jättebra betalt av Motul för att hävda att deras oljor är bäst. Eller så fick nån chef på KTM en ny skidstuga.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Enda man kan veta är att det är bland annat är Yamaha som tjänar pengar på just den oljan.

Garantin på MCn kräver ju tex inte just deras olja.

Edit: Det är ju här oljeklassningen kommer in. Den är ju inget som bara är taget ur luften på SH-maner.

Last edited:

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Biltemas olja är samma olja som en av de stora märkena.
Hur vet jag detta? Förre detta produktchef för Biltema berättade det under ett möte gällande något helt annat.
Ursäkta mig,men det är bara words som man hört om och om igen,inget man sett bevis på

Varför gör inte Biltema ett test? För att det kostar en massa pengar
Hur kan det anses dyrt jämnfört med att äga spitfire och P51 mustang :dummer

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Att prata om oljor är precis som att prata om religion. Det är kört att få någon att ändra åsikt.

Själv försöker jag att gå på fakta :hej

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Frågan (som ingen VET svaret på ) är ju om det spelar någon roll?

Klassning, klassning klassning :mad: :mad:

Om man sparar på utgifter kan man äga WW2 stridsplan, eller som jag villa, bil o 3 hojar :)

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping