Får motorcykel köras på cykelväg?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja detta kan nog diskuteras i evigheter, vi lär aldrig få likadan syn på det. de flesta svenska medborgare stör sig nog bra mycket mer på de som kör som galningar på vägarna än de som kör cross i skogen iaf..

Mjaeh, som uppvuxen i en bonnahåla kan jag säga att folket där störde sig mer på folk som brappade runt på crossen i skog och mark än på fartdårar. Och då var det inte fråga om att köra på trottoarer (mest för att där inte fanns några... )

:banana

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Tycker det är lite tråkigt att det är så enormt många som inte klarar att ta den här tråden seriöst. Nu får jag väl ta den bajsmackan om TS visar sig vara ett troll men jag chansar hellre på att TS och gramoz är seriösa än riskerar att mobba ut någon helt i onödan, vilket alla andra här gör då.

Vet att det kan vara svårt för många invigda här att inse det, men alla kan faktiskt inte allt om motorsport, regler osv och Gramoz som han säger verkar inte riktigt ha ekonomin som krävs för att alla detaljer ska ramla på plats för detta. Men ska det hindra Gramoz grabb från att få göra det han verkar vilja göra allra helst, köra cross? Bara för att dom inte har 3kg silverskedar i anus som vissa andra här verkar se som normalt?....

Här kommer i alla fall ett seriöst svar på frågan: Som det redan har avhandlats så är det inte tillåtet att köra en cross på varken cykelväg eller väg. MEN är det nu så att du Gramoz inte har möjlighet att fixa släp eller du kanske inte ens har bil, så kan grabben din som sagt leda hojen dit om ni vill göra det helt lagligt. Är det bara 5min så är det kanske överkomligt, inte kul men genomförbart. Annars kan han troligen utan större risk köra dit, på väg (cykelväg är sämre än väg) lugnt och försiktigt, kanske puttra fram i 30km/h. Finns ett gäng snyggingar där jag bor som tar bilen till garaget, sedan tar de crossen, åker rakt genom stan och sedan till crossbanan utan större problem. Ni måste stöta på världens drygaste snut om sonen din blir stoppad, han förklarar läget, kör sakta och fint och får bestraffning av polisen för det...

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Hade du en lika värdelös farsa som TS verkar vara eller?Jag hade fan blivit slagen medvetslös om jag hade gjort sån här dum skit som barn.

Nu ska vi se här. Om jag förstår det rätt.
Dålig pappa: låter sonen åka cross i skogen.
Bra pappa: slår sonen medvetslös om han kör cross i skogen.

Min åsikt är att inget barn ska behöva utsättas för, eller ens få hot om, att bli misshandlad till medvetslöshet. Att du nämner din uppväxt med detta i samma stund som du kritiserar någon annans sätt att uppfostra tyder ju på att du fått en jäkligt skev bild. Tror iofs inte att det är ovanligt om man far väldigt illa som barn.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Tycker det är lite tråkigt att det är så enormt många som inte klarar att ta den här tråden seriöst. Nu får jag väl ta den bajsmackan om TS visar sig vara ett troll men jag chansar hellre på att TS och gramoz är seriösa än riskerar att mobba ut någon helt i onödan, vilket alla andra här gör då.

Vet att det kan vara svårt för många invigda här att inse det, men alla kan faktiskt inte allt om motorsport, regler osv och Gramoz som han säger verkar inte riktigt ha ekonomin som krävs för att alla detaljer ska ramla på plats för detta. Men ska det hindra Gramoz grabb från att få göra det han verkar vilja göra allra helst, köra cross? Bara för att dom inte har 3kg silverskedar i anus som vissa andra här verkar se som normalt?....

Här kommer i alla fall ett seriöst svar på frågan: Som det redan har avhandlats så är det inte tillåtet att köra en cross på varken cykelväg eller väg. MEN är det nu så att du Gramoz inte har möjlighet att fixa släp eller du kanske inte ens har bil, så kan grabben din som sagt leda hojen dit om ni vill göra det helt lagligt. Är det bara 5min så är det kanske överkomligt, inte kul men genomförbart. Annars kan han troligen utan större risk köra dit, på väg (cykelväg är sämre än väg) lugnt och försiktigt, kanske puttra fram i 30km/h. Finns ett gäng snyggingar där jag bor som tar bilen till garaget, sedan tar de crossen, åker rakt genom stan och sedan till crossbanan utan större problem. Ni måste stöta på världens drygaste snut om sonen din blir stoppad, han förklarar läget, kör sakta och fint och får bestraffning av polisen för det...

Jag instämmer helt.. finns ju alltid folk som motsätter sig.. kan ju skaffa väggodkänd enduro sen när den storleken passar och a-kort tagits..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja detta kan nog diskuteras i evigheter, vi lär aldrig få likadan syn på det. de flesta svenska medborgare stör sig nog bra mycket mer på de som kör som galningar på vägarna än de som kör cross i skogen iaf..

Det jag personligen stör mig på i tråden har två alternativa svar:

A. Troll - meningslöst att nån orkar lägga energi på sån här skit, TS förtjänar i så fall KjetTiNg

B. Äkta - En förälder som aktivt söker vägar för sitt barn att bryta mot lagen. Hur störande det är jämte andre förseelser är irrelevant i sammanhanget. En förälder som hellre lär sitt barn bryta mot lagen, än accepterar de begränsningar som finns (ekonomi t.ex).

Jag började med cross som knatte också. Jag hade inte det senaste av allt och delar på lager liksom vissa andra. Halva mitt liv har handlat om silvertejp och budgetracing, det är verkligheten.

Men när gränsen går vid ett släp för 5000 spänn (vilket inte ens är en kostnad utan bara pengar att ligga ute med) så ser jag inte hur man ska ha råd med däck, servicear, oljor och allt annat som kostar på en cross. Några småvurpor så är den där kärran borta bara i knäckta broms-/kopplingsgrepp..

Realism

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Nu ska vi se här. Om jag förstår det rätt.
Dålig pappa: låter sonen åka cross i skogen.
Bra pappa: slår sonen medvetslös om han kör cross i skogen.

Min åsikt är att inget barn ska behöva utsättas för, eller ens få hot om, att bli misshandlad till medvetslöshet. Att du nämner din uppväxt med detta i samma stund som du kritiserar någon annans sätt att uppfostra tyder ju på att du fått en jäkligt skev bild. Tror iofs inte att det är ovanligt om man far väldigt illa som barn.

Eller så kan man ju överdriva lite också.
Jag har aldrig blivit slagen eller hotad, men lite hårdare uppfostran kan man ju få istället för att inte bara ge ungen än cross utan även uppmuntra en att använda den olagligt.

Som en dum jävla tonårsunge som jag såg i veckan som sitter och viftar med en pistol i en tunnelbanevagn.
Jag fick läxa upp ungjäveln, men det verkade vara jäääävligt svårt för honom att förstå vad han gjorde fel. Uppenbarligen så var det ju en soft air gun, men det är väl inte alla som inser det vid första anblick.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag hoppas iaf att pengarna räcker till ordentliga skydd till grabben om det nu är skralt i kassan.

Sen lär crossen kräva en del i drift, speciellt om det är någon mil till "banan", så det kan ju vara rätt övergående det hela.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag hoppas iaf att pengarna räcker till ordentliga skydd till grabben om det nu är skralt i kassan.

Sen lär crossen kräva en del i drift, speciellt om det är någon mil till "banan", så det kan ju vara rätt övergående det hela.

Asch, skydd scmydd. Sjukvård är ju gratis för barn och ungdomar under 18 år... Någonstans måste man ju spara in. :rolleyes:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Ja, ska man köra ToR så har ju släpet betalat sig självt rätt snart.

Plus att jag känner mig rätt säker på att de flesta klubbar säger stopp direkt om nån kommer dit olagligt.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Tror nog det har med ålder att göra, de flesta tenderar att glömma bort ungdomsårens mer flexibla syn på vad som var tillåtet, sedan man fyllt 30 så skall det vara så dj-la PK i alla lägen. Det har inte varit och kommer inte att vara tillåtet att åka med en cross i vanlig skog, eller på allmän väg. Dock tror jag väldigt många under ungdomsåren, centrala storstäder undantaget, åkt runt på crosshojar på grusvägar/stigar osv.... Detta helt enkelt för att det inte fanns någon farsa som hade möjlighet/intresse att spendera tid/pengar på att skjutsa till någon crossbana, köpa godkända skydd, betala licenser osv... Man gick ihop några stycken, köpte en gammal cross, släpade runt den mekade, körde när den gick osv... På det viset grundade man ett motor/MC intresse. I dag går herr +25-30 till körskolan, bokar en intensivkurs, knalla till AVA och beställer en hoj för +100K samt utrustning för 25K och skriver på forum att man skall inte pruta på säkerheten, har hjälmen ramlat på marken skall den skrotas, och alla skor/handskar under 4K är klart livsfarliga.

Säg till grabben o ta det lugnt på cykelvägen och försiktigt när han kör. Tjacka lite beggade skydd, finns mycket avlagda grejor av lite sämre kvalitet som skyddar bättre än en huvtröja. Lycka till :tummenupp

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.

Ja. .....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Var finns trollen om inte i Trollhättan?

Jag vet någon som bodde i trollhättan och hon är fan helt dum i huvet, så bara för att det finns troll i trollhättan utesluter det inte att det inte finns idioter där också... du vet det ena utesluter inte det andra.

Allt trä brinner, men allt som brinner är inte trä.
Varför finns det inte en brinnande huvud smiley ?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror nog det har med ålder att göra, de flesta tenderar att glömma bort ungdomsårens mer flexibla syn på vad som var tillåtet, sedan man fyllt 30 så skall det vara så dj-la PK i alla lägen.

Du säger ju emot dig själv nu..

Jag har också lekt på gångvägar med crossen några ggr i tonåren, men det var med viss rädsla för skulle far fått veta det hade hoj och allt som hade med det att göra legat på annons samma dag.

Nu handlar det om att FÖRÄLDERN är den som söker kryphål, big diff!

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart

Waow äntligen någon som fattar!!!! Du var fan en skön grabb keep it up!! Tack så jävla mycket bensinskalle :D faan äntligen

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Hehe allihopa jag skiter i om jag inte har så mycket grabben ska få det bästa skyddet som finns hans säkerhet står först av allt ;) men vad tycker ni? Är en ktm 125sx lite för farlig, stor för en 13 åring som är 163cm lång? Eller kan ni någon annan bra cross? Eller så är den bra :)

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Du säger ju emot dig själv nu..

Jag har också lekt på gångvägar med crossen några ggr i tonåren, men det var med viss rädsla för skulle far fått veta det hade hoj och allt som hade med det att göra legat på annons samma dag.

Nu handlar det om att FÖRÄLDERN är den som söker kryphål, big diff!

Det beror nog på var man bor och vad man hade för farsa om det var det man var rädd för, själv lekte vi inte på gångvägarna (fanns inga heller för den delen), men det gick ju åt lite grusväg/stig för att ta sig ut på sjysta åkställen i skogen.

Håller med dig om att det är en klar skillnad när föräldern försöker legalisera något som aldrig kan bli legalt, min farsa hade approachen "sköt det snyggt, officiellt vet jag inget om 250:n som står i boden" . Inlägget var mer menat till alla i tråden som plötsligt fick en extrem beskyddarmoral mot växter störda djur osv...

Samtidigt som jag förstår att många föräldrar inte har koll på vad som är "lagligt", "inte lagligt - men hyfsat ok", "fullkomligt dj-la olagligt/omoraliskt/ fel osv..." när det gäller olika motorfordon.

Att fulåka enduro/cross runt Hellasgården/Nackareservatet är ju ganska rökt, att åka i liknande terräng i Jämtland lär inte bekymra speciellt många. Beroende på var man åker så är det förmodligen i båda fall terrängkörningslagen som man eventuellt bryter mot.

Samma som att åka 150-200 på 70-väg, beroende på vilken väg och under vilka omständigheter så kan jag tycka det är OK eller fullkomligt vansinnigt. Dock är det i samtliga fall olagligt.

:krama

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Gramoz skrev:
Tja! Ska snart skaffa en ktm 125sx och undrade om den liksom får köras på trottoar (cykelväg) Eller liksom när man ska till sitt ställe där man ska köra sin cross i (skog) då måste man ju köra på trottoaren för att man har ju inte någon annan stans att köra påvägen dit eller?

Jag förstår säkert inte frågan, men min tolkning av det du skriver är:
"Får man bryta mot lagen?"

Om jag har tolkat dig rätt så är mitt svar:
"Nej!"

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy