Eviga frågan; Biltema racing olja

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Är det rekommendationer för Triumph TT600, från Triumph....?

Eller....

/KentW

jepp helt klart då jag är Sverige representant för Trajja .... NOT! ;)

Jag gör som övriga här på SH, ger min åsikt baserat på kvalificerade gissningar, allmänna spekulationer och andra halvsanningar :tungan
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats
Det kanske fortfarande behövs tjockolja i Trajjorna för att åtminstone en del ska stanna kvar innanför motorkåporna när man kommer upp i arbetstemp?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.

Vad tror du att klassningen innefattar?
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Kom ihåg att jag råkade bara halka in här mitt i allt ståhej:)Och ingenstans har jag sagt att bt har dålig olja.Och vad man kan se så dom flesta som förespråkar bt olja har någon gammal 70-80tals hoj som rullar kanske 75-100mil om året,lägger ner mer tid på tugg:).Inget fel på veteranhoj,är väl kul.Men jag tror att dom flesta som åker ny hoj,gör som jag:)Sedan finns ju 95%som inte ens går in på dessa sidor pga allt dravel,men rätt kul ibland tycker jag,även om det spårar ur så här ibland.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag slås av häpnad. Man ratar BT-olja för att man har teorier om att den är kass, men gladeligen häller i tjockolja i motorn istället.
Eller... att man jämför HD-motor med rulllager och stötstänger med små högvarviga glidlagrade radmotorer.
Det är enorma skilnader i konstruktion.. Jösses:7peta
Mats

Jag vet ett det är en enorm skillnad i konstruktion, men du förstod nog inte vad jag menade, så jag tänker inte kommentera det mer än såhär.
 

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!

Det här är ju lite OT men ändå beskrivande för hur olja är business. Jag är också en kille med Passat. Servade till punkt och pricka hos VAG och betalade 229 kr/liter för oljan. Toppade upp med samma. Vid ca 20 000 mil "koksade motorn"; oljan bildar slagg i sugsilen i oljetråget och inget oljetryck till toppen. Motorn ok men VAG skulle ha 17 000 kr (!!) för att rengöra skiten. Fixade det med hjälp av en kompis. Nu köper jag "vanlig" 10W-40 helsyntet på 10 liter för 80 spänn och byter höst och vår. End of story här också.
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.

Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?

Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!

Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!


Jag körde Agroll olja till entreprenadmaskiner i min a4 diesel jag hade förr hade gått 33000 mil när jag sålde.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det här är ju lite OT men ändå beskrivande för hur olja är business. Jag är också en kille med Passat. Servade till punkt och pricka hos VAG och betalade 229 kr/liter för oljan. Toppade upp med samma. Vid ca 20 000 mil "koksade motorn"; oljan bildar slagg i sugsilen i oljetråget och inget oljetryck till toppen. Motorn ok men VAG skulle ha 17 000 kr (!!) för att rengöra skiten. Fixade det med hjälp av en kompis. Nu köper jag "vanlig" 10W-40 helsyntet på 10 liter för 80 spänn och byter höst och vår. End of story här också.

Longlife service (eller vad fan det heter)?
 

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Just det. Vanlig historia dessutom. Många pengar i princip i sjön. Oljan tre(!) gånger dyrare än nödvändigt och utan önskat resultat.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja och det säger inget om hur kvaliteten är på oljan.

http://www.smorjteknik.se/viskositet.html

SAE-klassningen definierar inte oljans kvalitet. Kvalitetsklassning av olja kräver ett antal undersökningar av olika slag både i laboratorier och under praktiska förhållanden. De utförs i samarbete mellan bil- och maskintillverkare och oljebolag

http://www.mobil1.se/akademin/sae-klassning-av-motorolja.aspx

Nej, men du frågade om klassning.
API, ACEA och JASO räknas som kvalitetsklassningar.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur många har fått motorras pga av en olja? Vad är det ni tror händer med motorn ? om köper" en billig olja som uppfyller rätt klassning, utveckla det gärna:rolleyes:
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ursprungligen postat av peter67
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.

Ditt svar på detta: Vad tror du att klassningen innefattar?

Jag hoppades på ett mer utförligt svar som gav mer information om kvaliteten på oljan.

Det pratas ju om klassning i den här tråden och inte om hur kvaliteten på oljan är.

Jag vill inten heller slänga i BT/statoil oljan grävmaskiner eller lastbilar när jag inte har all info om att det fungerar bra mellan motortillverkarens rekomendationer. Det blir inte billigare för mig att köpa en billigare olja och byta oftare.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top