För bra erbjudande för att vara sant?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min GASGAS EC 300 -13 kommer med en hel kartong med grejer som skall vara monterat för att den skall få köras på väg och garantin skall gälla. Det innefattar bla en strypning till 8,5hk, ett avgassystem med katalysator och en uppsjö andra prylar jag inte ens bemödat mig att packa upp.

Dessutom anger serviceboken att man skall utföra mindre service var 10h och större service där motorn plockas ner var 20h. 20h livslängd på kolven och 40h på veven. I verkligheten kan du som motionär köra 200h utan annan service på motorn än oljebyte.

Jag kan nästan garantera dig att du har ett trevligare och billigare motorcykelägande om du spolar garantin och därmed slipper strypningar och service på verkstad en gång i månaden.

För du kan väl inte förvänta dig att garantin skall gälla om du 5 dubblar effekten i ditt fordon. Du åker ju inte direkt till VAG med din Golf och säger, jag trimmade den till 800hk och servade den inte enl servicboken men garantin gäller väl ändå...

Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Köpte mig en ny ktm 350 exc SixDays -14 nu i höstas och kollade runt på garantier och även försäkringar vid ex ras o dylikt, det fanns både garantier och försäkringar som täckte det. problemet som bla Boris beskriver är att serviceboken skall följas och utföras "fackmannamässigt" osv, min Ktm skall ex kollas i dator redan efter 1h gångtid på verkstad det säger sig själv att det blir helt orimligt...

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Den här texten som stod längst ner på fordonshandel.se var lite rolig i mitt tycke

Garanti på tävlingsfordon sålda av Fordonshandel.se
Tävlingsfordon, ATV, Båtmotorer omfattas av 10 timmars garanti. Vid eventuella reklamationer av ursprungliga fel kontaktas Fordonshandel för bedömning och lämligaste åtgärd
tel: 033-241000
Reparationer utförda utan godkännande från Fordonshandel ersätts inte.
För att veta antal timmar fordonet har varit i bruk rekomenderar vi att en timräknare monteras.

Hur fan man monterar en timmätare på något övergår i alla fall mitt förstånd.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Det är många som skriver i den här tråden utan att vet något alls om ämnet, det tycker jag är lite synd. En timmätare är en självklarhet på alla endurohojar. Inget konstigt alls.

Bifogat

• sxs12450600.jpg
    sxs12450600.jpg
    17.4 KB · Visningar: 82

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den här texten som stod längst ner på fordonshandel.se var lite rolig i mitt tycke

Tävlingsfordon, ATV, Båtmotorer omfattas av 10 timmars garanti. Vid eventuella reklamationer av ursprungliga fel kontaktas Fordonshandel för bedömning och lämligaste åtgärd
För att veta antal timmar fordonet har varit i bruk rekomenderar vi att en timräknare monteras.

Man köper en timräknare vars sensor man snurrar kring tändkabeln så känner den när motorn är igång. Kostar en dryg hundring och används av de flesta inom MX/Enduro

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Det sitter i instrumentet på de flesta moderna endurohojarna.
Annars är det en liten mätare som känner av att motorn är igång (tråd lindas runt tändkabeln).

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Min GASGAS EC 300 -13 kommer med en hel kartong med grejer som skall vara monterat för att den skall få köras på väg och garantin skall gälla.
Men det här är väl inget anant än ditt antagande? Står detta någonstans eller finns det en sådan överenskommelse mellan dig och säljaren?

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tävlingsfordon? Här avses landsvägsregisterade fordon. Garanti är ju inte beroende av tillverkarens goda vilja, utan regleras i Konsumentköpslagen.

”Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om fordonet avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för fordonet ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet. Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen.”

http://www.smr.se/sidor/kopa-mc/fragorduborstalladig.aspx

Garanti regleras inte i lagboken, du förväxlar garanti med vad som i konsumentköplagen heter reklamation. De är väldigt snarlika, problemet är bara att bevisbördan ligger hos dig som köpare. Om en vara har ett fel kan konsumentköplagen tvinga säljaren att åtgärda det, och precis som du skriver inom 6 månader från köpet slipper du bevisbördan, men det är inte någon garanti.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Angående att ktm motorn inte är lugn vill jag bara säga det att man lär aldrig vinna ett endurolopp om man ska tänka på köra lugnt och spara på krafterna...

Så det här med att ha en hoj som går lugnt fattar jag inte, finns det någon som vunnit ett lopp på defensiv körning?

vad jag vet så föredrar en del elit-förare cross motorer i enduro ram.

höra ofta det att man ska ha en lugn hoj.. men sedan tillhör dom inte heller den snabba skalan av folket.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Angående att ktm motorn inte är lugn vill jag bara säga det att man lär aldrig vinna ett endurolopp om man ska tänka på köra lugnt och spara på krafterna...

Så det här med att ha en hoj som går lugnt fattar jag inte, finns det någon som vunnit ett lopp på defensiv körning?

vad jag vet så föredrar en del elit-förare cross motorer i enduro ram.

höra ofta det att man ska ha en lugn hoj.. men sedan tillhör dom inte heller den snabba skalan av folket.

Tror att du missuppfattat det där med en lugn hoj lite...

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Tror att du missuppfattat det där med en lugn hoj lite...

Visste att ni skulle säga så :)

Problemet kvarstår dok att ni lär aldrig prestera om ni inte använder gasrullen.
När ni sedan använda gasrullen varför inte ha en motor med lite tryck i registret?

börja träna istället så ni orkar med körningen, ska ni se att det går snabbare...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Problemet kvarstår dok att ni lär aldrig prestera om ni inte använder gasrullen.
När ni sedan använda gasrullen varför inte ha en motor med lite tryck i registret?

börja träna istället så ni orkar med körningen, ska ni se att det går snabbare...

Nu är det ju då så att jag iof inte längre räknar mig till elitåkarna men jag har ändå tagit SM poäng i enduro så helt långsam är jag inte. Och en linjär effektkurva tjänar alla inkl eliten på. Skall man sen trimma hårdare och få ut mer effekt så innebär det vanligtvis att man får en gropigare vridkurva. I detta fall har dock KTM inte mer effekt utan bara gropigare vridkurva. Så original från kartongen är GG en bättre motor oavsett om man är elitåkare eller motionär.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11

Någon som tog illa upp över att inte ktm's 2t motor skulle vara bäst!? fäll bak taggarna mannen!!

Boris förklarade att det är mer linjär effektkurva i GG än ktm, dom som gillar att åka på mellanregistret har inget att göra med att dom inte skulle vara snabba eller otränade så det där var bara dumma anklagelser..

Tillbaka till ämnet så verkar det vara mycket "bang for buck" på GG 300 så kör på!!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det där med knepig effektkurva var väl för övrigt något som KTM gjorde en tankevurpa med på 300orna runt 08-10? Ryktet säger att CDI:n från crossen var lösningen (om jag minns rätt), en för tam tändkurva gjorde hojarna väldigt snälla i mitten...

Min TE300 är extremt linjär och förutsägbar, minst lika bra, om inte bättre än GG 300:an jag åkte på innan. :) Men mycket ligger i att lägga lite tid på bestyckningen...den är uppåt väggarna kass på kåttar/husor...och kvarnor numera då. :hihi

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Då har du inte mycket av den varan:rolleyes: tex http://www.24mx.se/timraknare-twenty

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept