För bra erbjudande för att vara sant?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tack! Som de själva skriver:

”Månad 0–6 BEHÖVER konsumenten INTE bevisa att felaktigheten beror på fel från ursprunget, alltså fabrikationsfel.”

Frågan är hur www.fordonshandel.se är att ha att göra med om det uppstår fel. Väntar med spänning på svar från någon med erfarenhet.

Som FettSnok skriver.
Jämför med att köpa en iphone, och bada med den.
Hävda sedan konsumentköplagen.....lycka till....

Du syftar på en hoj som vill ha onormalt mycket stryk, det är därför man köper dom, inte för garantin.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om fordonet får service enligt tillverkarens rekommendationer hos en auktoriserad verkstad så gäller ju garantin. Det finnns ingen gråzon där.

Då hade du fått parkera hojen på verkstaden och aldrig hämtat ut den. :D

Så fort du kommit och hämtat den och smällt igång den så hade verkstadsnissen kommit farande.

Du Du Du, vi måste byta dethär/tvätta det och spänna den, kan du komma imorgon :näsblod

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ok, fast KTM 2t ger ju bra mycket bättre effekt än YZ när man läser testerna. Men tillförlitligheten är ju förstås en annan fråga...

Största nackdelen med KTM EXC 250-300 är att vridmomentskurvan är allt annat än platt så man får inte den jämna fina effektutvecklingen som GG har lyckats med utan det blir sprättigare när avgasporten öppnar och effekten kommer. Inte särskilt energibesparande och effektivt i hala endurospår.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Största nackdelen med KTM EXC 250-300 är att vridmomentskurvan är allt annat än platt så man får inte den jämna fina effektutvecklingen som GG har lyckats med utan det blir sprättigare när avgasporten öppnar och effekten kommer. Inte särskilt energibesparande och effektivt i hala endurospår.

Ok, jag har bara läst crosstesterna, är inte så brydd om enduromodellerna.

Men KTMs 250/300EXC-motor är ju i princip en crossmotor så det är inte konstigt om en dedikerad enduromotor har en lämpligare effektkurva.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Du verkar ju veta allting om garantier mm, så då förstår jag inte riktigt frågeställningen. :va
Jag frågar inte hur garantier fungerar, utan om andras erfarenheter av att köpa av små sidoimportörer; speciellt när man behöver åberopa garanti eller konsumentköplagen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag frågar inte hur garantier fungerar, utan om andras erfarenheter av att köpa av små sidoimportörer; speciellt när man behöver åberopa garanti eller konsumentköplagen.

Det bökiga i ditt fall är nog frakten ToR USA vid ett garantiärende.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
mitt tips till dig med dina frågestälningar ang garanti osv: köp ingen enduro el cross. det är inget du har nån garanti på. stackars den som säljer en enduro hoj till dig

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Det bökiga i ditt fall är nog frakten ToR USA vid ett garantiärende.
Jag är i Sverige emellanåt.

:tummenupp
mitt tips till dig med dina frågestälningar ang garanti osv: köp ingen enduro el cross. det är inget du har nån garanti på. stackars den som säljer en enduro hoj till dig
Jag frågar inte om cross, utan om landsvägsregistrerad enduro. Varför skulle det vara synd om någon som säljer en hoj till mig menar du?

Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
för att det är inte är en maskin man har garanti på! det är en ren tävlingsmaskin. ok som sagt om du åker med den strypt på vägen och följer serviceshema hos aukt verkstad men som sagt du får nog ha mecken som heltidsanställd då :) alltså jag kör cross och vet vilka serviceintervaller vi pratar om. det jag menar är om man oroar sig för garantier o dyl bör man syssla med en annan sport.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Sök och du skall finna. Det finns äldre trådar med erfarenheter av fordonshandel.se. Jag har köpt en hoj därifrån och det fungerade finfint.

Den "vanliga" GG 300:an har fått rätt mycket negativ kritik för framgaffeln. Prisskillnaden till Racing/Nordic eller någon annan specialvariant var inte allt för stor och det verkar som om dessa modeller varit betydligt mer populära. GG sitter därför troligtvis med en hel del cyklar som de inte blir av med. För det aktuella priset är det extremt mycket "bang for the buck". Jag är själv otroligt sugen på att slå till, men först ska det renoveras ett badrum... :huvet

moddlaren

Guest
Jag är i Sverige emellanåt.

:tummenupp
Jag frågar inte om cross, utan om landsvägsregistrerad enduro. Varför skulle det vara synd om någon som säljer en hoj till mig menar du?

HMMM

En landsvägs registrerad Enduro är ett tävlingsfordon som endast får framföras på allmänväg till och från tävling träning samt under träning samt tävling, precis som en registrerad rallybil. där av tävlingsfordon.

det kan bli böter annars samt troligen dividering om försäkringen gäller vid en insident skulle inte bli förvånad om det kan klassas som olovligt/grovolovlig körning.

Om den framförs på allmänväg till och från tävling/träning så måste föraren ha en giltig tävlingslicens annars är det olagligt direkt.

Jag säger inte att man inte får då jag har kört landsväg sedan jag köpte första yamaha TT600 som kom på marknaden 6volts system samt E-reggad inte ok att köra på allmänväg sa polisen:

men därav att garantier är väldigt lätta att komma runt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
HMMM

En landsvägs registrerad Enduro är ett tävlingsfordon som endast får framföras på allmänväg till och från tävling träning samt under träning samt tävling, precis som en registrerad rallybil. där av tävlingsfordon.

det kan bli böter annars samt troligen dividering om försäkringen gäller vid en insident skulle inte bli förvånad om det kan klassas som olovligt/grovolovlig körning.

Om den framförs på allmänväg till och från tävling/träning så måste föraren ha en giltig tävlingslicens annars är det olagligt direkt.

Jag säger inte att man inte får då jag har kört landsväg sedan jag köpte första yamaha TT600 som kom på marknaden 6volts system samt E-reggad inte ok att köra på allmänväg sa polisen:

Du tänker på en enduroregistrerad hoj. Nuförtiden är väl i princip alla som säljs lv-reggade.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
HMMM

Du tänker på en enduroregistrerad hoj. Nuförtiden är väl i princip alla som säljs lv-reggade.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Korrekt, de är lv-reggade. Dock klassas de ändå som tävlingsfordon.
Till att börja med kan man kika i regbeviset vilken kw som hojen är reggad för (med andra ord hur det ska vara för att garantin ska gälla). Jag har svårt att tro att någon köper en endurohoj och åker runt med 7kw eller hur mkt det nu brukar vara när de är strypta från fabrik.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept