Föräldrar, bryr ni er inte om era barn?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Goodstuff skrev:
Fast vad säger att vuxna människor är mindre korkade än gymnasietejer? Mer erfarna men mindre korkade?
Från början var det dessutom mer en undran om hur man tänker när man sätter sitt barn oskyddad på en motorcykel och själv kanske kör med mer och bättre skyddsutrustning. Den som skrivit folk mest på näsan här är ju Bingo.

Nä, korkad eller ointelligent har väl inget med ålder att göra kan man tycka.
Men allt det här gnället med att det är farligt att göra si o det är farligt att göra så börjar bli lite tröttsamt faktiskt.

Jag menar, är det hela världen om ungarna får sig en liten åktur runt kvarteret eller nåt? Då behöver man kanske inte dra på sig värsta munderingen. Visst, det kan hända saker men hur mkt ska man "tänka före" egentligen? Det är farligt att åka skateboard, vi kanske ska förbjuda det. Inlines likadant. Som barn klättar man i allt man hittar, träd, lekplatser, hus you name it. Det är knappast ofarligt.
För att inte tala om alla mopedister som kör utan skyddskläder. Dom kör knappast sakta o oftast har dom bara hjälm på sig, ibland inte ens det.

Låt folk göra sina egna bedömningar...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
CorbenDallas skrev:
--edit--
Men allt det här gnället med att det är farligt att göra si o det är farligt att göra så börjar bli lite tröttsamt faktiskt. --edit---

Det är mycket som kan kännas tröttsamt på ett internetforum men jag vet inte om just detta är det värsta.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ska jag skratta eller gråta? Ska jag stå upp och försvara mina åsikter eller skall jag låta bli? Hela detta forum består av oändligt många trådar fulla med bra saker, dåliga saker, skitsaker etc etc.

Jag har min åsikt. Det är den att jag inte förstår hur man kan köra ett litet barn bakpå utan skyddskläder. Ni har era åsikter. Utan olika åsikter skulle det aldrig bli en diskussion.

Att sen vissa utav er påpekar åldern är bara pinsamt..
 

Gabor

Guest
Bikerbitch skrev:
Jag vågar knappt tänka på hur många gånger jag nu har sett barn åka bakpå sina föräldrar. Det enda skydd dom har är hjälmen. Sen sitter de i vanliga kläder och försöker hålla runt om farsans midja som är på tok för stor för barnets små armar.

Hur kan man vara så dum att man tar med sig sitt barn på en åktur utan vettiga skydd? Låt gå för att man som vuxen eller ungdom inte har skydd på sig, men då väljer man ju det själv..

Om det finns någon här som kör sina barn bakpå endast med hjälm på deras huvuden så låt höra varför ni gör det isåfall.

jag skjutsar inte överhuvd taget, framför allt inte barn eller någon jag bryr mig om......
F-n om det skulle hända något, som man inte själv rår över...... :huvet
Därför kör jag solo sits, går inte att skjutsa, perfekt.
Förresten skjutsa, det är bara bögar som skjutsar.......
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
CorbenDallas skrev:
Nä, korkad eller ointelligent har väl inget med ålder att göra kan man tycka.
Men allt det här gnället med att det är farligt att göra si o det är farligt att göra så börjar bli lite tröttsamt faktiskt.
Jag menar, är det hela världen om ungarna får sig en liten åktur runt kvarteret eller nåt? Då behöver man kanske inte dra på sig värsta munderingen

Gnäll o gnäll. Ta dig en titt. Har du läst alla trådar om hur det är när folk drar snuten, eller om de ens stannar när snuten kommer?

Du svarar just precis galant på min nyfikna fråga. Du tycker inte man måste dra på ungen värsta munderingen för en liten åktur runt kvarteret.., stämmer?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
kostar bara 2595:- på Jula.
En sån ska jag köpa när jag får barn. Sen ska jag släppa ut dom när de fyllt 20. Slipper jag orao mig...
 

Bifogat

  • hundbur.jpg
    hundbur.jpg
    137.5 KB · Visningar: 40

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bikerbitch skrev:
Jag talar inte om någonting alls. Jag ifrågasätter därför att jag är nyfiken på saker och ting.

Hur kan man vara så dum att man tar med sig sitt barn på en åktur utan vettiga skydd

Skönt att se att ingen härinne har hjärnan på fel ställe vad det gäller barn då.

Därför tycker jag det är läskigt oansvarigt att skjutsa sitt barn utan vettiga skydd

Alla gör ju som dom själva vill, är bara hemskt intresserad av vad såna föräldrar tänker med, om de ens tänker alls...
Det stämmer nog att du inte talar om någonting alls. I vart fall verkar du inte begripa vad du själv säger eftersom du tydligen anser att ovanstående citat är ett uttryck för nyfikenhet. Du är en riktig stjärna när det gäller sajtens infantilisering. En av de främsta faktiskt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bingo skrev:
Nä, det är det nog bara du som gör. Jag tycker att det är bra att gymnasieflickor talar om för vuxna människor hur de skall göra med sina barn.

Väx upp för fan...

Lågvattenmärke! Vad har åldern med vett att göra? Visserligen har livserfarenhet med ålder att göra men nog sjutton finns det vuxna människor med en oändlig livserfarenhet som inte klarar av att ta hand om ett barn samtidigt som det finns tonnårsföräldrar som är kanonduktiga!

Försök hålla nivån på diskussionen så som du själv vill bli bemött! Dvs. med respekt, antar jag!

// Niklas
 

Per_Puda

guess who
Gick med
12 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skrot,
ORKA!!??


:corn:corn:corn

SKÖT ER SJÄLV SKIT I ALLA ANDRA..... svårt kan de vara.. BB sök på forumet du hittar nog någon tråd som e liknande denna.. :dummer
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Per_Puda skrev:
ORKA!!??


:corn:corn:corn

SKÖT ER SJÄLV SKIT I ALLA ANDRA..... svårt kan de vara.. BB sök på forumet du hittar nog någon tråd som e liknande denna.. :dummer

Du lever inte som du lär. Skit i andra var det. :7peta
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bikerbitch skrev:
...

Att sen vissa utav er påpekar åldern är bara pinsamt..

Helt rätt. Det här är en jävligt intressant, mc-relaterad fråga och ingen kan väl säga vad som är rätt. Påhoppen på dig i den här tråden är förvånande plumpa och onödiga med tanke på var de kommer ifrån.

Jag håller med dig och anser att jag är i min fulla rätt att argumentera för det på ett vettigt sätt, men det är MIN sanning. Jag har en plastdotter som är ordentligt besviken på att hon inte kommer få åka med mig förrän hon fyller femton. Min gräns, mitt val.
 
Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
CorbenDallas skrev:
Jag menar, är det hela världen om ungarna får sig en liten åktur runt kvarteret eller nåt? Då behöver man kanske inte dra på sig värsta munderingen. Visst, det kan hända saker men hur mkt ska man "tänka före" egentligen? Det är farligt att åka skateboard, vi kanske ska förbjuda det. Inlines likadant. Som barn klättar man i allt man hittar, träd, lekplatser, hus you name it. Det är knappast ofarligt.
Instämmer fullständigt, det går inte att skydda sina barn mot allt elände som teoretiskt skulle kunna inträffa.
Jag tror att "curlingföräldrar" gör sina barn en stor otjänst.

/A
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Rundningsmärke skrev:
Instämmer fullständigt, det går inte att skydda sina barn mot allt elände som teoretiskt skulle kunna inträffa.
Jag tror att "curlingföräldrar" gör sina barn en stor otjänst.

/A


Jovisst är det så, men det går att hitta ettt mellanläge? Att trilla av en hoj i hundra blås är föga fostrande... tror jag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rundningsmärke skrev:
Instämmer fullständigt, det går inte att skydda sina barn mot allt elände som teoretiskt skulle kunna inträffa.
Jag tror att "curlingföräldrar" gör sina barn en stor otjänst.

/A

Att inte släppa upp sitt barn på en motorcykel utan bra skyddskläder är ju knappast att vara en curlingförälder? (För övrigt är det ett uttryck som jag tycker är otroligt fånigt.)

Självklart kan man inte skydda sina barn från allt som teoretiskt kan hända men det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om.
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
CorbenDallas skrev:
Jag menar, är det hela världen om ungarna får sig en liten åktur runt kvarteret eller nåt? Då behöver man kanske inte dra på sig värsta munderingen. Visst, det kan hända saker men hur mkt ska man "tänka före" egentligen? Det är farligt att åka skateboard, vi kanske ska förbjuda det. Inlines likadant. Som barn klättar man i allt man hittar, träd, lekplatser, hus you name it. Det är knappast ofarligt.
Låt folk göra sina egna bedömningar...

Ja, det är farligt att åka skateboard och inlines. Men för att minimera skador, som ofta uppstår, finns det skydd. När det gäller barn, får man som vuxen faktiskt tänka till före. Barn tänker inte på riskerna, så som vi vuxna gör. Det är vårt ansvar att visa dem :fakta

Jag vet hur ont det gör att skrapa knän i asfalt. Det räcker med att man snubblar till och slår i, för att det ska göra ont. Vill inte ens tänka på hur det skulle kännas att kana på asfalten utan skydd. (Min väninna körde i 30km/h utan skydd. Hon skulle "bara".. Hela ena sidan blev uppskrapad. Hon gör INTE om det. ) Jag ryser själv av obehag när jag ser föräldrar köra fullskyddade och med barnen oskyddade därbak.. :kocko
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Goodstuff skrev:
Självklart kan man inte skydda sina barn från allt som teoretiskt kan hända men det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om.
Personligen är jag mycket tveksam till att ta med mina barn på motorcykel, men jag tycker inte heller att man automatiskt
är idiot om man åker en liten, försiktig runda med sitt barn bakpå. En av mina nya grannar frågade nyligen om inte hans lilla
grabb kunde få åka med mig en sväng, jag tackade vänligt men bestämt nej eftersom jag inte skulle kunna förlåta mig själv
om något hände.

/A

Edit: stvalef
 
Last edited:

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Rundningsmärke skrev:
Instämmer fullständigt, det går inte att skydda sina barn mot allt elände som teoretiskt skulle kunna inträffa.
Jag tror att "curlingföräldrar" gör sina barn en stor otjänst.

/A

Många verkar inte veta vad en "curlingförälder" är för något. Här är en beskrivning:

"Den danske psykologen Bent Hougaard har myntat begreppet ”curlingföräldrar” för att beskriva alla engagerade föräldrar som är beredda att göra nästan vad som helst för att deras barn ska ha det så bra som möjligt. Uppstår det hinder eller problem i barnens väg, är de genast där och försöker sopa undan dem. Hålla banan ren till varje pris, så att barnen kan glida fram utan besvär. Curlingföräldrarna plockar upp efter barnen, servar dem med allt mellan himmel och jord därhemma, ringer skolan för att reda ut nåt litet missförstånd, skjutsar till kompisar och aktiviteter, frågar vad barnet skulle vilja göra i helgen, och så vidare i all oändlighet."
Källa: Föräldrar & Barn
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
exiteme skrev:
Många verkar inte veta vad en "curlingförälder" är för något. Här är en beskrivning:

"Den danske psykologen Bent Hougaard har myntat begreppet ”curlingföräldrar” för att beskriva alla engagerade föräldrar som är beredda att göra nästan vad som helst för att deras barn ska ha det så bra som möjligt. Uppstår det hinder eller problem i barnens väg, är de genast där och försöker sopa undan dem. Hålla banan ren till varje pris, så att barnen kan glida fram utan besvär. Curlingföräldrarna plockar upp efter barnen, servar dem med allt mellan himmel och jord därhemma, ringer skolan för att reda ut nåt litet missförstånd, skjutsar till kompisar och aktiviteter, frågar vad barnet skulle vilja göra i helgen, och så vidare i all oändlighet."
Källa: Föräldrar & Barn

Tycker du det är bra eller? I såna fall tror jag att det är stor risk att din flicka kommer stå helt handfallen vid vuxen ålder, tex om hon råkar spilla hett vatten på handen kommer hon inte veta vad hon ska göra...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top