Eviga frågan; Biltema racing olja

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ursprungligen postat av peter67
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.

Ditt svar på detta: Vad tror du att klassningen innefattar?

Jag hoppades på ett mer utförligt svar som gav mer information om kvaliteten på oljan.

Det pratas ju om klassning i den här tråden och inte om hur kvaliteten på oljan är.

Jag vill inten heller slänga i BT/statoil oljan grävmaskiner eller lastbilar när jag inte har all info om att det fungerar bra mellan motortillverkarens rekomendationer. Det blir inte billigare för mig att köpa en billigare olja och byta oftare.

Varför inbillar man sig att kvalitetsklassning enligt API, ACEA och JASO, som är fristående organisationer av motorkonstruktörer i syfte att kvalitetsklassa smörjmedel inte kan indela nämnda smörjmedel i kvalitetsklasser?
Motortillverkaren anger i servicerekomendationer eller instruktionshandlingar vilken klassning oljan skall ha för att fungera i motorn, enligt det internationelt erkända klassifieringssystem som de godkänt, kanske är med i, och konstruerat motorn med utgångspunkt ifrån?
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
En fundering jag alltid får när Biltema(BT) diskuteras

En fundering jag alltid får när Biltema(BT) diskuteras är varför frågan är så laddad, varför folk går igång så (inklusive mig själv) Egentligen får väl folk köpa olja var de vill & propagera för dess förträfflighet så mycket de vill, det är ju ändå jag som väljer vad jag själv köper. Men....

Dessa rykten som så länge florerats om att Biltemas racing olja är en omärkt Statoil helsyntet olja eller OK/Q8 helsyntet MC olja ( ja den är biligare) osv.
En fråga som då infinner sig är varför skulle Statoil dumpa priset på sin premium MC olja & dessutom sälja under annat varumärke.
För att hålla ett varumärke högt värderat på marknaden krävs att du profilerar dig - som ett kvalitets märke & exponerar dig - visar ditt varumärke så mycket du kan i positiva varumärkesstärkande miljöer.

Om det nu är som alla förståsigpåare påstår att det sker hemliga transporter av racing olja till Biltema med tankbilar med Statoil loggan (Nattetid?). Vad skulle Statoil tjäna på att sälja/dumpa sin premium olja till ett lågprisföretag, märka om flaskorna till lågprisföretagets???

Vidare skulle all oljeförsäljning I Statoil mackarna upphöra den dag nyheten om samma vara reades ut under annat namn på BT. Tror någon på fullaste allvar att Statoil skulle riskera det, när lönsamheten per mack är så marginell??
Bedriver Statoil ideell verksamhet & vill hjälpa BT eller är det p.g.a. de jätte volymer racing olja som Biltema säljer som Statoil vill vara med & få en del av kakan dock undercover. Nu säljer inte BT några jätte volymer som skulle göra det värt att släpa sitt varumärke i smutsen.

Nej det håller inte!

Ett annat scenario är att BT köper direkt av oljeproducenten, Statoil är en oljeproducent men med ett eget distributionsnät. BT kanske köper av någon oljeproducent utan distributionsnät & hyr bara Statoils tankbilar för logistiken. Vem skulle då vara säljaren ja vill man ha billig olja är det billigt att köpa av ett land belagt med oljeembargo har jag hört - om man är konspiratoriskt lagd.
Ni kan rabbla kvalitets normer & gränsvärden in i absurdum men när logiken brister faller argumentations kedjan.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Enkelt, Statoil (eller vem det nu är) tjänar pengar på o sälja till Biltema också.
Skillnaden är att det tjänar ännu mer under sitt eget starkare varumärke.

Med tanke på hur dyrt det är att utveckla o klassa en produkt så är det osannolikt att det skulle löna sig för ngt av de större företagen att sälja/utveckla en specifik produkt just till Biltema, så stora är de väl knappast.

Större volymer = mer pengar till tillverkaren oavsett försäljningställe. Gäller att nå ut till så många konsumenter som möjligt.

Edit: Anledningen att frågan är laddad är att om man väljer starka varumärken o betalar för detta samtidigt som det finns en billig produkt som i praktiken gör samma jobb så är man ju lurad och förövrigt snuvad på statusen. Tycker jag.
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
En fundering jag alltid får när Biltema(BT) diskuteras är varför frågan är så laddad, varför folk går igång så (inklusive mig själv) Egentligen får väl folk köpa olja var de vill & propagera för dess förträfflighet så mycket de vill, det är ju ändå jag som väljer vad jag själv köper. Men....

Dessa rykten som så länge florerats om att Biltemas racing olja är en omärkt Statoil helsyntet olja eller OK/Q8 helsyntet MC olja ( ja den är biligare) osv.
En fråga som då infinner sig är varför skulle Statoil dumpa priset på sin premium MC olja & dessutom sälja under annat varumärke.
För att hålla ett varumärke högt värderat på marknaden krävs att du profilerar dig - som ett kvalitets märke & exponerar dig - visar ditt varumärke så mycket du kan i positiva varumärkesstärkande miljöer.

Om det nu är som alla förståsigpåare påstår att det sker hemliga transporter av racing olja till Biltema med tankbilar med Statoil loggan (Nattetid?). Vad skulle Statoil tjäna på att sälja/dumpa sin premium olja till ett lågprisföretag, märka om flaskorna till lågprisföretagets???

Vidare skulle all oljeförsäljning I Statoil mackarna upphöra den dag nyheten om samma vara reades ut under annat namn på BT. Tror någon på fullaste allvar att Statoil skulle riskera det, när lönsamheten per mack är så marginell??
Bedriver Statoil ideell verksamhet & vill hjälpa BT eller är det p.g.a. de jätte volymer racing olja som Biltema säljer som Statoil vill vara med & få en del av kakan dock undercover. Nu säljer inte BT några jätte volymer som skulle göra det värt att släpa sitt varumärke i smutsen.

Nej det håller inte!

Ett annat scenario är att BT köper direkt av oljeproducenten, Statoil är en oljeproducent men med ett eget distributionsnät. BT kanske köper av någon oljeproducent utan distributionsnät & hyr bara Statoils tankbilar för logistiken. Vem skulle då vara säljaren ja vill man ha billig olja är det billigt att köpa av ett land belagt med oljeembargo har jag hört - om man är konspiratoriskt lagd.
Ni kan rabbla kvalitets normer & gränsvärden in i absurdum men när logiken brister faller argumentations kedjan.

Måste tyvärr citera hela inlägget, då ett sådant förtjänar att finnar kvar vid en "edit"

Det är nog så att du och många med dig är väldigt naiva i er inställning till edra favorit produkter!
Fenomenet att en tillverkare av en produkt säljer till ett premium och budget. Trots att det är samma vara är praxis och inget nytt under solen! Varför bara få sina intäkter från en kundgrupp? Nej med lite strategi så säljer man till båda och då har en mindre täckningsgrad på budget alternativet.
Och det briljanta i det hela är att man inte ens konkurrerar med sin premium produkt, då man vänder sig till olika kundgrupper!
Finns säkert människor här på siten med förstahands information som kan berätta hur det förhåller sig i T.ex matvarubranchen, fordonsindustrin, och konsumentelektronik.
Hur det förhåller sig med Bt oljan har jag inte en aning om. Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad ifall den föddes på ett för många otippat ställe.
//Micke
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är väl som alla andra som tillverkar t.ex Icas eller coops egna varor.Varför tillverkar de varor åt dem ?
 

Grusgreven

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Västerbotten
Hoj
Suzuki DL1000 -07
Finns säkert människor här på siten med förstahands information som kan berätta hur det förhåller sig i T.ex matvarubranchen, fordonsindustrin, och konsumentelektronik.
//Micke

Vad gäller just Biltemas olja kan jag inte uttala mig om, men en fingervisning om branschstandarder är när det gäller livsmedelsbranschen. Där är det skillad på "äpplen och päron"...

Även om en vara tillverkas av en och samma tillverkare som tillverkar produkten under många olika varumärken så betyder det inte att det är samma slutprodukt som hamnar i förpackningarna.
Kvalitetsdefintionen skiljer oerhört vid tillverkningsprocessen.
Alla varumärken har självklart samtliga nödvändiga "klassningar" och godkännanden, men sedan går det utför...

Särskådar man innehållet i matförpackningen som ska levereras till normalpris-matkedja A, med en likadan produkt som ska levereras till lågpris-matkedja B, ja då skulle de flesta bli minst sagt överraskade. Fastän den har samma klassificering och "innehåll".
(Läs äcklade)

Varför är det så? Simpel ekvation. Vill en beställare få en lågprisvara och behålla normal vinstmarginal, då blir det varans kvalitet som får stryka på foten. Det är enda länken i kedjan som det kan sparas in på. Kan man spara in på löner? Nej. På transportkostnader? Nej. På råvara och kvalitet? Ja.
Det gäller alla branscher, inte bara livsmedelsindustrin.

Så med denna erfarenhet tror jag att ordspråket "you get what you pay for" stämmer in i de flesta branscher.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Klassificeringen säger allt... oavsett tillverkare är det få (2-3???) additivstillverkare i världen som "bestämmer" klassificeringen. Oavsett om fabrikat, BT, OKQ8, Statoil så gäller kvalitetsklassningen. Alltså... en Jaso 1/2 olja är just precis en Jaso 1/2 olja oavsett om det står Shell, OKQ8 eller Statoil på förpackningen... Pungt! Viskositeten är det tydligen aldrig någon som ifrågasätter även om den är om möjligt ännu viktigare!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Klassificeringen säger allt... oavsett tillverkare är det få (2-3???) additivstillverkare i världen som "bestämmer" klassificeringen. Oavsett om fabrikat, BT, OKQ8, Statoil så gäller kvalitetsklassningen. Alltså... en Jaso 1/2 olja är just precis en Jaso 1/2 olja oavsett om det står Shell, OKQ8 eller Statoil på förpackningen... Pungt! Viskositeten är det tydligen aldrig någon som ifrågasätter även om den är om möjligt ännu viktigare!

WORD!

Alla dessa förståsigpåare ger inte upp. Hajar inte riktigt vad det är som är svårt att få in.

Så fort nån inte vill känna sig lurad som många här som har emot BT oljan hittar de på allt möjligt skit för att de vägrar erkänna för sig själva att de just är LURADE.
Vill ni inte köpa bra olja billigt så gör det ej, men försök inte intala andra och jämför med andra livsmedel och allt vad ni kommer med för att leka som ni vet vad det handlar om och hur allt ligger till.

Många duktiga som kan nåt om ämnet och inte bara blivit PRO för de köpt en hoj har förklarat det väldigt simpelt hur klassningar osv. är viktigt och inget annat men ändå vägrar ni acceptera det.

Vill ni betala för ex. motul som har en raceig färg och luktar gott så gör det, men våra hojar skiter i vilket om färgen är rosa eller luktar rosor utan så länge den gör sitt jobb i motorn så är det bra grejer.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klassificeringen säger allt... oavsett tillverkare är det få (2-3???) additivstillverkare i världen som "bestämmer" klassificeringen. Oavsett om fabrikat, BT, OKQ8, Statoil så gäller kvalitetsklassningen. Alltså... en Jaso 1/2 olja är just precis en Jaso 1/2 olja oavsett om det står Shell, OKQ8 eller Statoil på förpackningen... Pungt! Viskositeten är det tydligen aldrig någon som ifrågasätter även om den är om möjligt ännu viktigare!

Vetefan om viskositeten är så viktig egentligen.
Det är ganska små spann 0-15 kall, 30-50 varm på de oljor som säljs.
Men det spelar ingen roll egentligen.
Bara att följa tillverkarens rekomendationer.
Dock anser jag att de som rekomenderar något annat än 10W-40 har misslyckats med konstruktionen.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
att det sker hemliga transporter av racing olja till Biltema med tankbilar med Statoil loggan (Nattetid?). Vad skulle Statoil tjäna på att sälja/dumpa sin premium olja till ett lågprisföretag, märka om flaskorna till lågprisföretagets???

quote onn/off road

I dalarna finns en butik som riktar sig främs till farmare- Dalviks kvarn heter den,
Där säljs statiols racingolja till riktigt låga priser, för ett par år sedan 85 kr litern i orignalflaska dessutom
i bensinmacken kostade samma flaska ca175 för en liter, vad säger man om detta?
,visst finns det marginaler,
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag kommer privatimportera AGIP olja till min nya Aprilia för på svingen sitter ett klistermärke som det står AGIP på.:glömdet
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nu "körs" ju inte oljan ut i "lösvikt" till vare sig Statoilmackarna eller Biltema butikerna, utan dom får leveranserna av oljan snyggt och prydligt förpackade i sin "egna" plastflaskor i sina egna kartonger i lämpliga storlekar för att hanteras på träpallar som enkelt hanteras av Schenker, eller nån annan fraktare.

Spolarvätska går det en hel del så här på vintern för oss som behöver åka bil. Det är också en "konsumentprodukt" som mackarna köper in via sina "märkesorganisationer" tex. OK/Q8, Statoil, PREEM ja ni fattar hur jag menar.
Som konsument kan du köpa 1l Färdigblandad, 1l Koncentrat, 5l Färdigblandad osv. Vem "tillverkar" dessa produkter? I en stad nära mig finns en "tillverkare" av diverse "blandade" produkter tex. Spolarvätska, som består av etanol, vatten, färgämne, och "lite" annat.
Han har en 4kbm tanka som han blandar till en sats i, sen tappar han den på "olika" flaskor, stoppar i lådor och levererar till sina kunder. 4000liter i enlitersflaskor, tror ni han gör en speciell blandning för Statoil...?
Nope..... han har olika flaskor+lådor, det är allt.

Biltema tar för 10l Koncentrat: 189:-
Handlar jag hos min "leverantör" betalar jag för 25l Koncentrat: 120:-
Kommer jag när han håller på att "tappa upp" och har "dunken" med mig så kostar det: 100:-
Men då får jag hämta det hos honom, och får ingen "dekal", och han tjänar naturligtvis på det ändå.

Men det är "samma" innehåll i dunkarna ändå.........

/KentW
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Apropå KentW:s inlägg.

Kan med 100% säkerhet säga detsamma om fetter. Där fungerar det också så. Alltså smörjfetter. källa, mig själv:)
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Nu "körs" ju inte oljan ut i "lösvikt" till vare sig Statoilmackarna eller Biltema butikerna, utan dom får leveranserna av oljan snyggt och prydligt förpackade i sin "egna" plastflaskor i sina egna kartonger i lämpliga storlekar för att hanteras på träpallar som enkelt hanteras av Schenker, eller nån annan fraktare.

Spolarvätska går det en hel del så här på vintern för oss som behöver åka bil. Det är också en "konsumentprodukt" som mackarna köper in via sina "märkesorganisationer" tex. OK/Q8, Statoil, PREEM ja ni fattar hur jag menar.
Som konsument kan du köpa 1l Färdigblandad, 1l Koncentrat, 5l Färdigblandad osv. Vem "tillverkar" dessa produkter? I en stad nära mig finns en "tillverkare" av diverse "blandade" produkter tex. Spolarvätska, som består av etanol, vatten, färgämne, och "lite" annat.
Han har en 4kbm tanka som han blandar till en sats i, sen tappar han den på "olika" flaskor, stoppar i lådor och levererar till sina kunder. 4000liter i enlitersflaskor, tror ni han gör en speciell blandning för Statoil...?
Nope..... han har olika flaskor+lådor, det är allt.

Biltema tar för 10l Koncentrat: 189:-
Handlar jag hos min "leverantör" betalar jag för 25l Koncentrat: 120:-
Kommer jag när han håller på att "tappa upp" och har "dunken" med mig så kostar det: 100:-
Men då får jag hämta det hos honom, och får ingen "dekal", och han tjänar naturligtvis på det ändå.

Men det är "samma" innehåll i dunkarna ändå.........

/KentW

med olika doftmedel isåfall.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag kommer iallafall alldrig att hälla i deras olja i mina "maskiner". Det kan skrivas radda upp och radda ner att det är statiol's olja hur mycket det vill,det har jo ändå alldrig bevisat's att det är deras olja.
Men en sak förstår jag dock inte......
Om nu biltema's oljor skall vara så där jättebra,varför tar då inte biltema saken i egna händer och gör ett motortest med ett antal identiska fabr. nya motorer i bänk och som körs på respektive olja.........
Så kanske man en gång för alla kunne döda denna "myt".........

Hallå? Har du NÅGONSIN sett BILTEMAOLJEFABRIKEN? Din gamla cbr har levt ett liv med olja så mycket sämre trots det var "overkill" när din hoj var ny jämfört med Biltema oljan..när slutar alla dumma, naiva kommentarer om att Biltema skulle tillverka sin olja själva..så tolkar jag eran tolkning. Och varför skulle Biltema dra igång ett motortest?? De har inget att bevisa, de vet att deras olja (som de inte själva tillverkar) är lika bra som andra oljor på marknaden., däremot borde ju det ¨då vara isåfall KVALTÉTSOLJE tillverkarna som borde påvisa deras bättre produkt isåfall genomföra det.. Gör de så? Nej för att Oljorna är av samma kvalitét-

Tror du att Ica tillverkar sina egna "ica varor" eller producerar, eller coop på den tiden Blåvita varor fanns? Ta i USA där de kunde sätta på Chrysler emblem på imorterade japanska bilar förr iaf, skulle det då vara Amerikanskt skit?

Vilken myt är det du vill döda?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vad gäller just Biltemas olja kan jag inte uttala mig om, men en fingervisning om branschstandarder är när det gäller livsmedelsbranschen. Där är det skillad på "äpplen och päron"...

Även om en vara tillverkas av en och samma tillverkare som tillverkar produkten under många olika varumärken så betyder det inte att det är samma slutprodukt som hamnar i förpackningarna.
Kvalitetsdefintionen skiljer oerhört vid tillverkningsprocessen.
Alla varumärken har självklart samtliga nödvändiga "klassningar" och godkännanden, men sedan går det utför...

Särskådar man innehållet i matförpackningen som ska levereras till normalpris-matkedja A, med en likadan produkt som ska levereras till lågpris-matkedja B, ja då skulle de flesta bli minst sagt överraskade. Fastän den har samma klassificering och "innehåll".
(Läs äcklade)

Varför är det så? Simpel ekvation. Vill en beställare få en lågprisvara och behålla normal vinstmarginal, då blir det varans kvalitet som får stryka på foten. Det är enda länken i kedjan som det kan sparas in på. Kan man spara in på löner? Nej. På transportkostnader? Nej. På råvara och kvalitet? Ja.
Det gäller alla branscher, inte bara livsmedelsindustrin.

Så med denna erfarenhet tror jag att ordspråket "you get what you pay for" stämmer in i de flesta branscher.
Angående livsmedel vet jag ett flertal produkter där man endast byter etiketten när man kör emv produkter till coop och Ica
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Att Biltemas olja skulle vara lika bra som alla andra oljor betvivlar jag.Men Biltemas hjälmar håller väl samma klass som min shoei och schuberth också då,kanske är schuberth som tillverkar bt hjälmar:rolleyes::rolleyes:Biltemas skräpbelägg som förstör bromskivor kanske är brembo som tillverkar dom.Man får vad man betalar för och även om jag har fel så tänker jag betala:)
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jämförelsen med hjälmar och kläder haltar ju något då man betalar för sin egen komfort. Skyddet är nog fullgott i BT-hjälmen, men Arai slänger med fler ventiler, snyggare look, bättre ljudisolering etc.

Kalla mig naiv, men jag tror inte motorn upplever att [oljemärke] är skönare än [annat oljemärke].
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top