1) Inget fel på Biltemas oljor. Har en vän med BMW R90S. Den hojen har nu rullat 46000mil. 2a borrningen vid 39000mil.
Ramlagerslitaget mättes vid 39000mil till 5/1000mm, inget renoveringsbehov. Hojen (med torrkoppling) körs med Biltema 5W-50. En olja av "performancetyp" som innehåller 1-5% zinkdialkylditiofosfat.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
2) Inget fel på Biltemas oljor om du väljer rätt olja för din hoj.
Biltemas Racing 10W-40 innehåller <1% zinkdialkylditiofosfat vilket gör den lämplig till nyare hojar med katalysator. Eftersom zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorn.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
På äldre hojar konstruerade för zinkdialkylditiofosfat så kan Biltemas Racing 10W-40 med olämpliga material i delarna innebära ökat slitage på bla kamaxlar och vippor. Det finns exempel på att MC tillverkare (BMW) varnar för de nyare oljorna (pga den minskade halten zinkdialkylditiofosfat)
från
http://www.ibmwr.org/otech/oilreport.html i stycket
"Why is this new oil any different?" står bla
"Given this reduced level of phosphorous in some SJ oils, and the potential for it in others, BMW issued a service bulletin to address the issue. It said that SJ oils were not approved for use in BMW motorcycle engines. BMW recommended oils with API specifications of SF, SG, or SH. These are the previous grades which, in API's mind, had been superseded by the new SJ. BMW did not consider it a supersedure and threatened to void warrantees if the SJ oils were used."
3) Äldre hojar (innan katalysator) är konstruerade för det slitageskydd som zinkdialkylditiofosfat ger till bla kamaxlar och vippor. Till dessa är det som jag ser det säkrast att följa tillverkarens rekommendationer.
Till min Suzuki från år 2000 rekommenderas de urgamla oljespecarna API SF och SG.
Vilka i motsatts till senare oljor innehåller betydligt mer zinkdialkylditiofosfat.
Jämför BMWs krav för garanti ovan.
För att lösa detta kör jag Suzukin på
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
en olja som innehåller 1-5% zinkdialkylditiofosfat, dvs uppfyller kraven i SF/SG
och eftersom den är klassad ACEA A3/B3
INTE innehåller de moderna lågfriktionstillsatserna typ molybdensulfid som är förödande för våtkoppling.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
(De tillsatser som får beteckningar ACEA A4 eller A5 eller B4 eller B5 och är förödande för våtkoppling)
Jag kan lägga till att jag kört Sukkan ca 1300mil på 2 år med Biltema Turbodiesel 15W-40 och inte märkt nått kopplingsslir. Trots att kopplingsfjädrarna ligger nära gränsen för byte. #
Byter olja ungefär var 300mil.
För jag tycker den är värd ny olja så ofta. Viskositeten sjunker ju med milen.
# Hur jag vet det? Centrummuttern i kopplingen lossade. Vilket innebar hopplöst få i nollan. Och när jag ändå hade kopplingen utplockad för att dra centrummuttern mätte jag fjädrarna.