Föräldrar, bryr ni er inte om era barn?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Åkej, dags för en liten sammanfattning. När det gäller egna barn skall vi vara gränslöst älskande, ansvarstagande och beskyddande. MEN NÄR VI KÅMMER I TVÅHUDRAÅTTITRE KILÅMETER I TIMMAN Å DE SVÄNGER UT EN TREBARNSFAMILJ I VOLVO RAKT FRAMFÖR OSS DÅ JEVLA SKA DE BARA DÖ FÖR ATT DE INTE KAN SKILJA PÅ EN MOPED Å EN MC :mad: :finger :kulspruta

Diversion

Guest
Avarage skrev:
Självklart! Jag försöker inte tala om för andra vad de skall tänka/tycka och jag respekterar men delara inte alltid andra människors åsikt!

Ta tex. det här med skyddskläder! Hur stort huvud måste man ha för att den absolut minsta hjälmen med bra kvalité skall sitta perfekt (för något annat är ju inte acceptabelt enl. min mening)???

Själv har jag väldigt litet huvud och använder hjälmar med storlek 51 - 52 (Shoei´s XXS = Finns bara i svart). Och vet vilket helvete det kan vara och hitta en hjälm som sitter näst intill stenhårt när den är ny (den blir ju som bekant större med tiden och formar sig efter huvudet).

När har skelettet, inkl. skallbenet, växt färdigt hos en människa??? Inte vet jag men det är i vilket fall som helst inte hos en 4:åring!

Dvs. jag tror det är fruktansvärt svårt att finna bra skyddsutrustning till små barn, tyvärr. Och jag tror (jag är dock ingen läkare) att det är olämpligt att utsätta ett barn för de risker det trots allt är så länge barnet inte rent fysiskt har växt färdigt! Sedan har andra människor andra åsikter och jag ändrar mina om det finns logiska vettiga förklaringar till varför jag borde göra det!

Vad anser Ni andra? Kankse har vi med oss en läkare (eller likn.) här som rent utav kan ge oss andra inblick i barns fysiska förutsättningar att klara en krash med skyddskläder???

// Niklas

Rent spontant så: Små barn har ju svagare nackmuskler, men om de faller/kastas av på "rätt" sätt och slipper mosas av en vuxen/MC:n så borde de ju klara sig minst lika bra som en vuxen.

Man läser ju ibland om små barn som klarar fall som en vuxen aldrig skulle ha gjort pga. sin ringa massa och därmed lägre rörelseenergi. Dessutom är man ju mjukare i kroppen. När man var 9 gjorde man ju vurpor med cykeln som om de hänt idag skulle fått en att ligga till sängs i en vecka. Men den ena kraschen är ju den andra inte lik så man vet aldrig...

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bingo skrev:
Åkej, dags för en liten sammanfattning. När det gäller egna barn skall vi vara gränslöst älskande, ansvarstagande och beskyddande. MEN NÄR VI KÅMMER I TVÅHUDRAÅTTITRE KILÅMETER I TIMMAN Å DE SVÄNGER UT EN TREBARNSFAMILJ I VOLVO RAKT FRAMFÖR OSS DÅ JEVLA SKA DE BARA DÖ FÖR ATT DE INTE KAN SKILJA PÅ EN MOPED Å EN MC :mad: :finger :kulspruta

Helt rätt! Flytta på Er bara för här kommer jag! :7peta

283 km/h hmm funkar inte med min "moppe". Så jag antar att jag klarar mig, eller? :D

Vad gällde tråden:
- Fri fart eller
- Vuxna som utsätter barn för mer fara än nödvändigt?

// Niklas

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
LillOrvar skrev:
Hmmm....

En tankeställare mitt upp i allt,

Det brukar oftast vara de som inte själva har barn, som vet bäst hur andra ska uppfostra sina barn. :rolleyes:

:fakta

Säger du!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Smeddie; Jag tycker det låter som du har tagit det på allvar iallafall eftersom dottern har skydd på sig när ni kör. Jättebra!!

Jag är inte ute efter att uppfostra andras ungar [lät så väldigt ironisk när ni skrev det] är helt enkelt bara nyfiken på hur man som förälder vågar ha barnet bakpå utan vettiga skydd. Alla gör ju som dom själva vill, är bara hemskt intresserad av vad såna föräldrar tänker med, om de ens tänker alls...

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
finns
Som föräldrar har vi ansvar för våra barn, och jag tror inte att ngn av oss skulle ha vårt barn bakpå om vi inte litade på vår egen förmåga. Och jag tvivlar på att det finns ngn som kör +20 på vägarna när man har barnet med. Det är 4 pappor på "vårt" dagis som skjutsar dit barnen varje morgon. (vissa mer skyddade än andra, men fortfarande så tycker jag att det är upp till föräldern att ta det ansvaret)

Jag skulle gärna vilja ha mina barn bakpå, men jag kommer inte att ha det på ett bra tag. Jag kan inte köra så bra än, + att jag innan måste köpa skyddskläder till dom.
Ser det lite som att åka båt, ingen flytväst ingen båt.

Man kan inte skydda sina barn mot allt (finns en jävla massa idioter där ute) men man kan iallafall göra så gott man kan. Finns det skydd så använd dom :fakta

Pratade med en polis om detta för ett tag sen, och han sa att det bästa ett barn kunde ha på huvudet är barn-mchjälm, eller cykelhjälm. Allt annat är för tungt för deras nacke.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bikerbitch skrev:
om de ens tänker alls...
Nä, det är det nog bara du som gör. Jag tycker att det är bra att gymnasieflickor talar om för vuxna människor hur de skall göra med sina barn.

Väx upp för fan...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
Nä, det är det nog bara du som gör. Jag tycker att det är bra att gymnasieflickor talar om för vuxna människor hur de skall göra med sina barn.

Väx upp för fan...

Ungefär som välutbilade vuxna män som säger åt gymnasieflickor att de ska växa upp för fan...

HanneZ

Guest
Ingen idé att säga till folk att växa upp, det är ju inget man kan skynda på direkt!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Ungefär som välutbilade vuxna män som säger åt gymnasieflickor att de ska växa upp för fan...
Stick nu tillbaka till Racingforumet och lås lite trådar som denna. Eller spamma där istället, pucko.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Medmänsklig skyldighet.

Man har ett ansvar som människa att reagera om någon utsätts för fara eller våld, de flesta barn vill åka med på hojen och inte tänker de på vilken utrustning man ska ha, dem vill ju bara åka med till vilket pris som helst och det serr man lång upp i tonåren vem har inte mött en EU moppe med förare och minst två passagerare som saknar hjälm och föraren har den lite nonchalant påtryckt till ögonbrynen.

Jag håller inte igen käften om det är någon som hanterar sitt barn illa vare sig det är på två, fyra hjul eller inom fyra väggar, alla barn har rätt att växa upp i en trygg värld och visas till rätt beteende mot sin omgivning. Det skulle skapa en mer harmonisk värld, jag tror ingen medvetet gör fel, man har bara hoppat lite i det sunda förnuftet och tanken på vad man kanske skulle ha gjort innan olyckan inträffade.

Min grabb ska få åka med på hojen när han är fysiskt mogen.

Bifogat

• Emil 16 mån.jpg
    Emil 16 mån.jpg
    23.4 KB · Visningar: 26
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bingo skrev:
Väx upp för fan...

Hoppsan, trampade jag på ömma tår? Jag talar inte om någonting alls. Jag ifrågasätter därför att jag är nyfiken på saker och ting. Om det stör herrn så är det bästa tipset att sluta läsa denna tråd. Enkelt va? :tummenupp

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har också kört mina barn hem från skolan utan annat skydd än hjälm. Kör inte fortare än 30km/h och det är 500m på 30 väg.

Är väl inte särskilt stolt över det men tycker ändå att det i relation till andra faror inte är en dödsynd.

IMHO

Ps. Helt riktigt BB, armarna räcker inte runt magen men det finns bra handtag på sidan av magen :) Ds

Last edited:

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Bingo skrev:
MEN NÄR VI KÅMMER I TVÅHUDRAÅTTITRE KILÅMETER I TIMMAN Å DE SVÄNGER UT EN TREBARNSFAMILJ I VOLVO RAKT FRAMFÖR OSS DÅ JEVLA SKA DE BARA DÖ FÖR ATT DE INTE KAN SKILJA PÅ EN MOPED Å EN MC :mad: :finger :kulspruta

Är det en barnafamilj tycker jag man kan förlåta.... men om det är ett gäng gymnasieflickor, då jävlar. Dom kan ju inte alls tänka som vuxna människor.

Väx upp för fan.... :fatta!

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Bikerbitch skrev:
Smeddie; Jag tycker det låter som du har tagit det på allvar iallafall eftersom dottern har skydd på sig när ni kör. Jättebra!!

Jag är inte ute efter att uppfostra andras ungar [lät så väldigt ironisk när ni skrev det] är helt enkelt bara nyfiken på hur man som förälder vågar ha barnet bakpå utan vettiga skydd. Alla gör ju som dom själva vill, är bara hemskt intresserad av vad såna föräldrar tänker med, om de ens tänker alls...
Ja ...

Vad som är vettigt är lite svårt att veta... jag vill inte heller skälla på nån, vare sig han "tycker" för mycket eller för lite. Alla har rätt till en åsikt ,Man kan bara utgå ifrån de fakta man har som kan vara
1: Hjälm , Är oftast för tung (2-6år) då småbarns huvud är för "stort" iförhållande till kroppen Rekomendation: Skidhjälm = lätt och rätt ok förhållandevis billig då man kan få byta 2ggr per år pga tillväxt
2: handskar och skor =Skinn, Aldrig nylon .
3: jacka och byxor i skinn om det går/finns annars underkläder av bomull

Sen kommer vi till var att sitta ,Vill inte säga ett ställe Men "under kontroll"
I mitt fall framför , eftersom hon inte når ner till fotpinnarna så har jag fixat ett par plast-kon-kupolmuttrar på motorn i lagom höjd och har haft en "bläckfisk" runt mig och "odågan" som har somnat( 3-5ggr) ,men eftersom sitter emellan mina armar innanför min ben så är det inga problem (brukar vakna när man kommer till en stad T.ex vaxholm)

Sen kan vi ta det "vettiga" att låta en liten (i mitt fall 2,5 år) unge åka hoj,
Och det måste var och en avgöra, skulle jag göra det i en storstad, knappast.
Men att där jag bor ,en varm sommardag åka till Ljusterö färjeläger (13km) i lugnt tempo och käka glass , det anser jag vara uppfostran och en lära att livet består av många härliga saker man kan göra.

(Till saken hör att Hon vid ett års ålder fanns ha en leverCancer som vi i 1,5 år slogs med innan det börja gå åt rätt håll och när man under sina första år inte har sett nått annat än sjukhus väggar så är det föräldrarnas ansvar att visa att livet är mer än vita väggar och sprutor, så till första sommaren sydde jag ett skinnställ då det inte fanns att köpa (storlek 75cm) svart med röd "tandkrämsblixt".
Men JA fick utstå mycket skit av folk som hadde åsikter om "vettet av att låta ett barn göra så farliga saker" och det kändes lite bitter att veta att risken att dö av Mc var 1 på 10000 ellermer.Och att överleva cancern 1 på 2.
Då kommer allt man tror på ändra värde , farliga saker är fortfarande farliga men...... Viljan att visa och få uppleva saker kanske kommer i en anna dager.)

Så Kontentan , ifrån mig blir , KLART som F-n att de små liven skall åka hoj , men hur ? Det Är Vårt Ansvar ,som föräldrar .

:7peta Och kom ihåg Livet i sig själv är farligt !

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:

Väx upp för fan...

Jag förstår faktiskt Bingos poäng här. Det är väldigtmkt ifrågasättande av vuxnas omdöme här. Av vilken anledning skulle dom vara mer korkade än nån annan? Nån nämnde tex ridning här, vem kan stoppa ungarna från det? Spana in hur många som blir skadade av sport istället, vi kanske skulle förbjuda det också...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
CorbenDallas skrev:
Jag förstår faktiskt Bingos poäng här. Det är väldigtmkt ifrågasättande av vuxnas omdöme här. Av vilken anledning skulle dom vara mer korkade än nån annan? Nån nämnde tex ridning här, vem kan stoppa ungarna från det? Spana in hur många som blir skadade av sport istället, vi kanske skulle förbjuda det också...

Fast vad säger att vuxna människor är mindre korkade än gymnasietejer? Mer erfarna men mindre korkade?
Från början var det dessutom mer en undran om hur man tänker när man sätter sitt barn oskyddad på en motorcykel och själv kanske kör med mer och bättre skyddsutrustning. Den som skrivit folk mest på näsan här är ju Bingo.

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
Mr J skrev:
Är det en barnafamilj tycker jag man kan förlåta.... men om det är ett gäng gymnasieflickor, då jävlar. Dom kan ju inte alls tänka som vuxna människor.

Väx upp för fan.... :fatta!

[OT]

hörru är du med på motogp? :D :tummenupp Vi lirar nu kolla i tråden :)

[/OT]

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...