För nått år sen fick jag frågan av en kille med en VW Passat TDI som undrade om det här med olja, han tyckte att priset hos den lokala VW verkstaden för olja i samband med servicen var hutlöst, men dom hade sagt till honom att garantin inte gällde om han använde nån annan olja eller gjorde servicen hos nån annan än en VW verkstad.
Han hade läst i serviceboken att rekommenderad olja skulle vara VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa.
Faktasökare som man är visste jag redan att Servicen KAN vara utförd av annan godkänd verkstad, men oljan....?
Fick låna hans service/instruktionsbok och började söka......efter en stund var jag nästan övertygad om att dom hade upplyst honom rätt!
Men jag började om och läste igen...och till sist på en sida låångt bak i boken fanns en notis. Om man inte kunde få tag i "VW XXX-YYY-ZZZ-Bla,bla,blaa." oljan så skulle man använda en olja med en specificerad SG-klassning, och den var om jag minns rätt inte högre än SG!
Han kände sig rätt "rövknullad" när han hade kollat priset på den oljan x antal liter som han köpt av VW verkstaden, tror ni han servar där längre?
End of story!