Bikerbitch skrev:
Smeddie; Jag tycker det låter som du har tagit det på allvar iallafall eftersom dottern har skydd på sig när ni kör. Jättebra!!
Jag är inte ute efter att uppfostra andras ungar [lät så väldigt ironisk när ni skrev det] är helt enkelt bara nyfiken på hur man som förälder vågar ha barnet bakpå utan vettiga skydd. Alla gör ju som dom själva vill, är bara hemskt intresserad av vad såna föräldrar tänker med, om de ens tänker alls...
Ja ...
Vad som är vettigt är lite svårt att veta... jag vill inte heller skälla på nån, vare sig han "tycker" för mycket eller för lite. Alla har rätt till en åsikt ,Man kan bara utgå ifrån de fakta man har som kan vara
1: Hjälm , Är oftast för tung (2-6år) då småbarns huvud är för "stort" iförhållande till kroppen Rekomendation: Skidhjälm = lätt och rätt ok förhållandevis billig då man kan få byta 2ggr per år pga tillväxt
2: handskar och skor =Skinn, Aldrig nylon .
3: jacka och byxor i skinn om det går/finns annars underkläder av bomull
Sen kommer vi till var att sitta ,Vill inte säga ett ställe Men "under kontroll"
I mitt fall framför , eftersom hon inte når ner till fotpinnarna så har jag fixat ett par plast-kon-kupolmuttrar på motorn i lagom höjd och har haft en "bläckfisk" runt mig och "odågan" som har somnat( 3-5ggr) ,men eftersom sitter emellan mina armar innanför min ben så är det inga problem (brukar vakna när man kommer till en stad T.ex vaxholm)
Sen kan vi ta det "vettiga" att låta en liten (i mitt fall 2,5 år) unge åka hoj,
Och det måste var och en avgöra, skulle jag göra det i en storstad, knappast.
Men att där jag bor ,en varm sommardag åka till Ljusterö färjeläger (13km) i lugnt tempo och käka glass , det anser jag vara uppfostran och en lära att livet består av många härliga saker man kan göra.
(Till saken hör att Hon vid ett års ålder fanns ha en leverCancer som vi i 1,5 år slogs med innan det börja gå åt rätt håll och när man under sina första år inte har sett nått annat än sjukhus väggar så är det föräldrarnas ansvar att visa att livet är mer än vita väggar och sprutor, så till första sommaren sydde jag ett skinnställ då det inte fanns att köpa (storlek 75cm) svart med röd "tandkrämsblixt".
Men JA fick utstå mycket skit av folk som hadde åsikter om "vettet av att låta ett barn göra så farliga saker" och det kändes lite bitter att veta att risken att dö av Mc var 1 på 10000 ellermer.Och att överleva cancern 1 på 2.
Då kommer allt man tror på ändra värde , farliga saker är fortfarande farliga men...... Viljan att visa och få uppleva saker kanske kommer i en anna dager.)
Så Kontentan , ifrån mig blir , KLART som F-n att de små liven skall åka hoj , men hur ? Det Är Vårt Ansvar ,som föräldrar .
Och kom ihåg Livet i sig själv är farligt !