Eviga frågan; Biltema racing olja

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Är helt övertygad om att hojen inte går bättre av att oljan har en snyggare förpackning.

Känns lite som ett intelligenstest detta, kvalitetsklassningen bestämmer kvalitén på oljan. Inte märket, förpackningen eller reklamen. :dummer

Tack för samma :dummer

Jag tror inte riktigt du förstod ironin i det jag skrev :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Grundfrågan i den här Tråden och som i alla andra BT-olja trådar är.
ÄR olja tillräckligt bra för att motorn inte ska slitas ut i förtid, skära så fort farten kommer upp i 130km/h, eller att kopplingen tokslirar, osv osv.
Vad jag har läst i mängder av trådar så finns det massor med åsikter. Men jag har aldrig läst om att någon fått problem med BT-olja.

Självklart är det OK att köpa Motul, OK, Castrol, Mobil eller vad olja nu heter. Men BT är också bra olja som fungerar.

Mats
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Grundfrågan i den här Tråden och som i alla andra BT-olja trådar är.
ÄR olja tillräckligt bra för att motorn inte ska slitas ut i förtid, skära så fort farten kommer upp i 130km/h, eller att kopplingen tokslirar, osv osv.
Vad jag har läst i mängder av trådar så finns det massor med åsikter. Men jag har aldrig läst om att någon fått problem med BT-olja.

Självklart är det OK att köpa Motul, OK, Castrol, Mobil eller vad olja nu heter. Men BT är också bra olja som fungerar.

Mats

Jag fick problem. Troligtvis inte enda anledningen, men jag stöder mig på erfarenheten hos den som utförde toppbytet och dennes slutsats rimmar väldigt väl med min. Finns det olja att tillgå som klarar det biltemaoljan inte klarade, dessutom till samma pris eller lägre, då använder jag den.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har du läst vad trådstartaren frågade efter?

Nähä. Trodde inte det heller.

Varför är du så dryg?

Trådar lever sitt liv, annars är det ju inget diskussionsforum. Jag riktade mig till inlägget ovan mitt som du säkert förstår..

Förövrigt:
Jag tycker mig inte se någon som argumenterar för att BT olja är bäst utan att den gör vad den skall o förväntas helt enklet. Sedan att vissa har problem behöver ju inte endast härledas till oljan, det är ju givetvis i kombination med hojindividen också.

Kör med den klassning (eller bättre) som manualen säger så är det lugnt.

Edit: Ang TS så skrev jag ju i mitt första inlägg att jag använder den själv. Tillägger här att jag gör det utan problem.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför är du så dryg?

Trådar lever sitt liv, annars är det ju inget diskussionsforum. Jag riktade mig till inlägget ovan mitt som du säkert förstår..

Förövrigt:
Jag tycker mig inte se någon som argumenterar för att BT olja är bäst utan att den gör vad den skall o förväntas helt enklet. Sedan att vissa har problem behöver ju inte endast härledas till oljan, det är ju givetvis i kombination med hojindividen också.

Kör med den klassning (eller bättre) som manualen säger så är det lugnt.

Edit: Ang TS så skrev jag ju i mitt första inlägg att jag använder den själv. Tillägger här att jag gör det utan problem.

Om det är någon som drygar sig så är det du. Bra att du är nöjd, med en motor tät som en ost eller överdrivet täta oljebyten funkar det säkert. Det passar inte mitt användande och är övertygad om att oljor generellt är bra produkter om man inte väljer de mest obskyra alternativen på stormarknaden.

Jag har andra erfarenheter av BT-oljan och tror mig ha hållit på länge nog för att kunna dra någorlunda relavanta slutsatser. Finns det någon som hävdar att oljan skulle vara den enda orsaken till problem? Jag hävdar att vid mitt toppras var det den tunna (trots rätt viskositet) oljan som gjorde att toppen inte fick tillräcklig smörjning och jag nu är medlem i klubb krökta ventilen (ventilerna). Pumpen är kollad och ok, i övrigt otät maskin. Nuvarande hoj kastar igenom BT-oljan så man undrar om man tappat pluggen. När jag kör SBK eller Motul och för säkerhets skull går upp till 50-viskositet har jag inga som helst problem och jag lutar mig på rätt många tusen mil. Kör knappt småsträckor f ö.

Detta är inte teknikforumet och det var subjektiva erfarenhet TS efterlyste. Kör på BT-oljan den som vill, säkert en ok produkt om än inte optimal i en motor som drar en del olja vilket den kan göra utan att det är något fel. Min har ju legat på konstant förbrukningsnivå i +7000 mil utom fallet BT. Jag anser att det finns bättre produkter att tillgå för jämförbara pengar. Propagerar alltså inte för etiketten.

Tydligt eller drygt?
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mer tydligt än drygt. Jag har inte varit dryg med avsikt själv.

Jag är inte mycket för subjektiva bedömningar om det inte just det som är syftet med undersökningen. Arbetsskadad helt enkelt.

Så här svarar Biltema på min fråga vem som tillverkar oljan

"När det gäller oljor är det en sak som är viktig och avgörande. Den specifikation ACEA (europeisk) och API (amerikansk) som oljan är klassad för. Dessa specifikationer kontrolleras av utomstående institut och kan och får inte märkas på en olja om den inte uppfyller kraven. Biltemas olja produceras av en av de största olje producenterna i världen, eftersom ursprungsmärkning bortförhandlas vid våra inköp för att vi ska kunna hålla våra låga priser har vi inga uppgifter på vem producenten är"
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hej hopp, jag har genomgående använt BT's produkter i bilar och motorcyklar de senaste tio åren. Under ett par år när jag körde 250 Racer blev det mycket skruvande och jag har glott till förbannelse på lager och kontaktytor och under långa ensamma mörka nätter suttit och filosoferat kring sotavlämningar :3freak. Men...eh, hur som helst, jag förstår faktiskt inte hur man kan dömma ut någon eller något p g a förutfattade meningar och sätta ett likhetstecken mellan pris och kvalitet. L'oreal är i alla fall ärliga när hävdar att det viktiga inte är kvalitet eller resultat, utan upplevelsen.

Kan jag få en Diva-smiley med fjäderboa här? Tack.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En klar strategi baserat på gamla "ordstäv" kan inte vara fel.

"Tron kan förflytta berg".

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag ser det som ett plus att det finns personer som köper nya hojar så att begagnadmarknaden fylls på, då jag är alldeles för snål för att köpa nytt, någonsin. Vad gällande eventuella avlagringar i bränsletillförselsystemet så bör väl det inte vara så svårt att åtgärda det om man inte har tummen mitt i handen.

Det åtgärdar man mycket bättre med en "Ultraljudstvätt"......jag har hjälpt "många" varje vår när hojen inte går som den ska.

/KentW
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om det är någon som drygar sig så är det du. Bra att du är nöjd, med en motor tät som en ost eller överdrivet täta oljebyten funkar det säkert. Det passar inte mitt användande och är övertygad om att oljor generellt är bra produkter om man inte väljer de mest obskyra alternativen på stormarknaden.

Jag har andra erfarenheter av BT-oljan och tror mig ha hållit på länge nog för att kunna dra någorlunda relavanta slutsatser. Finns det någon som hävdar att oljan skulle vara den enda orsaken till problem? Jag hävdar att vid mitt toppras var det den tunna (trots rätt viskositet) oljan som gjorde att toppen inte fick tillräcklig smörjning och jag nu är medlem i klubb krökta ventilen (ventilerna). Pumpen är kollad och ok, i övrigt otät maskin. Nuvarande hoj kastar igenom BT-oljan så man undrar om man tappat pluggen. När jag kör SBK eller Motul och för säkerhets skull går upp till 50-viskositet har jag inga som helst problem och jag lutar mig på rätt många tusen mil. Kör knappt småsträckor f ö.

Detta är inte teknikforumet och det var subjektiva erfarenhet TS efterlyste. Kör på BT-oljan den som vill, säkert en ok produkt om än inte optimal i en motor som drar en del olja vilket den kan göra utan att det är något fel. Min har ju legat på konstant förbrukningsnivå i +7000 mil utom fallet BT. Jag anser att det finns bättre produkter att tillgå för jämförbara pengar. Propagerar alltså inte för etiketten.

Tydligt eller drygt?

Att BT 40 olja har lägre viskositet än 50 olja av andra fabrikat vid drifttemp var ju inte direkt breaking news.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det absolut mest läsvärda trådarna handlar om:

1: Biltema-olja....
2: Biltema verktyg...
3: Biltema övriga mc-relaterade produkter...
4: Biltema övriga icke mc-relaterade produkter...

Undrar om det har med Individens inneboende tro att pengar= lycka och framgång, och att det kan man bara "visa upp" för alla andra genom att konsekvent köpa allt med dyraste prislapp.

En mc-kompis har genom åren "förkroppsligat" min "tes" i den här frågan.

Han har via sitt företag tillgång till alla möjliga bilar för transport...

MEN han har en "egen" privat bil som han byter ungefär vartannat år alltid nytt ...nu en Audi S5 som extrautrustades med allt före leverans.
Han har en ZX12 för "touring".......
Han har en Aprilia RSV4 för "aktiv körning".......
Han åker c:a 200-300mil i snitt/sommar......företrädesvis runt i och omkring stan.

Han har "Specialbeställd med egen design " Snowboard.....
Han har "Slalomskidor/Pjäxor/stavar/handskar/hjälm/glasögon likvärdigt med de flesta tävlingsåkares.
Han uttnyttjar dessa grejor ett par kvällar per år i ortens "lilla" slalombacke + en vecka i Åre.

Han skulle inte kunna "tänka sig" att använda ett par "jeans från Dressman" ens när han rensar i rabatterna på tomten.

Allt han köper bedömmer han utifrån priset.

För det är det som "syns"!

PS. Vi är riktigt bra kompisar, det som förundrar mig är hans syn på "kvalitet".

/KentW
 
Last edited:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Det absolut mest läsvärda trådarna handlar om:

1: Biltema-olja....
2: Biltema verktyg...
3: Biltema övriga mc-relaterade produkter...
4: Biltema övriga icke mc-relaterade produkter...

Undrar om det har med Individens inneboende tro att pengar= lycka och framgång, och att det kan man bara "visa upp" för alla andra genom att konsekvent köpa allt med dyraste prislapp.

En mc-kompis har genom åren "förkroppsligat" min "tes" i den här frågan.

Han har via sitt företag tillgång till alla möjliga bilar för transport...

MEN han har en "egen" privat bil som han byter ungefär vartannat år alltid nytt ...nu en Audi S5 som extrautrustades med allt före leverans.
Han har en ZX12 för "touring".......
Han har en Aprilia RSV4 för "aktiv körning".......
Han åker c:a 200-300mil i snitt/sommar......företrädesvis runt i och omkring stan.

Han har "Specialbeställd med egen design " Snowboard.....
Han har "Slalomskidor/Pjäxor/stavar/handskar/hjälm/glasögon likvärdigt med de flesta tävlingsåkares.
Han uttnyttjar dessa grejor ett par kvällar per år i ortens "lilla" slalombacke + en vecka i Åre.

Han skulle inte kunna "tänka sig" att använda ett par "jeans från Dressman" ens när han rensar i rabatterna på tomten.

Allt han köper bedömmer han utifrån priset.

För det är det som "syns"!

PS. Vi är riktigt bra kompisar, det som förundrar mig är hans syn på "kvalitet".

/KentW

Jodå det där är ju rätt vanligt,men alla är ju inte sådär bara för att man köper dyr olja och har ny hoj.Mitt största intresse är ju som sagt mc,lägger alla(nästan)pengar på det för jag vill ha ny hoj,bästa stället,hjälm,stövlar,osv
Annars skrotar man väl runt i nå prima snickers uniform,och åker runt i någon rostburk te bil,vad gör det:)Men sedan kanske det är kul att styla med FIRMANS xc90 eller Q7 med skidbox och everest,craft av senaste snitt i våra fjäll,men det är ju något annat och offtopic,sorry:)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det absolut mest läsvärda trådarna handlar om:

1: Biltema-olja....
2: Biltema verktyg...
3: Biltema övriga mc-relaterade produkter...
4: Biltema övriga icke mc-relaterade produkter...

Undrar om det har med Individens inneboende tro att pengar= lycka och framgång, och att det kan man bara "visa upp" för alla andra genom att konsekvent köpa allt med dyraste prislapp.

En mc-kompis har genom åren "förkroppsligat" min "tes" i den här frågan.

Han har via sitt företag tillgång till alla möjliga bilar för transport...

MEN han har en "egen" privat bil som han byter ungefär vartannat år alltid nytt ...nu en Audi S5 som extrautrustades med allt före leverans.
Han har en ZX12 för "touring".......
Han har en Aprilia RSV4 för "aktiv körning".......
Han åker c:a 200-300mil i snitt/sommar......företrädesvis runt i och omkring stan.

Han har "Specialbeställd med egen design " Snowboard.....
Han har "Slalomskidor/Pjäxor/stavar/handskar/hjälm/glasögon likvärdigt med de flesta tävlingsåkares.
Han uttnyttjar dessa grejor ett par kvällar per år i ortens "lilla" slalombacke + en vecka i Åre.
Han skulle inte kunna "tänka sig" att använda ett par "jeans från Dressman" ens när han rensar i rabatterna på tomten.
Allt han köper bedömmer han utifrån priset.
För det är det som "syns"!
PS. Vi är riktigt bra kompisar, det som förundrar mig är hans syn på "kvalitet".
/KentW
En Riktigt God Samhällsmedborgare med andra ord? Som betalar onödigt mycket av 25% moms på allt överflödigt han köper?
Blir han lycklig av detta - låt honom få bli det.:tummenupp
Jag lever efter ingenjörsaxiomet: "Det skall vara tillräckligt bra". Allt därutöver är en ren kostnad/förlust för företaget...
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Min högst personliga åsikt om oljor är denna:
BT oljar fungerar aldeles utmärkt vid dess tillfällen:
* Då hojen står still över vintern
* På våren då du tar det lungt o inte tokgasar för att du vill inte bli av med kortet innan sesongen har börjat

Beroende på hoj så kan du kanske köra med BT oljan på sommaren & hösten med
Det beror mest på vilken hoj du har & hur du kör.
Kör du lungt med inte så mycket varv till 99% fungerar BT oljan utmärkt.

Dock om du kör 8k varv & uppåt mest hela tiden bör du skaffa en 20W-50 olja att köra med på sommaren och hösten.
Detta pga att det då inte alls är säkert att BT oljan (som alla andra 10w40 oljor) orkar med att hålla viskositenen vid stora påfrestningar under längre tid.
en 20W50 håller bättre just av anlednigen att de är en 50 olja

Att gämföra en 10w40 med en 20w50 är som att gämföra äpplen o päron. De är liknande varan, men apssar bra till olika saker.
att gämföra olika 10w40 med varan ... tja då kollar iaf jag på klassningarna o pris
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Om det är någon som drygar sig så är det du. Bra att du är nöjd, med en motor tät som en ost eller överdrivet täta oljebyten funkar det säkert. Det passar inte mitt användande och är övertygad om att oljor generellt är bra produkter om man inte väljer de mest obskyra alternativen på stormarknaden.

Jag har andra erfarenheter av BT-oljan och tror mig ha hållit på länge nog för att kunna dra någorlunda relavanta slutsatser. Finns det någon som hävdar att oljan skulle vara den enda orsaken till problem? Jag hävdar att vid mitt toppras var det den tunna (trots rätt viskositet) oljan som gjorde att toppen inte fick tillräcklig smörjning och jag nu är medlem i klubb krökta ventilen (ventilerna). Pumpen är kollad och ok, i övrigt otät maskin. Nuvarande hoj kastar igenom BT-oljan så man undrar om man tappat pluggen. När jag kör SBK eller Motul och för säkerhets skull går upp till 50-viskositet har jag inga som helst problem och jag lutar mig på rätt många tusen mil. Kör knappt småsträckor f ö.

Detta är inte teknikforumet och det var subjektiva erfarenhet TS efterlyste. Kör på BT-oljan den som vill, säkert en ok produkt om än inte optimal i en motor som drar en del olja vilket den kan göra utan att det är något fel. Min har ju legat på konstant förbrukningsnivå i +7000 mil utom fallet BT. Jag anser att det finns bättre produkter att tillgå för jämförbara pengar. Propagerar alltså inte för etiketten.

Tydligt eller drygt?

Man kan ju tänka såhär, vad det gäller förbrukning, att en HD tex har en rak olja för att toleranserna är större i den motorn jämfört med en sporthoj. Rätta mig om jag har fel. En sporthoj har mindre toleranser och då behövs en olja som har ett bättre viskositetsspann.
Dock om sporthojen börjar bli sliten, så bör ju rimligtvis den också förbruka mer olja.
Min gamla R1 00 förbrukade en hel del olja vilket kan vara känt på årsmod 98-99, 00-01. Jag körde ett tag på en olja med viskositet 10W-40 och tyckte att den förbrukade mer än en olja på tex 15W-50 som jag provade senare. Jag funderade ett tag på att prova 20W-60 istället för att se om jag märkte en större skillnad, men jag hann sälja hojen innan.
Vad det var för märken på oljorna hör inte hit, då alla hade rätt klassning.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
dizzy....
Min högst personliga åsikt om oljor är denna:
BT oljar fungerar aldeles utmärkt vid dess tillfällen:
* Då hojen står still över vintern
* På våren då du tar det lungt o inte tokgasar för att du vill inte bli av med kortet innan sesongen har börjat

Dock om du kör 8k varv & uppåt mest hela tiden bör du skaffa en 20W-50 olja att köra med på sommaren och hösten.
Detta pga att det då inte alls är säkert att BT oljan (som alla andra 10w40 oljor) orkar med att hålla viskositenen vid stora påfrestningar under längre tid.
en 20W50 håller bättre just av anlednigen att de är en 50 olja

............................................................

Är det rekommendationer för Triumph TT600, från Triumph....?

Eller....

/KentW
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
En Riktigt God Samhällsmedborgare med andra ord? Som betalar onödigt mycket av 25% moms på allt överflödigt han köper?
Blir han lycklig av detta - låt honom få bli det.:tummenupp
Jag lever efter ingenjörsaxiomet: "Det skall vara tillräckligt bra". Allt därutöver är en ren kostnad/förlust för företaget...

Absolut ska han få vara "lycklig"....och firman ger dessutom jobb åt c:a 30 helårsanställda.
Ingen kan se "lyckligare" ut än när han får ett "paket" med "fotpinnar för raceväxling" än han.
Han är dessutom en riktigt "glad" prick.

Vi tänker lite grann lika du och jag...kanske har med jobbet att göra.

/KentW
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top