Färsäkring?

Status
Ej öppen för fler svar.

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
lappen skrev:
För fan pojkar,

Fattar ni ingenting, skenförsäkring höjer inte era premier. Det är ni själva som gör det när ni klotar och kör över era begränsningar.

Kan ni inte köra håll er till något ni klarar av så att vi inte behöver skenförsäkra.


HEIL GLENN

lappen skrev:

I den farten som jag krashade hojar förra året i sammband med div bankörning och kanske lite vansinighets åkning på bakslang och stoppies hade inte jag haft råd att ha halv eller trafik försäkring.

Då jag inte hade råd med att teckna full försäkring så fick min Mamma en hoj på sitt namn.... skit bra

Hmmm Ja du det verkar ju vettigt att man lär sig köra......
 

theOLDlappen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norr
Hoj
Retta
Premierna höjs då fler olyckor sker, och höjningen sker i ålders kategorier.

Därav deras risk kalkyl, och du betalar för den risk din ålders kategori har.

Folk klotar lika mycket om de har vanlig försäkring som skenförsäkring.

Om skenförsäkring skulle höja din premie så måste min mormor morfar mamma pappa ja vad som helst vara i din ålder.

Det är bara svenskarnas kommunist tänkande, om jag betalar mycket skall alla betala likadant. Fan va trött jag blir. Sluta gnäll och gör något åt det om ni tycker ni betalar för mycket.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHH

Sickna jävla mullhuvud det finns.
Lappen, Ballen, Garpe och likanade = parasiter.
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Jag. 21 gått från moped --- 125:a ---- gixxer 750 och nu till en R1 och får en premie på 9 papp om året genom farsan el dyligt.

Skulle det vara fel?
Jag utgör ju säkert mindre "risk" än en 28 åring som tagit kortet nyss...

Vad tycker ni... skulle det "kännas" bättre för er om ja pröjsade 40 lakan.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
lappen skrev:
Sluta gnäll och gör något åt det om ni tycker ni betalar för mycket.
Japp, jag har faktiskt skrivit ett brev som jag ska skicka till mitt försäkringsbolag.
Där skriver jag att jag anser att skenförsäkring är ett problem som drabbar mig som försäkringstagare. Jag ber även att de skall redovisa vad de gör för att stävja skenförsäkringar samt att jag har givit några förslag på omedelbara åtgärder såsom:
Ännu högre självrisk om någon annan kör vid skadetillfället, alternativt förbud mot utlåning.
Vill man ändå ha möjlighet att låna ut sin mc så får man ta en speciell försäkring för detta som givietvis är dyrare.
Hårdare kontroller vid försäkringsärende. Alla skador där annan person än ägaren framfört fordonet ska grundligt utredas m.m.

Jag uppmanar faktiskt alla att skriva till sina bolag och ställa liknande krav. D.v.s att de ska ha hårdare regler som motverkar skenförsäkring.
Det är faktiskt era pengar det handlar om.

/Micke
 

theOLDlappen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norr
Hoj
Retta
Micke N skrev:
Japp, jag har faktiskt skrivit ett brev som jag ska skicka till mitt försäkringsbolag.
Där skriver jag att jag anser att skenförsäkring är ett problem som drabbar mig som försäkringstagare. Jag ber även att de skall redovisa vad de gör för att stävja skenförsäkringar samt att jag har givit några förslag på omedelbara åtgärder såsom:
Ännu högre självrisk om någon annan kör vid skadetillfället, alternativt förbud mot utlåning.
Vill man ändå ha möjlighet att låna ut sin mc så får man ta en speciell försäkring för detta som givietvis är dyrare.
Hårdare kontroller vid försäkringsärende. Alla skador där annan person än ägaren framfört fordonet ska grundligt utredas m.m.

Jag uppmanar faktiskt alla att skriva till sina bolag och ställa liknande krav. D.v.s att de ska ha hårdare regler som motverkar skenförsäkring.
Det är faktiskt era pengar det handlar om.

/Micke



Men återigen det är inte skenförsäkringen som höjer din premie.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
lappen skrev:
Kom med argument istället för enfaldiga utlåtande.

Hela tråden är fylld med välformulerade och korrekta argument. Jag gjorde bara en snabb och lättförståelig sammanfattning.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
lappen skrev:
Men återigen det är inte skenförsäkringen som höjer din premie.

OK. Så om alla skenförsäkrar på sina äldre släktingar så kommer premierna att sjunka? Du kommer med en natinalekonomisk sensation. Har du ringt Ringholm och Nobelkommitén?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Garpe skrev:
Jag. 21 gått från moped --- 125:a ---- gixxer 750 och nu till en R1 och får en premie på 9 papp om året genom farsan el dyligt.

Skulle det vara fel?
Jag utgör ju säkert mindre "risk" än en 28 åring som tagit kortet nyss...

Vad tycker ni... skulle det "kännas" bättre för er om ja pröjsade 40 lakan.

Övertro på sin egen förmåga är nog en av de vanligaste orsakerna till olyckor och är extra vanligt hos unga trafikanter.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Garpe skrev:
Nån som vill kommentera mitt fall... snart börjar ja ju tro att mitt fall e ok? =)
Ja, eftersom du är 21 år gammal och besitter en enorm kompetens och erfarenhet tycker jag att
du själv kan avgöra vilket risk du utgör i trafiken. Eftersom den är i princip obefintlig kanske en
premie på 500 kr hel/hel kan vara rimligt?

/A
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Goodstuff skrev:
Övertro på sin egen förmåga är nog en av de vanligaste orsakerna till olyckor och är extra vanligt hos unga trafikanter.


Så därför vill du att jag betalar 40 papp...?
 

theOLDlappen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norr
Hoj
Retta
Goodstuff skrev:
OK. Så om alla skenförsäkrar på sina äldre släktingar så kommer premierna att sjunka? Du kommer med en natinalekonomisk sensation. Har du ringt Ringholm och Nobelkommitén?

Teoretiskt sätt ja då olyckorna kommer att minska i just den kategorin och premierna därmed sjunka. Dock kommer priserna att öka i den äldre kategorin där olyckorna med stor sannolikhet kommer att öka.

Nästan så att man börja ifrågasätta din inteligens har du ens ringt till försäkrings bolagen och kollat upp frågan ?
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Rundningsmärke skrev:
Ja, eftersom du är 21 år gammal och besitter en enorm kompetens och erfarenhet tycker jag att
du själv kan avgöra vilket risk du utgör i trafiken. Eftersom den är i princip obefintlig kanske en
premie på 500 kr hel/hel kan vara rimligt?

/A

Vad pröjsar du? hur gammal e du?
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
*Stånk* :zpy

Lappen, Ballen, Garpe med flera:
Är det lungt om jag kommer hem till nån av er en kväll och knycker din hoj då??
Jag menar, varför ska inte jag få åka sporthoj? jag har förvisso inte råd att köpa en, men vadå, ni är väl inga kommunister heller?? :tummenupp

Det ni håller på med är STÖLD!!

att det ska vara så svårt att fatta........... jag ger fan upp.... :mad: :mad:
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Garpe skrev:
Jag. 21 gått från moped --- 125:a ---- gixxer 750 och nu till en R1 och får en premie på 9 papp om året genom farsan el dyligt.

Skulle det vara fel?
Jag utgör ju säkert mindre "risk" än en 28 åring som tagit kortet nyss...

Vad tycker ni... skulle det "kännas" bättre för er om ja pröjsade 40 lakan.

Försäkringsbolaget vet ju inte din bakgrund eftersom du inte haft någon försäkring själv. Att skenförsäkra är ju att lura sig själv lite, en vacker dag finns där ingen Mormor eller "Farsa" som kan stå på försäkringen, vad gör du då?
Hade du försäkrat dina fordon från början hade din premie sett annorlunda ut.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top