Skrotnisse
What would Shervin do?
Ursprungligen postat av peter67
Som sagt tidigare så kör jag ej på bt olja och kommer aldrig göra det.Jag kan ej säga att den är dålig,men billigt är billigt.Det enda jag hört är att den uppfyller samma krav osv som en dyrare märkes olja,MEN...hur länge?det är frågan.Den funkar ju varv på varv på bana,javisst.Om jag tappar ur oljan ur tradarn när den ska bytas(6500mil)och slår den i hojen,inte skär den för det,men det är ju inte så bra,den får ju smörjning.Skulle vara kul att köpa 30liter olja på bt och slå i tradarn och se hur den såg ut efter 6500mil. asså dieseln kostar ju miljoner i månaden på ett normalstort åkeri,kanske kunde spara en del slantar.
Ditt svar på detta: Vad tror du att klassningen innefattar?
Jag hoppades på ett mer utförligt svar som gav mer information om kvaliteten på oljan.
Det pratas ju om klassning i den här tråden och inte om hur kvaliteten på oljan är.
Jag vill inten heller slänga i BT/statoil oljan grävmaskiner eller lastbilar när jag inte har all info om att det fungerar bra mellan motortillverkarens rekomendationer. Det blir inte billigare för mig att köpa en billigare olja och byta oftare.
Varför inbillar man sig att kvalitetsklassning enligt API, ACEA och JASO, som är fristående organisationer av motorkonstruktörer i syfte att kvalitetsklassa smörjmedel inte kan indela nämnda smörjmedel i kvalitetsklasser?
Motortillverkaren anger i servicerekomendationer eller instruktionshandlingar vilken klassning oljan skall ha för att fungera i motorn, enligt det internationelt erkända klassifieringssystem som de godkänt, kanske är med i, och konstruerat motorn med utgångspunkt ifrån?