Eviga frågan; Biltema racing olja

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
säta eks tållv ärr
Folk älskar sina maskiner o älskar att lägga ner onödigt med pengar på dom :dummer

Har kört 20000 mil med bilen på biltemas olja o den går som en smäck ännu med 35000 mil på mätaren .

Hojen kommer aldrig få nått annat än Biltemas

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Inget fel på Biltemas oljor. Har en vän med BMW R90S. Den hojen har nu rullat 46000mil. 2a borrningen vid 39000mil.
Ramlagerslitaget mättes vid 39000mil till 5/1000mm, inget renoveringsbehov. Hojen (med torrkoppling) körs med Biltema 5W-50. En olja av "performancetyp" som innehåller 1-5% zinkdialkylditiofosfat.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf

2) Inget fel på Biltemas oljor om du väljer rätt olja för din hoj.
Biltemas Racing 10W-40 innehåller <1% zinkdialkylditiofosfat vilket gör den lämplig till nyare hojar med katalysator. Eftersom zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorn.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
På äldre hojar konstruerade för zinkdialkylditiofosfat så kan Biltemas Racing 10W-40 med olämpliga material i delarna innebära ökat slitage på bla kamaxlar och vippor. Det finns exempel på att MC tillverkare (BMW) varnar för de nyare oljorna (pga den minskade halten zinkdialkylditiofosfat)
från http://www.ibmwr.org/otech/oilreport.html i stycket
"Why is this new oil any different?" står bla
"Given this reduced level of phosphorous in some SJ oils, and the potential for it in others, BMW issued a service bulletin to address the issue. It said that SJ oils were not approved for use in BMW motorcycle engines. BMW recommended oils with API specifications of SF, SG, or SH. These are the previous grades which, in API's mind, had been superseded by the new SJ. BMW did not consider it a supersedure and threatened to void warrantees if the SJ oils were used."

3) Äldre hojar (innan katalysator) är konstruerade för det slitageskydd som zinkdialkylditiofosfat ger till bla kamaxlar och vippor. Till dessa är det som jag ser det säkrast att följa tillverkarens rekommendationer.
Till min Suzuki från år 2000 rekommenderas de urgamla oljespecarna API SF och SG.
Vilka i motsatts till senare oljor innehåller betydligt mer zinkdialkylditiofosfat.
Jämför BMWs krav för garanti ovan.

För att lösa detta kör jag Suzukin på
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
en olja som innehåller 1-5% zinkdialkylditiofosfat, dvs uppfyller kraven i SF/SG
och eftersom den är klassad ACEA A3/B3
INTE innehåller de moderna lågfriktionstillsatserna typ molybdensulfid som är förödande för våtkoppling.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
(De tillsatser som får beteckningar ACEA A4 eller A5 eller B4 eller B5 och är förödande för våtkoppling)
Jag kan lägga till att jag kört Sukkan ca 1300mil på 2 år med Biltema Turbodiesel 15W-40 och inte märkt nått kopplingsslir. Trots att kopplingsfjädrarna ligger nära gränsen för byte. #
Byter olja ungefär var 300mil.
För jag tycker den är värd ny olja så ofta. Viskositeten sjunker ju med milen.

# Hur jag vet det? Centrummuttern i kopplingen lossade. Vilket innebar hopplöst få i nollan. Och när jag ändå hade kopplingen utplockad för att dra centrummuttern mätte jag fjädrarna.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Verklighetskoll med Sverker

Vad nu än Biltema köper in oljan ifrån så är den tillräckligt bra. Vore den så usel som somliga hävdar så skulle Sverker m.fl. lätt haft material till flera veckors programtid. Fast den som är konspiratoriskt lagd har förmodligen en förklaring till att vi inget sett och hört av det också!
Är den sen av lägre kvalitet?
Som nämnts ovan så är alla oljor som Biltema säljer klassade på samma sätt och av samma institut som alla andras.
Kan vara så att kvaliteteten är lägre men logistiken i fabrik -vart den nu än finns ngnstans och vems den nu än är, egentligen-ger vid handen att det är mycket fiffigare att tappa samma -fördela till förpackning- olja i olika förpackningslinor samtidigt än att köra en batch med "Finfina oljan" föra att sen köra "Den-något-mindre-bra-till-Biltema-oljan" på samma lina. Skall man vara noggrann så måste man köra tomt och rent innan man kör nästa batch o.s.v. Mycket enklare att tappa samma samtidigt i olika förpackningar. Givetvis kan man ha en "bra lina", en "sunkig lina" o.s.v men resonemanget kring tappning och packning kvarstår. Så oddsen är rätt goda att det nog inte är något större fel på Biltemas olja.
Fast ... för den som är troende så:rolleyes:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Folk älskar sina maskiner o älskar att lägga ner onödigt med pengar på dom :dummer

Har kört 20000 mil med bilen på biltemas olja o den går som en smäck ännu med 35000 mil på mätaren .

Hojen kommer aldrig få nått annat än Biltemas

Klart man gör det,är som ett lite barn och ska ha det bästa,är ju det som är kul.Ska jag spara pengar då säljer jag hojen och köper en sparbössa.Men det är ju så konstigt att nästan alla försvarar bt olja?är det någon som sagt att den är riktigt dålig?.Det är väl upp till var och en.Jag köper ingen lågprisolja,så är det bara:roflär väl lika med allt till hojen.Frågade en kompis idag som sysslar med dragracing,kör volvo med 1000hk,inge bondsmide kan jag lova om han körde med biltemaolja,du byter ju så ofta och den ska ju tydligen vara bäst?och billig,billig.Men han bara skrattade,han är väl lurad han med.Biltema brukar ju vara med och sponsra vid dragracing cup,visa upp något p51 mustang plan,är inte så insatt men det kanske är olja dom sponsrar med,både till plan och race bilar.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klart man gör det,är som ett lite barn och ska ha det bästa,är ju det som är kul.Ska jag spara pengar då säljer jag hojen och köper en sparbössa.Men det är ju så konstigt att nästan alla försvarar bt olja?är det någon som sagt att den är riktigt dålig?.Det är väl upp till var och en.Jag köper ingen lågprisolja,så är det bara:roflär väl lika med allt till hojen.Frågade en kompis idag som sysslar med dragracing,kör volvo med 1000hk,inge bondsmide kan jag lova om han körde med biltemaolja,du byter ju så ofta och den ska ju tydligen vara bäst?och billig,billig.Men han bara skrattade,han är väl lurad han med.Biltema brukar ju vara med och sponsra vid dragracing cup,visa upp något p51 mustang plan,är inte så insatt men det kanske är olja dom sponsrar med,både till plan och race bilar.

Men du köper ju olja med lägre kvalitetsklassning till ett högre pris.
Är det att vara snäll?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ja för faan, kör med Biltemaolja! Funkar kanon. Om du skäms, så ljug och säg att du har Motul 300V i motorn. Ingen kommer ifrågasätta detta.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ja för faan, kör med Biltemaolja! Funkar kanon. Om du skäms, så ljug och säg att du har Motul 300V i motorn. Ingen kommer ifrågasätta detta.

Nej då, jag skäms sällan så lätt.Men tycker det är bättre med en bra olja i motorn än en fin dunk med ett coolt märke på.Problemet är bara att min instruktionsbok säger halvsyntetisk 10/40 olja och jag hittar ingen sådan i Biltemas sortiment. :va :crash

Last edited:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Är det att vara snäll?[/QUOT

Ja den är skit dålig,biltemas är ju så bra,du får väl tro det då.Jag kör på vad man rekomenderar till mina hojar,sedan skiter jag i vad det kostar.Jag vill ej äventyra garantin på min hoj med att slå i Tapp,eller var det biltema.
http://forshall.se/mc_info/motorolja.html

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Halvsyntetisk innebär att det är lite syntetisk olja iblandad.
Hur mycket är inte säkert att de anger.
Varför inte syntet?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

Tycker det är bättre att följa handboken "lite" i detta fall och kan mycket väl gå aningen upp och ner i oljetjocklek beroende på årstid och slitage i motorn men tycker som sagt att själva mineral / syntet blandningen verkar allt för viktig för att nonchalera när nu dagens olja förmodligen för länge sedan sprungit ifrån de olje sorter som fanns för många år sedan när min hoj tillverkades.

Har kört personbilsmotorer som diverse rad 4or Ford V6or och Volvo 5or med blandat resultat beroende på mineral, halvsyntet och helsyntet där jag upplevt en stor skillnad rent mekaniskt ljudligt när rena mineral oljor ibland fått skramlande ventillyftare som i Volvos fall helt tysta.Nu ska jag inte djupdyka i detta ämne beroende på miljoner svar på detta som bla utvecklats under årens lopp på ett visst Volvo forum men är allt för rädd för att sabba en högvarvad mc motor till skillnad från en bilmotor som även har vattenkylning där mc oljan i mitt eget fall både smörjer och kyler på en gång. :crash

Anarchos

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
2010 BMW S1000rr
Det enda jag kan säga är att jag tror inte försäkringen backar upp om man inte använder den rekomenderade oljan, ifall den skär det vill säga, annars olja som olja kommer ju från samma oljeraffinaderi, framställningen är ju densamma, men vissa oljor jobbar ju bättre på en hög temperatur, använd biltema du bara.:tummenupp

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Är det att vara snäll?
Bla bla,fick höra idag av en jag känner som jobbat i oljebranshen,oberoende.Att alla oljor är kvalitetsgodkända men dom Kända oljorna lägger ribban rätt högt,men lågprisoljorna lägger sig längst ner precis för att klara värdena.Så när du skruvar upp korken så det kommer in syre så är dom knappt godkända längre.Förstod det.:)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bla bla,fick höra idag av en jag känner som jobbat i oljebranshen,oberoende.Att alla oljor är kvalitetsgodkända men dom Kända oljorna lägger ribban rätt högt,men lågprisoljorna lägger sig längst ner precis för att klara värdena.

Intressant, fråga varför de då har en klassning.

Edit: Din lägre klassade Motul borde väl rimligen ha en högre klassning om den var bättre än något annat? Eller klassar de själva ner oljan ett par klasser för att promota att de har bättre toleranser?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bla bla,fick höra idag av en jag känner som jobbat i oljebranshen,oberoende.Att alla oljor är kvalitetsgodkända men dom Kända oljorna lägger ribban rätt högt,men lågprisoljorna lägger sig längst ner precis för att klara värdena.Så när du skruvar upp korken så det kommer in syre så är dom knappt godkända längre.Förstod det.:)

Trams.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Väldigt mycket tyckande i oljetrådar, men mig veterligen har det hittills inte framkommit några som helst verifierbara fakta för att den ena eller den andra olja med samma klassning skulle vara bättre eller sämre.

Är det någon som har sådana fakta är de mer än välkomna att dela med sig av dessa.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Väldigt mycket tyckande i oljetrådar, .
"Väldigt mycket"?
Enbart tyckande skulle jag vilja säga..
Ingen VET, ingen har någon värdefull och äkta dokumentation som tillför något väsentligt.
Detta efter 339 inlägg.:rolleyes:
Vet inte ens varför jag skrev detta inlägg, nr 340.
Mina fordon, bensin- och diesel har sen mitten av 70-talet rullat på BT-olja, inget motorras. Längst rullade en MB 200D, 48Kmil. (Skrotades pga sprickor i toppen vid insprutare, vanligt fel)
Intr kan ju läsa ett tidigare inlägg av mig i tråden.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0