"Får vi in 25-åringarna är det bra"

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Jaja.. Så vad är en "sporthoj" för dig?? En sportig förare på en långsam hoj, eller (som i många fall) en kass förare på en sporthoj???

Om man ska definiera "sporthoj" som begrepp så förstår jag till en början inte vad föraren har med det att göra. Köper man en s**rtho* och kompletterar det sista själv eller?

En sporthoj i mina ögon är en RR-kopia modell sämre. Anpassad till gata för "sportiga" köpare.

CBR1100XX t.ex tangerar väl enligt de flesta (inkl. mig) att vara en "sporttourer"..
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
En polare fick körkort förrförra hösten. Då köpte han en ny såndär 650 dakar, pga försäkringspremien.
I år fyller han 25 och har precis lagt en order på deras nya R1200S som kommer nu i maj.

190kg torrvikt
122hk vid 8250varv/min
112Nm vid 6800varv/min

Börjar närma sig nu iaf...

Men priset... från 140papp

bilde.asp

bilde.asp

bilde.asp
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Dawg skrev:
Om man ska definiera "sporthoj" som begrepp så förstår jag till en början inte vad föraren har med det att göra. Köper man en s**rtho* och kompletterar det sista själv eller?

En sporthoj i mina ögon är en RR-kopia modell sämre. Anpassad till gata för "sportiga" köpare.

CBR1100XX t.ex tangerar väl enligt de flesta (inkl. mig) att vara en "sporttourer"..
Ok.. jag trodde det var en hoj man kunde köra sportigt med?? Så 2010 är en K5a inte längre en "sporthoj" eller?? Eftersom det inte längre lär vara en RR-kopia??
 

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Som jag ser det saknas det hojjar i denna klass som har bra väghållning och hygglig försäkring samtidigt som den går att köra aktivt med; så bra jobbat BMW. Har haft en Trx 850 innan och den funka fint för mig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
tarmac skrev:
En polare fick körkort förrförra hösten. Då köpte han en ny såndär 650 dakar, pga försäkringspremien.
I år fyller han 25 och har precis lagt en order på deras nya R1200S som kommer nu i maj.

190kg torrvikt
122hk vid 8250varv/min
112Nm vid 6800varv/min

Börjar närma sig nu iaf...

Men priset... från 140papp

bilde.asp

bilde.asp

bilde.asp

Men alltså... den är ju så fuuuuuuuuul!!

Ser ut som att nån påbörjat nåt och glömt avsluta efter kafferasten jue :3freak

wannagofast skrev:
Ok.. jag trodde det var en hoj man kunde köra sportigt med?? Så 2010 är en K5a inte längre en "sporthoj" eller?? Eftersom det inte längre lär vara en RR-kopia??


Honda CBX... Är det en sporthoj?

Det ansågs vara det på 80-talet.. Idag blir den frånåkt av en vass 125a! Vad tycker du?

Klart att premisserna förändras, tur är väl det. vad skulle vi annars gjort sedan begreppet sporthoj började användas där runt 60-talet eller så?

Då kallades det sporthoj.. Vad hade vi haft nu då? Superduperhypermegafastdunderfuriossporthoj?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Att definiera "sporthoj" är väl skitsvårt. Och det är ju inte där problemet ligger. Man kan köra ihjäl sig på många andra hojar åxå ..
 

IronMike

Guest
FIFAN ASSÅ...

Bmw-bilar ok ..men Bmw-bågar :dummer :zpy :finger :7peta

Hoppas ingen tar illa upp som har bmw hoj, varj ag moderator skullejag inte ens tillåta att nån med bmw-hoj fick ta illa upp, för denne skulle vara bannad pga av hojval!

:gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
IronMike skrev:
Var jag moderator skulle jag inte ens tillåta att nån med bmw-hoj fick ta illa upp, för denne skulle vara bannad pga av hojval!

:gnissla



WORD!!!


Hahahahahahahhahahaaaa :tummenupp :rofl :Bugar :yoparty :fyllisar

lorkan skrev:
Att definiera "sporthoj" är väl skitsvårt. Och det är ju inte där problemet ligger. Man kan köra ihjäl sig på många andra hojar åxå ..


Jag har åkt kundvagn i en trappa.. Jag lovar, man kan "köra" ihjäl sig på MYCKET!!!

Poängen är att BMW gör anspråk på att bygga sporthojar för yngre... och de lär ju redovisa sin definition av "yngre" hos PRO :hihi för att få ihop den ekvationen!

men visst.. Inte behöver man 150 häst för att ha kul, men det var inte frågan!
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Dawg skrev:
WORD!!!


Hahahahahahahhahahaaaa :tummenupp :rofl :Bugar :yoparty :fyllisar




Jag har åkt kundvagn i en trappa.. Jag lovar, man kan "köra" ihjäl sig på MYCKET!!!

Poängen är att BMW gör anspråk på att bygga sporthojar för yngre... och de lär ju redovisa sin definition av "yngre" hos PRO :hihi för att få ihop den ekvationen!

men visst.. Inte behöver man 150 häst för att ha kul, men det var inte frågan!
Har du inte läst att man inte "får" göra inlägg när man är full!!??
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Har du inte läst att man inte "får" göra inlägg när man är full!!?? (för det antar jag att du är)..

Haha.. inte det minsta (fast jag borde inte köra ändå).

Dåra?? Jag tycker bara som 99.5% av alla andra sporthojare att BMW har långt kvar och mkt att bevisa. Om du blir irriterad för att jag skiter i att vara PK och står för det så SBI.

Jag har däremot fått för mig att de presterat en å annan offroadare som duger. Men några potenta sportmaskiner har jag fortfarande inte sett
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Dawg skrev:
Haha.. inte det minsta (fast jag borde inte köra ändå).

Dåra?? Jag tycker bara som 99.5% av alla andra sporthojare att BMW har långt kvar och mkt att bevisa. Om du blir irriterad för att jag skiter i att vara PK och står för det så SBI.

Jag har däremot fått för mig att de presterat en å annan offroadare som duger. Men några potenta sportmaskiner har jag fortfarande inte sett
Men kära "Dawg".. Vad är då en potent sportmaskin???
Jag menar, om man sätter Rossi på en BMW och dig på en K5a.. Vem är snabbast runt en bana??
Med detta vill jag ha sagt att "sportigheten" ligger lika mycket hos föraren som hos hojen..
 
Last edited:

IronMike

Guest
Dawg skrev:
WORD!!!
Hahahahahahahhahahaaaa :tummenupp :rofl :Bugar :yoparty :fyllisar
Finns de nån här med bmw-hoj btw, förutom chrolo ? :va :confused: :3freak

(inget illa menat mot chrolo, han e skön ...ungefär som kling å klang i pippi långstrump, som man bara vill krama om å gosa med)

:)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Galne dansken är nog den mest kännde BMW föraren här på forumet,och han lär med säkerhet rasta oss alla runt en bana.

Sen om det är någon tröst så har jag hängt av R1:eek:r med min posör-duke som har 50 hk.

Och R1 är ju ändå en sporthoj.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Men kära "Dawg".. Vad är då en potent sportmaskin???
Jag menar, om man sätter Rossi på en BMW och dig på en K5a.. Vem är snabbast runt en bana??
Med detta vill jag ha sagt att "sportigheten" ligger lika mycket hos föraren som hos hojen..

Det där är ju som att säga att isen inte är tjock för att den inte håller för en hockeyspelande mamut!

Sätt istället Rossi på de båda och jämför tiderna. Sen sätter du åter Rossi på en liten 250, fast i som Aprilia RS250 och jämför även den tiden.

Jag skulle tippa att 250n med BMW-aktig effekt är närmare K5an än BMWn i tid..

Du pratar om snabba ekipage.. jag om materialet.. Det är som nyheter på Ugriska om det ska leda nånstans!

IronMike skrev:
...ungefär som kling å klang i pippi långstrump, som man bara vill krama om å gosa med)
:)

Jag har nog hittat en ny kompis idag tror jag :tummenupp

Långa farbron skrev:
Galne dansken är nog den mest kännde BMW föraren här på forumet,och han lär med säkerhet rasta oss alla runt en bana.

Sen om det är någon tröst så har jag hängt av R1:eek:r med min posör-duke som har 50 hk.

Och R1 är ju ändå en sporthoj.

jag har också en sån.. Snubbe på närmare 60 som har R1orna på Rörken som i läderkoppel... Men det är oväsentligt, han menar också att han varit betydligt snabbare på en annan hoj. Att han kör ifrån dem ändå är bara ett bevis på förarskicklighet.

Med fel förare kan man köra ifrån en R1a med en av granntrådens EU-moppar också :D
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Dawg skrev:
Det där är ju som att säga att isen inte är tjock för att den inte håller för en hockeyspelande mamut!

Sätt istället Rossi på de båda och jämför tiderna. Sen sätter du åter Rossi på en liten 250, fast i som Aprilia RS250 och jämför även den tiden.

Jag skulle tippa att 250n med BMW-aktig effekt är närmare K5an än BMWn i tid..

Du pratar om snabba ekipage.. jag om materialet.. Det är som nyheter på Ugriska om det ska leda nånstans!



Jag har nog hittat en ny kompis idag tror jag :tummenupp



jag har också en sån.. Snubbe på närmare 60 som har R1orna på Rörken som i läderkoppel... Men det är oväsentligt, han menar också att han varit betydligt snabbare på en annan hoj. Att han kör ifrån dem ändå är bara ett bevis på förarskicklighet.

Med fel förare kan man köra ifrån en R1a med en av granntrådens EU-moppar också :D
Pust... Men vad är då en "potent sporthoj"???
 
Last edited:

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
En annan intressant vinkling i debatten är att gissningsvis ca 5% av R1/K5/etc förespråkarna fullt kan utnyttja effekten i en sådan hoj.
Speciellt förstahojs ägarna på 20 bast som måste ha en R1/gixxer för den är snabbast (om rätt förare kör den).
 

IronMike

Guest
wannagofast skrev:
Pust... Men vad är då en "potent sporthoj"???
En litershoj, "00a eler nyare typ" - skulle jag vilja påstå iaf... Ännu potentare, en turbo-hoj osv..

:tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wannagofast skrev:
Pust... Men vad är då en "potent sporthoj"???

Okej, jag nyktrar till en sekund då..

En "potent sporthoj" är en subjektiv bedömning. För att fastställa en vedertagen definition får man luta sig mot produktnorm och den statistiska norm den subjektiva bedömningen i massan utgör.

Produktnormen säger att BMW ligger långt efter sina konkurrenter.

Den normaniserade statistiska bedömningen att minst 95% av målgruppen håller med..

Slutsats:

BMW är en sopig sporthoj jämte dagens mått!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top